Článek Rozhovor Soutěž

STÁTNÍ OPERA V PLAMENECH

Donjuanovský příběh ožívá v Praze v rukou geniálního Španěla Calixta Bieita

Devadesát let od světové premiéry v Brně v roce 1932 uvede Opera Národního divadla v rámci cyklu Musica non grata českou verzi surrealistické opery Plameny Erwina Schulhoffa. Netradičně pojatý donjuanovský příběh režíruje v Praze světově proslulý španělský bouřlivák Calixto Bieito, hudebního nastudování se ujal Jiří Rožeň. Dráždivě blasfemický titul bude k vidění ve Státní opeře od 12. do 24. června 2022.

„Stíny zpívají o Juanově chtíči a vášni, kterou k němu cítí La Morte. Za zvuku sólové flétny vstoupí Don Juan do opuštěného domu, aby zde svedl další ženu. Jsou slyšet steny extáze…“ Tak začíná opera Plameny – příběh plný přeludů, živelné erotiky a hudby z jiných vesmírných sfér, jehož umělecké zpracování osciluje mezi operou, pantomimou a symfonickou básní. Surrealistické dílo decentně prodchnuté prvky jazzu a celou řadou záměrně přiznaných hudebních odkazů na Mozartova Dona Giovanniho zazní v budově Státní opery poprvé od své světové premiéry v Brně v roce 1932, a to unikátně ve zrekonstruované české verzi

Plameny dávají prostor mluvit o temnotě, o lidské prázdnotě, o obrazech, které se zjevují v našich snech, o přechodu ze života ke smrti, o svádění, touze a lásce. Je to opera, která dýchá absolutní svobodou našich představ,“ říká o jediném Schulhoffově operním díle režisér Calixto Bieito, který se zároveň netají tím, že do této inscenace vložil své okouzlení španělským surrealismem, obzvláště filmy Louise Buñuela a obrazy Francisca Goyi (kterého považuje za prvního španělského surrealistu). Od debutu na Salcburském festivalu s adaptací Shakespearova dramatu Macbeth v roce 2001 či uvedení Hamleta v Edinburghu v roce 2002 se Calixto Bieito postupně etabloval jako jeden z nejvýraznějších evropských režisérů 21. století, nadšeně obdivovaný i ostře kritizovaný. Jisté je jedno, že jeho originální vidění situací a pronikavý, nekompromisně přímočarý vhled do psychologie postav nenechá zahálet ani vaše emoce, ani vaši fantazii. 

Hudebního nastudování této zcela výjimečné opery se ujal mladý český dirigent Jiří Rožeň, který má za sebou čerstvý debut s BBC Symphony Orchestra v Londýně. V titulních rolích se poprvé v České republice představí ukrajinský tenorista Denys Pivnickij (Don Juan), sólistka Norské národní opery Tone Kummervold (La Morte) a talentovaná ukrajinská sopranistka, držitelka Ceny Marie Callasové, Victoria Korosunova v trojroli Donny Anny, Ženy a Řeholnice. Opera bude uvedena šestkrát v Praze ve Státní opeře v červnu a v listopadu 2022. Text českého libreta byl zrekonstruován z dobových pramenů dramaturgyní Opery Národního divadla a Státní opery Jitkou Slavíkovou. Projekt finančně podpořilo Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice.

Spal mě, plameni, v žár proměň sen…

… a v popel smutek můj! 

Haha, jen tělo, tělo! 

Bílé! Plane! Hoří! Rudě! Krví! 

Ah, jedno vše, jsi přece má!

Více informací a vstupenky online: https://bit.ly/3GW4jXq 

Zajímavosti, videa, fotogalerie: https://bit.ly/3znrTKG 

Termíny představení: 12., 15., 18. a 24. června

www.musicanongrata.cz 

Rozhovor

9.6.2022 14:00

Na rozhovor 9.6. ve 14h dorazí Iva Nevoralová.

Soutěž

Ve středu 15.6. můžete vyhrát dvě vstupenky na představení (Státní opera Praha, 18.6.).

Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.

 

Herní řád →
reklama
reklama
reklama