Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Chvalský zámek zve na výstavu Fimfárum Jana Wericha, konanou u příležitosti 120.výročí jeho narození. V expozici uvidíte loutky a nejkrásnější scény ze všech tří celovečerních filmů Fimfárum, které byly natočeny v letech 2002, 2006 a 2011. Pro děti je pak ve sklepení zámku připravena velká Pohádková herna a malé kino, kde se po celou dobu výstavy promítá film Fimfárum Jana Wericha z r. 2002.
Umělec Jaroslav Kučera, zakladatel designové značky KOW, představí svůj konceptuální šperkařský projekt Křížový řez ve specifické kontrastní instalaci. Součástí galerijní prezentace bude jak nejnovější kolekce broží Cross Section, tak i starší práce, a sice světelná kolekce Clouds. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava V temnotách Kateřiny Simerové představuje monumentální velkoformátové snímky zvířat, často hledících přímo do čočky fotopasti, které jsou sugestivním svědectvím o nočním životě našich souputníků a jejich žhnoucí pohledy evokují původní označení očí vysoké zvěře – světla. Archetypální dojem ze zvířecích portrétů se střídá s dynamickou klipovitostí a street-artovou estetikou záběrů tanečníků a postav v maskách. Jako by se v jednom magickém prostoru setkávaly staré rituály lovců s moderní mytologií a nočními můrami velkoměsta. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Český filmař a autor animovaných filmů Pavel Koutský na výstavě Čáry a názory s humorným nadhledem přiblíží své roční ohlédnutí. Prostřednictvím brilantních kreslených glos – grotesek se zamýšlí nad stavem světa, který nás bezprostředně obklopuje. Součástí výstavy budou také projekce jeho filmů a díla s těmito filmy spojená. Kurátory výstavy jsou Jiří Kubíček a Veronika Marešová (GASK).
Výstava s tajemným názvem Viscum album prezentuje práce Anežky Hoškové, etablované české umělkyně a průkopnice návratu romantických a emotivních tendencí do současného umění v Čechách. Její kresby, malby, vitráže a performativní instalace ji tematicky spojují s mezinárodním proudem mystické, asociativní tvorby a postinternetové estetiky. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava konfrontující volnou malířskou tvorbu Pavla Reisenauera (1961-2024) s jeho satirickými kresbami pro týdeník Respekt, se kterým spolupracoval od začátku 90. let. Výstava byla dohod-nuta ještě za života umělce, v průběhu příprav se bohužel změnila v posmrtnou retrospektivu.
Výstava s názvem Drátovat, flikovat! odvypráví neobyčejný příběh drátenického řemesla. Drátenictví vzniklo před více než třemi sty lety v chudých horských oblastech severního Slovenska a odtud se následně šířilo nejen po Evropě, ale i do Ameriky. Jedná se o specifický slovenský kulturní fenomén, jehož význam byl v roce 2019 oceněn zápisem na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Na výstavě uvidíte exponáty, které ilustrují rozmanitost a význam drátenického řemesla.
Juliana Höschlová, Pavel Jestřáb, Martin Kochan, Martin Kubica, Tereza Samková, Jiří Šigut, Šárka Zahálková a Martin Zetová se v Galerii Kurzor stávají lesními chodci. Namísto přímé, předem vytyčené cesty volí bloudění a pochyby, jakožto nezbytný předpoklad nepředpojaté mysli.
Juliana Höschlová, Pavel Jestřáb, Martin Kochan, Martin Kubica, Tereza Samková, Jiří Šigut, Šárka Zahálková a Martin Zetová se v Galerii Kurzor stávají lesními chodci. Namísto přímé, předem vytyčené cesty volí bloudění a pochyby, jakožto nezbytný předpoklad nepředpojaté mysli.
Objevujte, žasněte, bořte, budujte, hrajte si. Od 14. března 2025 na interaktivní výstavě JÁ město, která vám představí město tak, jak jej neznáte. I když je výstava určená hlavně dětem, okouzlí i dospělé. Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v zámeckém areálu muzea. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování. Nemusíte cestovat prstem po mapě ani objíždět turistické cíle, abyste zakusili radost z objevování nových souvislostí. JÁ město vás zve prožít několik rozličných příběhů a čeká i na ten váš.
Výstava malíře a poděbradského rodáka Oldřicha Kerharta (1895–1947) připomíná 130. výročí jeho narození. Ačkoliv jméno Oldřich Kerhart dnes nepatří k frekventovaným jménům české moderny, jeho dílo bylo od dvacátých do čtyřicátých let dvacátého století neodmyslitelnou součástí výtvarného dění, a to zejména ve spojitosti s významnou činností Umělecké besedy, jejímž starostou byl Kerhart v letech 1942–1946. Kurátorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Pavel Dušek (*1992) je umělcem, jehož tvorba se pohybuje na pomezí malby, instalace a intervence do veřejného prostoru. Výstava GEKOCHT tematizuje vztah mezi formou a procesem vzniku díla, přičemž ironicky odkazuje na metodiku jeho tvorby – odlévání do forem, které evokuje převařené, znovu zpracované materiály. Název, odvozený z německého slova pro „vařené“, tak slouží jako metafora pro opakovanou transformaci a reinterpretaci obrazových a materiálových prvků v jeho tvorbě. Výstavu můžete navštívit do 19. 6. 2025 v Galerii C12 v Hrzánské pasáži v Celetné 12, Praha 1.
Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Nová výstava Praha zítra? Propojené město je k vidění do 26. října 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Výstava Enter the Room se věnuje vlivu herního prostředí a storytellingu na tvůrčí přístupy nastupující generace, jednotlivců i herních kolektivů. Hry dnes nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Jejich narativní principy a mechanismy otevírají nové způsoby, jimiž lze přemýšlet o prostoru, čase či interakci, pomáhají nám imaginovat budoucnost a narušují naše ustálené chápání světa.
Výstava nejnovější tvorby oceňovaného česko-britského umělce Hynka Martince.
Rozsáhlá retrospektivní přehlídka díla Františka Mertla, který tvoří pod uměleckým jménem FRANTA. V Jízdárně Pražského hradu je do poloviny června k vidění průřez jeho tvorbou od roku 1954, která se zaměřuje na odsouzení násilí a války. Kurátorem je Rado Ištok z Národní galerie Praha.
Výstava vychází z teze, že lidská kreativita nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit. Projekty vystavujících a makerů představují nejen kreativní výstupy minulých generací, ale především otevírají téma současné lidské kreativity, která využívá moderní technologie, nové materiály a umělou inteligenci. Výstava vznikla ve spolupráci s Maker Faire.
The Horned Ones / Rohatí je výstava Moniky Kováčové a Adriána Krišky, která propojuje materiální praktiky kovářství a textilní tvorby za účelem zkoumání identity.
Výstava malířky Beata Kurucz, která čerpala inspiraci z mystického místa v lese, kde vyrůstala. Východiska tvorby hledá v paradoxech, přítomnosti metafyzice a bizarnosti, ale i v osobní mytologii zasazené do kontextu formálních kontrastů.
Dominik Adamec přichází s cyklem The End of Pyramids, tvořeným extravagantními sochami-urnami, které reflektují lidskou touhu po nesmrtelnosti a vnímání smrti v současnosti. Výstavu doplňuje kniha zkoumající hlubší souvislosti tohoto tématu a série tetovacích předloh jako memento mori. Prostřednictvím různých médií autor komentuje konzumerismus, pomíjivost existence a naši odpovědnost v době, kdy se smrti stále více vyhýbáme.
Sólová výstava Vladimíry Večeřové se pouští do konceptu prázdna jako filozofického termínu, který propojuje s hlubokým nasloucháním sebe sama, v tichosti. Prázdno autorka nevnímá jako absenci a negativní moment, ba naopak jde o prostor naprosté otevřenosti a klidu, kde se zvuk a ticho potkávají v dynamickém vztahu. Právě šelest bambusu, hluboké naslouchání je aktivní složkou, jenž v galerii může být místem, které umožňuje rezonanci zvuků a myšlenek. Šelest jako meditativní zvukový podnět ilustruje, jak může příroda zprostředkovat naše hlubší spojení se sebou či našim vědomím a uvědoměním si prostoru, hmoty, zvuku. Když se totiž utišíme, můžeme znovu najít ztracenou komunikaci se světem. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Sólová výstava Petry Navrátilové představuje koláže vytvořené z historických fragmentů, které autorka zasazuje do nových poetických souvislostí. Význam použitých předmětů, které již dosloužily svému účelu a byly odsouzeny k likvidaci jako odpad, ustupuje do pozadí. Vystavené dva cykly – Bílé a Černé schránky – otevírají nové interpretace a vizuální dialogy. Jako post scriptum, tedy dodatek k dávno uzavřenému příběhu, nabývají tyto objekty nového smyslu a pokračují v komunikaci i za hranicí své původní funkce. Kurátorkou výstavy je Veronika Přikrylová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Skupinová výstava Around the Clock: The Factory Effect pod kurátorským vedením Anežky Jabůrkové zkoumá, jak pracoviště zanechává stopy i dlouho po skončení pracovní doby. Industriální prostor bývalé továrny Pragovka slouží nejen jako pouhá kulisa výstavy, ale také jako prostorové východisko pro zkoumání dopadů průmyslových pracovišť na naše těla a životní prostředí. Umělecká díla Any de Almeidy, Poliny Davydenko, Sáro Gottstein, Martinse Kohouta, Jeleny Micić, Alicji Rogalské, Kateřiny Šedé, Forensic Architecture a Anny Witt obdobné úvahy podněcují. Každé z děl přitom působí jako prizma, které složitou problematiku láme jako paprsek světla a odráží konkrétními směry. V konečném důsledku se výstava snaží vyprovokovat kritické uvědomění toho, jak naše každodenní jednání utváří ekosystémy, jež obýváme. Zároveň chce inspirovat diváky k tomu, aby nezůstávali pasivními pozorovateli dějin a uvědomili si vlastní úlohu aktivních účastníků na utváření změn. Díky různorodým přístupům zúčastněných umělkyň a umělců je zřejmé, že každý z nás má potenciál se podílet na proměně světa kolem nás. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18
Třetí pokračování vzdělávací výstavy Úhel pohledu hledá rovnováhu mezi světem organickým a technickým.
Miloš Cvach (*1945) je český sochař a grafik, který žije ve Francii. Vytváří rozměrné dřevěné reliéfy lapidárních tvarů a zářivých barev, které současně odkazují k minimalistickému sochařství i modernis-tické krajinomalbě. Jeho sochy na výstavě doprovodí velkoformátové obrazy jeho manželky Sophie Curtil (*1949). Miloši Cvachovi bude v době konání výstavy 10. 5. osmdesát let.
Výstava tří významných umělkyň českých umělkyň Veroniky Bromové, Markéty Othové a Kateřiny Vincourové. Záměrem výstavy je přivést po delší době opět do společného prostoru 3 umělecké projevy, které v devadesátých letech na mnoha skupinových i samostatných výstavách iniciovaly nový výtvarný názor na vizuální povahu naší současnosti. Kurátory výstavy jsou Adriana Primusová (GASK) a Daniel Vojtěch.
Výstava Kate, For You mapuje dlouholetou spolupráci Marie Tomanové s protagonistkou Kate, jejíž portréty zachycují různé etapy jejího života od roku 2017 až do současnosti. Projekt reflektuje nejen vizuální transformaci, ale i intimní příběh osobní identity a mezilidských vztahů. Tento časosběrný přístup k portrétu přináší nuance identity v čase a umělkyně tento proces dále rozšiřuje prostřednictvím videa a instalace.
Výstava Systém Rathouský představuje průřez celoživotní tvorbou typografa a grafického designéra Jiřího Rathouského, od jehož narození uplynulo 20. dubna 2024 sto let. Rathouský je neodmyslitelně spojen s nadčasovým designem orientačního systému pražského metra, který obdivují jeho uživatelé napříč generacemi. Výstavní expozice je rozdělena do tematických celků podle oborů, v nichž autor vytvořil svá vrcholná díla.
Sklo v podání Kateřiny Handlové překračuje své hranice. Přináší nové motivy, postupy, přidané materiály, staví archetypální tvary nebo funkční objekty do nečekaných vztahových struktur, vtahuje do designu umělecký obsah. Vázy, svítidla, zrcadla zpřítomňují cosi z původní moudrosti, z tradice, k nimž se Kateřina Handlová obrací, z nichž se vědomě či nevědomě snaží cosi zachytit jako klíč k porozumění světu i sobě. Z takové zkušenosti, v níž se prolíná ženská citlivost, vztahovost a tělesnost, mizení i setrvávání pak může vzejít cenný vzkaz. A ten se nám snaží Kateřina Handlová předat.
Výstava výrazné osobnosti současné výtvarné scény, která se v roce 2024 stala druhou laureátkou Ceny Medy Mládkové. Výstava Čekání v prostorách tzv. konírny představí výběr z její nejnovější tvor-by. Půjde o první autorčinu větší výstavu po devíti letech.
První výstava uskupení 24 to 1 Pictures, které je volným spolkem sdružujícím nejrůznější profese filmového průmyslu za účelem presentace a prodeje jejich fotografií. Výstava presentuje tvorbu dvou kamarádů a spolupracovníků, kameramana Asena Šopovova a producenta, režiséra a kameramana Martina Froydy.
Výstava autorského dua Jakub Hájek a František Hanousek v Galerii Kostka představí site specific instalaci navazující na jejich dosavadní společné projekty, ať už v podobě architektonického pojetí kolektivních výstav či vlastních objektů a kreseb. Tvorba Hájka s Hanouskem je charakteristická obsesivně detailním zpracováním použitých materiálů – zejména dřeva, náročně splétaných drátů či do rozsáhlých potrubních či jiných struktur slepovaných tetrapaků – z nichž vytvářejí inspiračně mnohovrstevnatá, hybridizovaná a až absurdně propracovaná díla, jejichž funkce je však divákovi ve všech zahlcujících vrstvách provizornosti a kulisovosti často skrytá.
V době, kterou někdo označuje „příliš pozdním kapitalismem“, jsme zahrnováni přísliby nerušených zážitků – očekáváme hladký tok informací, nepřetržitou konzumpci a nekonečně se rozšiřující horizont technologického pokroku. Namísto ladného pohybu vpřed se však často cítíme být spíš uvízlí na místě, lapeni v absurdních smyčkách. bottom’s just another floor zkoumá tento znepokojivý stav: takřka halucinatorní „zásek“, který dře o lesklý povrch, jenž nám předkládají technokratičtí oligarchové, a nechává nás stát opařené uprostřed bludiště.
Promovaný geolog Pavel Jasanský (1938–2021) fotografoval již během studií na přelomu 50. a 60. let. Ve své volné tvorbě se Pavel Jasanský již od cyklu Paristory (1967–1976) profiloval jako fotograf s výjimečnou empatií a postřehem. Ten uplatnil i ve volné dokumentární fotografii, dlouhodobě zobrazující emotivně vypjaté mikrosvěty ústavů a nemocnic, hřbitovů i masopustů. Jasanský završil svou dokumentární tvorbu rozsáhlým cyklem Nová krajina, noví obyvatelé (1985–1990), který bychom mohli označit jako „subjektivní dokument“, ukazující mimoděk stadium „zahnívajícího socialismu”, často pomocí citací absurdních civilizačních a mediálních přízraků.
Nevnímat barvy jen očima. Chtít si je osahat, ochutnat, nechat se jimi pohltit. I k tomu na své první společné výstavě Anywhere between Black and White vybízejí dva renomovaní vizuální umělci: slovenský, v Čechách neobjevený méně známý mistr velkoformátové abstrakce, Martin Moflár a tuzemský expert na rytmus a prostor v obraze Filip Švehla. V proskleném prostoru Artia se jejich monumentální plátna a vysoko zavěšené koláže z fólií setkávají v unikátní instalaci, ve které do hry vstupuje i sluneční svit. Barva je dominantní kvalitou, skrze kterou automaticky vnímáme a posuzujeme svět. Svou vlastní barevnou škálu má i zvuk a odstíny pronikly i do jazyka, když říkáme „přiznej barvu“ nebo „není to tak černobílé“. Otázka barvy navíc přirozeně postupně sílí i v současném vizuálním umění a inspirovala i výstavu Martina Moflára a Filipa Švehly, kterou oba autoři připravili na míru tohoto nevšedního prostoru. Jde o největší vizuální prezentaci v rámci letošní dramaturgie Artia s názvem Linie inovace. Ta divákům přináší progresivní formy tvorby a s novou výstavou i příležitost zakusit rozmanité způsoby, jimiž barvy fungují v prostoru a jimiž ovlivňují vnímání. Výstava v Artiu by KKCG je přístupná od pondělí do pátku od 8 do 21 hodin, o víkendech pak od 9 do 21 hodin.
Zaměstnaný člověk tráví v práci nejčastěji osm hodin denně, pět dní v týdnu. Někteří z nás se živí činností, která je naplňuje, a ztotožňuje s ní svou identitu, jiní pracují, aby si zajistili takový příjem, který jim pokryje náklady na živobytí a umožní uspokojivě trávit volné chvíle. Podobně jako dělník u pásu, městská společnost živící se kancelářskou prací se dostává do situace, kdy je její práce jen jedním stupněm v rámci „výrobního“ procesu. Již od období industrializace řeší společnost problémy spojené s potřebou regenerace zaměstnance, tak aby si nejen odpočinul, ale také uspokojil své potřeby sociální a kulturní nebo se věnoval fyzické aktivitě. Kdo si ale může dovolit volný čas uspokojivě trávit, když se i trávení volného času stává tržní komoditou – časem spotřebovávání služeb. Umíme trávit volný čas zahálkou? Nebo jsme i ve volném čase motivováni výkonem – něco vyrobit, něco se naučit, stihnout toho co nejvíce, nakoupit, jít cvičit, abychom byli krásní a zdraví. Výstava Palác (volného) času se zaměří na téma trávení volného času v kontextu barokního paláce, který v době svého vzniku fungoval jako letohrádek, letní sídlo, jehož salónky, zahrady, lovecká obora a vinice nabízely jeho majitelům různorodé příležitosti k prožití volných chvil. Kontrasty, které by výstava ráda podtrhla, jsou dány povahou stavby Zámku Troja a jeho zahrad. Kdo si ovšem může dovolit trávit volný čas dnes, a kdo si jej může dovolit trávit uspokojivě, co jsou dnešní trendy trávení volného času? Trávíme ho odpočinkem, nebo jsme všichni stále vedeni k výkonu i během chvílí, které nejsou určeny k činnostem zabezpečujícím naše živobytí?
Tono Stano (24. 3. 1960, Slovensko; žije v Praze) patří mezi nejznámější fotografy působící na území střední Evropy s širokými vazbami po celém světě. Vypracoval si charakteristický rukopis, vycházející z inscenované fotografie, nicméně v jeho práci najdeme i velmi klasické přístupy, jako je portrét či fotografie a instalace v krajině, popřípadě velmi experimentální série či konceptuální fotografie. Je propojen se současným vizuálním uměním, což ho inspiruje k novým formám uměleckého projevu. Tvorba Tona Stana je velmi rozsáhlá – retrospektivní výstava v prostorách Městské knihovny představí jak práce vzniklé na střední škole, které jsou překvapivé svou otevřeností, invencí a smyslem pro filmové vidění, tak aktuální tvorbu: důmyslné portréty či práce kombinující malbu a fotografické postupy. Výstavu připravujeme přímo s autorem, máme možnost zkoumat jeho archiv, vybírat práce, které nevystavil, nahlížet na jeho tvorbu z nových perspektiv. Vedle volné tvorby představíme i tvorbu pro veřejné subjekty či události: Stano například dlouhodobě spolupracuje s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary, pro který vytvořil rozsáhlou sérii portrétů světových osobností filmu a navrhl i hlavní cenu Křišťálový globus (2001).
Po dlouhé tvůrčí odmlce přichází legendární umělec KW s novou kolekcí a speciální instalací pro prostor HYB4 Galerie. Tato výstava je intimní zpovědí Igora Korpaczewského, která nabídne návštěvníkům jedinečnou příležitost setkat se s jeho aktuální tvorbou a osobností. Po retrospektivní výstavě v Oblastní galerii v Chebu je to první příležitost vidět jeho díla v hlavním městě. KW v Kampusu Hybernská se stává výjimečnou událostí na kulturní mapě Prahy, která umožňuje nahlédnout do aktuální energie a vývoje jeho umělecké praxe.
Výstava nejnovějších děl Viktora Pivovarova, v nichž autor s nadhledem a humorem ukazuje, skrze jaká utrpení se často rodí umělecká díla a jak to dopadne, když člověka ovládne chamtivost, nenávist a zloba.
Zveme vás na výstavu Kitsch lover Barbory Balgové, která právě probíhá ve Vnitroblocku. Autorka zde oslavuje kýč jako autentický a ironický jazyk bez autocenzury, s humorem a nadhledem. Přijďte objevit, jak může nevkus získat nový význam. Výstavu je možné si prohlédnout po celý měsíc. Těšíme se na vás!
Nepřízeň osudu je prvním krokem k pravdě. Média za sebou mají velké selhání. Obrazy a sochy. Pack of Lies je společnou výstavou Tomáše Roubala a Vladimíra Skrepla.
With beating hearts we wake up Anežka Hošková je umělkyně, která jako jedna z prvních přinesla do českého prostředí povědomí o mezinárodním proudu tzv. emo-romantické malby. V její tvorbě se spojuje silný emocionální náboj a zájem o oblast spirituality a mystiky s vlivem vizuality alternativních hudebních subkultur. Obrat k subjektu, k niternému prožitku i k tajemným oblastem, které přesahují racionální chápání, se v době mnohačetných krizí stal jednou z relevantních možností, jak v sobě můžeme probouzet větší vnímavost a citlivost ke druhým bytostem i k celému světu. V tvorbě Anežky Hoškové se tak skrze introspekci přirozeně dostáváme k aktuálním otázkám globálního světa včetně klimatické změny, feminismu či krize identity a mezilidských vztahů. Svoboda vyjádření, hravost, intuice i podnětnost tvůrčích asociací se v její tvorbě propojují s představami starých kosmologií. K metafoře sepětí se světem na nejhlubší úrovni primordiálních sil nás nevede jen tekutá povaha jejích převážně akvarelových maleb, ale také kresebně vymezené tvary symbolů a ornamentů, které v posledních letech začala formovat i v jiných materiálech. Vedle skleněných vitráží nově experimentuje i s trojrozměrnými objekty ze skla, které nyní poprvé představuje ve větším rozsahu. „Neboť být je především probudit se a probouzíme se ve chvíli, kdy si uvědomujeme nějaký mimořádný pocit. Jedinec není úhrnem svých obvyklých pocitů, ale úhrnem pocitů zvláštních. Tak se v nás rodí ona důvěrně známá tajemství, jež na sebe berou podobu vzácných symbolů. To v blízkosti vody a jejích květin jsem nejlépe pochopil, že snění je jakýsi emanující svět, vonný dech, jenž prostřednictvím snícího vane z věcí.“ (Gaston Bachelard, Voda a sny. Esej o obraznosti hmoty)
Na výstavě jednoho z nejznámějších českých umělců uznávaného i ve světě budou prezentovány jeho fotografie na přebalech vinylů a CD, bronzové reliéfy a k nim odpovídající fotografie a pravděpodobně i několik obrazů autora. Výstavu pořádá Galerie Kmoch.
15. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirk-UFF, který se koná ve východočeském Trutnově. Špičková vystoupení zahraničních umělců, světové premiéry, to nejlepší, co v poslední době vzniklo na domácí scéně. Šest dní plných zábavy, adrenalinu a dechberoucích akrobatických výkonů.
Objevte svět, kde barvy, emoce a sny splývají v jeden příběh. Výstava Fantazie barevného já Dagmar Novákové je právě k vidění v Kavárně co hledá jméno.Přijďte a ponořte se do barevného putování za hranice všedního dne.
Výstava k životnímu jubileu pop artového výtvarníka Richarda Augustina
Výstava dětských a seniorských kurzů Atelieru Kaštan v Kulturním centru Kaštan představuje výsledky projektu s názvem Parafráze mistrů, v němž se tvůrci inspirovali vybraným mistrovským dílem.
Výstava malíře Patrika Hábla, jednoho z nejvýraznějších českých malířů střední generace, představí velkoformátové monumentální malby a dosud nevystavený cyklus inspirovaný ženskými tvářemi. Velkolepá instalace v Turbínové hale překročí rámec obrazu a stane se prostorem samotným. Výstava otevřena do 5.10..
Největší motoristická akce, která spojuje prvky výstavy, festivalu a exhibice do jednoho – slavnosti. Představí se stovky vozů, motocyklů a mnoho hvězd motorsportu.
20:00 Hravá nová inscenace nejoslavovanější komedie Oscara Wilda z londýnského National Theatre láká na brilantní herecké výkony a zážitek plný smíchu, barev a typicky komediálních zápletek. Veselý příběh o identitě, nápodobách a lásce, natočený živě na jevišti britského Národního divadla režíruje Max Webster.
20:00 - Shakespeare - nejlepší nevyžádaná rada rodiče do života teenagera. Jít či nejít, to není oč tu běží!
11:00 Nikdys nebyl 13:00 Kočičí odysea (+ výtvarný workshop v ENG) 16:30 Chronic 18:30 Leviatan 21:15 V kuchyni
22:00 - organic house party
16 h - Nedělní Dixie: Old Timers Jazz Band (dixieland) 21 h - Cyrille Oswald & The Survivors (modern jazz)
Central Gallery představuje retrospektivní výstavu jednoho z nejslavnějších českých fotografů, Jana Saudka, pořádanou u příležitosti jeho 90. narozenin. Saudek se převážně věnuje ateliérové fotografii, která je stěžejní pro jeho tvorbu a známá široké veřejnosti. Nejčastějšími motivy jeho děl jsou žena, ženské tělo a vztah mezi ženou a mužem. Na výstavě však uvidíte i méně známou tvorbu z jeho raných let, která vás může překvapit svou jemností a zaměřením na téma dětství a rodiny. Součástí výstavy jsou fotografie adjustované a kolorované samotným autorem, který tuto techniku používá od roku 1977.
20:00 Royal Tenenbaum a jeho žena Etheline žijí se svými dvěma syny a adoptivní dcerou ve velkém domě na Manhattanu a zdá se, že rodině vůbec nic nechybí. Ovšem jen do té chvíle, kdy Royal, velký milovník žen a života, rodinu opustí. Snímek proslulého filmového hračičky Wese Andersona promítáme na Den dětí a rodičů.
Optická iluze a syté neonové barvy inspirované podvodním světem definují tuto kolekci děl Marka Gulta nazvanou Express. Autor se dlouhodobě zabývá vlivem umělecké iluze na podvědomí diváka a rafinovaně si pohrává s jeho pozorností, což může v některých případech působit až zneklidňujícím dojmem. A právě o to mu jde – vyvolané emoce nás vyvádějí z komfortní zóny a nutí nahlížet na věci z jiného úhlu. Nervozitu však v divákovi nevyvolává pouze samotné téma, ale především forma provedení. Jeho díla dokážou uhranout, znepokojit nebo i rozčílit. V žádném případě však nenechají nikoho lhostejným. Diváka podněcují k zamyšlení a k vnitřnímu dialogu. A právě to je pro autora v dnešní hektické a konzumní době možná tím nejdůležitějším cílem. Marek Gult je malíř, divadelní scénograf a designér, který tráví podstatnou část svého života pod vodou – většinou v tropických mořích. Právě odtud čerpá inspiraci pro svou jedinečnou paletu ostrých, neonových a často až vibrujících barevných kombinací, které jsou nedílnou součástí vizuální iluze jeho děl. „Jsem závislý na slunečních paprscích pronikajících pod hladinu, které mění spektrum barev v miliony dalších, neznámých odstínů,“ říká autor. Za inspirací a barvami vyráží z rodné Prahy, kde se narodil. Výstava v Rock Café je pro něj srdeční záležitostí – právě tento hudební klub byl prvním, který ve svém rodném městě pravidelně navštěvoval.
Česko-americké umělecké duo Kristýna a Marek Milde dlouhodobě zkoumá různé formy každodenní reality, aby upozornili na komplexní vztahy mezi lidmi a životním prostředím. Výstava Volání lesa představuje dynamický výběr nových, dlouhodobých i starších projektů zaměřených na dichotomii přírody a kultury. Vystavená díla spojuje originální umělecký jazyk využívající médium sochy, instalace, animace a koláže, který Mildeovi rozvíjejí již více než deset let.
Neděle 13:00 a 16:00 - Komentované prohlídky Winternitzovy vily jsou ideální možností jak nejlépe zažít a prozkoumat příběh vily i osudy jejích původních majitelů. Jejich potomci vilu otevřeli veřejnosti, připomínají osud rodiny a zároveň z vily vytvořili kulturní centrum.
Výstava ve spolupráci s EDO (Ekologické dny Olomouc)
Rozsáhlá retrospektivní přehlídka díla Františka Mertla, který tvoří pod uměleckým jménem FRANTA. V Jízdárně Pražského hradu je do poloviny června k vidění průřez jeho tvorbou od roku 1954, která se zaměřuje na odsouzení násilí a války. Kurátorem je Rado Ištok z Národní galerie Praha.
Výstava představí uměleckou tvorbu žen, a to od středověku až do konce 19. století, přičemž ukáže osobitou povahu ženské tvorby, zejména v malířství, sochařství, kresbě i grafice a dále také v oblasti užitého umění, čímž odkryje druhý, méně známý, příběh dějin umění. Pozornost bude zaměřena na charakteristiku prostředí, ve kterém umělkyně tvořily; též ukáže témata, která ženy ve svých dílech zpracovávaly.
10:10 Minecraft film 10:15 Céčko: Kočičí odysea 11:00 Paddington v džungli 12:00 Céčko: Quisling - Poslední dny 12:10 Moudrost štěstí / Wisdom of Happiness (English friendly) 13:10 Anora 14:20 Minecraft film 14:50 Céčko: Svět mezi námi / The World Between Us (English friendly) 15:50 Konkláve / Conclave (English friendly) 16:20 Brutalista / The Brutalist (English friendly) 16:40 Céčko: Dívka s jehlicí 18:15 Pink Floyd: Živě v Pompejích / Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII (English friendly) 19:00 Céčko: Mosty 20:00 Mission: Impossible - Poslední zúčtování (English friendly) 20:45 Hříšníci / Sinners (English friendly) 21:00 Céčko: Až na věky
10:00 Včelám dík! Mini, 14:00 Ledová ŠtVánice Speciál
22:00 - organic house party