Článek

VÝSTAVA POLE V MNOŽNÉM ČÍSLE V PRAGOVKA GALLERY

Výstava Pole v množném čísle v Pragovka Gallery představuje sítě nových médií i lidského vědomí

Až do 25. srpna můžete v Pragovka Gallery navštívit výstavu Pole v množném čísle / Velká voda. V galerii sídlící v industriální hale E v areálu Pragovky v pražských Vysočanech jsou prezentována díla 33 umělců na více než 1100 m2. Centrem výstavního dějství je kurátorský projekt Kamily Ženaté mycelium / NOVA FORMA 2.  Tématy sekce jsou vlákna, mycelium, pole, matrix a vědomí. Další část výstavy nazvaná Alternativní modely budoucnosti se pod vedením kurátorky Moniky Szűcsová věnuje projektům, které pracují s digitálními médii. Kurátorská sekce Disonance zkoumá nesoulady v našich myšlenkách a ve vztazích s okolním světem.  The White Room tentokrát obsadili studenti ateliéru Nových médií umělce, pedagoga a rezidenta Pragovky Vladimíra Merty ze Západočeské univerzity v Plzni a projekt Velká voda. Celou galerií prorůstají Spóry Oleksandry Kashi Potrohosh a výstavu symbolicky otevírá i uzavírá projekt Hybrid Landscapes v Kafe Pragovka. Celé dějství kurátorsky zastřešuje ředitelka galerií na Pragovce Lucie Nováčková. Na konci června proběhne v Pragovka Gallery také vědecké sympozium k výstavě.

„Výstavní dějství vzniklo na základě otevřeného open callu, který jsme vypsali v loňském roce. Kurátorské projekty i jednotlivá umělecká díla, která jsou prezentována v sekci Disonance, vybrala porota složená ze členů spolku Pragovka for Art, umělců a dalších odborníků. Přihlásily se nám velice kvalitní projekty zpracovávající témata digitálních stop a morfických polí,“ doplňuje Lucie Nováčková. 

Ústřední kurátorská sekce výstavy, projekt mycelium / NOVA FORMA 2 je ojedinělý v mnoha ohledech. V duchu tématu výstavy se propojila čáslavská platforma NOVA FORMA, která působí v industriálním prostoru bývalé Gumárny, s pražskou Pragovkou – a sítě mycelia provázaly a vytvořily prostor pro komunikaci dvou nezávislých kulturních lokalit. 

Mycelium vznikalo jako proces, k němuž vyzvala Kamila Ženatá osm vizuálních umělců – Janu Babincovou, Pavlu Zábranskou, Jakuba Grosze, Marii Ladrovou, Lucii Nováčkovou, Kateřinu Strach Tichou, Magdalenu Šlajchovou, Pavla Tichoně – a jednoho fyzika – Jiřího Vyskočila. Umělci se v průběhu téměř jednoho roku potkávali, spolupracovali na podobě výstavy, ale prošli také úvodním sympoziem v čáslavské Gumárně, kde se prostřednictvím řady přednášek a skupinových aktivit seznámili s tématem výstavy i s prací ostatních umělců.  V rámci výstavního dějství Pole v množném čísle zkoumá Mycelium výstupy lidské mysli mající přístup k jindy nedosažitelným hladinám vědomí v práci Kamily Ženaté či Kateřiny Strach Tiché. Diváci se mohou těšit také na témata umělé inteligence a matematických modelů v interaktivní instalaci nazvané Trip Jakuba Grosze a Jiřího Vyskočila. Ta přenáší digitální ozvu skutečného pohybu jedince v prostoru zpracovanou prostřednictvím umělé inteligence.  

Kryštof Brůha, András Cséfalvay, Michal Mitro a Andrea Uváčiková prezentovaní v kontextu kurátorské sekce Moniky Szűcsové nazvané Alternativní modely budoucnosti pracují prostřednictvím různých mediálních, konceptuálních a myšlenkových nástrojů s kategorií posthumanismu jako s průnikem, kde se setkávají technologičtí a lidští činitelé. Vycházejí ze známých konceptů symbiózy člověka a stroje, které jsou v dnešní době rozvíjeny také v kontextu oboru softwarových studií, přičemž jejich výzkum posthumanismu odhaluje, co to znamená být člověkem v celé ekologii digitální kultury. Je to výzkum člověka jako digitálního subjektu, který existuje na dvou úrovních, a to v každodenní žité realitě a zároveň na úrovni digitálního sebe.

Kurátorská sekce nazvaná Disonancepod vedením členek týmu Pragovka Gallery Kristýny Řeháčkové a Daniely Šiandorové odkazuje k zachycení obratu myšlenek, který vede ke změně chování nebo postojů a inspiruje se Festingerovou teorií kognitivní disonance. S hledáním cesty mezi obrazy, informacemi a situacemi každodenního života, které zůstávají zapsány v lidské paměti, zakořeňují se ve formě vzpomínek a formují naše postoje, pracuje pětice umělkyň a umělců Klaudie Hlavatá, Maroš Belák, Peter Kašpar, Filip Hauer a Philipp Kolychev, kteří své práce přihlásili v open callu.

Celou galerií prorůstají plísně a spóry Oleksandry Kashi Potrohosh. Jedná se o drobné site-specific intervence zhotovené z textilních materiálů zasahující vnitřní i vnější prostor budovy. Spóry se s prostorem propojují a umožňují pomyslnému výstavnímu poli organicky prorůst do okolního světa.

Pole v množném čísle uzavírá i otevírá Julie Kopová sérií obrazů Hybrid Landscapes, která odkazuje k estetice chaotických systémů a k synestezii, znění obrazu a vidění zvuku. Pro vystavenou druhou část série Hybrid Landscapes je charakteristická znepokojivá barevnost odkazující se k neklidu současného světa.

Poněkud odděleně pak stojí výběr autorů kurátorské sekce Velká voda druhého výstavního dějství Pragovky roku 2022.  Velká voda uvádí na scénu vizuálního umění začínající osobnosti z nejmladší generace, jež spojuje studijní program ateliéru Nová média na FDULS, ZČU v Plzni, vedený doc. akad. mal. Vladimírem Mertou, který v místním kontextu není jen kurátorem výstavy, vizuálním umělcem, ale také rezidentem Pragovky.

V rámci doprovodného programu uvede Pragovka Gallery od 27. do 29. června také vědecké sympozium inspirované tematikou výstavy. Příspěvky na něm přednesou například sociální antropoložka Eva Šlesingerová, filozof Lukáš Likavčan, mikrobiolog Jiří Gabriel, profesor psychiatrie Jiří Horáček a mnoho dalších. 

Doprovodný program:

9. 6. 2022 Dolce Far Niente I / Pole v množném čísle / Letní kino 

27. 6. 2022 až 29. 6. 2022 Sympozium k výstavě  

28. 6. 2022 Dolce Far Niente II

30. 7. 2022 Artbazaar
25. 8. 2022 Dernisáž

Vystavující umělci/kyně a kurátoři/rky:

Hlavní kurátorka: Lucie Nováčková

ALTERNATIVNÍ MODELY BUDOUCNOSTI
Kurátorka: Monika SzűcsováKryštof Brůha, András Cséfalvay, Michal Mitro, Andrea Uváčiková

MYCELIUM
Kurátorka: Kamila Ženatá
Jana Babincová, Jakub Grosz, Marie Ladrová, Lucie Nováčková, Kateřina Strach Tichá, Magdalena Šlajchová, Pavel Tichoň, Jiří Vyskočil, Pavla Zábranská, Kamila Ženatá

DISONANCE
Kurátorky: Kristýna Řeháčková a Daniela Šiandorová
Maroš Belák, Filip Hauer a Philipp Kolychev, Klaudie Hlavatá, Peter Kašpar

HYBRID LANDSCAPES
Julie Kopová 

SPÓRY
Oleksandra Kasha Potrohosh

VELKÁ VODA
Kurátoři: Vladimír Merta a Eva ŠindelářováDaniela Benešová, Barbora Burianová, Karolína Hanková, Jiří Jelínek, Hana Jurčíková, Kateřina Klapková, Tereza Kotounová, Tomáš Novotný, Kristýna Rubriciusová, Viktorie Součková, Michaela Šťastná, Eliška Thielová

reklama
reklama
reklama