Rozhovor

XII. NOIR FILM FESTIVAL NA HRADĚ ČESKÝ ŠTERNBERK

XII. Noir Film Festival nabídne „Pouštní noir“, adaptace románů ženských autorek se
symbolickým názvem „To je vražda, napsala“ nebo pocty hereckým hvězdám Kim Novak a
Edwardu G. Robinsonovi

Ve druhé polovině srpna (22. – 25. 8.) se na hrad Český Šternberk opět vrátí nezaměnitelný festival filmů noir, na němž budou tradičně prezentovány zejména americké, britské nebo československé snímky tohoto klasického filmového žánru, které letos poprvé doplní i několik snímků polské provenience. Program dvanáctého ročníku bude znovu rozdělen do osmi programových sekcí. Návštěvu tohoto noirového
svátku si jeho návštěvníci budou moci zpestřit doprovodnými koncerty jazzu a swingu na nádvoří Hany Maciuchové nebo projekcí seriálu Metoda Markovič: Hojer (2024) z originální produkce mediálního partnera festivalu, jímž je platforma Voyo. Filmoví fanoušci se mohou těšit i na premiérové vydání dalšího „zapomenutého“ československého snímku v DVD edici, kterou rozšíří komorní drama režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna z roku 1959, s mimořádnými hereckými výkony Dany Medřické a Karla Högera.

Letošní hlavní programová sekce se zaměří na pouštní noir, tedy filmy, které jsou netypicky zasazeny do prostředí vyprahlých pouští a opuštěných zapadákovů (např. Pouštní běsy /1947/, Šátek /1951/ nebo Tahle země není pro starý /2007/). Inspirací byla specifická poetika hudební skupiny Still Corners, která svůj styl často popisuje jako desert noir. Spletitá síť velkoměstské džungle utkaná z táhlých bulvárů, temných bočních uliček, cigaretovým kouřem zastřených nočních podniků a k nebi se tyčících výškových budov je nejtypičtější lokací noirových příběhů. Vyprávění o osudovém zločinu, zhoubné vášni a toxických vztazích našla své místo také ve westernových kulisách.

Dále program nabídne adaptace detektivních románů ženských autorek v sekci To je vražda, napsala, čímž sleduje zpochybnění časté představy, že drsné detektivky a kriminálky psali jen muži jako Raymond Chandler nebo James M. Cain. Zastoupeny budou například adaptace románů Very Caspary Laura a Bedelia nebo film Točité schodiště podle Ethel Liny White. Speciální sekce pak nabídne tzv. Tech-noir, tedy temné filmy, kde se dystopická vize budoucí společnosti snoubí se zájmem o technologie. Letošní režisérská retrospektiva se zaměří na Phila Karlsona, jednu z nejvýraznějších osobností amerického filmu noir 50. let. Tradiční pocty hereckým ikonám klasického Hollywoodu, jejichž tváře jsou výrazně spjaty s filmem noir budou patřit herečce Kim Novak ve snímku Snadný cíl (1954) a Edwardovi G. Robinsonovi jako drsnému otci rodiny Monettiů ve snímku Dům cizinců z roku 1949. Návštěvníky rovněž čeká za osobní účasti režiséra Pavla Soukupa a herců Petra Lněničky a Petra Uhlíka zvláštní filmové uvedení šestidílného seriálu Metoda Markovič: Hojer.

,,Naším dlouhodobým cílem je mapovat noirový kánon, ale také ho různými způsoby zpochybňovat nebo rozšiřovat. Máme soupisy filmů a jmen, které chceme postupně pokrýt, a hledáme mezi nimi tematické a stylové průniky, jenž nám dávají smysl. Do hry ale vstupují i ryze pragmatické faktory, jako je dostupnost filmu na nějakém kvalitním nosiči a cena práv” vysvětluje dramaturg festivalu Milan Hain výběr titulů pro daný ročník. Obstojí tento žánr v konkurenci akčních filmů, které nabízí zvučná herecká jména? ,,Festival spoléhá na zájem filmových fajnšmekrů, kteří od filmu nutně nevyžadují nejmodernější technologie a nonstop akci a namísto toho se nebojí objevovat různá polozapomenutá zákoutí filmové historie. Film noir jako určitý styl nebo světonázor má své nezastupitelné místo i v současné tvorbě, což v poslední době skvěle dokumentuje obliba seriálů, jako jsou Ripley a Sugar.”

Rozhovor

8.8.2024 17:00

Na Radiu 1 si budeme povídat o letošním ročníku Noir Film Festivalu

reklama
reklama
reklama