POPIS JEDNOHO ZÁPASU
NOVÝ MEDIÁLNÍ OHLAS FRANZE KAFKY
Point Gallery, 18. 9. – 20. 10. 2024
Náměstí Franze Kafky 3, Praha 1
V úterý 17. září bude v 19 hodin koncertem Hany Frejkové a literární performancí Eugena Brikcia zahájena multimediální výstava Popis jednoho zápasu v románském lapidáriu a prvním patře rodného domu Franze Kafky. Umělecké reakce na motiv pravděpodobně nejstaršího dochovaného textu Franze Kafky z roku 1904 představí více než dvě desítky výtvarníků, mezi nimiž jsou Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Aleš Hnízdil, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Karel Nepraš, Jan Šerých, Jiří Votruba nebo skupina Rafani. Výstava bude volně přístupná každý den od 11 do 18 hodin až do 20. října. Její součástí bude take doprovodný program – divadelní performance Adorace sv. Kafky (17. 10.) a debata a komentovaná vycházka se starostkou Prahy 1, paní Terezií Radoměřskou (9. 10.). Více o výstavě na www.architectura.cz.
Výstava navazuje na úspěšný multioborový projekt „Za pravdu…“, který spolek Architectura připravil v roce 2019 pro areál Betlémské kaple, v rámci kterého reagovali architekti a umělci na odkaz díla mistra Jana Husa přímo v komplexu spojeném s jeho dílem.
Koncept projektu vychází z filozoficko-literárního odkazu autora a hledá pomocí „vizuální archeologie“ nové vazby, které lze najít jak v samotné stavbě, tak lokalitě bývalého židovského ghetta.
PRAVDA JE NEDĚLITELNÁ, PROTO SE SAMA NEMŮŽE POZNÁVAT; KDO JI CHCE POZNAT, MUSÍ BÝT LŽÍ.
Záměrem výstavy je vytvoření nového příběhu a výkladu stále aktuálního odkazu Franze Kafky, jež vnímavého diváka vyprovokují k zamyšlení o proměně toho kruciálního místa v centru Prahy, které se stalo příkladem turistického vytěžování historie, a to včetně Kafkova díla. Již jen v širším centru narazíme na tři výtvarná díla, která jsou spojena s Kafkou, a pokládají otázku o jejich umělecké kvalitě či důvodu jejich zrodu.
LEŽ SE NASTOLUJE JAKO SVĚTOVÝ ŘÁD.
Můžeme se ptát, zda je Kafka pouze „chytře zneužívaný“ v rámci „turistického obrazu Prahy“, nebo to je už jen prostá cynická rezignace postindustriální společnosti na filozofické či intelektuální ideje, kdy již neklademe důraz na originalitu a pravdivost reálného uměleckého díla nebo jeho odkazu.
Povídku Popis jednoho zápasu lze vnímat i jako vstup do Kafkova světa, metaforu charakterizující jeho dílo a život, i jeho osobní zápas, který „svádí proti podivně uspořádanému a omezenému světu“.
Kafkův rodný dům se přirozeně stává exponátem výstavy i specifickou platformu pro pokládání otázek v této velmi „tekuté době“, která je možná více komplikovaná a nečitelná než v době života Franze Kafky. Dům, který je v majetku hlavního města Prahy, prošel nedávno zásadní rekonstrukcí včetně velmi architektonicky cenné struktury suterénu. Nabízí se i paralela „Kafkova lapidária či doupěte“.
JSEM SVOBODNÝ, A PROTO JSEM ZTRACEN.
Na výstavě jsou zastoupeny díla renomovaných českých tvůrců, ale i studentů Fakulty umění a architektury TU v Liberci. Umělci svými intervencemi reagují na materii a genia loci i okolí „Kafkova domu“, který dokládá mnohovrstevnatost historických vazeb. Tato architektonicko-výtvarná asambláž nabízí i nové čtení historického kontextu v době „postpravdivé“.
Vystavující autoři/
POPIS JEDNOHO ZÁPASU/ nový mediální obraz Franze Kafky
Point Gallery, 18. 9. – 20. 10. 2024
Náměstí Franze Kafky 3, Praha 1
Po–Ne: 11–18 h
Vernisáž
úterý 17. září v 19 hodin
literární performance – Eugen Brikcius
koncert – Hana Frejková: Jidiš VE TŘECH
9. 10. Komentovaná vycházka a debata
Pravdivý obraz Prahy 1 v kontextu turistického průmyslu
jedním z hostů bude Terezie Radoměřská, starostka Prahy 1
17. 10. Performance
Adorace sv. Kafky
kurátor/
Dan Merta
spolupráce na koncepci/
Petra Vlachynská, Jaroslav Prokeš, Jan Stolín, Klára Pučerová, Iva Dvořáková
grafický design/
Beata Rážová
spolupracující instituce/