XII. Noir Film Festival nabídne „Pouštní noir“, adaptace románů ženských autorek se
symbolickým názvem „To je vražda, napsala“ nebo pocty hereckým hvězdám Kim Novak a
Edwardu G. Robinsonovi
Ve druhé polovině srpna (22. – 25. 8.) se na hrad Český Šternberk opět vrátí nezaměnitelný festival filmů noir, na němž budou tradičně prezentovány zejména americké, britské nebo československé snímky tohoto klasického filmového žánru, které letos poprvé doplní i několik snímků polské provenience. Program dvanáctého ročníku bude znovu rozdělen do osmi programových sekcí. Návštěvu tohoto noirového
svátku si jeho návštěvníci budou moci zpestřit doprovodnými koncerty jazzu a swingu na nádvoří Hany Maciuchové nebo projekcí seriálu Metoda Markovič: Hojer (2024) z originální produkce mediálního partnera festivalu, jímž je platforma Voyo. Filmoví fanoušci se mohou těšit i na premiérové vydání dalšího „zapomenutého“ československého snímku v DVD edici, kterou rozšíří komorní drama režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna z roku 1959, s mimořádnými hereckými výkony Dany Medřické a Karla Högera.
Letošní hlavní programová sekce se zaměří na pouštní noir, tedy filmy, které jsou netypicky zasazeny do prostředí vyprahlých pouští a opuštěných zapadákovů (např. Pouštní běsy /1947/, Šátek /1951/ nebo Tahle země není pro starý /2007/). Inspirací byla specifická poetika hudební skupiny Still Corners, která svůj styl často popisuje jako desert noir. Spletitá síť velkoměstské džungle utkaná z táhlých bulvárů, temných bočních uliček, cigaretovým kouřem zastřených nočních podniků a k nebi se tyčících výškových budov je nejtypičtější lokací noirových příběhů. Vyprávění o osudovém zločinu, zhoubné vášni a toxických vztazích našla své místo také ve westernových kulisách.
Dále program nabídne adaptace detektivních románů ženských autorek v sekci To je vražda, napsala, čímž sleduje zpochybnění časté představy, že drsné detektivky a kriminálky psali jen muži jako Raymond Chandler nebo James M. Cain. Zastoupeny budou například adaptace románů Very Caspary Laura a Bedelia nebo film Točité schodiště podle Ethel Liny White. Speciální sekce pak nabídne tzv. Tech-noir, tedy temné filmy, kde se dystopická vize budoucí společnosti snoubí se zájmem o technologie. Letošní režisérská retrospektiva se zaměří na Phila Karlsona, jednu z nejvýraznějších osobností amerického filmu noir 50. let. Tradiční pocty hereckým ikonám klasického Hollywoodu, jejichž tváře jsou výrazně spjaty s filmem noir budou patřit herečce Kim Novak ve snímku Snadný cíl (1954) a Edwardovi G. Robinsonovi jako drsnému otci rodiny Monettiů ve snímku Dům cizinců z roku 1949. Návštěvníky rovněž čeká za osobní účasti režiséra Pavla Soukupa a herců Petra Lněničky a Petra Uhlíka zvláštní filmové uvedení šestidílného seriálu Metoda Markovič: Hojer.
,,Naším dlouhodobým cílem je mapovat noirový kánon, ale také ho různými způsoby zpochybňovat nebo rozšiřovat. Máme soupisy filmů a jmen, které chceme postupně pokrýt, a hledáme mezi nimi tematické a stylové průniky, jenž nám dávají smysl. Do hry ale vstupují i ryze pragmatické faktory, jako je dostupnost filmu na nějakém kvalitním nosiči a cena práv” vysvětluje dramaturg festivalu Milan Hain výběr titulů pro daný ročník. Obstojí tento žánr v konkurenci akčních filmů, které nabízí zvučná herecká jména? ,,Festival spoléhá na zájem filmových fajnšmekrů, kteří od filmu nutně nevyžadují nejmodernější technologie a nonstop akci a namísto toho se nebojí objevovat různá polozapomenutá zákoutí filmové historie. Film noir jako určitý styl nebo světonázor má své nezastupitelné místo i v současné tvorbě, což v poslední době skvěle dokumentuje obliba seriálů, jako jsou Ripley a Sugar.”
Na Radiu 1 si budeme povídat o letošním ročníku Noir Film Festivalu