Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ představuje výběr děl od výjimečných umělců z různých koutů světa, jejichž díla rezonují s tématy odolnosti, identity a kulturní paměti. Mezi vystavujícími nacházíme grafiku španělského umělce José Ortega tradičně zobrazující španělský folklór, norského malíře Bjarne Rise, který ve své tvorbě zkoumá syrovou krásu severské krajiny a její emocionální hloubku a dílo od rumunského umělce Brădut Covaliu, jež zachycuje intimitu každodenního života v poválečné Evropě. ÚT-NE 9:00 – 17:00.
Výstava rozsáhlého souboru akvarelových kreseb a také soch výtvarníka Marka Škubala.
Instalace aktuální malířské tvorby Jiřího Pitrmuce vyzývá k zamyšlení nad naším vztahem k plynutí času a jeho proměnou v současném společensky třaskavém prostředí pozdní globalizace.
Vystavující: Kryštof Brůha, Lenka Glisníková, Šimon Chovan, Ula Lucińska & Michal Knychaus, Most Dismal Swamp, Natália Sýkorová, Andrea Mikysková, Stanislav Zábrodský. V imaginární budoucnosti, kde člověk vymizel, se příroda prolíná s technologií do hybridních forem. Vybraní umělci a umělkyně kriticky zkoumají ekosystémy, digitální identitu a rozostření hranic mezi organickým a syntetickým.
Chvalský zámek zve na výstavu Fimfárum Jana Wericha, konanou u příležitosti 120.výročí jeho narození. V expozici uvidíte loutky a nejkrásnější scény ze všech tří celovečerních filmů Fimfárum, které byly natočeny v letech 2002, 2006 a 2011. Pro děti je pak ve sklepení zámku připravena velká Pohádková herna a malé kino, kde se po celou dobu výstavy promítá film Fimfárum Jana Wericha z r. 2002.
Tomáš Rajlich je znám hlavně jako minimalistický malíř, na pražské AVU ale původně vystudo-val sochu. Výstava se zaměřuje na jeho ranou sochařskou tvorbu z dob působení v Klubu kon-kretistů, jehož byl zakládajícím členem, a před jeho odchodem do exilu do Nizozemí. Vystaveno budou kresby a sochy z let 1964–1969, částečně půjde o nově vytvořené autorské edice podle původní dokumentace. Umělci bude v době výstavy 85 let (5.3.).
Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla ...
Výstava, která bude otevřena od 14. února do 18. května 2025, nabízí hluboký pohled na propojení přírody, duchovna a lidských emocí. Autorka skrze obrazy přináší zamyšlení nad tím, co znamená stálost, klid a hledání rovnováhy v proměnlivém světě.
Nápaditě dopracované samorosty, honosné hodiny z překližky a budíku, nebo pestrobarevné nástěnné koberečky z chemlonu. To je jen pár artefaktů, které nepochybně patří ke vzpomínkám velké části naší populace. Jak velké bylo (a stále je) bohatství lidské fantazie a lidové tvořivosti.
Druhý sólový projekt v 8smičce navazuje na cyklus výstav SÓLO a tentokrát uvádí umělkyni Pavlu Scerankovou. Řada jejích děl byla vytvořena speciálně pro tuto výstavu.
Český filmař a autor animovaných filmů Pavel Koutský na výstavě Čáry a názory s humorným nadhledem přiblíží své roční ohlédnutí. Prostřednictvím brilantních kreslených glos – grotesek se zamýšlí nad stavem světa, který nás bezprostředně obklopuje. Součástí výstavy budou také projekce jeho filmů a díla s těmito filmy spojená. Kurátory výstavy jsou Jiří Kubíček a Veronika Marešová (GASK).
Výstava s tajemným názvem Viscum album prezentuje práce Anežky Hoškové, etablované české umělkyně a průkopnice návratu romantických a emotivních tendencí do současného umění v Čechách. Její kresby, malby, vitráže a performativní instalace ji tematicky spojují s mezinárodním proudem mystické, asociativní tvorby a postinternetové estetiky. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava V temnotách Kateřiny Simerové představuje monumentální velkoformátové snímky zvířat, často hledících přímo do čočky fotopasti, které jsou sugestivním svědectvím o nočním životě našich souputníků a jejich žhnoucí pohledy evokují původní označení očí vysoké zvěře – světla. Archetypální dojem ze zvířecích portrétů se střídá s dynamickou klipovitostí a street-artovou estetikou záběrů tanečníků a postav v maskách. Jako by se v jednom magickém prostoru setkávaly staré rituály lovců s moderní mytologií a nočními můrami velkoměsta. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Umělec Jaroslav Kučera, zakladatel designové značky KOW, představí svůj konceptuální šperkařský projekt Křížový řez ve specifické kontrastní instalaci. Součástí galerijní prezentace bude jak nejnovější kolekce broží Cross Section, tak i starší práce, a sice světelná kolekce Clouds. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Právě krajina, která je na počátku, se dostala do dlouhodobé pozornosti Matěje Hrbka. Je vysoce dynamická, éterická a neobydlená. Božstvo se v ní prozatím pevně neusadilo a její nadpřirozenost stále ještě není zakonzervována do poutních míst. Vyjadřují ji živly, přírodní jevy i matérie, přičemž autor k vyobrazení její bezprostřednosti přistupuje až sakrálním způsobem.
Výstava konfrontující volnou malířskou tvorbu Pavla Reisenauera (1961-2024) s jeho satirickými kresbami pro týdeník Respekt, se kterým spolupracoval od začátku 90. let. Výstava byla dohod-nuta ještě za života umělce, v průběhu příprav se bohužel změnila v posmrtnou retrospektivu.
Zastřešená herní krajina v industriální hale, vyhřátá jurta, kavárna, autorská čtení a tvůrčí dílny – to vše nabídne nová instalace Imaginární krajina Divadla bratří Formanů. Otevřena bude od 19. ledna do 15. dubna 2025 v areálu Trojského pivovaru. Návštěvníky čekají loutky, interaktivní instalace, hybohledy a další herní prvky, které budou obohaceny o imerzivní divadelní bojovku ve spolupráci s divadelním souborem Loutky bez hranic. Kolektiv autorů pod kurátorským vedením Matěje Formana myslel na děti i jejich rodiče a všechny, kteří rádi objevují, hrají si a sní.
Výstava s názvem Drátovat, flikovat! odvypráví neobyčejný příběh drátenického řemesla. Drátenictví vzniklo před více než třemi sty lety v chudých horských oblastech severního Slovenska a odtud se následně šířilo nejen po Evropě, ale i do Ameriky. Jedná se o specifický slovenský kulturní fenomén, jehož význam byl v roce 2019 oceněn zápisem na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Na výstavě uvidíte exponáty, které ilustrují rozmanitost a význam drátenického řemesla.
Projekt vedený docentem Jiřím Janákem propojuje staroegyptské texty a současné výtvarné umění. Čeští umělci se inspirují speciálně připraveným překladem pramenů z období od 3. tisíciletí př. n. l. do 1. století n. l. a vytvářejí díla v různých stylech a technikách. Součástí projektu je také vizuální prezentace archeologických výsledků Českého egyptologického ústavu FF UK z Abúsíru, zahrnující fotografie, filmy a 3D vizualizace. Výstava bude doplněna vzdělávacím a popularizačním programem, zahrnujícím přednášky a akce pro veřejnost.Vstupné: Základní 180 Kč / studentstvo, senioři, zdravotně znevýhodnění 90 Kč/ Školní skupiny 50 Kč za osobu/ Děti do 12 let zdarma
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Kurátorský tým ve složení Juřicová, Kazda a Štochl představuje projekt „Tvář“, který zkoumá identitu a hodnotu uměleckého díla mimo autorství. Za účasti 40 anonymních umělců přináší experimentální výstava hravý přístup, jenž nabourává stereotypy galerijních projektů a zve diváky k objevování děl bez předběžných informací. Vstupné: Zdarma
Výstava propojující sport a umění
Výstava Ti, kteří raději kopřivy zahajuje výstavní plán galerie arto.to na rok 2025 nazvaný Stopy místa. Téma pro rok 2025 reflektuje vliv vnějšího prostředí na naše životy, prolínání a vrstvení žitých zkušeností a jejich další proměnu v čase. Osobní zkušenost zastoupených umělkyň problematizuje vlivný fenomén japonerie. Estetický rozměr japonerií byl pro různá období a epochy výtvarného umění podstatný a zásadní, ale současně byl často hlavně formální. Pro vybrané autorky je součástí životní trajektorie, rozměrem životní a umělecké zkušenosti vymezené vztahovostí na jedné straně a pohroužením, ztišením a kontemplací na straně druhé.
Juliana Höschlová, Pavel Jestřáb, Martin Kochan, Martin Kubica, Tereza Samková, Jiří Šigut, Šárka Zahálková a Martin Zetová se v Galerii Kurzor stávají lesními chodci. Namísto přímé, předem vytyčené cesty volí bloudění a pochyby, jakožto nezbytný předpoklad nepředpojaté mysli.
Objevujte, žasněte, bořte, budujte, hrajte si. Od 14. března 2025 na interaktivní výstavě JÁ město, která vám představí město tak, jak jej neznáte. I když je výstava určená hlavně dětem, okouzlí i dospělé. Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v zámeckém areálu muzea. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování. Nemusíte cestovat prstem po mapě ani objíždět turistické cíle, abyste zakusili radost z objevování nových souvislostí. JÁ město vás zve prožít několik rozličných příběhů a čeká i na ten váš.
Hravost není infantilita, ale racionálně vystavěný a poťouchlý atak předdefinovaných kánonů umělecké praxe. Tu po celou dobu Štědrého působení na výtvarné scéně určují konceptualizmus, abstrakce, minimalistické tendence a na druhé stráně návraty k přírodě.
Výstava malíře a poděbradského rodáka Oldřicha Kerharta (1895–1947) připomíná 130. výročí jeho narození. Ačkoliv jméno Oldřich Kerhart dnes nepatří k frekventovaným jménům české moderny, jeho dílo bylo od dvacátých do čtyřicátých let dvacátého století neodmyslitelnou součástí výtvarného dění, a to zejména ve spojitosti s významnou činností Umělecké besedy, jejímž starostou byl Kerhart v letech 1942–1946. Kurátorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Expozice představí aktuální tvorbu umělkyně, která reflektuje zkušenosti z rezidenčního pobytu v Beninu v roce 2024. Rozvíjí zde vlastní techniky a obohacuje je o nové metody a strategie. Tento konstruktivní dialog divákovi umožňuje poznáníodlišných kulturních přístupů.
Ve výstavním prostoru IN Gallery na ulici Marie Cibulkové se představuje malíř Roman Franta, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze ve škole malby (prof. Bedřich Dlouhý, prof. Aleš Veselý) a San Francisco Art Institute 1993-1994 (J. Hatofsky, J. Morgan). Od konce 90. let je nepřehlédnutelnou malířskou osobností s bohatým rejstříkem formálního i obsahového sdělení. Jeho živelná, expresivní, mnohovrstevnatá malba se pohybuje od realistického, iluzivního ztvárnění až po ležérní anti-estetický projev. Svou malbou s nadsázkou a typickým humorem reflektuje dění kolem sebe. Současnou společnost i své osobní prožitky komentuje s hravě ironickým odstupem v nezvykle provokativních souvislostech. Do svých obrazů přenáší svobodu projevu, odvahu, experiment, ale i klasické postupy. Je svérázným a nezaměnitelným autorem současné umělecké scény. Soustavně si buduje vlastní cestu, svými tématy i malířským stylem si vytváří uměleckou identitu. Frantova tvorba logicky dospěla od společenství brouků ke společenství lidskému, od brouka asociujícího člověka, k lidskému jedinci. Pomocí komplikovaných skrumáží a malovaných staveb z knih upozorňuje na lidské myšlení. Současným cyklem obrazů Věci života představuje zcela nové malby různých formátů zaměřené na běžné a každodenní předměty. Autor je vnímá jako společníky člověka, které nás provázejí životem a které současně fungují jako metafory lidského života obecně. Příkladem je motiv mísy, dózy nebo nádoby. Může zastupovat lidské tělo, mysl, vědomí i nevědomí, v nichž se směšují jednotlivé podněty podobně jako barvy, konkrétní předměty, písmo, slogany i abstraktní tvary.
Pavel Dušek (*1992) je umělcem, jehož tvorba se pohybuje na pomezí malby, instalace a intervence do veřejného prostoru. Výstava GEKOCHT tematizuje vztah mezi formou a procesem vzniku díla, přičemž ironicky odkazuje na metodiku jeho tvorby – odlévání do forem, které evokuje převařené, znovu zpracované materiály. Název, odvozený z německého slova pro „vařené“, tak slouží jako metafora pro opakovanou transformaci a reinterpretaci obrazových a materiálových prvků v jeho tvorbě. Výstavu můžete navštívit do 19. 6. 2025 v Galerii C12 v Hrzánské pasáži v Celetné 12, Praha 1.
Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Nová výstava Praha zítra? Propojené město je k vidění do 26. října 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
„Strength to strength“, první výstava v rámci dramaturgické řady Artia by KKCG s názvem Linie inovace, přináší pop-up instalaci brněnského konceptuálního malíře Václava Kočího v dialogu s monopostem stáje McLaren. Umělecká intervence je dalším příkladem spolupráce umělců s inovativním designem a inženýrstvím automobilového průmyslu.
Výstava nejnovější tvorby oceňovaného česko-britského umělce Hynka Martince.
Výstava Enter the Room se věnuje vlivu herního prostředí a storytellingu na tvůrčí přístupy nastupující generace, jednotlivců i herních kolektivů. Hry dnes nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Jejich narativní principy a mechanismy otevírají nové způsoby, jimiž lze přemýšlet o prostoru, čase či interakci, pomáhají nám imaginovat budoucnost a narušují naše ustálené chápání světa.
Zrození výstavy vzniklo při jarním úklidu fotokomory. Našli jsme zapadlé, časem zaprášené desky. Otevřeli je a náhle se na nás vysypaly exponáty z výstav, které jsme produkovali před mnoha lety. Pečlivě jsme vybrali od každého autora Je to soubor autorských prací, toho nejlepšího, pro nás nejzajímavějšího. Vaše Galerka Klubu Újezd.
Mlčící jaro se skrze umělecká díla zabývá vztahem člověka k přírodě v období přibližně od 30. let do začátku normalizace. Projekt se zaměřuje na hledání organického abstraktního tvaru v sochařských dílech, které se poprvé objevilo zejména v surrealismu před druhou světovou válkou a poté v plastice šedesátých let. Svůj název si propůjčuje z vlivné knihy Rachel Carson, jež poprvé popsala důsledky používání pesticidů na životní prostředí.
Neděle–středa, 12:00–18:00 Caracas: Zapomenutá metropole modernismu přibližuje jedinečné architektonické dědictví venezuelské metropole. Caracas se stal jedním z poválečných center jihoamerického modernismu, kde pracovala nejen emancipovaná generace venezuelských architektů, ale i mezinárodní hvězdy, jako Gio Ponti nebo Richard Neutra. Kurátorem je historik architektury a designu Adam Štěch.
Rozsáhlá retrospektivní přehlídka díla Františka Mertla, který tvoří pod uměleckým jménem FRANTA. V Jízdárně Pražského hradu je do poloviny června k vidění průřez jeho tvorbou od roku 1954, která se zaměřuje na odsouzení násilí a války. Kurátorem je Rado Ištok z Národní galerie Praha.
Výběr děl Stanislava Kolíbala ze sbírky Musea Kampa bude umístěno v posledním sále stálé expozi-ce musea, která je věnována Františkovi Kupkovi. Výstava se koná k příležitosti autorových stých narozenin, které oslaví v prosinci. V pravidelných intervalech se bude výběr děl obměňovat – cca každé 3 měsíce tedy bude možno vidět něco nového.
Fashion - Fraction - FeelingVýstava Michala Pěchoučka a Rudiho Kovala, kteří od roku 2019 vystupují pod společnou značkou („komprimovaným manifestem“ kolaborativní a experimentální práce) unconductive trash, tematizuje různé aspekty lidské nesvobody a zároveň odhaluje absurditu světa ovládaného tyranií kapitálu, který vede k nadprodukci a obsesivní spotřebě a dokáže komodifikovat cokoli, včetně prázdna. Dva nové cykly obrazů (Fashion; Shadows, 2025) mísí ironii s existenciální úzkostí nad stále simulovanější realitou a osobitým způsobem propojují konceptuální přístupy vycházející ze sériovosti, multiplikace a jazykových her se zdánlivě rutinní, avšak ve skutečnosti radostnou, nepředvídatelnou a minuciózní rukodělnou prací.
...aneb jak to dopadá, když fotografovi na koncertech sklouzávají znavené zraky po nohou umělců až dolů k zemi. Jsou nejen fotky, které hrají, ale i ty, jež si někdy jen tak tiše našlapují a jindy si zase důkladně zadupou.
Letos by oslavila významná umělkyně-keramička Jindřiška Radová (1925-2021) sté výročí narození. Výstava představuje výběr z jejího díla, které prostřednictvím věcných i symbolických motivů přinášelo vizi života mimo čas městské civilizace. Přírodní detail J. Radová ztvárňovala nezaměnitelným výtvarným jazykem, v němž lidovostí inspirovaný ornament postupně nahradily monumentální, vegetabilní plastické formy.
Festival mimo jiné uvede novinku britské režisérky Andrey Arnold Ptáče (Bird), hudební komedii Heavier Trip režisérského dua Juuso Laatio a Jukka Vidgren, vítězný film v sekci Orizzonti v Benátkách Nový rok, který nepřišel (The New Year that Never Came) Bogdana Mureşanu nebo snímek vytvořený celý v prostředí populární online videohry Grand Theft Hamlet Pinny Grylls a Sama Cranea. Samostatné místo v programu má pak retrospektiva francouzského režiséra Michela Gondryho.
Výstava Koncerty zachycuje hudební interprety, jejichž koncertyautorka fotila v průběhu posledních tří let. K focení koncertů jí přivedla práce koncertní produkční. Při studiu oboru Arts management dostala příležitost absolvovat praxi na jednom z předních českých festivalů. Tehdy poprvé nahlédla do zákulisí hudebního průmyslu – a okamžitě jí to pohltilo. Jako studentka však neměla prostředky na pravidelné návštěvy koncertů. Hledala tedy způsob, jak být součástí hudebního světa, a odpověď byla jasná: fotografie. Foťák se stal její vstupenkou do světa živé hudby, a zároveň jí umožnil objevovat a dokumentovat současnou hudební scénu. Dnes se koncertní fotografii věnuje už šest let a během té doby zachytila nespočet kapel i interpretů – od Yungbluda přes Foals až po Sam Smith. Každý snímek je pro ní spojením dvou vášní: vizuálního umění a hudby. Tato výstava proto nemá specifický koncept – je to jednoduše koncertní fotografie.
Výstava vychází z teze, že lidská kreativita nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit. Projekty vystavujících a makerů představují nejen kreativní výstupy minulých generací, ale především otevírají téma současné lidské kreativity, která využívá moderní technologie, nové materiály a umělou inteligenci. Výstava vznikla ve spolupráci s Maker Faire.
Letošní výběr 21 staveb zahrnuje širokou škálu realizací — od těch nejmenších drobných, které se skrývají v lese nebo doplňují ráz české krajiny, přes chatky, rodinné domy až po větší administrativní sídla společností. Spojujícím prvkem všech je jediný udržitelný a neustále dorůstající stavební materiál — dřevo.
Obrazy Jana Vytisky, které tvoří výstavu Zjevení, jsou uzavřeným cyklem děl, jenž vznikal v posledních dvou letech. Jednotlivá díla byla inspirována poslední knihou Nového zákona, Zjevením svatého Jana (Apokalypsa). Tento text je připisován Janu z Patmu a patří mezi klíčové biblické dokumenty. Již od středověku také patřil mezi nevýraznější inspirační zdroje dobového výtvarného umění. Text nabízí množství silných a výrazných motivů, které inspirovaly řadu umělců. Příkladů je nepřeberně, od pozdního středověku (Dirk Bouts), renesance (Pieter Brueghel starší.), baroka (Peter Paul Rubens) až po umění 19. století (John Martin). Výjimečné místo má v tomto kontextu cyklus akvarelových vizionářských kreseb od Williama Blakea, které autor vytvořil mezi léty 1805 a 1810. Od té doby se toto téma objevovalo ve výtvarném umění stále méně a série obrazů Jana Vytisky tak dnes tvoří výjimečný a osobitý příspěvek do téměř přerušené tradice. Pro znalce Vytiskova díla není zobrazovaná tématika Zjevení překvapivá, jeho zájem o vypjaté a vyostřené motivy je dlouhodobý. Přímé odkazy k Apokalypse se opět skrývají v detailech, v nenásilných náznacích, které ale většina diváků přehlédne. Základní forma totiž zůstává stejná, větší formáty většinou orientované horizontálně. Vytiska pokračuje ve svém „olejovém“ období, oleje na plátnech převažovaly již na nedávné výstavě Rituál prokletých srdcí (2023) v Centru současného umění DOX. V nových obrazech je cítit ještě větší jistota, jsou zářivější, Vytiska stále objevuje nové možnosti, které tato technika přináší. Vyniká tak zejména nepřeberné množství již zmíněných důležitých detailů. I v této sérii jsme svědky rituálů, které se odehrávají v pro autora typických kulisách roubenek či horských masivů. Tyto odkazy k folklóru, stejně jako vytékající oko a reference k hororovému naturalismu jsou pro autora typické. Na obrazech se objevují téměř výhradně dívky, nebojácné (spíše melancholické) hrdinky, které otevřeně stojí proti samotnému zlu. Často jsou také oblečeny do šatů, které jsou pro folklór netypické a působí vlastně nepatřičně. Vyvrcholením je pak monumentální diptych, ve kterém Vytiska použité motivy a témata syntetizuje do dvou velkých formátů, kde jsou spojeny ráj a peklo, dobro a zlo, krása a ošklivost, odlišnost a stejnost, štěstí a smutek, život a smrt.
Soboty 11:00, 13:00 a 16:00 - Účastníci si budou moci přijít vychutnat typickou Loosovu architekturu a jeho pojetí Raumplanu s komentářem zkušených průvodců. Dozví se mnohé oficiální i soukromé informace o pohnutém osudu rodiny ale i vily, která však znovu ožila, a dnes zde je možné navštívit též řadu kulturních akcí. Navíc se skleničkou prosseca.
14:00 do 16:00 - Nedělní výtvarná dílna pro děti i dospělé, která se inspiruje probíhající výstavou Poetics of Encryption. Vstupné 90 Kč účastík/30 Kč doprovod.
Přehlídka od roku 2015 boří stereotypy o tom, co to je “ženské umění”, co ženy zajímá a o čem ženy tvoří. Soustředí na ženské autorské umění, ale je vhodný pro milovníky a milovnice divadla bez ohledu na pohlaví nebo gender. Pravidelně představuje umělce a umělkyně z České republiky i zahraničí.
The Horned Ones / Rohatí je výstava Moniky Kováčové a Adriána Krišky, která propojuje materiální praktiky kovářství a textilní tvorby za účelem zkoumání identity.
Festival arabské kultury v Plzni se pomalu řadí mezi tradiční plzeňské kulturní akce. Tzv. Arabfest je pořádán studenty a pracovníky Katedry blízkovýchodních studií FF ZČU a právě díky skvělému zázemí a finanční podpoře Západočeské univerzity se koná každoročně na jaře v západočeské metropoli a také v Praze.
Výstava malířky Beata Kurucz, která čerpala inspiraci z mystického místa v lese, kde vyrůstala. Východiska tvorby hledá v paradoxech, přítomnosti metafyzice a bizarnosti, ale i v osobní mytologii zasazené do kontextu formálních kontrastů.
Srdečně Vás zveme na výstavu Jakuba Klími, Petra Klími a Lucie Sasínové Old Dreams Waiting to Be Realized. Vernisáž proběhne 8. dubna od 18.00 v Galerii AVU. Je frankensteinovský sen – reanimace života, industrializace smrti – dávno překonanou buržoazní noční můrou, nebo stále přetrvávajícím snem? Výstava Old Dreams Waiting to Be Realized zkoumá, zda nás přízraky abstrahované a estetizované práce, poháněné nezpochybňovanou vizí efektivity a pokroku, stále provázejí. Výstavu můžete navštívit do 17. května, vždy od úterý do soboty mezi 13. a 18. hodinou. Přijďte se sami přesvědčit do Galerie AVU!
Dominik Adamec přichází s cyklem The End of Pyramids, tvořeným extravagantními sochami-urnami, které reflektují lidskou touhu po nesmrtelnosti a vnímání smrti v současnosti. Výstavu doplňuje kniha zkoumající hlubší souvislosti tohoto tématu a série tetovacích předloh jako memento mori. Prostřednictvím různých médií autor komentuje konzumerismus, pomíjivost existence a naši odpovědnost v době, kdy se smrti stále více vyhýbáme.
Jan Bican – Domovy, tradice ve VnitroblockuOd 10. dubna do 14. května můžeš ve Vnitroblocku navštívit výstavu českého malíře Jana Bicana, který po úspěších v Hongkongu a Bangkoku přináší do Prahy silný vizuální příběh o domově, rituálech a městském chaosu. Emotivní malby plné kontrastů reflektují, co nás formuje – a kde se cítíme být opravdu doma.
Sólová výstava Vladimíry Večeřové se pouští do konceptu prázdna jako filozofického termínu, který propojuje s hlubokým nasloucháním sebe sama, v tichosti. Prázdno autorka nevnímá jako absenci a negativní moment, ba naopak jde o prostor naprosté otevřenosti a klidu, kde se zvuk a ticho potkávají v dynamickém vztahu. Právě šelest bambusu, hluboké naslouchání je aktivní složkou, jenž v galerii může být místem, které umožňuje rezonanci zvuků a myšlenek. Šelest jako meditativní zvukový podnět ilustruje, jak může příroda zprostředkovat naše hlubší spojení se sebou či našim vědomím a uvědoměním si prostoru, hmoty, zvuku. Když se totiž utišíme, můžeme znovu najít ztracenou komunikaci se světem. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Sólová výstava Petry Navrátilové představuje koláže vytvořené z historických fragmentů, které autorka zasazuje do nových poetických souvislostí. Význam použitých předmětů, které již dosloužily svému účelu a byly odsouzeny k likvidaci jako odpad, ustupuje do pozadí. Vystavené dva cykly – Bílé a Černé schránky – otevírají nové interpretace a vizuální dialogy. Jako post scriptum, tedy dodatek k dávno uzavřenému příběhu, nabývají tyto objekty nového smyslu a pokračují v komunikaci i za hranicí své původní funkce. Kurátorkou výstavy je Veronika Přikrylová. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18.
Skupinová výstava Around the Clock: The Factory Effect pod kurátorským vedením Anežky Jabůrkové zkoumá, jak pracoviště zanechává stopy i dlouho po skončení pracovní doby. Industriální prostor bývalé továrny Pragovka slouží nejen jako pouhá kulisa výstavy, ale také jako prostorové východisko pro zkoumání dopadů průmyslových pracovišť na naše těla a životní prostředí. Umělecká díla Any de Almeidy, Poliny Davydenko, Sáro Gottstein, Martinse Kohouta, Jeleny Micić, Alicji Rogalské, Kateřiny Šedé, Forensic Architecture a Anny Witt obdobné úvahy podněcují. Každé z děl přitom působí jako prizma, které složitou problematiku láme jako paprsek světla a odráží konkrétními směry. V konečném důsledku se výstava snaží vyprovokovat kritické uvědomění toho, jak naše každodenní jednání utváří ekosystémy, jež obýváme. Zároveň chce inspirovat diváky k tomu, aby nezůstávali pasivními pozorovateli dějin a uvědomili si vlastní úlohu aktivních účastníků na utváření změn. Díky různorodým přístupům zúčastněných umělkyň a umělců je zřejmé, že každý z nás má potenciál se podílet na proměně světa kolem nás. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna. Otevírací doba galerie út–pá 12–20, so–ne 10–18
Práce v ateliéru zahrnuje celé spektrum trojdimenzionální tvorby: objekt, instalaci i konceptuální přístupy. Vizuální myšlení a reflexe kontextu se tu spojují s fyzickou prací s materiálem. Výstava představuje několik uměleckých přístupů studentů tohoto ateliéru. Kurátoři: Tomáš Hlavina a Jimena Mendoza
Třetí pokračování vzdělávací výstavy Úhel pohledu hledá rovnováhu mezi světem organickým a technickým.
19h
15 h - Noc zpěvaček – Pěvecký workshop (vocal workshop) 19 h - Noc zpěvaček 2025 (vocal jazz)
20:30 Narozeninová projekce podcastu Čelisti s filmem Ghost Dog. Nelítostný k protivníkovi, laskavý k dětem a zvířatům. Ghost Dog (Forest Whitaker) je nájemný vrah řídící se kodexem japonských samurajů. Svůj ledový klid ztratí v okamžiku, kdy mu mafiáni jako varování zahubí jeho milované holuby. A to nelze nechat bez pomsty...
23h
19:00 Představ si, že jedeš na dva měsíce do Indie… Hledat indické mudrce a jogíny. Ale namísto toho se celá Indie na přelomu jara 2020 uzavře. Přednáší Sebastian Prax, hudebník a spisovatel.
19:30 Ryze současné téma anti-agingu nebo biohackingu nabízí autorská inscenace Jana Mikuláška a Lenky Veverkové s názvem Příliš krátká telomera. Biohackeři testují nejrůznější přístupy k optimalizaci těla a prodloužení života. Můžeme však mít náš život a tělo plně pod kontrolou? Na ožehavou otázku s humorem odpoví herecké duo Jakuba Albrechta s Bárou Kubátovou.
20:00 Nenechte si ujít koncert italského skladatele a multiinstrumentalisty Federica Albanese, který ve své hudbě kombinuje prvky klasické hudby a elektroniky. Na začátku dubna rozezní sál Atria směs jazzu, klavíru, kytary, klarinetu, punk rocku i new age.
19:00 Audiovizuální projekce s dětskými herci a pohybové divadlo s dospělými performery o on-line radikalizaci dětí na internetu.
18:00 Výstava, která provokuje k zamyšlení nad stavem demokracie na Slovensku. Lenka Harman, umělkyně ze Slovenska, se zaměřuje na emoce a myšlenky, nikoliv na techniku. Prezentované printy s politickým pozadím vyjadřují nesouhlas s porušováním demokracie a nemorálními praktikami vlády.
21:00 Slovenská střela vloni dropla hned dva releasy, který se řadí mezi to nejlepší, co na scéně vyšlo. V ARŠE+ odehrají svůj největší koncert.
22:00 - dvoupatrová akce v rytmu latino, funky nebo techna v podání latinskoamerických DJs
19:00 Na okraji venkovské komunity u jednoho z irských rašelinišť žije Hester Swanová, žena nepokorná i zranitelná. Jak se vyrovná se svatbou svého bývalého muže? Komedie dramatičky Mariny Carr je naturalisticky drsná i magická. Originální je svou irskou perspektivou, specifickým černým humorem. V nejnovější inscenaci v režii Michala Langa exceluje v hlavní roli dvojnásobná držitelka Ceny Thálie, Tereza Dočkalová.
20:00 Cube Hall je série techno a house akcí, které se konají v Praze a jsou známé svou kvalitní produkcí a audiovizuálními efekty.
Acid Waves 9: Fear-E (UK) + Trigger Unit (live) + Karas + Nano + Bebe
20:00 Staronová londýnská kapela Good Sad Happy Bad, kterou v roce 2008 pod původním názvem Micachu & The Shapes založilo výjimečné muzikantské trio ve složení Mica Levi, Raisa Khan a Marc Pell, prošla před několika lety znovuzrozením.
19h
20:00 Inscenace podle stejnojmenné knihy polské filosofky Jolanty Brach-Czainy o každodennosti. Každou vteřinu se kolem nás něco děje, ale my si toho nevšímáme. Každodennost totiž existuje tak, jako by zároveň nebyla. Zametá za sebou stopy. Úvahy nad každodenností mají tu moc člověka probudit. Vzpamatuj se, říká, zastav se a vnímej!
18:00- Páteční večery ve Vnitroblocku? To je hudební jízda, kterou si nesmíte nechat ujít! Ať už milujete DJs nebo živou hudbu, každý pátek pro vás máme něco extra. Tento pátek Vilimovský band.
22h
19:00 Čau parto! Další zastávkou oslav 15 let Starých Pušek je Praha! 11. dubna 2025 se vidíme ve Futurum Music Baru, kde to rozjedeme spolu s hosty, kteří vás nenechají v klidu! Vystoupí nejen Staré Pušky, ale taky Bratislavské Dievčatá a Princovia.
14:00 Armand 16:30 Spermageddon 19:00 Tenkrát v lese (předpremiéra) 21:00 Queer
16:00/KINO SENIOR – Daaaaaalí! 18:00/NOVINKA – Operace Black bag 20:00/NOVINKA – Amatér
21h
"Druhý ročník festivalu světla v unikátním prostředí kaolinového dolu v Nevřeni u Plzně přenese návštěvníky do světa fantazie inspirovaného románem Julesa Verna – Cesta do středu Země. Podzemní prostory se promění v tajemnou krajinu plnou světelných efektů a vizuálních překvapení. Na trase dlouhé 700 metrů čekají na návštěvníky jedinečné videomappingy a světelné instalace, které vytvoří atmosféru dobrodružné výpravy do hlubin země. Festival BLIK BLIK Nevřeň tak zahájí již sedmou sezonu od otevření dolu pro veřejnost v roce 2019 a probíhá ve spolupráci s obcí Nevřeň a DEPO2015. Festival je vhodný pro děti od 4 let a není bezbariérový. "
14:30 Céčko: Lišák a Zajda zachraňují les 14:50 Poslední nádech / Last Breath (English friendly) 15:15 Kočičí odysea 16:10 Céčko: Architektura ČSSR / Czechoslovak Architecture 58-89 (English friendly) 16:45 Konkláve / Conclave (English friendly) 17:00 Minecraft film (český dabing) 18:40 Céčko: Parthenope 19:15 Amatér / The Amateur (English friendly) 21:15 Céčko: Až na věky 21:20 Anora 21:35 Operace Black Bag (English friendly)
19:30h
19:00, Jedno z nejpůsobivějších Ibsenových dramat Divoká kachna, které tematizuje životní protiklad lži a pravdy a zamýšlí se nad lidskou malostí. Je třeba usilovat o život v pravdě za každou cenu? Co se stane, když připravíte průměrného člověka o životní lež a tím i zároveň o štěstí. Hraje se o nejvíce – o šťastné dětství dospívající dívky Hedviky. O její milovanou divokou kachnu.
Taneční divadlo Lenka Vagnerová & Company odehraje inscenaci Riders 11.4. od 10:00 v pražském divadle Komedie. Inscenace Riders je „remakem“ projektu Jezdci. Právě Jezdci stáli u zrodu souboru Lenka Vagnerová & Company a stali se jeho pilotní inscenací před deseti lety. Riders nahlíží na lidské konání očima ptáků. Dávných obyvatel naší planety, bytostí vnímavých, inteligentních, svobodných, opředených mytologií. Tichých pozorovatelů našich osudů. Učili jsme se od nich, obdivovali je a uctívali. Potom jsme zapomněli. Ptáci jsou jediná přeživší skupina dinosaurů. Byli tady před námi a budou i po nás. Riders získali nominaci na Cenu Divadelních novin a širší nominaci na cenu Thálie.Detailní informace naleznete na webu souboru Lenka Vagnerová & Company, nebo na webu Městských divadel pražských.
19:30h
19h
20:00 Špiónská novinka Stevena Sodergergha s tematickým finger food menu. Cate Blanchett s Michaelem Fassbenderem naservírují maso i vege večerní menu.