Článek

NĚMECKÉ DRAMA ŠTĚSTÍ MÍŘÍ DO KIN

Distribuční značka filmového festivalu Mezipatra Queer Kino uvede do českých kin další výrazný queer snímek, Štěstí německé režisérky Henriky Kull. Citlivé drama, které portál Cineuropa označil za „obdivuhodně autentický snímek o identitě, hledání štěstí a o kontrole nad svým tělem i duší,“ vypráví příběh láskyplného vztahu Marie a Saschy, pracovnic berlínského nevěstince. Snímek byl úspěšně uveden ve světové premiéře na Berlinale v sekci Panorama, byl také promítán na 22. ročníku Mezipater. V českých kinech jej diváci uvidí od čtvrtka 24. února. Ve stejný den se také v kině Světozor od 18:00 uskuteční slavnostní premiéra za účasti režisérky Henriky Kull a představitele Marie Adama Hoyi. 

Vstupenky na slavnostní premiéru: https://bit.ly/Premiera_Stesti_SVZ 

Upřímná a vypointovaná lovestory

V ústředí filmu Štěstí stojí vztah Marie a Saschy. Maria se nedávno přestěhovala do Berlína a do nevěstince právě nastoupila, Sascha zde pracuje již řadu let. Jejich spojení je okamžité, samozřejmé a silné, plné extatických chvilek štěstí a intimity, které snímek umně dává do kontrastu s mechanickými sexuálními scénami v pracovním prostředí. Trhliny ve vztahu ale nastanou ve chvíli, kdy je konfrontován s odsudky vnějšího světa a nejistotami v nitru obou hrdinek. „Štěstí je upřímnou baladou o tom, jaké to je, když do lásky spadneme až po uši. Připomíná nám chvilky, kdy se všechno kolem ztratí v mlze a zapomeneme na celý zbytek světa – i na své vlastní odlišnosti“, říká o filmu ředitel festivalu Mezipatra a distribuční značky Queer Kino Pavel Bicek. 

Prostor zcela pod kontrolou žen 

Štěstí je druhým celovečerním filmem osmatřicetileté Henriky Kull. Na jeho počátku stál několikaměsíční průzkum německých nevěstinců. „Ženy, které jsem zde potkala, byly naprosto fascinující. Přitahovala mě také místní atmosféra, která byla úplně jiná, než jsem čekala. Hranice zde byly zcela jasně nastavené a mezi pracovnicemi vládla velká solidarita. Celý prostor navíc působil jako by byl zcela pod kontrolou žen – chtěla jsem pochopit, proč tomu tak je,“ nechala se slyšet Kull. Samotné natáčení pak probíhalo ve skutečném nevěstinci, za běžného provozu. „Naše dvě fiktivní postavy jsem zasadila do skutečného prostředí, řekla jim, co mají dělat, a ostatní na ně reagovaly stejně jako na jakékoliv jiné kolegyně,“ dodává Kull. Snímek tak prostředí nevěstince vykresluje až dokumentárně, s nebývalou autenticitou. Vyniká také silně emancipačním tónem – režisérčiným cílem bylo nevykreslovat své hrdinky jako oběti, ale jako silné, sebevědomé ženy. 

Výrazný výkon Adama Hoyi 

Roli Saschy ve filmu ztvárnila německá herečka Katharina Behrens, roli Marie pak původem italský umělec a performer Adam Hoya, kterého čeští diváci mohou znát z dokumentu Pátrání po Evě (2019) uvedeném na MFDF Jihlava. Hoya v něm vystupuje pod jménem Eva Collé, brzy po jeho premiéře pak prošel coming outem a nyní se identifikuje jako trans muž. 

U snímku Štěstíse Hoya podílel také na scénáři, ve kterém zúročil své osobní zkušenosti z doby, kdy se živil jako sexuální pracovník – stejně jako pro režisérku pro něj bylo klíčové vypodobnit prostředí nevěstince co nejvěrněji. „Panuje tu přesvědčení, že sexuální práci dělají jen zoufalí lidé. Ale někteří to opravdu dělají dobrovolně. Nebo alespoň tak dobrovolně, jak to kapitalistický systém umožňuje,“ říká Hoya. Na otázku, zda mu nevadilo ve filmu hrát ženskou postavu, pak odpovídá záporně: „Předstíral jsem ženskost tak dlouho, že jsem tuhle zkušenost mohl naplno zúročit“

reklama
reklama
reklama