Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Výstava Tereza a Giardino Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Tereza a Giardino je tak uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Kurátorkami výstavy jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do comicsové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Spolu s ilustracemi comicsu Rozvědčík výstava představí i autorčinu volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely vznikající ve stejném časovém období jako comics. Kurátorka výstavy je Veronika Marešová.
Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značka-mi jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech. Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Projekt v GASK s názvem Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Kryštof Netolický reprezentuje mladou brněnskou výtvarnou scénu. Dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu.
Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Pozvání ředitele k prezentaci své tvorby v libereckých Lázních přijali dva němečtí umělci a životní partneři Rosa Loy a Neo Rauch, kteří bezpochyby patří mezi nejvýznamnější autory soudobé evropské malby. Bazénová a podbazénová hala, stejně jako grafický kabinet, se naplnily stovkou děl ze soukromého archivu obou autorů, kteří jsou předními představiteli tzv. Nové lipské školy. Výstava Verwobene Sphären představuje jejich vzájemný umělecký dialog a návštěvníci si ji mohou prohlédnout až do 26. ledna příštího roku.
The exhibition, curated by Filip Blažek, Linda Kudrnovská and David Korecký, is the part of the multi-genre project Identity – the story of Czech graphic design (www.projektidentita.cz), which includes a TV series broadcast in January and February 2024 on Czech Television, a forthcoming feature film on graphic design, which will be released in Czech cinemas on 10 October, and a book of the same name, which will be published as a catalogue to accompany the exhibition and is also a monograph on graphic design.
Příběh malíře Vratislava Nechleby (1885–1965) žije v českém kulturním prostředí hlavně díky povídkám Oty Pavla – jako legendární náladový malíř podobizen Nejezchleb. Jeho dílo je však – navzdory renomé žádaného prvorepublikového portrétisty – v odborných kruzích i u laické veřejnosti v podstatě neznámé. Ačkoli působil čtyři desetiletí jako profesor na pražské Akademii, několikrát i v pozici rektora školy, byl celý život solitérem a stál ostentativně stranou úsilí progresivně orientovaných generačních souputníků, usilujících o moderní výraz. Jeho díla spjatá s prostředím dobových elit byla obdivována pro dokonalou malířskou techniku i bravurní kresbu, suverénní malířský přednes, naturalismus a smysl pro detail. Kurátory této první velké retrospektivní výstavy jsou Vanda Skálová (GASK) a Milan Kreuziger.
Svatopluk Slovenčík (1934–1999) byl malířem, kreslířem a pedagogem, jehož dílo je dodnes neodmyslitelně spjato s fenoménem Zlína, kde se narodil a kde strávil podstatnou část svého života. Výstava Svatopluka Slovenčíka v GASK, která se koná v roce autorových nedožitých 90. narozenin, se zaměří především na jeho práce na papíře, v nichž se plně projevuje autorovo důkladné zkoumání zvolených témat prostřednictvím vymezených koncepčních cyklů. Autorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Výstava fotografických děl Jaroslava Brabce, která zachycují řadu výrazných osobností výtvarného umění a fotografie
Dosud nejrozsáhlejší samostatná výstava sochaře Stefana Milkova představující výběr z děl, která vznikla v období 1989–2024.
Devadesátá léta znamenala pro Ostravu změnu. Kromě celospolečenského dění ovlivněného transformací kdysi ryze industriálního regionu je možné mluvit také o postupném etablování místních umělců na poli celorepublikové a v některých případech i středoevropské scény. To vše spoluutvářelo vznik jednoho z nejvýraznějších lokálně kulturních center a podnítilo pro-měnu institucionálního zázemí i podmínky samotné tvorby. Skupina umělců a umělkyň, která ještě koncem osmdesátých let stála v jádru svébytné alterna-tivní subkultury, začala s příchodem nové dekády studovat na pražských akademiích, ale také učit na nově vzniklé vysoké škole přímo v centru regionu. Jejich tvorba rovněž upoutala po-zornost mimoostravských kurátorů a kurátorek, což vyústilo v řadu tuzemských i zahraničních výstavních projektů. Proměnila se však také sociální mobilita, a tudíž i personální podstata scény. Do regionu začaly proudit nové osobnosti, jiné naopak odcházely a vazby k domovskému městu udržovaly s různou mírou intenzity.
Výstava kreslířky a grafičky Lenky Falušiové s názvem „Potkala jsem sebe v lese“ návštěvníkům představí nejaktuálnější autorčiny umělecké práce v různých formátech a výtvarných technikách: velkoformátové tušové malbě a kresbě, akrylové malbě a tisku z hloubky. Ústředním tématem všech děl je neurčitá, tichem naplněná lesní krajina, inspirovaná pocity a vzpomínkami autorky. Autenticita, intuice a preciznost autorčiny práce, v kombinaci s neutuchající touhou objevovat ukryté příběhy, přináší osobitou výtvarnou výpověď.
Jak rychle se proměňuje užívání slov v českém jazyce? A jak vypadá práce současné umělecké scény, která se věnuje kombinaci vizuálního ztvárnění se slovy a větami anebo hledá nové způsoby vyjádření skrze text? Interaktivní výstava – instalace pro všechny generace.
Výstava představí souborné dílo významné fotografky, která se pohybovala v různých pro-středích i na různých kontinentech. Fotografie Heleny Wilsonové (* 1937, Návarov, dnes Zla-tá Olešnice, † 2019, Toronto, Kanada) se vyznačují silnou empatií a snahou o důstojnou inter-pretaci každého, i sociálně vyloučeného prostředí. Celá jedna etapa její tvorby je významným svědectvím o neoficiální výtvarné scéně v době normalizace.
Film ve smíšené realitě Křehký domov zobrazuje skrze VR brýle důsledky ruské agrese vůči Ukrajině
Asi jen málokdo si dokáže představit Vánoce bez nazdobeného stromečku. Vánoční ozdoby se mnohdy dědí z generace na generaci a uchovávají se jako vzácný rodinný poklad plný těch nejkrásnějších vzpomínek. A právě na ně se zaměří tradiční vánoční výstava. V posledních letech prezentujeme o Vánocích vánoční ozdoby ze sbírek soukromých sběratelů, tentokrát však vystavíme sbírku vlastní, vytvářenou mnoho let převážně z darů soukromých osob. V současnosti čítá asi 2 500 kusů vánočních ozdob z různých materiálů a období a část vzorkovny n. p. Železnobrodské sklo. Přijďte si prohlédnout výběr těch nejzajímavějších a dozvědět se něco více o jejich historii i výrobě.
Site-specific výstava Marka Šilpocha je upřímnou sondou do jeho života, osobní zpovědí starého ega, příběhem o pokřivených ideálech umělce žijícím v konzumní společnosti, o splněných snech hnaných chtíčem či o zničení a znovunalezení sebe sama a nových hodnot. Vstupné: Zdarma
Výstava Útěcha věcí nabízí poprvé vhled do výtvarného, konceptuálního i fotografického díla tureckého spisovatele a nobelisty Orhana Pamuka.
Kde je les, tam je pro Lenku Falušiovou chrám. Od dětství se učí číst jeho vnitřní řád, komunikovat s tamními společenstvy, a to jak při fyzických návštěvách, tak ve vlastní imaginaci. Tráví tam podstatnou část dne. Tiše pozoruje. Setrvává. A jako nikde jinde splývá s přírodou. Vstupné: Zdarma
Výstava nejnovějších obrazů Martina Krajce uvádí diváka do svůdného toku vzrušených vizí, sdružujících několik okruhů autorovy představivosti, jež postupně vykrystalizovaly během jeho dlouhodobé, soustředěné tvorby: jsme pohlceni dynamickými, sférickými událostmi slučujícími několik prolínajících se protikladných stavů: smyslový i nadsmyslový, bdělý i snový, vnější i vnitřní, zjevný i skrytý. Zastoupené obrazy jsou velkorysou syntézou Krajcova malířského uchopení přirozeného i transcendentálního světa.
Výstava ve vyšehradské IN Gallery přináší intenzivně zhuštěný pohled do nové práce Radky Bodzewicz. Malířka Radka Bodzewicz neváhá využít soudobé technologie pro vyjádření toho, co lze najít v hlubinách lidského vědomí. Klasickou malbu rozšířila o videopříběh skrze virtuální realitu a softwarovou aplikaci. Sochy modeluje v 3D brýlích, v nichž nevidí své ruce ani tělo. Současnou tvorbou autorka vkročila do nové země. Opouští epická vyprávění o národech, jež putují zemí, hledají potravu a bezpečí, bojují s divočinou, snaží se přežít ve velkém širém neznámém světě. Přítomné obrazy se zaměřují na jedince, komunitu, vztahy a sebepoznání. Zauzlovány ve snech vynořují se občas prastaré obsahy. Co si s nimi počít naznačuje antropologie, psychoanalýza a umění. Autorčin výzkum a způsob práce s archetypy vrací obrazům ztracené vědomí posvátného prostoru. Radka Bodzewicz nehledá to, co bylo, obrací se k tomu, co v nás zůstává.
Vážíš stejně jako tučňák, nebo jak lev? Doskočíš stejně daleko jako klokan? Vidí lépe pes, nebo kočka? A kdo má lepší sluch? To vše zjistíš na nové poznávací výstavě Mezi námi zvířaty, kterou jsme společně s libereckým science centrem iQLANDIA připravili na půdě zámku. Výstava nabízí spoustu interaktivních stanovišť, díky kterým si můžete porovnat své schopnosti s vybranými zvířaty. Přijďte a objevte svět zvířat z nové perspektivy! Kapacita výstavy je omezená, rezervujte si své vstupenky na www.muzeum-roztoky.cz.
Přijďte se podívat, jak vznikal nový český animovaný film režisérky a výtvarnice Kristiny Dufkové. Až do konce tohoto roku je možné vidět v prostorách zámku výstavu dekorací a loutek, se kterými byl film vytvářen.
TRNKOVA ZAHRADA 2 - aneb originální kybernetoskop, to je - velkokapacitní audiovizuální stroj na zábavu, legraci a půvabné nesmysly ve sklepení zámku. V jeho útrobách čeká malého (i velkého) návštěvníka řada neobyčejných atrakcí a překvapivých setkání, které pro ně připravili pokračovatelé Trnkova odkazu – Jan a Matyáš Trnkovi!
Výstavy „Jiří Suchomel: Architektura spolupráce“ a „FUA30“ se konají u příležitosti výročí 30 let od založení FUA TUL. Vystavena bude architektonická tvorba zakladatele fakulty, prof. Jiřího Suchomela, instalace doc. M.A. Jana Stolína a prezentace fakulty. Výstava vznikla ve spolupráci Národní technické knihovny a Fakulty umění a architektury Technické univerzity Liberec. Výstava Jiří Suchomel: Architektura spolupráce zdůrazňuje, že zdařilé architektonické dílo je zpravidla výsledkem součinnosti skupiny lidí, kteří se v otevřeném dialogu snaží nalézt cestu, jak uplatnit a rozvinout iniciační nápad jedince. Výstava se obrací do blízké minulosti, která nám překvapivě rychle uniká ze živé paměti, včetně projektů s dobovým mezinárodním ohlasem. Současně akce připomíná, že Jiří Suchomel (1944), jeden z předních zástupců silné generace architektů a architektek spojených přitažlivostí stavby vysílače a hotelu Ještěd, stále zasahuje do aktuálního dění. Přesvědčivě to dokládá autorův zájem o technologii 3D tisku ve stavebnictví. Shrnout to lze tak, že tvorba Jiřího Suchomela se děje už od konce 60. let 20. století do dnešních dnů s cílem hledat důstojnou současnou architekturu, která odráží technologický pokrok a buduje blízký vztah člověka ke světu.
2,5 metru veliký zářící objekt má vyvolat zamyšlení, možnost zastavit se uprostřed rušného vestibulu metra, zklidnit se a meditovat. Výtvarník a sochař Jan Lamr (*1983) získal umělecké vzdělání studiem propagační grafiky na Vyšší odborné škole grafické v Praze, které ukončil v roce 2006. Jan Lamr pracuje s abstraktním vyjádřením a zkratkou. Prvotní náměty pro svá díla nalézá v uvolněné, živelné kresbě, pro niž obvykle využívá akrylové fixy s různě silnými hroty. Vybrané motivy vzniklé automatickým tvořením dále rozpracovává na rozměrných plátnech.
Každý den 12-18hod
Ve výstavě Possessed se autorka zaměřuje na pomíjivost lidské existence, kterou zkoumá prostřednictvím cyklických symbolů Slunce, Měsíce a zániku rituálních míst. Otevírá hluboké otázky o bytí, čase a hranicích mezi životem a smrtí. Výstava potrvá od 20. prosince 2024 do 31. ledna 2025 a jejím kurátorem je Michal Stolárik.
Výstava volně navazuje na dvě stejnojmenné výstavy Ženské domovy z první poloviny 90. let minulého století, na nichž se – často veřejně poprvé – představily výrazné umělkyně nejmladší generace. Skupinový projekt v Galerii AVU iniciovaly právě ony – někdejší absolventky Akademie výtvarných umění a částečně též Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze narozené mezi lety 1963–1975. Výstava v nezbytné zkratce reflektuje proměnu jejich umělecké práce za poslední tři desetiletí. Skrze fotografie, videa, kresby, objekty, obrazy či intermediální instalace však především tematizuje individuální a kolektivní prožívání (nejen ženského) času: retrospektivní návraty či futuristické vize, relativitu přítomnosti, prchavost okamžiku, vytouženou věčnost i nedostatek času, uchovávání vzpomínek i zapomínání, začátky stejně jako konce. Součástí výstavy jsou komentované prohlídky a DJ+VJ party. Kurátorka: Martina Pachmanová. Vystavující: Veronika Šrek Bromová, Milena Dopitová, Veronika Drahotová, Radka Müllerová, Markéta Othová, Elen Řádová, Štěpánka Šimlová, Markéta Vaňková, Janka Vidová, Kateřina Vincourová, Trixi Weis.
Výstava, která je zároveň záhonem bujícím životem skrze malířský přístup autorky, pro níž je zahrada dlouhodobou vášní. Různorodé formy života a zahradní esence v sérii obrazů malovaných za pomoci přírodních barev.
Výstava, která je zároveň záhonem bujícím životem skrze malířský přístup autorky, pro níž je zahrada dlouhodobou vášní. Různorodé formy života a zahradní esence v sérii obrazů malovaných za pomoci přírodních barev.
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Řekne-li se „čeští umělci v meziválečné Francii“, každému se dnes vybaví především jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen. Řeklo-li se totéž umění milovnému Pařížanovi dvacátých let, vybavil si v prvé řadě jména Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk, nebo François Maurice Eberl. Právě oni se dokázali nejvíce prosadit na pařížské meziválečné umělecké scéně, jejich díla se objevovala v prestižních galeriích a na stránkách výtvarných časopisů. Byli součástí kosmopolitního uskupení umělců usazených především na Montmartru a Montparnassu, označovaného jako pařížská škola.
Fotografové Kiti, Andrei a Klara zachycují puls nočního života. Žijí a tvoří v Praze, jsou však cizinci, což jim dává unikátní perspektivu a náhled na místní dynamiku vztahů těch, kteří se pod rouškou tmy schovávají. Nebo naopak těch, kteří se snaží najít – najít něco, někoho, sebe. Když se noční lampy pomalu probouzí ze svého spánku, nikdo nejsme cizí. Výstava nesoucí jméno písně Elliotta Smithe, Pictures Of Me stírá hranice mezi tanečníkem a DJem, kytaristou a fanouškem, mezi těmi, co pozorují a těmi, na které jsou upřené zraky. V obrazech před vámi všichni splývají v jedno tělo; tvoříme kulturu kolem nás, tančíme spolu. Pictures Of Me, pictures of us. Tato výstava je věnovaná vám všem, kteří jsou součástí naší dynamické a unikátní pražské scény.
Historie Lidické sbírky umění je mimořádně složitá. Od svého vzniku prošla mnoha proměnami a její prezentace často odrážela dobu, ve které byla vystavována. Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ poprvé dává prostor řadě darovaným dílům bez ohledu na jejich současnou hodnotu. Většina odborné veřejnosti zřejmě ani netuší, že Lidická sbírka umění opatruje tato rozmanitá díla. Vystavující umělci a umělkyně: Aulie Rejdar (Norsko), Bornfriend Jacob (Československo), Brasse Otto Adolf (Německo), Breuer Florian (Německo), Buhler Robert (Švýcarsko), Covaliu Brădut (Rumunsko), de la Fuente Gregorio, de Grey Roger (Velká Británie), Eisler Georg (Rakousko), János Szurcsik (Maďarsko), Kybal Antonín, Lafoucrière Pierre (Francie), Lír Josef (Československo), Mirabella Saro (Španělsko), Njerve Jan Thomas (Norsko), Novák Václav Vojtěch, Oppermann Karl (Německo), Ortega José (Španělsko), Paur Jaroslav, Rech Karin (Německo), Refsum Tor Hermod (Norsko), Ricci Dante (Itálie), Rise Bjarne (Norsko), Saint Blanquart Anna-Maria (Německo), Simon Sarkantyú (Maďarsko), Stenstadvold Håkon (Norsko), Stefano Armando De (Itálie), Taslitzky Boris (Francie), Unden Lily (Lucembursko), Weiglin Egil (Norsko), a Weitz-Schlösser Irene (Německo). Kurátor: Miloslav Vorlíček Výstava „Nechtěné umění/Unwanted Art“ představuje výběr děl od výjimečných umělců z různých koutů světa, jejichž díla rezonují s tématy odolnosti, identity a kulturní paměti. Mezi vystavujícími nacházíme grafiku španělského umělce José Ortega tradičně zobrazující španělský folklór, norského malíře Bjarne Rise, který ve své tvorbě zkoumá syrovou krásu severské krajiny a její emocionální hloubku a dílo od rumunského umělce Brădut Covaliu, jež zachycuje intimitu každodenního života v poválečné Evropě. Návštěvníci se tak mohou těšit na jedinečnou příležitost objevovat zapomenuté či méně známé dary, většinou od mužů-umělců, jež po dlouhou dobu zůstávaly skryté v depozitářích Lidické sbírky umění. Tato výstava přináší nový pohled na mezinárodní umění, které sice nebylo vždy přijato s nadšením ani oceněno ve své době, ale přesto má své důležité místo v kulturní a historické paměti.
Paměť je těžko uchopitelná, fragmentovaná věc. Je to nepřetržitý akt přetváření, převyprávění a polo-zapomínání. Výstava „Tkaní paměti” zkoumá spletitou povahu paměti, ticha a pomlky, které se objeví, když tváří v tvář hluboké ztrátě ochabne na síle. Dialog mezi „Memory on Board“ (2015) od finské umělkyně Maaria Wirkkala a „Omitted“ (1995) od německé umělkyně Astrid Klein nám umožňuje reflektovat křehkost naší schopnosti pamatovat si. Jaké vzpomínky se rozhodujeme nést se sebou, které se rozhodujeme potlačit, a jak se orientujeme skrz absence, která za sebou zanecháváme? Vystavující umělkyně: Astrid Klein (Německo) & Maaria Wirkkala (Finsko) Kurátor: Chiara Gargiuli, Sinem Cerrah, Anna Blahaut a Dominika Jarečná Výstava „Tkaní paměti” vzniká jako kulminace rezidenčního projektu "Solidarity Knows No Borders", který byl vybrán na základě podmínek projektu Culture Moves Europe, který je financován Evropskou unií a realizován Goethe-Institutem. Toto dílo vzniklo za finanční podpory Evropské unie. Názory zde vyjádřené nelze v žádném případě považovat za oficiální stanovisko Evropské unie.
19:00, 60 let spolu! Vítejte na návštěvě! Zazvoňte a pojďte dál. Poetická komedie, v níž největší překážky klade člověk sám sobě. Luboš Veselý a Bohdana Pavlíková jako muž a žena, Studio Švandova divadla jako jejich byt a divák jako tichý návštěvník. Jeden den a řada malicherných konfliktů, neokázalých projevů lásky a propadů do bohatého vnitřního světa, v němž ožívají vzpomínky a mísí se s realitou všedního dne. Autorská inscenace, jejíž hrdinové musí čelit namísto dramatickému osudu překážkám obyčejného života jako je oblékání z pyžama, správné rozřazení léků, či zachování si zdravé paměti.
14:00 Amerikánka / Girl America (English friendly) 14:15 Vlny / Waves (English friendly) 16:10 Mosty 16:30 Céčko: Ještě nejsem, kým chci být 16:45 Saint-Exupéry 18:15 Maria (English friendly) 18:30 Céčko: Pro smilování 18:45 Předpremiéra: Babygirl (English friendly) 20:30 Céčko: Vysvětlení všeho 20:40 Předpremiéra: Parthenope 21:00 Nosferatu (English friendly)
14:00 Kočičí odysea 16:30 Jen my dva 19:00 Neznámá dívka (v rámci pravidelného cyklu ARAS provokace + Q&A Pavel Marek)
09:30 Demokracie, To byl jen vtip! 20:30 Historky z Tinderu 2, Listování, host
17:30 Diskuze o tom, jaké cesty vedou ke společenské odolnosti vůči závislostem i tom, jakou roli hraje evidence při tvorbě politiky v zemi, která se nachází v morální panice z drog, ale zároveň je premiantem v konzumaci alkoholu. Diskuzi povedou: psychoterapeutka Martina Richterová Těmínová, ředitel výzkumu ve společnosti Podané ruce Viktor Mravčík, dokumentarista Ivo Bystřičan, výzkumník a pedagog Martin Nekola. Vstupné: Zdarma
19:30 hod. -Odpočívej v euforii
19:30 Taneční divadlo Lenka Vagnerová & Company uvede inscenace Mystical self 9.1. od 19:30 v pražském divadle Komedie. Taneční inscenace zve k prozkoumání hlubin našeho vnitřního světa, k přijetí jeho tajemství a hledání útěchy, zatímco stíny tančí a šepot se ozývá. Má být připomínkou, že pod povrchem našeho každodenního života se skrývá hluboký a nekonečný prostor, který čeká na objevení a prožití. Díky nelineárnímu vyprávění se v inscenaci objevují a propojují povahové, emoční a komunikační podobnosti mezi bytostmi. Choreograf s mozambickými kořeny Edivaldo Ernesto rozvíjí intuitivní obrazy a pohyby a inspiruje tanečníky k tomu, aby se ponořili do vlastní proměnlivosti a dosáhli rozmanitých charakterů.
19:30 hod. -Odpočívej v euforii
22:00 - pravidelná latino party
19:00, Adaptace legendárního románu vypráví příběh vdané ženy, která se kvůli nově nalezené vášni rozhodla opustit svůj konformní život a riskovat trvalé ztráty. Vedle známého příběhu Anny Kareniny, který spíš než nový začátek přináší deziluzi z opakujících se partnerských vzorců a z mělkosti štěstí, které poskytuje zaslepená honba za romantickými ideály, je tu příběh Konstantina Levina, který také miluje, ale obává se o budoucnost svého národa, a přestože je plný sil a prostému štěstí nadosah, neustále přemítá o smrti. Známé dílo jako moderní realistické drama o partnerských vztazích, v němž nechybí vtip, sarkasmus i hluboké pochopení pro každou z postav.
20:00 alternative rock, dream pop. Bottled Fish: Kapela vznikla díky kreativitě a společné lásce k hudbě Asyi Shakurové a Nikity Zhitnikova. Od malička vnímali realitu kinematograficky, kde každý moment potřebuje svůj vlastní soundtrack. Toto vnímání světa přenesli do své tvorby, což jejich hudbě dodává jedinečnou atmosféru – často zní jako soundtrack k životním příběhům o sebereflexi, empatii a mikrodramatech všedního života. Rapsodéve: Rapsodéve je slovenský hudební projekt a alter ego Ivany Pinčákové, ve kterém poeticky odkrývá emoce a témata doplněná hudebním podkladem Martina Piska. Společně tak vytvářejí atmosféru temného folklóru. Dvojici z východního Slovenska, momentálně působící v Bratislavě, vyšlo 1. listopadu debutové album V divných dedinách, protkané intimními skladbami postavenými na různých rytmech.
16:00/KINO ART – Andy Warhol – americký sen (110 Kč) 18:00/NOVINKA – Sex 20:00/NOVINKA – Nosferatu
Světoznámý dražitel a český Američan Nicholas Lowry přilétá z New Yorku do Prahy, aby v roli vášnivého sběratele zmapoval, co zformovalo a definuje českou národní identitu. Putování po České republice ho zavádí do ikonických míst grafického designu včetně Zlína, Litomyšle, Brna či Plzně, kde zkoumá nejen dílo Tomáše Bati, Josefa Váchala, Alfonse Muchy, Ladislava Sutnara, ale i slavné plzeňské pivo. Cesty svérázného průvodce v tartanovém obleku vedou také na jižní Moravu za estetikou vinných etiket, vydává se na trampský výlet po značených trasách Klubu českých turistů, potkává i současnou generaci tvůrců, jako jsou Petr Babák, Martin Pecina nebo Aleš Najbrt. A skrze rozkrývání české identity se Nicho dostane i blíže ke svým vlastním kořenům – jeho prastrýc v Praze založil továrnu Primeros, která také promluvila do historie české grafické identity.
19:00 Na motivy lidové legendy a dramatizace Christophera Marlowa a J. W. Goetha vypráví snímek příběh učence Fausta, který je pokoušen Mefistem. Během hádky s archandělem Gabrielem Mefisto prohlásil, že dokáže každého člověka svést z cesty k Bohu. Aby mohl starého Fausta pokoušet, nechá Mefisto zpustošit zemi morem. Umírající lidé prosí Fausta o pomoc. Když se mu navzdory modlitbám nedostává pomoci od Boha, hledá radu u ďábla. Díky světelné a stínové fotografii, speciálním efektům a divoké kameře našel Murnau filmový styl vyprávění, který z tohoto snímku udělal klasiku. První filmová verze byla podrobena masivní kritice a protestům ještě před začátkem natáčení. Adaptace německého "národního pokladu" pro nové a umělecky nedoceněné filmové médium byla považována za svatokrádež. Diskusi moderuje Vít Zapletal.
20:30 Lia, učitelka v důchodu, před smrtí sestry slíbila, že najde svou neteř Teklu, které se kvůli její trans identitě rodina zřekla. Švédský režisér Levan Akin (Dokud se tančí) zpracovává těžká témata velice lidsky, s empatií a humorem.
20:00 Serotonin je přenašeč nervových vzruchů obsažený v krevních destičkách, jehož nedostatek způsobuje depresi a poruchy nálad. A taky název nejpochmurnější knihy francouzského spisovatele Michela Houellebecqa, jehož první českou divadelní adaptaci představuje Divadlo MeetFactory. Šestačtyřicetiletý Florent-Claude, fyzicky zdravý, přesto však těsně před smrtí, dochází ke zjištění, že se v životě dopustil omylu, když mu jaksi uniklo, že partnerské vztahy kladou na člověka jiné nároky než výběr hummusů v supermarketu. Ocitá se v naléhavé prázdnotě, kterou nelze odehnat prostředky, které fungovaly dříve: luxusním zbožím, omamnými látkami, exotickými destinacemi nebo perverzním sexem. Ze dne na den zpřetrhá veškeré aktuální pracovní i osobní vazby a vzdává se všech praktických komponent svého života. Zinscenuje několik reálných i fantasmagorických setkání se svými bývalými partnerkami i sebou samým, aby se mohl oddat svá samotě plně a doklopýtat k nevyhnutelné pointě. Bolest, kterou přitom zažívá, je hrozivá, avšak jeví se nevyhnutelná a očistná.
20 h - Peter Lipa Band (blues – jazz)
22:00 - pravidelná latino party