Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ představuje výběr děl od výjimečných umělců z různých koutů světa, jejichž díla rezonují s tématy odolnosti, identity a kulturní paměti. Mezi vystavujícími nacházíme grafiku španělského umělce José Ortega tradičně zobrazující španělský folklór, norského malíře Bjarne Rise, který ve své tvorbě zkoumá syrovou krásu severské krajiny a její emocionální hloubku a dílo od rumunského umělce Brădut Covaliu, jež zachycuje intimitu každodenního života v poválečné Evropě. ÚT-NE 9:00 – 17:00.
Výstava rozsáhlého souboru akvarelových kreseb a také soch výtvarníka Marka Škubala.
Chvalský zámek zve na výstavu Fimfárum Jana Wericha, konanou u příležitosti 120.výročí jeho narození. V expozici uvidíte loutky a nejkrásnější scény ze všech tří celovečerních filmů Fimfárum, které byly natočeny v letech 2002, 2006 a 2011. Pro děti je pak ve sklepení zámku připravena velká Pohádková herna a malé kino, kde se po celou dobu výstavy promítá film Fimfárum Jana Wericha z r. 2002.
Tomáš Rajlich je znám hlavně jako minimalistický malíř, na pražské AVU ale původně vystudo-val sochu. Výstava se zaměřuje na jeho ranou sochařskou tvorbu z dob působení v Klubu kon-kretistů, jehož byl zakládajícím členem, a před jeho odchodem do exilu do Nizozemí. Vystaveno budou kresby a sochy z let 1964–1969, částečně půjde o nově vytvořené autorské edice podle původní dokumentace. Umělci bude v době výstavy 85 let (5.3.).
Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla ...
Druhý sólový projekt v 8smičce navazuje na cyklus výstav SÓLO a tentokrát uvádí umělkyni Pavlu Scerankovou. Řada jejích děl byla vytvořena speciálně pro tuto výstavu.
Umělec Jaroslav Kučera, zakladatel designové značky KOW, představí svůj konceptuální šperkařský projekt Křížový řez ve specifické kontrastní instalaci. Součástí galerijní prezentace bude jak nejnovější kolekce broží Cross Section, tak i starší práce, a sice světelná kolekce Clouds. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Český filmař a autor animovaných filmů Pavel Koutský na výstavě Čáry a názory s humorným nadhledem přiblíží své roční ohlédnutí. Prostřednictvím brilantních kreslených glos – grotesek se zamýšlí nad stavem světa, který nás bezprostředně obklopuje. Součástí výstavy budou také projekce jeho filmů a díla s těmito filmy spojená. Kurátory výstavy jsou Jiří Kubíček a Veronika Marešová (GASK).
Výstava s tajemným názvem Viscum album prezentuje práce Anežky Hoškové, etablované české umělkyně a průkopnice návratu romantických a emotivních tendencí do současného umění v Čechách. Její kresby, malby, vitráže a performativní instalace ji tematicky spojují s mezinárodním proudem mystické, asociativní tvorby a postinternetové estetiky. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava V temnotách Kateřiny Simerové představuje monumentální velkoformátové snímky zvířat, často hledících přímo do čočky fotopasti, které jsou sugestivním svědectvím o nočním životě našich souputníků a jejich žhnoucí pohledy evokují původní označení očí vysoké zvěře – světla. Archetypální dojem ze zvířecích portrétů se střídá s dynamickou klipovitostí a street-artovou estetikou záběrů tanečníků a postav v maskách. Jako by se v jednom magickém prostoru setkávaly staré rituály lovců s moderní mytologií a nočními můrami velkoměsta. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Právě krajina, která je na počátku, se dostala do dlouhodobé pozornosti Matěje Hrbka. Je vysoce dynamická, éterická a neobydlená. Božstvo se v ní prozatím pevně neusadilo a její nadpřirozenost stále ještě není zakonzervována do poutních míst. Vyjadřují ji živly, přírodní jevy i matérie, přičemž autor k vyobrazení její bezprostřednosti přistupuje až sakrálním způsobem.
Výstava konfrontující volnou malířskou tvorbu Pavla Reisenauera (1961-2024) s jeho satirickými kresbami pro týdeník Respekt, se kterým spolupracoval od začátku 90. let. Výstava byla dohod-nuta ještě za života umělce, v průběhu příprav se bohužel změnila v posmrtnou retrospektivu.
Zastřešená herní krajina v industriální hale, vyhřátá jurta, kavárna, autorská čtení a tvůrčí dílny – to vše nabídne nová instalace Imaginární krajina Divadla bratří Formanů. Otevřena bude od 19. ledna do 15. dubna 2025 v areálu Trojského pivovaru. Návštěvníky čekají loutky, interaktivní instalace, hybohledy a další herní prvky, které budou obohaceny o imerzivní divadelní bojovku ve spolupráci s divadelním souborem Loutky bez hranic. Kolektiv autorů pod kurátorským vedením Matěje Formana myslel na děti i jejich rodiče a všechny, kteří rádi objevují, hrají si a sní.
Výstava s názvem Drátovat, flikovat! odvypráví neobyčejný příběh drátenického řemesla. Drátenictví vzniklo před více než třemi sty lety v chudých horských oblastech severního Slovenska a odtud se následně šířilo nejen po Evropě, ale i do Ameriky. Jedná se o specifický slovenský kulturní fenomén, jehož význam byl v roce 2019 oceněn zápisem na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Na výstavě uvidíte exponáty, které ilustrují rozmanitost a význam drátenického řemesla.
Kurátorský tým ve složení Juřicová, Kazda a Štochl představuje projekt „Tvář“, který zkoumá identitu a hodnotu uměleckého díla mimo autorství. Za účasti 40 anonymních umělců přináší experimentální výstava hravý přístup, jenž nabourává stereotypy galerijních projektů a zve diváky k objevování děl bez předběžných informací. Vstupné: Zdarma
Projekt vedený docentem Jiřím Janákem propojuje staroegyptské texty a současné výtvarné umění. Čeští umělci se inspirují speciálně připraveným překladem pramenů z období od 3. tisíciletí př. n. l. do 1. století n. l. a vytvářejí díla v různých stylech a technikách. Součástí projektu je také vizuální prezentace archeologických výsledků Českého egyptologického ústavu FF UK z Abúsíru, zahrnující fotografie, filmy a 3D vizualizace. Výstava bude doplněna vzdělávacím a popularizačním programem, zahrnujícím přednášky a akce pro veřejnost.Vstupné: Základní 180 Kč / studentstvo, senioři, zdravotně znevýhodnění 90 Kč/ Školní skupiny 50 Kč za osobu/ Děti do 12 let zdarma
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Výstava propojující sport a umění
Výstava Ti, kteří raději kopřivy zahajuje výstavní plán galerie arto.to na rok 2025 nazvaný Stopy místa. Téma pro rok 2025 reflektuje vliv vnějšího prostředí na naše životy, prolínání a vrstvení žitých zkušeností a jejich další proměnu v čase. Osobní zkušenost zastoupených umělkyň problematizuje vlivný fenomén japonerie. Estetický rozměr japonerií byl pro různá období a epochy výtvarného umění podstatný a zásadní, ale současně byl často hlavně formální. Pro vybrané autorky je součástí životní trajektorie, rozměrem životní a umělecké zkušenosti vymezené vztahovostí na jedné straně a pohroužením, ztišením a kontemplací na straně druhé.
Juliana Höschlová, Pavel Jestřáb, Martin Kochan, Martin Kubica, Tereza Samková, Jiří Šigut, Šárka Zahálková a Martin Zetová se v Galerii Kurzor stávají lesními chodci. Namísto přímé, předem vytyčené cesty volí bloudění a pochyby, jakožto nezbytný předpoklad nepředpojaté mysli.
Objevujte, žasněte, bořte, budujte, hrajte si. Od 14. března 2025 na interaktivní výstavě JÁ město, která vám představí město tak, jak jej neznáte. I když je výstava určená hlavně dětem, okouzlí i dospělé. Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v zámeckém areálu muzea. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování. Nemusíte cestovat prstem po mapě ani objíždět turistické cíle, abyste zakusili radost z objevování nových souvislostí. JÁ město vás zve prožít několik rozličných příběhů a čeká i na ten váš.
Hravost není infantilita, ale racionálně vystavěný a poťouchlý atak předdefinovaných kánonů umělecké praxe. Tu po celou dobu Štědrého působení na výtvarné scéně určují konceptualizmus, abstrakce, minimalistické tendence a na druhé stráně návraty k přírodě.
Výstava malíře a poděbradského rodáka Oldřicha Kerharta (1895–1947) připomíná 130. výročí jeho narození. Ačkoliv jméno Oldřich Kerhart dnes nepatří k frekventovaným jménům české moderny, jeho dílo bylo od dvacátých do čtyřicátých let dvacátého století neodmyslitelnou součástí výtvarného dění, a to zejména ve spojitosti s významnou činností Umělecké besedy, jejímž starostou byl Kerhart v letech 1942–1946. Kurátorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Expozice představí aktuální tvorbu umělkyně, která reflektuje zkušenosti z rezidenčního pobytu v Beninu v roce 2024. Rozvíjí zde vlastní techniky a obohacuje je o nové metody a strategie. Tento konstruktivní dialog divákovi umožňuje poznáníodlišných kulturních přístupů.
Ve výstavním prostoru IN Gallery na ulici Marie Cibulkové se představuje malíř Roman Franta, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze ve škole malby (prof. Bedřich Dlouhý, prof. Aleš Veselý) a San Francisco Art Institute 1993-1994 (J. Hatofsky, J. Morgan). Od konce 90. let je nepřehlédnutelnou malířskou osobností s bohatým rejstříkem formálního i obsahového sdělení. Jeho živelná, expresivní, mnohovrstevnatá malba se pohybuje od realistického, iluzivního ztvárnění až po ležérní anti-estetický projev. Svou malbou s nadsázkou a typickým humorem reflektuje dění kolem sebe. Současnou společnost i své osobní prožitky komentuje s hravě ironickým odstupem v nezvykle provokativních souvislostech. Do svých obrazů přenáší svobodu projevu, odvahu, experiment, ale i klasické postupy. Je svérázným a nezaměnitelným autorem současné umělecké scény. Soustavně si buduje vlastní cestu, svými tématy i malířským stylem si vytváří uměleckou identitu. Frantova tvorba logicky dospěla od společenství brouků ke společenství lidskému, od brouka asociujícího člověka, k lidskému jedinci. Pomocí komplikovaných skrumáží a malovaných staveb z knih upozorňuje na lidské myšlení. Současným cyklem obrazů Věci života představuje zcela nové malby různých formátů zaměřené na běžné a každodenní předměty. Autor je vnímá jako společníky člověka, které nás provázejí životem a které současně fungují jako metafory lidského života obecně. Příkladem je motiv mísy, dózy nebo nádoby. Může zastupovat lidské tělo, mysl, vědomí i nevědomí, v nichž se směšují jednotlivé podněty podobně jako barvy, konkrétní předměty, písmo, slogany i abstraktní tvary.
Pavel Dušek (*1992) je umělcem, jehož tvorba se pohybuje na pomezí malby, instalace a intervence do veřejného prostoru. Výstava GEKOCHT tematizuje vztah mezi formou a procesem vzniku díla, přičemž ironicky odkazuje na metodiku jeho tvorby – odlévání do forem, které evokuje převařené, znovu zpracované materiály. Název, odvozený z německého slova pro „vařené“, tak slouží jako metafora pro opakovanou transformaci a reinterpretaci obrazových a materiálových prvků v jeho tvorbě. Výstavu můžete navštívit do 19. 6. 2025 v Galerii C12 v Hrzánské pasáži v Celetné 12, Praha 1.
Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Nová výstava Praha zítra? Propojené město je k vidění do 26. října 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Výstava Enter the Room se věnuje vlivu herního prostředí a storytellingu na tvůrčí přístupy nastupující generace, jednotlivců i herních kolektivů. Hry dnes nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Jejich narativní principy a mechanismy otevírají nové způsoby, jimiž lze přemýšlet o prostoru, čase či interakci, pomáhají nám imaginovat budoucnost a narušují naše ustálené chápání světa.
Výstava nejnovější tvorby oceňovaného česko-britského umělce Hynka Martince.
„Strength to strength“, první výstava v rámci dramaturgické řady Artia by KKCG s názvem Linie inovace, přináší pop-up instalaci brněnského konceptuálního malíře Václava Kočího v dialogu s monopostem stáje McLaren. Umělecká intervence je dalším příkladem spolupráce umělců s inovativním designem a inženýrstvím automobilového průmyslu.
Zrození výstavy vzniklo při jarním úklidu fotokomory. Našli jsme zapadlé, časem zaprášené desky. Otevřeli je a náhle se na nás vysypaly exponáty z výstav, které jsme produkovali před mnoha lety. Pečlivě jsme vybrali od každého autora Je to soubor autorských prací, toho nejlepšího, pro nás nejzajímavějšího. Vaše Galerka Klubu Újezd.
...aneb jak to dopadá, když fotografovi na koncertech sklouzávají znavené zraky po nohou umělců až dolů k zemi. Jsou nejen fotky, které hrají, ale i ty, jež si někdy jen tak tiše našlapují a jindy si zase důkladně zadupou.
Výběr děl Stanislava Kolíbala ze sbírky Musea Kampa bude umístěno v posledním sále stálé expozi-ce musea, která je věnována Františkovi Kupkovi. Výstava se koná k příležitosti autorových stých narozenin, které oslaví v prosinci. V pravidelných intervalech se bude výběr děl obměňovat – cca každé 3 měsíce tedy bude možno vidět něco nového.
Neděle–středa, 12:00–18:00 Caracas: Zapomenutá metropole modernismu přibližuje jedinečné architektonické dědictví venezuelské metropole. Caracas se stal jedním z poválečných center jihoamerického modernismu, kde pracovala nejen emancipovaná generace venezuelských architektů, ale i mezinárodní hvězdy, jako Gio Ponti nebo Richard Neutra. Kurátorem je historik architektury a designu Adam Štěch.
Fashion - Fraction - FeelingVýstava Michala Pěchoučka a Rudiho Kovala, kteří od roku 2019 vystupují pod společnou značkou („komprimovaným manifestem“ kolaborativní a experimentální práce) unconductive trash, tematizuje různé aspekty lidské nesvobody a zároveň odhaluje absurditu světa ovládaného tyranií kapitálu, který vede k nadprodukci a obsesivní spotřebě a dokáže komodifikovat cokoli, včetně prázdna. Dva nové cykly obrazů (Fashion; Shadows, 2025) mísí ironii s existenciální úzkostí nad stále simulovanější realitou a osobitým způsobem propojují konceptuální přístupy vycházející ze sériovosti, multiplikace a jazykových her se zdánlivě rutinní, avšak ve skutečnosti radostnou, nepředvídatelnou a minuciózní rukodělnou prací.
Rozsáhlá retrospektivní přehlídka díla Františka Mertla, který tvoří pod uměleckým jménem FRANTA. V Jízdárně Pražského hradu je do poloviny června k vidění průřez jeho tvorbou od roku 1954, která se zaměřuje na odsouzení násilí a války. Kurátorem je Rado Ištok z Národní galerie Praha.
Letos by oslavila významná umělkyně-keramička Jindřiška Radová (1925-2021) sté výročí narození. Výstava představuje výběr z jejího díla, které prostřednictvím věcných i symbolických motivů přinášelo vizi života mimo čas městské civilizace. Přírodní detail J. Radová ztvárňovala nezaměnitelným výtvarným jazykem, v němž lidovostí inspirovaný ornament postupně nahradily monumentální, vegetabilní plastické formy.
Výstava Koncerty zachycuje hudební interprety, jejichž koncertyautorka fotila v průběhu posledních tří let. K focení koncertů jí přivedla práce koncertní produkční. Při studiu oboru Arts management dostala příležitost absolvovat praxi na jednom z předních českých festivalů. Tehdy poprvé nahlédla do zákulisí hudebního průmyslu – a okamžitě jí to pohltilo. Jako studentka však neměla prostředky na pravidelné návštěvy koncertů. Hledala tedy způsob, jak být součástí hudebního světa, a odpověď byla jasná: fotografie. Foťák se stal její vstupenkou do světa živé hudby, a zároveň jí umožnil objevovat a dokumentovat současnou hudební scénu. Dnes se koncertní fotografii věnuje už šest let a během té doby zachytila nespočet kapel i interpretů – od Yungbluda přes Foals až po Sam Smith. Každý snímek je pro ní spojením dvou vášní: vizuálního umění a hudby. Tato výstava proto nemá specifický koncept – je to jednoduše koncertní fotografie.
Festival mimo jiné uvede novinku britské režisérky Andrey Arnold Ptáče (Bird), hudební komedii Heavier Trip režisérského dua Juuso Laatio a Jukka Vidgren, vítězný film v sekci Orizzonti v Benátkách Nový rok, který nepřišel (The New Year that Never Came) Bogdana Mureşanu nebo snímek vytvořený celý v prostředí populární online videohry Grand Theft Hamlet Pinny Grylls a Sama Cranea. Samostatné místo v programu má pak retrospektiva francouzského režiséra Michela Gondryho.
Výstava vychází z teze, že lidská kreativita nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit. Projekty vystavujících a makerů představují nejen kreativní výstupy minulých generací, ale především otevírají téma současné lidské kreativity, která využívá moderní technologie, nové materiály a umělou inteligenci. Výstava vznikla ve spolupráci s Maker Faire.
Letošní výběr 21 staveb zahrnuje širokou škálu realizací — od těch nejmenších drobných, které se skrývají v lese nebo doplňují ráz české krajiny, přes chatky, rodinné domy až po větší administrativní sídla společností. Spojujícím prvkem všech je jediný udržitelný a neustále dorůstající stavební materiál — dřevo.
Obrazy Jana Vytisky, které tvoří výstavu Zjevení, jsou uzavřeným cyklem děl, jenž vznikal v posledních dvou letech. Jednotlivá díla byla inspirována poslední knihou Nového zákona, Zjevením svatého Jana (Apokalypsa). Tento text je připisován Janu z Patmu a patří mezi klíčové biblické dokumenty. Již od středověku také patřil mezi nevýraznější inspirační zdroje dobového výtvarného umění. Text nabízí množství silných a výrazných motivů, které inspirovaly řadu umělců. Příkladů je nepřeberně, od pozdního středověku (Dirk Bouts), renesance (Pieter Brueghel starší.), baroka (Peter Paul Rubens) až po umění 19. století (John Martin). Výjimečné místo má v tomto kontextu cyklus akvarelových vizionářských kreseb od Williama Blakea, které autor vytvořil mezi léty 1805 a 1810. Od té doby se toto téma objevovalo ve výtvarném umění stále méně a série obrazů Jana Vytisky tak dnes tvoří výjimečný a osobitý příspěvek do téměř přerušené tradice. Pro znalce Vytiskova díla není zobrazovaná tématika Zjevení překvapivá, jeho zájem o vypjaté a vyostřené motivy je dlouhodobý. Přímé odkazy k Apokalypse se opět skrývají v detailech, v nenásilných náznacích, které ale většina diváků přehlédne. Základní forma totiž zůstává stejná, větší formáty většinou orientované horizontálně. Vytiska pokračuje ve svém „olejovém“ období, oleje na plátnech převažovaly již na nedávné výstavě Rituál prokletých srdcí (2023) v Centru současného umění DOX. V nových obrazech je cítit ještě větší jistota, jsou zářivější, Vytiska stále objevuje nové možnosti, které tato technika přináší. Vyniká tak zejména nepřeberné množství již zmíněných důležitých detailů. I v této sérii jsme svědky rituálů, které se odehrávají v pro autora typických kulisách roubenek či horských masivů. Tyto odkazy k folklóru, stejně jako vytékající oko a reference k hororovému naturalismu jsou pro autora typické. Na obrazech se objevují téměř výhradně dívky, nebojácné (spíše melancholické) hrdinky, které otevřeně stojí proti samotnému zlu. Často jsou také oblečeny do šatů, které jsou pro folklór netypické a působí vlastně nepatřičně. Vyvrcholením je pak monumentální diptych, ve kterém Vytiska použité motivy a témata syntetizuje do dvou velkých formátů, kde jsou spojeny ráj a peklo, dobro a zlo, krása a ošklivost, odlišnost a stejnost, štěstí a smutek, život a smrt.
Soboty 11:00, 13:00 a 16:00 - Účastníci si budou moci přijít vychutnat typickou Loosovu architekturu a jeho pojetí Raumplanu s komentářem zkušených průvodců. Dozví se mnohé oficiální i soukromé informace o pohnutém osudu rodiny ale i vily, která však znovu ožila, a dnes zde je možné navštívit též řadu kulturních akcí. Navíc se skleničkou prosseca.
14:00 do 16:00 - Nedělní výtvarná dílna pro děti i dospělé, která se inspiruje probíhající výstavou Poetics of Encryption. Vstupné 90 Kč účastík/30 Kč doprovod.
The Horned Ones / Rohatí je výstava Moniky Kováčové a Adriána Krišky, která propojuje materiální praktiky kovářství a textilní tvorby za účelem zkoumání identity.
Výstava malířky Beata Kurucz, která čerpala inspiraci z mystického místa v lese, kde vyrůstala. Východiska tvorby hledá v paradoxech, přítomnosti metafyzice a bizarnosti, ale i v osobní mytologii zasazené do kontextu formálních kontrastů.
Srdečně Vás zveme na výstavu Jakuba Klími, Petra Klími a Lucie Sasínové Old Dreams Waiting to Be Realized. Vernisáž proběhne 8. dubna od 18.00 v Galerii AVU. Je frankensteinovský sen – reanimace života, industrializace smrti – dávno překonanou buržoazní noční můrou, nebo stále přetrvávajícím snem? Výstava Old Dreams Waiting to Be Realized zkoumá, zda nás přízraky abstrahované a estetizované práce, poháněné nezpochybňovanou vizí efektivity a pokroku, stále provázejí. Výstavu můžete navštívit do 17. května, vždy od úterý do soboty mezi 13. a 18. hodinou. Přijďte se sami přesvědčit do Galerie AVU!
Dominik Adamec přichází s cyklem The End of Pyramids, tvořeným extravagantními sochami-urnami, které reflektují lidskou touhu po nesmrtelnosti a vnímání smrti v současnosti. Výstavu doplňuje kniha zkoumající hlubší souvislosti tohoto tématu a série tetovacích předloh jako memento mori. Prostřednictvím různých médií autor komentuje konzumerismus, pomíjivost existence a naši odpovědnost v době, kdy se smrti stále více vyhýbáme.
Třetí pokračování vzdělávací výstavy Úhel pohledu hledá rovnováhu mezi světem organickým a technickým.
Sólová výstava Petry Navrátilové představuje koláže vytvořené z historických fragmentů, které autorka zasazuje do nových poetických souvislostí. Význam použitých předmětů, které již dosloužily svému účelu a byly odsouzeny k likvidaci jako odpad, ustupuje do pozadí. Vystavené dva cykly – Bílé a Černé schránky – otevírají nové interpretace a vizuální dialogy. Jako post scriptum, tedy dodatek k dávno uzavřenému příběhu, nabývají tyto objekty nového smyslu a pokračují v komunikaci i za hranicí své původní funkce. Kurátorkou výstavy je Veronika Přikrylová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Skupinová výstava Around the Clock: The Factory Effect pod kurátorským vedením Anežky Jabůrkové zkoumá, jak pracoviště zanechává stopy i dlouho po skončení pracovní doby. Industriální prostor bývalé továrny Pragovka slouží nejen jako pouhá kulisa výstavy, ale také jako prostorové východisko pro zkoumání dopadů průmyslových pracovišť na naše těla a životní prostředí. Umělecká díla Any de Almeidy, Poliny Davydenko, Sáro Gottstein, Martinse Kohouta, Jeleny Micić, Alicji Rogalské, Kateřiny Šedé, Forensic Architecture a Anny Witt obdobné úvahy podněcují. Každé z děl přitom působí jako prizma, které složitou problematiku láme jako paprsek světla a odráží konkrétními směry. V konečném důsledku se výstava snaží vyprovokovat kritické uvědomění toho, jak naše každodenní jednání utváří ekosystémy, jež obýváme. Zároveň chce inspirovat diváky k tomu, aby nezůstávali pasivními pozorovateli dějin a uvědomili si vlastní úlohu aktivních účastníků na utváření změn. Díky různorodým přístupům zúčastněných umělkyň a umělců je zřejmé, že každý z nás má potenciál se podílet na proměně světa kolem nás. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18
Sólová výstava Vladimíry Večeřové se pouští do konceptu prázdna jako filozofického termínu, který propojuje s hlubokým nasloucháním sebe sama, v tichosti. Prázdno autorka nevnímá jako absenci a negativní moment, ba naopak jde o prostor naprosté otevřenosti a klidu, kde se zvuk a ticho potkávají v dynamickém vztahu. Právě šelest bambusu, hluboké naslouchání je aktivní složkou, jenž v galerii může být místem, které umožňuje rezonanci zvuků a myšlenek. Šelest jako meditativní zvukový podnět ilustruje, jak může příroda zprostředkovat naše hlubší spojení se sebou či našim vědomím a uvědoměním si prostoru, hmoty, zvuku. Když se totiž utišíme, můžeme znovu najít ztracenou komunikaci se světem. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Práce v ateliéru zahrnuje celé spektrum trojdimenzionální tvorby: objekt, instalaci i konceptuální přístupy. Vizuální myšlení a reflexe kontextu se tu spojují s fyzickou prací s materiálem. Výstava představuje několik uměleckých přístupů studentů tohoto ateliéru. Kurátoři: Tomáš Hlavina a Jimena Mendoza
Soboty 11:00, 13:00 a 16:00 - Účastníci si budou moci přijít vychutnat typickou Loosovu architekturu a jeho pojetí Raumplanu s komentářem zkušených průvodců. Dozví se mnohé oficiální i soukromé informace o pohnutém osudu rodiny ale i vily, která však znovu ožila, a dnes zde je možné navštívit též řadu kulturních akcí. Navíc se skleničkou prosseca.
Miloš Cvach (*1945) je český sochař a grafik, který žije ve Francii. Vytváří rozměrné dřevěné reliéfy lapidárních tvarů a zářivých barev, které současně odkazují k minimalistickému sochařství i modernis-tické krajinomalbě. Jeho sochy na výstavě doprovodí velkoformátové obrazy jeho manželky Sophie Curtil (*1949). Miloši Cvachovi bude v době konání výstavy 10. 5. osmdesát let.
Neděle 13:00 a 16:00 - Komentované prohlídky Winternitzovy vily jsou ideální možností jak nejlépe zažít a prozkoumat příběh vily i osudy jejích původních majitelů. Jejich potomci vilu otevřeli veřejnosti, připomínají osud rodiny a zároveň z vily vytvořili kulturní centrum.
Výstava tří významných umělkyň českých umělkyň Veroniky Bromové, Markéty Othové a Kateřiny Vincourové. Záměrem výstavy je přivést po delší době opět do společného prostoru 3 umělecké projevy, které v devadesátých letech na mnoha skupinových i samostatných výstavách iniciovaly nový výtvarný názor na vizuální povahu naší současnosti. Kurátory výstavy jsou Adriana Primusová (GASK) a Daniel Vojtěch.
19:30 „Někteří lidé jsou z prachu té samé hvězdy.“ / DIVADELNÍ SERIÁL podle knihy Jozefa Kariky
15:00 Odpolední promítání se tentokrát vydá za taji všech zákoutí a záhybů vodních toků. Dokument odhaluje, jak řeky formovaly Zemi do její současné podoby. Modelovaly hory, vyhloubily údolí a vytvořily úrodné pláně, které pak ozdobily svými meandry. V mnoha kulturách jsou vnímány jako zdroj naděje a uctívání, jinde léčí, žehnají, smývají hříchy a očišťují mrtvé.
10:30 Inscenace o době, ve které žijeme, o našich životech, největších snech a nejhlubších obavách.
22:00 - eclectic mix v podání rezidentního Dje za barem
20:30 Shakespearova komedie Zkrocení zlé ženy posloužila jako zápletka pro žhavě aktuální projekt přelomu tisíciletí, kterému k enormní popularitě pomohl jednak bravurně napsaný scénář, ale také skvostné obsazení v čele s Heathem Ledgerem, Julií Stiles a Josephem Gordon-Levittem.
17.00 - Právní poradna Fair Art a CSU Praha zvou na přednášku právního minima autorského práva. Advokátka Gabriela Kadlecová v ní výtvarným umělcům poskytne základní orientaci v otázkách, co je (a co není) autorským právem chráněno, jak přesně taková ochrana vypadá (a kam sahá) a jak s ní lze efektivně pracovat.
19h
19:30 Charakterizuje ji dynamická doprovodná kytara, citlivý zpěv a originální rozvíjení hudebních nápadů. Její debutové album Balance bylo nominováno na žánrovou cenu Anděl 2007 v kategorii jazz/blues.
19:00 Aktuální hit na prknech Divadla pod Palmovkou, první český rapovaný muzikál. Inscenace v režii Tomáše Dianišky je dravou komedií se spoustou zvratů o tom, co všechno se může stát, když potřebujete rychle získat balík peněz. V parodii na filmové gangsterky vyprávěné komiksovými postupy září noví členové i stálice souboru i živá kapela. Rapované texty pro inscenaci napsal Kato, frontman skupiny Prago Union.
21 h - Renata Drössler Duo (chanson)
20:00 Ondřej Galuška je hudebník a filosof, zakládající člen legendární multižánrové kapely eggnoise a frontman projektu The Odd Gifts. Jeho sólové album Stručný úvod do filosofie marnosti získalo nominaci na ceny Apollo 2022. Jana Kozubková je herečka, zpěvačka a rozhlasová hlasatelka, stala se objevem roku festivalu Next Wave 2012, a v roce 2021 vydala debutové album TouLaní. Galuška a Kozubková spolu zahrají písně ze společného alba Žirafy netančí inspirovaného knihou Žirafy neumí tančit od Gilese Andreaeho. Album vydal digitálně label Indies Scope.
18:00 Přednáška v rámci doprovodného programu výstavy Stvoření-mýtus-umění
18:00 Tým odborníků ze skupiny Wariot Ideal se pokouší v 60 minutách odpovědět na všechno. Kde budeme, až tu nebudeme, k čemu slouží chaos a řád, jaké je to být dospělý a není lepší být dítětem?
20h
15:20 Céčko: Dům bez východu 15:30 Julie mlčí 16:10 Quisling - Poslední dny 17:30 Bridget Jonesová: Láskou šílená / Bridget Jones: Mad About the Boy (English friendly) 18:15 Céčko: Parthenope 19:00 Svět mezi námi - projekce s debatou s Marií Dvořákovou / World Between Us (English f.) 19:50 Brutalista / The Brutalist (English friendly) 20:50 Céčko: Pro smilování 21:20 Poslední nádech / Last Breath (English friendly)
SRDCE ŽIRAFY V ZAJETÍ JE O DVANÁCT KILO LEHČÍ
19:00 15. dubna rozduní Futurum hudební zvířectvo pražské klubové scény. Hentai Corporation, Pan Lynx a Acid Row. Nenechte si ujít!
09:30 Demokracie, 09:30 + 17:00 Rodinný trenažér
16h
21h
19:30h
16:00/ODPOLEDNÍ FILMOVÝ KLUB – Jen řeka teče
17:00:00 Literatura na Hradě: Miroslav Hlaučo. V literárně-diskusním podvečeru z cyklu Literatura na Hradě představí autor knihu Letnice.
20:00 Mladý advokát má morální dilema. Moc dobře ví, že důkazy, díky kterým vyhrál sledovaný soudní spor, v němž obhájil vlivného oligarchu před obviněním z vraždy, byly falešné. Projekt BalCan CrossOver přináší do Kina Přítomnost kulturu zemí západního Balkánu.
19:30 - Dynamické vyobrazení života ve zrychlené době.
19:30 Tomáš Dianiška, Tereza Dočkalová nebo Bára Kubátová jako protagonisté totalitního hororu o skautingu, jak ho neznáte. Bedřiška má zničehonic příznaky podivné nemoci. Umí rozdělat oheň bez sirky, zpívá všechny sloky písně Vlajka vzhůru letí. Doktoři i psychologové jsou bezradní. Jediným možným řešením, jak dívku zachránit, se zdá být starobylá praktika vymítání. Není pochyb o tom, že nešťastná dívka je posedlá skautingem.
19:30h
09:30 + 11:00 Další dva dopolední koncerty vážné hudby pro rodiče s nejmenšími dětmi. Společně se smyčcovým kvartetem Gadrew Way prozkoumáme svět židovských písní a klezmeru. Gabriela Vermelho, zpěvačka, houslistka, hráčka na kvinton, která s klezmerovým souborem procestovala Ameriku, Ludmila Budínská (2. housle), Helena Vovsová (viola), Adriana Voráčková (violoncello).
10:00 Projekce pro rodiče, kteří nestíhají chodit do kina ve večerních hodinách. Tentokrát s komedií o dvou nesourodých bratrancích, kteří se z New Yorku vypraví do Polska uctít milovanou babičku.
19:00, Komorní hra inspirovaná osudy a životy Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého, dvěma výjimečnými romanopisci a překladateli, přičemž Zdena Salivarová poté žila trochu neprávem ve spisovatelském stínu svého manžela. Hra nahlíží na jejich specifickou tvorbu a obtížný život v komunistickém Československu a následně v emigraci v kanadském Torontu, kde založili známé exilové nakladatelství ’68 Publishers.
14:00 Nádhera života 16:30 Operace Black Bag 19:00 Věčný (projekce ve spolupráci s Future Gate + Q&A Kateřina Špičáková)