Výsledky XIII. ročníku hudebních cen Vinyla: Toyota Vangelis, Klara Wodehn a iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš
Uspěla i mladá producentka Fæ Bestia a publicisté Julie Pátá a Timon Láska z blogu Pátá Láska
Vítězové XIII. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 6. března v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili album Výklopný světlomety, na němž Toyota Vangelis osobitě zasazuje hyperpop do kontextu české alternativní hudby. Objevem roku je producentka a vokalistka Klara Wodehn. Počinem roku je iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Julie Pátá a Timon Láska. V rámci letos potřetí vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro začínající producenty*ky porota vybrala skladbu Drill od Fæ Bestia.
„Tvorba hudebníků oceněných v kategorii Deska a Objev je odlišná ve svém projevu. Toyota Vangelis žhne fosforeskujícím světem plným zvukových experimentů, Klara Wodehn má blíž k intimnímu projevu a pokojíčkové psychedelii. Společným jmenovatelem obou je i v Česku aktuálně silně rezonující hyperpop, který osobitě překračují k jiným žánrům,“ říká jeden z koordinátorů cen Vinyla Pavel Uretšlégr.
Různé přístupy k tvorbě porota hodnotila rovněž v rámci čtvrtého ročníku Ceny Jany „Apačky” Grygarové, na který se přihlásilo celkem 6 autorů*rek. „Navzdory době, kdy kulturní rubriky i média bojují o přežití, na sebe výrazně svou zcela vlastní strategií fungování ve složitém a prekarizovaném terénu upozornili Julie Pátá a Timon Láska. Porota mimo jiné ocenila také jejich přesah do mnoha publicistických žánrů. Oba autoři jsou příkladem inspirativní mladé kulturní novinařiny, která je velkým příslibem do budoucna,” vysvětluje za organizátory Tomáš Grombíř s tím, že příhodně k situaci dnes mizející kulturní publicistiky porota jako vítěze kategorie Počin vybrala iniciativu Nadšením nájem nezaplatíš, která téma aktivně komunikuje ve veřejném prostoru a apeluje i na politiky, aby nejen mediální ale celý umělecký sektor zprofesionalizovali zavedením statusu umělce.
Ve výzvě Bastl Electronic Track porota z celkového počtu 42 přihlášených skladeb ocenila track Drillod Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia, jež v open callu není žádným nováčkem. „Fæ Bestia zaujala porotu už od prvních ročníků a meziročně vždy dokázala svůj zvuk zvuk technicky i kompozičně posunout. Fæ Bestia je velkým příslibem tuzemské elektronické scény,” doplňuje Tomáš Grombíř.
Během slavnostního večera vystoupili hned čtyři nominovaní: Klara Wodehn, Anna Vaverková, Petra Hermanova a Toyota Vangelis. Všichni obdrželi tradiční vizuál limitované stokusové série LP, která obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze všech kategorií. Letos jej připravila výtvarnice a hudebnice Pavla Bastlová alias Tokyo Drift. Celým programem jako moderátorka provedla Linda Bartošová. Ocenění obdrželi věcné ceny od partnerů Bastl Instruments a GoOut.
„Tímto okamžikem Vinyla nekončí. Na domácí hudební scéně už několik let působíme celoročně, během roku opět chystáme sérii koncertů, přednášek či vzdělávacích workshopů na řadě míst po celé ČR,“ připomíná za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr.
Komentář k výsledkům od porotců ceny Vinyla
Vojtěch Tkáč k ocenění Deska roku – Toyota Vangelis
Producent Václav Peloušek aka Toyota Vangelis jasně demonstruje, že Future Jiskří. Jeho fosforeskující svět plný zvukových experimentů překračuje žánrové nálepky a překvapuje každou další projížďkou. Porota Vinyly ocenila umělcovu debutovou desku Výklopný světlomety, která současnou elektroniku dekonstruuje do posledního komponentu a znovu skládá dohromady v nové nečekané formě. Album osobitě zasazuje hyperpop do kontextu české alternativní hudby a publikum strhne nejen zvukem, ale i svou celkovou neonovou estetikou.
Michaela Peštová k ocenění Objev roku – Klara Wodehn
Porota hudebních cen Vinyla se v letošním ročníku kategorie Objev roku rozhodla ocenit producentku a vokalistku Klaru Wodehn. Porotu zaujala zejména její schopnost nadlimitně nahlížet etablované žánry a vzájemně je propíjet. Hudebnice originálním způsobem kombinuje sounáležitost s hyperpopovou scénou, rapovou formu i punkovou špinavost. Vytváří pokojíčkovou psychedelii plně uchráněnou před okolním světem, od kterého se ale neodvrací. Její snová sonická krajina plná glitchů i chytlavých melodií vyrůstá stejnou mírou z hlíny jako z betonu. Svojí tvorbou hudebnice ukazuje, jak subtilní může být angažovanost současné experimentální hudby.
Aneta Martinková k ocenění Počin roku – Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš
Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš je unikát v tuzemském i mezinárodním měřítku a zvedá palčivé téma (nejen) hudebního světa. Kulturní publicistika mizí. Ve velkých médiích ubývá kulturního obsahu, hudební svět aktuálně sleduje pád Pitchforku, jednoho z nejvýznamnějších hudebních webů vůbec. Pokrývání kulturních témat se deprofesionalizuje a přesouvá do hobby sféry, čímž hudební scéna jako křehký a podfinancovaný ekosystém trpí. Iniciativa NNN tuhle situaci nenechává jen tak být a nepřijímá ji se sklopenou hlavou, ale aktivně ji nasvěcuje ve veřejném prostoru, nutí se zamýšlet nad hodnotou kultury ve společnosti a apeluje na politiky, aby nejen mediální ale celý umělecký sektor zprofesionalizovali zavedením statusu umělce.
Odborná porota k Ceně Jany „Apačky“ Grygarové – Julie Pátá, Timon Láska
Kulturní rubriky i média bojují o přežití a možná nikdy nebyla méně příznivá doba k tomu začít psát o kultuře. Přesto se vítězné dvojici na sebe podařilo rychle upozornit – a navíc toho docílila se zcela vlastní strategií fungování ve složitém a prekarizovaném terénu. Tvorbu Julie Páté a Timona Lásky charakterizuje nejen snaha překračovat disciplíny – věnují se psaní o hudbě, filmu a vedle recenzí se zabývají provozem taneční klubové scény –, ale také mají chuť vyzkoušet si při tom co nejvíc publicistických žánrů. Vědomá stylová a tematická otevřenost se u nich přitom pojí s lidskou a profesní soudržností. Publikují na společném blogu Pátá Láska, ale své texty současně podrobují vzájemné oponentuře a konzultacím. V individualizovaném a konkurenčním mediálním prostředí, které stabilitu nenabízí, si vytvářejí vlastní podpůrné struktury a platformu pro vzájemnou inspiraci: právě ve dvojici nacházejí sílu i smysl fungovat zvlášť.
Odborná porota k vítězi výzvy Bastl Electronic Track – Fæ Bestia (Josefína Trantinová) – Drill
Fæ Bestia není v soutěži Bastl Electronic Track žádným nováčkem. Zpěvačka a producentka Josefína Tratinová se účastnila každého ročníku a hned od toho prvního patřila se svými žánrovými slepenci mezi ty nejzapamatovatelnější účastníky a účastnice. O to více letos celou porotu zaujalo, jak moc dokázala svůj barokní zvuk technicky i kompozičně posunout, aniž by slevila z překvapivosti. Klubový track DRILL je precizní i špinavý zároveň. Zefektovaný hlas vás se stoickým klidem provede kontrolovaným přebasovaným chaosem a na konci ještě poprosíte, jestli byste si to minové pole nemohli projít ještě párkrát.
O Vinyle
Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V posledním ročníku 2022 kritici za Desku roku kritici zvolili album Bečvou od kytaristy Tomáše Niesnera. Objevem roku byl digitální písničkář Mat213. Počinem roku byl festival Pop Messe. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Jiří Slabihoudek a David Laufer. V rámci loni podruhé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro (začínající) producenty*ky porota vybrala duo Mezi patry klid.