Galerie Rudolfinum: Poetics of Encryption zkoumá naši nevědomost a bezmoc vůči fungování digitálních technologií
Galerie Rudolfinum představuje mezinárodní skupinovou výstavu Poetics of Encryption. Více než tři desítky umělců a umělkyň v ní reagují na naši rostoucí nevědomost a bezmoc vůči fungování digitálních technologií. Projekt mezinárodně uznávaného kurátora Nadima Sammana vychází z jeho stejnojmenné publikace, jejíž český překlad galerie také připravila. Výstava vloni zaznamenala značný ohlas v Berlíně a Kodani, pro Galerii Rudolfinum ji Samman doplnil o české umělce.
Na výstavu Poetics of Encryption, která se koná do 11. května 2025, i její doprovodný program je vstup volný.
Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla k vygenerování určitého výstupu, se prostě může zdát nereálné. Je těžké se srovnat s naší nevědomostí a bezmocí vůči kódovaným systémům. Jak se taková situace odráží v umění?
„Rozsáhlá skupinová výstava navazuje na mou nedávnou knihu Poetics of Encryption: Art and the Technocene (Hatje Cantz, 2023) a zkoumá imaginativní krajinu poznamenanou černými místy, černými skříňkami a černými dírami – termíny, které naznačují, jak technologické systémy podmaňují uživatele, jak pracují v utajení a jak narušují kulturní časoprostor. Tato témata tvoří základ tří kapitol, jež se odehrávají v celé Galerii Rudolfinum. Výstava Poetics of Encryption zahrnuje analogová i digitální média a představuje historická i nově objednaná díla více než třiceti mezinárodních umělců a umělkyň. Po výstavě v KW Institute for Contemporary Art v Berlíně a v Kunsthal Charlottenborg v Kodani představí pražská expozice rovněž díla českých umělců a umělkyň: kolektivu BCAA System, Dušana Zahoranského a společné dílo Anežky Horové, Daniela Burdy a Františka Feketeho,“ upřesňuje kurátor Poetics of Encryption Nadim Samman.
Každá kapitola nabízí imaginativní model toho, kde se inteligentní, vtělený člověk nachází v kontextu světa digitálních tajemství a skrytých mechanismů. Umělecká díla prezentovaná v části Černé místo reflektují stav uzamčení: zachycení či zadržení, pohřbení v technologickém hrobě. Část Černá skříňka zkoumá, jak umělci a umělkyně zobrazují situaci, kdy je našemu intelektu zapovězeno dostat se do útrob všudypřítomných spotřebních a průmyslových výrobků. Poslední část nesoucí název Černá díra se zabývá tím, jak superhusté digitální archivy a/nebo výpočetní procesy rozostřují hranice mezi tím, co je uvnitř, a tím, co je vně (situaci spoutání), mezi před a po, mezi smyslem a nesmyslností. V latentním prostoru mezi vyloučením, skrýváním, tajemstvím, hledáním a spekulacemi ohledně technologického nitra spontánně vzniká emergentní „poetika kódování“.
„Kurátorskou práci Nadima Sammana sleduji s obdivem mnoho let a již dlouho vnímám jeho důležitý hlas ve světě umění, který stojí v čele kritického myšlení o posunu lidstva do digitální sféry. Jsem proto nadšená, že mohu do Galerie Rudolfinum přivést jeho průkopnickou a oceňovanou výstavu Poetics of Encryption a také vydat český překlad jeho vlivné stejnojmenné knihy. Výstava Poetics of Encryption spojuje některé z nejinovativnějších umělců, kteří aktuálně posouvají hranice současného umění, a v Galerii Rudolfinum jsme hrdi na to, že můžeme poskytnout platformu pro špičkové české umělce, kteří se připojí k této celosvětové diskuzi. Ráda bych poděkovala KW Institute for Contemporary Art a Kunsthal Charlottenborg za jejich partnerství při přenesení výstavy z Berlína a Kodaně do Prahy. Jsme také velmi vděčni našemu novému technologickému partnerovi, společnosti Samsung, za zajištění kvalitní prezentace výstavy, stejně jako za cennou podporu Goethe-Institutu Česká republika, partnerovi galerie Nadačnímu fondu Abakus a našim mediálním partnerům Forbes, Hospodářské noviny a Radio 1,“ uvedla ředitelka Galerie Rudolfinum Julia Bailey.
S lídrem v oblasti spotřební elektroniky, společností Samsung Electronics, plánuje Galerie Rudolfinum spolupracovat i do budoucna. Zážitek z umění tak podpoří například televizory nebo soundbary. Samsung se snaží umění a technologie propojovat dlouhodobě. Příkladem je televizor The Frame, jehož matná obrazovka se dokáže přesvědčivě proměnit v některé z dvou a půl tisíce uměleckých děl z předních světových galerií.
„Téma výstavy Poetics of Encryption – tedy vliv technologií na lidskou zkušenost – vnímáme jako velmi důležité. Máme proto velkou radost, že se díky partnerství s Galerií Rudolfinum můžeme podílet nejen na umělecké reflexi technologického pokroku, ale i na rozvoji digitálního umění. Jak ostatně ukazuje sama výstava, ačkoliv v nás technologie mnohdy vzbuzují obavy, v konečném důsledku nám přinášejí nové zážitky. A právě toto obohacení je hlavním cílem Samsungu,“ říká Martin Huba, produktový manažer ze společnosti Samsung Electronics.
K výstavě Galerie Rudolfinum vydává za podpory Goethe Institutu českou verzi publikace Nadima Sammana pod názvem Poetika kódování: Umění v technocénu. Kniha má tři překladatele: Evu Drexlerovou, která v Galerii Rudolfinum působí jako asistentka kurátora, Václava Jánoščíka a Ondřeje Trhoně. Všichni jsou spojeni s katedrou teorie a dějin umění na Akademii výtvarných umění v Praze a byli vybráni na základě svých oblastí výzkumu a teoretického zaměření, které se shodují s teoretickými východisky a vybranými umělci, jimiž se tato kniha zabývá. Knihu Poetika kódování: Umění v technocénu vydává Galerie Rudolfinum ve spolupráci s Goethe-Institutem Česká republika.
„Je nám ctí podílet se na překladu této výjimečné publikace a velmi se těšíme na spolupráci, v jejímž rámci proběhnou hned tři rozhovory s českými a německými umělci, respektive kolektivy, které se představují v rámci výstavy Poetics of Encryption. Máme velkou radost, že můžeme umělce podpořit a že se jeden z jejich „artist talků“ odehraje přímo u nás v institutu,“ uvedla ředitelka Goethe-Institutu Česká republika Anaïs Boelicke.
Rozhovory se zahraničními i českými umělci se uskuteční pod hlavičkou galerijního přednáškového cyklu CRASH, který přinese také podcast CRASH v Podhoubí.
V rámci bohatého doprovodného programu k Poetics of Encryption návštěvníky čekají komentované prohlídky výstavy, včetně několika i s kurátorem Nadimem Sammanem. Pokračuje také úspěšný program hudebních vystoupení ve výstavních sálech Art Sounds, který doplní například český umělec Michal Cáb. Nejen pro dětské návštěvníky připravuje edukační tým v Artparku Galerie Rudolfinum každou druhou neděli výtvarné dílny Ateliérovky. V nabídce jsou také navazující půlroční kurzy pro děti – Dílna současného umění a Dílna Art-Perform.
O nabídce doprovodných programů pro dospělé i děti, které budou v Galerii Rudolfinum probíhat po celou dobu výstavy, se dozvíte více na webu www.galerierudolfinum.cz.
Informace k výstavě:
Poetics of Encryption (13. února 2025 – 11. května 2025)
Vystavující umělci:
Morehshin Allahyari, Emmanuel Van der Auwera, BCAA system, Gillian Brett, Daniel Burda, Juliana Cerqueira Leite, Julian Charrière, Joshua Citarella, Clusterduck, Kate Crawford, Sterling Crispin, Simon Denny, enorê, František Fekete, Mathias Gramoso, Tilman Hornig, Anežka Horová, Vladan Joler, Daniel Keller, Andrea Khôra, Jonna Kina, Oliver Laric, Eva & Franco Mattes, Jürgen Mayer H., Carsten Nicolai, Trevor Paglen, Matthias Planitzer, Jon Rafman, Sebastian Schmieg, Charles Stankievech, Troika, Nico Vascellari, Dušan Zahoranský
Kurátor:
Nadim Samman
Vstup volný
Technologický partner: Samsung
Mediální partneři: Forbes, Hospodářské noviny, Radio 1
Zvláštní poděkování: Goethe-Institut Česká republika
Výstava v Galerii Rudolfinum je novým pokračováním projektu, který iniciovaly KW Institute for Contemporary Art v Berlíně a Kunsthal Charlottenborg v Kodani za podpory skupiny Volkswagen.
BŮH
JE KOULE,
JEJÍŽ STŘED
JE VŠUDE
A OBVOD NIKDE.
Mikuláš Kusánský
V pátek 21. 3 můžete soutěžit o brandový balíček Galerie Rudolfinum a knihu Nadima Sammana.
Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.