Příběh malíře Vratislava Nechleby (1885–1965) žije v českém kulturním prostředí hlavně díky povídkám Oty Pavla – jako legendární náladový malíř podobizen Nejezchleb. Jeho dílo je však – navzdory renomé žádaného prvorepublikového portrétisty – v odborných kruzích i u laické veřejnosti v podstatě neznámé. Ačkoli působil čtyři desetiletí jako profesor na pražské Akademii, několikrát i v pozici rektora školy, byl celý život solitérem a stál ostentativně stranou úsilí progresivně orientovaných generačních souputníků, usilujících o moderní výraz. Jeho díla spjatá s prostředím dobových elit byla obdivována pro dokonalou malířskou techniku i bravurní kresbu, suverénní malířský přednes, naturalismus a smysl pro detail. Kurátory této první velké retrospektivní výstavy jsou Vanda Skálová (GASK) a Milan Kreuziger.
Svatopluk Slovenčík (1934–1999) byl malířem, kreslířem a pedagogem, jehož dílo je dodnes neodmyslitelně spjato s fenoménem Zlína, kde se narodil a kde strávil podstatnou část svého života. Výstava Svatopluka Slovenčíka v GASK, která se koná v roce autorových nedožitých 90. narozenin, se zaměří především na jeho práce na papíře, v nichž se plně projevuje autorovo důkladné zkoumání zvolených témat prostřednictvím vymezených koncepčních cyklů. Autorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Výstava fotografických děl Jaroslava Brabce, která zachycují řadu výrazných osobností výtvarného umění a fotografie
Dosud nejrozsáhlejší samostatná výstava sochaře Stefana Milkova představující výběr z děl, která vznikla v období 1989–2024.
Jak rychle se proměňuje užívání slov v českém jazyce? A jak vypadá práce současné umělecké scény, která se věnuje kombinaci vizuálního ztvárnění se slovy a větami anebo hledá nové způsoby vyjádření skrze text? Interaktivní výstava – instalace pro všechny generace.
Výstava Útěcha věcí nabízí poprvé vhled do výtvarného, konceptuálního i fotografického díla tureckého spisovatele a nobelisty Orhana Pamuka.
Každý den 12-18hod
Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ představuje výběr děl od výjimečných umělců z různých koutů světa, jejichž díla rezonují s tématy odolnosti, identity a kulturní paměti. Mezi vystavujícími nacházíme grafiku španělského umělce José Ortega tradičně zobrazující španělský folklór, norského malíře Bjarne Rise, který ve své tvorbě zkoumá syrovou krásu severské krajiny a její emocionální hloubku a dílo od rumunského umělce Brădut Covaliu, jež zachycuje intimitu každodenního života v poválečné Evropě. ÚT-NE 9:00 – 17:00.
Jak funguje elektromagnetická indukce, černá díra nebo optické klamy? To a mnohem více se dozvíte na nové interaktivní výstavě, kterou jsme pro vás připravili na zámecké půdě ve spolupráci s libereckým vědecko-zábavným centrem iQLANDIA. Nenechte si ujít výstavu pro celou rodinu, která vás nejen pobaví, ale i poučí. Prověřte své znalosti, vyzkoušejte si svůj postřeh nebo hru na harfu bez strun a spoustu dalších interaktivních exponátů, které v sobě skvělým způsobem kombinují hru, zábavu i poučení.
Interaktivní výstava představuje autentické příběhy ukrajinských dětí, které zažily nucenou migraci, útěk před válkou a hledání bezpečí v České republice. Osobní artefakty dětí – dětské botičky – tvoří součást audio instalace, jež zkoumá stopy, osudy a výzvy integračních procesů. Vstupné: Zdarma
Představujeme díla ukrajinských studentů AVU a UMPRUM, kteří skrze umění zpracovávají osobní zkušenosti spojené s válkou – pobyt v úkrytech, útěk do bezpečí, čekání na nádražích, proměněnou každodennost i sny, jež je dodnes pronásledují. Vstupné: Zdarma
Co se odehrává na rozhraní světla a stínu, kde barvy i tvary v mlžném oparu splývají se vzduchem? Mezi jakýmikoliv dvěma fázemi je vždy určitá mezní situace, tajemná fáze nejasných kontur, v níž probíhá transformační proces vedoucí od jednoho stavu ke druhému. O samotných přechodových fázích toho nikdy moc nevíme a bez vymezení ve vztahu k předcházejícím a následujícím stavům je nedokážeme ani naznačit. Slovy Merleau-Pontyho na ně ale můžeme nahlížet jako na „mezery, jimiž dovnitř proniká poezie“. Právě přechodový horizont jevů se stal leitmotivem výstavy Iry Svobodové, v jejíž tvorbě se analytický přístup k médiu malby vždy přirozeně prolínal s úvahami nad lidským životem a s reflexemi psychologických stavů. Proto se také autorka ve svých malbách dlouhodobě obrací ke geometrizovanému tvarosloví ve spojení se subtilní barevností a s plochami efemérního materiálu papíru. Křehkost čistých, prosvětlených forem nyní ještě prohloubila práce s transparentními papíry a s fenoménem barevného stínu. V nových malířských cyklech dává Svobodová nahlédnout do skrytých dimenzí malby nejen skrze průsvitné plochy papíru, ale také přímým prořezáváním papírových ploch, do nichž pak vkládá další pruhy barevného papíru. Na jedné straně tedy malířka poodhaluje to, co bylo divákovi dosud skryté, na druhou stranu ovšem ve výstavě umisťuje své malby do shodně barevného prostředí, čímž naopak dominantní aspekty maleb potlačuje. Svobodová tak znejasňuje představu o tom, co je podstatné – jestli to, co nám přístupné na první pohled, anebo spíš to, k čemu se musíme trpělivě a soustředěně propracovat.
Skupinová výstava (S)měna vytyčuje pole našeho společného výzkumu. Stáváme se v ní kartografy neviditelného. Zaměřujeme pozornost na pomyslné hybatele našich kroků, kteří dennodenně, ač na to často zapomínáme, vymezují trajektorie našeho pohybu, definují naše rutiny i osobní či kolektivně sdílené tužby. Vystavující umělkyně/umělci: Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Alena Kotzmannová, Artur Magrot, Janek Rous, Lucia Tkáčová a Anetta Mona Chisa, Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský, Ládví Kurátorka: Nina Moravcová Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Imerzivní instalace umělkyně usídlené v Norsku proměňuje výstavní prostor do prostředí fiktivního veřejného bazénu. Absence vody společně s abstrahovanou dysfunkčností předmětů vytváří poetickou scénu, ve které kombinace pachu chloru, sytých nautických barev, keramických plastik a auditivního vyprávění umocňuje lidskou fascinaci tímto elementem. Kurátorkou výstavy je Eva Slabá. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Výstava rozsáhlého souboru akvarelových kreseb a také soch výtvarníka Marka Škubala.
Michal Cimala (1975), sochař, malíř, designér a hudebník; vzhledem ke své generační příslušnosti, kterou charakterizuje bezprostřední zážitek sametové revoluce a změny režimu v roce 1989, patří mezi autory citlivě napojené na svou dobu a její transformační zvraty. Výstava pro prostory Villy Pellé je projektem bilančního, rozporuplného generačního pocitu.
Šimon Chyla vytváří monumentální mechanické instalace, které jsou charakteristické absurdním humorem i technickým vtipem, s nímž jsou realizovány. Na výstavě představuje dvě temně přízračné v čase zamrzlé dramatické scény – dětskou houpačku a autohavárii. Koncentrovaný, zacyklený děj lze číst jako osobní existenciální výpověď i metaforický odkaz tematizující celospolečenské jevy a problémy. Kurátorem výstavy je Milan Mikuláštík. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Intermediální autor a dlouholetý resident Pragovky Vladimír Merta představí na své sólové výstavě dva cykly prací (Původ mimozemský, Velký energetický skandál), na kterých pracoval několik let v industriálním prostředí vysočanské Pragovky. Kurátorem výstavy je Pavel Ticho(ň). Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
362 jedinečných projektů, které se zúčastnily nejprestižnější evropské architektonické Ceny Miese van der Rohe. Pražskou verzi výstavy doplní interaktivní projekce a přehled všech tuzemských projektů, které se soutěže od jejího vzniku zúčastnily. Výstavu pořádá barcelonská Nadace Miese van der Rohe a Evropská unie.
Instalace aktuální malířské tvorby Jiřího Pitrmuce vyzývá k zamyšlení nad naším vztahem k plynutí času a jeho proměnou v současném společensky třaskavém prostředí pozdní globalizace.
Vystavující: Kryštof Brůha, Lenka Glisníková, Šimon Chovan, Ula Lucińska & Michal Knychaus, Most Dismal Swamp, Natália Sýkorová, Andrea Mikysková, Stanislav Zábrodský. V imaginární budoucnosti, kde člověk vymizel, se příroda prolíná s technologií do hybridních forem. Vybraní umělci a umělkyně kriticky zkoumají ekosystémy, digitální identitu a rozostření hranic mezi organickým a syntetickým.
Na pomezí prezentace současného designu a vizuálního umění vzniká jedinečný výstavní projekt, který překračuje zavedené formáty galerijních přehlídek. Umělecké duo SHOTBY.US (Karolína Matušková a Lenka Glisníková) je známé svým expresivním a hravým přístupem k fotografickému médiu a schopností vytvářet vizuální narace. Pro výstavu transformují prostor Kunsthalle Praha v mnohovrstevnatou instalaci, která se stává platformou pro díla finalistek a finalistů letošní ceny Czech Grand Design.
Mark Ther představuje výstavu „Herren“, která bourá stereotypy a zve návštěvníky na neobvyklou cestu ze salonu starožitností do suterénu galerie - veřejných pánských toalet. Kurátorem výstavy je Mira Macík, a k vidění bude od 7. února do 30. března 2025.
Tomáš Rajlich je znám hlavně jako minimalistický malíř, na pražské AVU ale původně vystudo-val sochu. Výstava se zaměřuje na jeho ranou sochařskou tvorbu z dob působení v Klubu kon-kretistů, jehož byl zakládajícím členem, a před jeho odchodem do exilu do Nizozemí. Vystaveno budou kresby a sochy z let 1964–1969, částečně půjde o nově vytvořené autorské edice podle původní dokumentace. Umělci bude v době výstavy 85 let (5.3.).
Nápaditě dopracované samorosty, honosné hodiny z překližky a budíku, nebo pestrobarevné nástěnné koberečky z chemlonu. To je jen pár artefaktů, které nepochybně patří ke vzpomínkám velké části naší populace. Jak velké bylo (a stále je) bohatství lidské fantazie a lidové tvořivosti.
Výstava, která bude otevřena od 14. února do 18. května 2025, nabízí hluboký pohled na propojení přírody, duchovna a lidských emocí. Autorka skrze obrazy přináší zamyšlení nad tím, co znamená stálost, klid a hledání rovnováhy v proměnlivém světě.
Druhý sólový projekt v 8smičce navazuje na cyklus výstav SÓLO a tentokrát uvádí umělkyni Pavlu Scerankovou. Řada jejích děl byla vytvořena speciálně pro tuto výstavu.
Umělec Jaroslav Kučera, zakladatel designové značky KOW, představí svůj konceptuální šperkařský projekt Křížový řez ve specifické kontrastní instalaci. Součástí galerijní prezentace bude jak nejnovější kolekce broží Cross Section, tak i starší práce, a sice světelná kolekce Clouds. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava V temnotách Kateřiny Simerové představuje monumentální velkoformátové snímky zvířat, často hledících přímo do čočky fotopasti, které jsou sugestivním svědectvím o nočním životě našich souputníků a jejich žhnoucí pohledy evokují původní označení očí vysoké zvěře – světla. Archetypální dojem ze zvířecích portrétů se střídá s dynamickou klipovitostí a street-artovou estetikou záběrů tanečníků a postav v maskách. Jako by se v jednom magickém prostoru setkávaly staré rituály lovců s moderní mytologií a nočními můrami velkoměsta. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Český filmař a autor animovaných filmů Pavel Koutský na výstavě Čáry a názory s humorným nadhledem přiblíží své roční ohlédnutí. Prostřednictvím brilantních kreslených glos – grotesek se zamýšlí nad stavem světa, který nás bezprostředně obklopuje. Součástí výstavy budou také projekce jeho filmů a díla s těmito filmy spojená. Kurátory výstavy jsou Jiří Kubíček a Veronika Marešová (GASK).
Výstava s tajemným názvem Viscum album prezentuje práce Anežky Hoškové, etablované české umělkyně a průkopnice návratu romantických a emotivních tendencí do současného umění v Čechách. Její kresby, malby, vitráže a performativní instalace ji tematicky spojují s mezinárodním proudem mystické, asociativní tvorby a postinternetové estetiky. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Srdeně vás zveme na vernisáž výstavy Kristiny Láníkové s názvem Skrze zranitelnost se můžu přiblížit druhým / Through vulnerability, I can come closer to others. Vernisáž proběhne už 18. února od 18.00 v Galerii AVU. Výstava se tématicky zaměřuje na křehkost lidské zkušnosti, tělo a jeho vztah k léčení. Přijďte asambláže, objekty a videa, které skrze otisk paměti odhalují hlubší mechanismy intimity i kontroly. Kurátorkou je Marianna Plácáková a výstava potrvá do 22. března a navštívit ji můžete vždy do úterý do soboty mezi 13. a 18. hodinou. Těšíme se na vás v Galerii AVU!
Představení soukromé sbírky současné světové malby, jejíž součástí jsou jak díla klasiků typu Georga Baselitze nebo Davida Hockneyho, tak současných třicátníků Georga Rouy či Dhewadi Hadjab. Výstava nazvaná Vision of the World se zaměří na dva tematické okruhy – pozici jednot-livce ve společnosti a vztah k vlastní tělesnosti a sexualitě.
Výstava konfrontující volnou malířskou tvorbu Pavla Reisenauera (1961-2024) s jeho satirickými kresbami pro týdeník Respekt, se kterým spolupracoval od začátku 90. let. Výstava byla dohod-nuta ještě za života umělce, v průběhu příprav se bohužel změnila v posmrtnou retrospektivu.
18. ročník festivalu japonského filmu a kultury Eigasai 2025 ukáže rozdílný život japonských mužů a žen. Pokud se japonská žena stará o rodinu, muž ji musí zabezpečit. To vše očima japonských filmařů v kině Lucerna od 24.2. do 2.3. Vedle filmů festival přinese Japonský kulturní den v Galerii Lucerna. Doprovodný program představí tradiční a lidový tanec, divadelní komedi kjógen i bubenickou show.
19. ročník festivalu nabídne desítky nejnovějších filmů z celého světa, aktuální domácí tvorbu, ale i časem prověřené tituly, které stojí za připomenutí.
19. ročník festivalu nabídne desítky nejnovějších filmů z celého světa, aktuální domácí tvorbu, ale i časem prověřené tituly, které stojí za připomenutí.
Po–Pá 9:00–22:00, So 10:00–21:00 Kurátorský tým ve složení Juřicová, Kazda a Štochl představuje projekt „Tvář“, který zkoumá identitu a hodnotu uměleckého díla mimo autorství. Za účasti 40 anonymních umělců přináší experimentální výstava hravý přístup, jenž nabourává stereotypy galerijních projektů a zve diváky k objevování děl bez předběžných informací.
Výstava s názvem Drátovat, flikovat! odvypráví neobyčejný příběh drátenického řemesla. Drátenictví vzniklo před více než třemi sty lety v chudých horských oblastech severního Slovenska a odtud se následně šířilo nejen po Evropě, ale i do Ameriky. Jedná se o specifický slovenský kulturní fenomén, jehož význam byl v roce 2019 oceněn zápisem na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Na výstavě uvidíte exponáty, které ilustrují rozmanitost a význam drátenického řemesla. Srdečně vás zveme na vernisáž výstavy, která se uskuteční v sobotu 1. března 2025 od 11 hodin za účasti autorů. Těšit se můžete na doprovodný program.
Út–So 13:00–19:00 Projekt vedený docentem Jiřím Janákem propojuje staroegyptské texty a současné výtvarné umění. Čeští umělci se inspirují speciálně připraveným překladem pramenů z období od 3. tisíciletí př. n. l. do 1. století n. l. a vytvářejí díla v různých stylech a technikách. Součástí projektu je také vizuální prezentace archeologických výsledků Českého egyptologického ústavu FF UK z Abúsíru, zahrnující fotografie, filmy a 3D vizualizace. Výstava bude doplněna vzdělávacím a popularizačním programem, zahrnujícím přednášky a akce pro veřejnost.Vstupné: Základní 180 Kč / studentstvo, senioři, zdravotně znevýhodnění 90 Kč/ Školní skupiny 50 Kč za osobu/ Děti do 12 let zdarma
Jádro výstavy tvoří akryly z let 2023 a 2024. Prezentován bude i Palmeho grafický román Mezera mezi zdí a parketama (část první - My jsme ty lidi před kterejma nás rodiče varovali) vydaný v roce 2024 nakladatelstvím Galén. Jaromír F. Palme, řečený Fumas je malíř, knižní ilustrátor, písničkář, frontman psychedelicpunkfolkrockové kapely Původní Bureš a příležitostný spisovatel.
Josef Mertlík (1905–1979), dnes prakticky zapomenutý výtvarník, prošel od dob studií na pražské Akademii výrazným výtvarným vývojem, přes abstraktní směry, světový surrealismus až po socialistický realismus s propagandistickými náměty. Jeho soukromá tvorba se výrazně odlišila od tvorby veřejné a zůstala nezveřejněna a uchována jako součást rodinného majetku. Kurátorem výstavy je David Chaloupka.
Martin Souček a jeho nakladatelství Arbor vitae se stalo významným fenoménem naší výtvarné scény. Jeho knihy doprovázely dlouhou řadu výstav téměř ve všech muzeích umění u nás. Během let také shromáždil pozoruhodnou sbírku děl, která koresponduje s hlavními směry jeho vydavatelské činnosti. Výstava představuje výběr z jeho sbírky. Kurátorem výstavy je Marcel Fišer.
Řekne-li se „čeští umělci v meziválečné Francii“, každému se dnes vybaví především jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen. Řeklo-li se totéž umění milovnému Pařížanovi dvacátých let, vybavil si v prvé řadě jména Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk, nebo François Maurice Eberl. Právě oni se dokázali nejvíce prosadit na pařížské meziválečné umělecké scéně, jejich díla se objevovala v prestižních galeriích a na stránkách výtvarných časopisů. Byli součástí kosmopolitního uskupení umělců usazených především na Montmartru a Montparnassu, označovaného jako pařížská škola.
Společná post-malířská site-specific instalace Argišta Alaverdyana a Marka Šefrny vytvořená na míru náchodské galerie „Malá“. Svedlo je dohromady paralelní studium na Akademii výtvarných umění v Praze. Zatímco Alaverdyan se věnoval malbě pod pedagogickým vedením Martina Mainera, Marek Šefrna absolvoval v konceptuálně zaměřeném intermediálním ateliéru Tomáše Vaňka. Kurátorem výstavy je Milan Mikuláštík.
Na pomezí prezentace současného designu a vizuálního umění vzniká jedinečný výstavní projekt, který překračuje zavedené formáty galerijních přehlídek. Umělecké duo SHOTBY.US (Karolína Matušková a Lenka Glisníková) je známé svým expresivním a hravým přístupem k fotografickému médiu a schopností vytvářet vizuální narace. Pro výstavu transformují prostor Kunsthalle Praha v mnohovrstevnatou instalaci, která se stává platformou pro díla finalistek a finalistů letošní ceny Czech Grand Design.
17:00 Chráněná dílna Lemniskáta - život bez bariér opět pořádá na Novoměstské radnici benefiční aukci výtvarných děl. Budou opět tři varianty - prezenční, tichá i online, a už teď můžeme prozradit, že je na co se těšit. Některá díla jsou neviděná, neopakovatelná a naprosto raritní...
19:00 Nová pohybová inscenace mezinárodního souboru Farma v jeskyni o hledání sebe sama a osobní transformaci každého z nás.
16 h - Nedělní Dixie: Pražská dixielandová společnost (dixieland) 20 h - Kristina Barta Quartet (postmodern jazz)
16:00 Komentovaná prohlídka výstavy Deus Artis s umělcem Jaroslavem Brabcem a kurátorem Otto M. Urbanem.
10:00 VELKÁ FOTBALOVÁ POHÁDKA, 11:00 PRINC NA BÍLÉM KONI, 18:00 PLES PRINCEZEN
20:00 - Nový pohled na Shakespeara.
18:00 - Neopakovatelný cirkusový večer i s vůní Masopustu, o jehož průběhu rozhodnou diváci.