Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ představuje výběr děl od výjimečných umělců z různých koutů světa, jejichž díla rezonují s tématy odolnosti, identity a kulturní paměti. Mezi vystavujícími nacházíme grafiku španělského umělce José Ortega tradičně zobrazující španělský folklór, norského malíře Bjarne Rise, který ve své tvorbě zkoumá syrovou krásu severské krajiny a její emocionální hloubku a dílo od rumunského umělce Brădut Covaliu, jež zachycuje intimitu každodenního života v poválečné Evropě. ÚT-NE 9:00 – 17:00.
Výstava rozsáhlého souboru akvarelových kreseb a také soch výtvarníka Marka Škubala.
Vystavující: Kryštof Brůha, Lenka Glisníková, Šimon Chovan, Ula Lucińska & Michal Knychaus, Most Dismal Swamp, Natália Sýkorová, Andrea Mikysková, Stanislav Zábrodský. V imaginární budoucnosti, kde člověk vymizel, se příroda prolíná s technologií do hybridních forem. Vybraní umělci a umělkyně kriticky zkoumají ekosystémy, digitální identitu a rozostření hranic mezi organickým a syntetickým.
Instalace aktuální malířské tvorby Jiřího Pitrmuce vyzývá k zamyšlení nad naším vztahem k plynutí času a jeho proměnou v současném společensky třaskavém prostředí pozdní globalizace.
Chvalský zámek zve na výstavu Fimfárum Jana Wericha, konanou u příležitosti 120.výročí jeho narození. V expozici uvidíte loutky a nejkrásnější scény ze všech tří celovečerních filmů Fimfárum, které byly natočeny v letech 2002, 2006 a 2011. Pro děti je pak ve sklepení zámku připravena velká Pohádková herna a malé kino, kde se po celou dobu výstavy promítá film Fimfárum Jana Wericha z r. 2002.
Tomáš Rajlich je znám hlavně jako minimalistický malíř, na pražské AVU ale původně vystudo-val sochu. Výstava se zaměřuje na jeho ranou sochařskou tvorbu z dob působení v Klubu kon-kretistů, jehož byl zakládajícím členem, a před jeho odchodem do exilu do Nizozemí. Vystaveno budou kresby a sochy z let 1964–1969, částečně půjde o nově vytvořené autorské edice podle původní dokumentace. Umělci bude v době výstavy 85 let (5.3.).
Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla ...
Nápaditě dopracované samorosty, honosné hodiny z překližky a budíku, nebo pestrobarevné nástěnné koberečky z chemlonu. To je jen pár artefaktů, které nepochybně patří ke vzpomínkám velké části naší populace. Jak velké bylo (a stále je) bohatství lidské fantazie a lidové tvořivosti.
Výstava, která bude otevřena od 14. února do 18. května 2025, nabízí hluboký pohled na propojení přírody, duchovna a lidských emocí. Autorka skrze obrazy přináší zamyšlení nad tím, co znamená stálost, klid a hledání rovnováhy v proměnlivém světě.
Druhý sólový projekt v 8smičce navazuje na cyklus výstav SÓLO a tentokrát uvádí umělkyni Pavlu Scerankovou. Řada jejích děl byla vytvořena speciálně pro tuto výstavu.
Umělec Jaroslav Kučera, zakladatel designové značky KOW, představí svůj konceptuální šperkařský projekt Křížový řez ve specifické kontrastní instalaci. Součástí galerijní prezentace bude jak nejnovější kolekce broží Cross Section, tak i starší práce, a sice světelná kolekce Clouds. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Český filmař a autor animovaných filmů Pavel Koutský na výstavě Čáry a názory s humorným nadhledem přiblíží své roční ohlédnutí. Prostřednictvím brilantních kreslených glos – grotesek se zamýšlí nad stavem světa, který nás bezprostředně obklopuje. Součástí výstavy budou také projekce jeho filmů a díla s těmito filmy spojená. Kurátory výstavy jsou Jiří Kubíček a Veronika Marešová (GASK).
Výstava s tajemným názvem Viscum album prezentuje práce Anežky Hoškové, etablované české umělkyně a průkopnice návratu romantických a emotivních tendencí do současného umění v Čechách. Její kresby, malby, vitráže a performativní instalace ji tematicky spojují s mezinárodním proudem mystické, asociativní tvorby a postinternetové estetiky. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava V temnotách Kateřiny Simerové představuje monumentální velkoformátové snímky zvířat, často hledících přímo do čočky fotopasti, které jsou sugestivním svědectvím o nočním životě našich souputníků a jejich žhnoucí pohledy evokují původní označení očí vysoké zvěře – světla. Archetypální dojem ze zvířecích portrétů se střídá s dynamickou klipovitostí a street-artovou estetikou záběrů tanečníků a postav v maskách. Jako by se v jednom magickém prostoru setkávaly staré rituály lovců s moderní mytologií a nočními můrami velkoměsta. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Právě krajina, která je na počátku, se dostala do dlouhodobé pozornosti Matěje Hrbka. Je vysoce dynamická, éterická a neobydlená. Božstvo se v ní prozatím pevně neusadilo a její nadpřirozenost stále ještě není zakonzervována do poutních míst. Vyjadřují ji živly, přírodní jevy i matérie, přičemž autor k vyobrazení její bezprostřednosti přistupuje až sakrálním způsobem.
Výstava konfrontující volnou malířskou tvorbu Pavla Reisenauera (1961-2024) s jeho satirickými kresbami pro týdeník Respekt, se kterým spolupracoval od začátku 90. let. Výstava byla dohod-nuta ještě za života umělce, v průběhu příprav se bohužel změnila v posmrtnou retrospektivu.
Zastřešená herní krajina v industriální hale, vyhřátá jurta, kavárna, autorská čtení a tvůrčí dílny – to vše nabídne nová instalace Imaginární krajina Divadla bratří Formanů. Otevřena bude od 19. ledna do 15. dubna 2025 v areálu Trojského pivovaru. Návštěvníky čekají loutky, interaktivní instalace, hybohledy a další herní prvky, které budou obohaceny o imerzivní divadelní bojovku ve spolupráci s divadelním souborem Loutky bez hranic. Kolektiv autorů pod kurátorským vedením Matěje Formana myslel na děti i jejich rodiče a všechny, kteří rádi objevují, hrají si a sní.
Výstava s názvem Drátovat, flikovat! odvypráví neobyčejný příběh drátenického řemesla. Drátenictví vzniklo před více než třemi sty lety v chudých horských oblastech severního Slovenska a odtud se následně šířilo nejen po Evropě, ale i do Ameriky. Jedná se o specifický slovenský kulturní fenomén, jehož význam byl v roce 2019 oceněn zápisem na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Na výstavě uvidíte exponáty, které ilustrují rozmanitost a význam drátenického řemesla.
Kurátorský tým ve složení Juřicová, Kazda a Štochl představuje projekt „Tvář“, který zkoumá identitu a hodnotu uměleckého díla mimo autorství. Za účasti 40 anonymních umělců přináší experimentální výstava hravý přístup, jenž nabourává stereotypy galerijních projektů a zve diváky k objevování děl bez předběžných informací. Vstupné: Zdarma
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Projekt vedený docentem Jiřím Janákem propojuje staroegyptské texty a současné výtvarné umění. Čeští umělci se inspirují speciálně připraveným překladem pramenů z období od 3. tisíciletí př. n. l. do 1. století n. l. a vytvářejí díla v různých stylech a technikách. Součástí projektu je také vizuální prezentace archeologických výsledků Českého egyptologického ústavu FF UK z Abúsíru, zahrnující fotografie, filmy a 3D vizualizace. Výstava bude doplněna vzdělávacím a popularizačním programem, zahrnujícím přednášky a akce pro veřejnost.Vstupné: Základní 180 Kč / studentstvo, senioři, zdravotně znevýhodnění 90 Kč/ Školní skupiny 50 Kč za osobu/ Děti do 12 let zdarma
Výstava propojující sport a umění
Výstava Ti, kteří raději kopřivy zahajuje výstavní plán galerie arto.to na rok 2025 nazvaný Stopy místa. Téma pro rok 2025 reflektuje vliv vnějšího prostředí na naše životy, prolínání a vrstvení žitých zkušeností a jejich další proměnu v čase. Osobní zkušenost zastoupených umělkyň problematizuje vlivný fenomén japonerie. Estetický rozměr japonerií byl pro různá období a epochy výtvarného umění podstatný a zásadní, ale současně byl často hlavně formální. Pro vybrané autorky je součástí životní trajektorie, rozměrem životní a umělecké zkušenosti vymezené vztahovostí na jedné straně a pohroužením, ztišením a kontemplací na straně druhé.
Juliana Höschlová, Pavel Jestřáb, Martin Kochan, Martin Kubica, Tereza Samková, Jiří Šigut, Šárka Zahálková a Martin Zetová se v Galerii Kurzor stávají lesními chodci. Namísto přímé, předem vytyčené cesty volí bloudění a pochyby, jakožto nezbytný předpoklad nepředpojaté mysli.
Objevujte, žasněte, bořte, budujte, hrajte si. Od 14. března 2025 na interaktivní výstavě JÁ město, která vám představí město tak, jak jej neznáte. I když je výstava určená hlavně dětem, okouzlí i dospělé. Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v zámeckém areálu muzea. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování. Nemusíte cestovat prstem po mapě ani objíždět turistické cíle, abyste zakusili radost z objevování nových souvislostí. JÁ město vás zve prožít několik rozličných příběhů a čeká i na ten váš.
Výstava malíře a poděbradského rodáka Oldřicha Kerharta (1895–1947) připomíná 130. výročí jeho narození. Ačkoliv jméno Oldřich Kerhart dnes nepatří k frekventovaným jménům české moderny, jeho dílo bylo od dvacátých do čtyřicátých let dvacátého století neodmyslitelnou součástí výtvarného dění, a to zejména ve spojitosti s významnou činností Umělecké besedy, jejímž starostou byl Kerhart v letech 1942–1946. Kurátorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Hravost není infantilita, ale racionálně vystavěný a poťouchlý atak předdefinovaných kánonů umělecké praxe. Tu po celou dobu Štědrého působení na výtvarné scéně určují konceptualizmus, abstrakce, minimalistické tendence a na druhé stráně návraty k přírodě.
Expozice představí aktuální tvorbu umělkyně, která reflektuje zkušenosti z rezidenčního pobytu v Beninu v roce 2024. Rozvíjí zde vlastní techniky a obohacuje je o nové metody a strategie. Tento konstruktivní dialog divákovi umožňuje poznáníodlišných kulturních přístupů.
Ve výstavním prostoru IN Gallery na ulici Marie Cibulkové se představuje malíř Roman Franta, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze ve škole malby (prof. Bedřich Dlouhý, prof. Aleš Veselý) a San Francisco Art Institute 1993-1994 (J. Hatofsky, J. Morgan). Od konce 90. let je nepřehlédnutelnou malířskou osobností s bohatým rejstříkem formálního i obsahového sdělení. Jeho živelná, expresivní, mnohovrstevnatá malba se pohybuje od realistického, iluzivního ztvárnění až po ležérní anti-estetický projev. Svou malbou s nadsázkou a typickým humorem reflektuje dění kolem sebe. Současnou společnost i své osobní prožitky komentuje s hravě ironickým odstupem v nezvykle provokativních souvislostech. Do svých obrazů přenáší svobodu projevu, odvahu, experiment, ale i klasické postupy. Je svérázným a nezaměnitelným autorem současné umělecké scény. Soustavně si buduje vlastní cestu, svými tématy i malířským stylem si vytváří uměleckou identitu. Frantova tvorba logicky dospěla od společenství brouků ke společenství lidskému, od brouka asociujícího člověka, k lidskému jedinci. Pomocí komplikovaných skrumáží a malovaných staveb z knih upozorňuje na lidské myšlení. Současným cyklem obrazů Věci života představuje zcela nové malby různých formátů zaměřené na běžné a každodenní předměty. Autor je vnímá jako společníky člověka, které nás provázejí životem a které současně fungují jako metafory lidského života obecně. Příkladem je motiv mísy, dózy nebo nádoby. Může zastupovat lidské tělo, mysl, vědomí i nevědomí, v nichž se směšují jednotlivé podněty podobně jako barvy, konkrétní předměty, písmo, slogany i abstraktní tvary.
Pavel Dušek (*1992) je umělcem, jehož tvorba se pohybuje na pomezí malby, instalace a intervence do veřejného prostoru. Výstava GEKOCHT tematizuje vztah mezi formou a procesem vzniku díla, přičemž ironicky odkazuje na metodiku jeho tvorby – odlévání do forem, které evokuje převařené, znovu zpracované materiály. Název, odvozený z německého slova pro „vařené“, tak slouží jako metafora pro opakovanou transformaci a reinterpretaci obrazových a materiálových prvků v jeho tvorbě. Výstavu můžete navštívit do 19. 6. 2025 v Galerii C12 v Hrzánské pasáži v Celetné 12, Praha 1.
Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Nová výstava Praha zítra? Propojené město je k vidění do 26. října 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Výstava nejnovější tvorby oceňovaného česko-britského umělce Hynka Martince.
Výstava Enter the Room se věnuje vlivu herního prostředí a storytellingu na tvůrčí přístupy nastupující generace, jednotlivců i herních kolektivů. Hry dnes nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Jejich narativní principy a mechanismy otevírají nové způsoby, jimiž lze přemýšlet o prostoru, čase či interakci, pomáhají nám imaginovat budoucnost a narušují naše ustálené chápání světa.
„Strength to strength“, první výstava v rámci dramaturgické řady Artia by KKCG s názvem Linie inovace, přináší pop-up instalaci brněnského konceptuálního malíře Václava Kočího v dialogu s monopostem stáje McLaren. Umělecká intervence je dalším příkladem spolupráce umělců s inovativním designem a inženýrstvím automobilového průmyslu.
...aneb jak to dopadá, když fotografovi na koncertech sklouzávají znavené zraky po nohou umělců až dolů k zemi. Jsou nejen fotky, které hrají, ale i ty, jež si někdy jen tak tiše našlapují a jindy si zase důkladně zadupou.
Fashion - Fraction - FeelingVýstava Michala Pěchoučka a Rudiho Kovala, kteří od roku 2019 vystupují pod společnou značkou („komprimovaným manifestem“ kolaborativní a experimentální práce) unconductive trash, tematizuje různé aspekty lidské nesvobody a zároveň odhaluje absurditu světa ovládaného tyranií kapitálu, který vede k nadprodukci a obsesivní spotřebě a dokáže komodifikovat cokoli, včetně prázdna. Dva nové cykly obrazů (Fashion; Shadows, 2025) mísí ironii s existenciální úzkostí nad stále simulovanější realitou a osobitým způsobem propojují konceptuální přístupy vycházející ze sériovosti, multiplikace a jazykových her se zdánlivě rutinní, avšak ve skutečnosti radostnou, nepředvídatelnou a minuciózní rukodělnou prací.
Výběr děl Stanislava Kolíbala ze sbírky Musea Kampa bude umístěno v posledním sále stálé expozi-ce musea, která je věnována Františkovi Kupkovi. Výstava se koná k příležitosti autorových stých narozenin, které oslaví v prosinci. V pravidelných intervalech se bude výběr děl obměňovat – cca každé 3 měsíce tedy bude možno vidět něco nového.
Neděle–středa, 12:00–18:00 Caracas: Zapomenutá metropole modernismu přibližuje jedinečné architektonické dědictví venezuelské metropole. Caracas se stal jedním z poválečných center jihoamerického modernismu, kde pracovala nejen emancipovaná generace venezuelských architektů, ale i mezinárodní hvězdy, jako Gio Ponti nebo Richard Neutra. Kurátorem je historik architektury a designu Adam Štěch.
Zrození výstavy vzniklo při jarním úklidu fotokomory. Našli jsme zapadlé, časem zaprášené desky. Otevřeli je a náhle se na nás vysypaly exponáty z výstav, které jsme produkovali před mnoha lety. Pečlivě jsme vybrali od každého autora Je to soubor autorských prací, toho nejlepšího, pro nás nejzajímavějšího. Vaše Galerka Klubu Újezd.
Mlčící jaro se skrze umělecká díla zabývá vztahem člověka k přírodě v období přibližně od 30. let do začátku normalizace. Projekt se zaměřuje na hledání organického abstraktního tvaru v sochařských dílech, které se poprvé objevilo zejména v surrealismu před druhou světovou válkou a poté v plastice šedesátých let. Svůj název si propůjčuje z vlivné knihy Rachel Carson, jež poprvé popsala důsledky používání pesticidů na životní prostředí.
Rozsáhlá retrospektivní přehlídka díla Františka Mertla, který tvoří pod uměleckým jménem FRANTA. V Jízdárně Pražského hradu je do poloviny června k vidění průřez jeho tvorbou od roku 1954, která se zaměřuje na odsouzení násilí a války. Kurátorem je Rado Ištok z Národní galerie Praha.
Filmová přehlídka, která diváctvu každoročně nabízí to nejlepší z evropské kinematografie za uplynulý rok letos v kině Světozor probíhá od 2. do 8. dubna.
Výstava Koncerty zachycuje hudební interprety, jejichž koncertyautorka fotila v průběhu posledních tří let. K focení koncertů jí přivedla práce koncertní produkční. Při studiu oboru Arts management dostala příležitost absolvovat praxi na jednom z předních českých festivalů. Tehdy poprvé nahlédla do zákulisí hudebního průmyslu – a okamžitě jí to pohltilo. Jako studentka však neměla prostředky na pravidelné návštěvy koncertů. Hledala tedy způsob, jak být součástí hudebního světa, a odpověď byla jasná: fotografie. Foťák se stal její vstupenkou do světa živé hudby, a zároveň jí umožnil objevovat a dokumentovat současnou hudební scénu. Dnes se koncertní fotografii věnuje už šest let a během té doby zachytila nespočet kapel i interpretů – od Yungbluda přes Foals až po Sam Smith. Každý snímek je pro ní spojením dvou vášní: vizuálního umění a hudby. Tato výstava proto nemá specifický koncept – je to jednoduše koncertní fotografie.
Letos by oslavila významná umělkyně-keramička Jindřiška Radová (1925-2021) sté výročí narození. Výstava představuje výběr z jejího díla, které prostřednictvím věcných i symbolických motivů přinášelo vizi života mimo čas městské civilizace. Přírodní detail J. Radová ztvárňovala nezaměnitelným výtvarným jazykem, v němž lidovostí inspirovaný ornament postupně nahradily monumentální, vegetabilní plastické formy.
Festival mimo jiné uvede novinku britské režisérky Andrey Arnold Ptáče (Bird), hudební komedii Heavier Trip režisérského dua Juuso Laatio a Jukka Vidgren, vítězný film v sekci Orizzonti v Benátkách Nový rok, který nepřišel (The New Year that Never Came) Bogdana Mureşanu nebo snímek vytvořený celý v prostředí populární online videohry Grand Theft Hamlet Pinny Grylls a Sama Cranea. Samostatné místo v programu má pak retrospektiva francouzského režiséra Michela Gondryho.
Obrazy Jana Vytisky, které tvoří výstavu Zjevení, jsou uzavřeným cyklem děl, jenž vznikal v posledních dvou letech. Jednotlivá díla byla inspirována poslední knihou Nového zákona, Zjevením svatého Jana (Apokalypsa). Tento text je připisován Janu z Patmu a patří mezi klíčové biblické dokumenty. Již od středověku také patřil mezi nevýraznější inspirační zdroje dobového výtvarného umění. Text nabízí množství silných a výrazných motivů, které inspirovaly řadu umělců. Příkladů je nepřeberně, od pozdního středověku (Dirk Bouts), renesance (Pieter Brueghel starší.), baroka (Peter Paul Rubens) až po umění 19. století (John Martin). Výjimečné místo má v tomto kontextu cyklus akvarelových vizionářských kreseb od Williama Blakea, které autor vytvořil mezi léty 1805 a 1810. Od té doby se toto téma objevovalo ve výtvarném umění stále méně a série obrazů Jana Vytisky tak dnes tvoří výjimečný a osobitý příspěvek do téměř přerušené tradice. Pro znalce Vytiskova díla není zobrazovaná tématika Zjevení překvapivá, jeho zájem o vypjaté a vyostřené motivy je dlouhodobý. Přímé odkazy k Apokalypse se opět skrývají v detailech, v nenásilných náznacích, které ale většina diváků přehlédne. Základní forma totiž zůstává stejná, větší formáty většinou orientované horizontálně. Vytiska pokračuje ve svém „olejovém“ období, oleje na plátnech převažovaly již na nedávné výstavě Rituál prokletých srdcí (2023) v Centru současného umění DOX. V nových obrazech je cítit ještě větší jistota, jsou zářivější, Vytiska stále objevuje nové možnosti, které tato technika přináší. Vyniká tak zejména nepřeberné množství již zmíněných důležitých detailů. I v této sérii jsme svědky rituálů, které se odehrávají v pro autora typických kulisách roubenek či horských masivů. Tyto odkazy k folklóru, stejně jako vytékající oko a reference k hororovému naturalismu jsou pro autora typické. Na obrazech se objevují téměř výhradně dívky, nebojácné (spíše melancholické) hrdinky, které otevřeně stojí proti samotnému zlu. Často jsou také oblečeny do šatů, které jsou pro folklór netypické a působí vlastně nepatřičně. Vyvrcholením je pak monumentální diptych, ve kterém Vytiska použité motivy a témata syntetizuje do dvou velkých formátů, kde jsou spojeny ráj a peklo, dobro a zlo, krása a ošklivost, odlišnost a stejnost, štěstí a smutek, život a smrt.
Výstava vychází z teze, že lidská kreativita nemá žádné hranice a nic ji nedokáže nahradit. Projekty vystavujících a makerů představují nejen kreativní výstupy minulých generací, ale především otevírají téma současné lidské kreativity, která využívá moderní technologie, nové materiály a umělou inteligenci. Výstava vznikla ve spolupráci s Maker Faire.
Letošní výběr 21 staveb zahrnuje širokou škálu realizací — od těch nejmenších drobných, které se skrývají v lese nebo doplňují ráz české krajiny, přes chatky, rodinné domy až po větší administrativní sídla společností. Spojujícím prvkem všech je jediný udržitelný a neustále dorůstající stavební materiál — dřevo.
Soboty 11:00, 13:00 a 16:00 - Účastníci si budou moci přijít vychutnat typickou Loosovu architekturu a jeho pojetí Raumplanu s komentářem zkušených průvodců. Dozví se mnohé oficiální i soukromé informace o pohnutém osudu rodiny ale i vily, která však znovu ožila, a dnes zde je možné navštívit též řadu kulturních akcí. Navíc se skleničkou prosseca.
Přehlídka od roku 2015 boří stereotypy o tom, co to je “ženské umění”, co ženy zajímá a o čem ženy tvoří. Soustředí na ženské autorské umění, ale je vhodný pro milovníky a milovnice divadla bez ohledu na pohlaví nebo gender. Pravidelně představuje umělce a umělkyně z České republiky i zahraničí.
14:00 do 16:00 - Nedělní výtvarná dílna pro děti i dospělé, která se inspiruje probíhající výstavou Poetics of Encryption. Vstupné 90 Kč účastík/30 Kč doprovod.
21 h - Tonya Graves (blues – soul)
The Horned Ones / Rohatí je výstava Moniky Kováčové a Adriána Krišky, která propojuje materiální praktiky kovářství a textilní tvorby za účelem zkoumání identity.
16:00 Céčko: Navždy s vámi 16:15 Sněhurka (český dabing) 16:40 Chvilky naděje / Million Moments (English friendly) 18:30 Bridget Jonesová: Láskou šílená / Bridget Jones: Mad About the Boy (English friendly) 18:30 Babygirl (English friendly) 18:40 Céčko: Dívka s jehlicí 20:40 Bob Dylan: Úplně neznámý / A Complete Unknown (English friendly) 20:50 Operace Black Bag (English friendly) 21:00 Céčko: Heretik (English friendly)
19h
20:00 Koncem roku 2024 vydal Konektiv kompilaci Konektiv Tape Vol. I se šesti studiovými nahrávkami ze své sedmileté historie. Oslaví ji release party s vystoupením tří hudebních dvojic.
20:30 Dubnový program iShorts se zaměří na vítězné filmy významných zahraničních filmových festivalů. Čekají vás snímky, které si získaly ceny odborných porot, kritiky i diváctva a v nejednom případě jistě nastartují raketovou kariéru svých tvůrců a tvůrkyň. Buďte spolu s týmem iShorts u toho!
19:30 "Kdo se chce sejít, musí se nejdřív rozejít...", Fantastický román Borise Viana ožívá na komorním jevišti v naší EXISTENCIÁLNÍ KOMEDII.
20:00 Fotografie neříká nutně to, co už není, ale pouze a najisto to, co bylo. Jevištní esej. Volná adaptace posledního textu francouzského filosofa a sémiologa Rolanda Barthesa.
20:00 Autorská adaptace fiktivního životopisu Dimitrije Šostakoviče, který prožil prakticky celý život v sovětském Rusku. Za Stalinova režimu byl perzekuován, protože jeho hudba neodpovídala pro svůj formalismus požadavkům státní propagandy. Po odhalení Stalinova kultu byl zase tlačen k tomu, aby se státní mocí spolupracoval.
18h
19:30. DJ Štěpán Perk a Nikola Pavelková (ambient, techno, trip-hop, dub či breakbeat).
18:00 Přednáška v rámci doprovodného programu výstavy Stvoření-mýtus-umění
18h
Festival arabské kultury v Plzni se pomalu řadí mezi tradiční plzeňské kulturní akce. Tzv. Arabfest je pořádán studenty a pracovníky Katedry blízkovýchodních studií FF ZČU a právě díky skvělému zázemí a finanční podpoře Západočeské univerzity se koná každoročně na jaře v západočeské metropoli a také v Praze.
19:00 Král Elfů Oberon se pohádal s královnou víl Titánií a pověřil raracha Puka, aby našel kouzelnou květinu. Květina má moc způsobit, že se Titánie zamiluje do kohokoliv. V jedinečné inscenaci jedné z nejoblíbenějších komedií Williama Shakespeara se vypravíte do kouzelného lesa, kde lásky rozkvétají, krutost se střídá s úsměvem a pláč se mění ve veselí. Staňte se svědky dokonalého propojení živého herectví a speciálních efektů.
19:00 - Vertigo je kapela s originálním hudebním rukopisem, zvukem a energií, která si za 20 let svého působení na hudební scéně vybudovala u jazzového publika až kultovní postavení.
16:00 Komentovaná prohlídka výstavy Stvoření-Mýtus-Umění
09:30 + 11:00 Další dva dopolední koncerty vážné hudby pro rodiče s nejmenšími dětmi. V podání Smyčcového kvarteta Pražských symfoniků uslyšíte jak díla světových klasiků W. A. Mozarta a J. Brahmse, tak českého Antonína Dvořáka. Ozdobou koncertu bude královská harfa Hedviky Mousa Bachy, která přednese Koncert B dur G. F. Händela a Dva tance C. Debussyho. Monika Urbanová (1. housle), Costin Anghelescu (2. housle), Vanda Kubíková (viola), Jaroslav Matějka (violoncello).
14:00 Spermageddon 16:00 Páv 18:00 Toxic (DEF 2025 + zároveň v rámci pravidelného cyklu "Mentální hygiena Aleše Stuchlého"+ on-line Q&A Saulé Bliuvaité) 20:30 Zima v Sokčcho (DEF 2025 + úvod Girls in Film)
Výstava "Dary pro prezidenta z daleka i blízka" nabízí pohled na roli darů ve světě diplomacie i místních tradic. Na výstavě je vůbec poprvé k vidění výběr protokolárních darů, které prezident Petr Pavel obdržel od zahraničních státníků, představitelů regionů i občanů. Tyto výjimečné artefakty symbolizují kulturu, historii a tradice zemí a regionů a odrážejí úctu, přátelství či politické poselství
19:00 V edici české poezie nakladatelství Argo vycházejí dvě nové sbírky: Pouzdří Jaromíra Typlta a Veni, veni Kláry Krásenské. Kdo českou poezii sleduje, zná důvěrně obě jména: Typlt patří ke stálicím tuzemské básnické scény, Krásenská svým předloňským debutem Mýtinami zazářila jako supernova. „Svého Boha nepokoušej / vírou v budoucí život / natožpak ten věčný, / v lehké a jasné dny, neurčité naděje,“ píše ve své knize Klára Krásenská – a Jaromír Typlt jako by k tomu ve své sbírce dodával: „Aby tě už nešvihaly jenom konce větví / aby tě švihaly už i kořeny pod zemí!“ Tato a další zapřísahání, zaúpění a zakletí zazní v Čítárně Unijazzu v přednesu obou básníků; uvede je redaktor obou sbírek Petr Onufer a svou hudbou doprovodí skladatel Michal Rataj.
22:00 - eclectic mix v podání rezidentního Dje za barem