Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Nová stálá expozice Galerie Středočeského kraje naváže svým konceptem na úspěšný projekt Stavy mysli, oceněný v roce 2016 národní cenou Gloria musaealis. Příběhem, který tentokrát jako červená nit spojuje vybrané exponáty a provede návštěvníky LABYRINTEM (jak se nová expozice jmenuje), je cesta hrdiny. Námět je volně inspirován výsledky srovnávacího studia amerického religionisty a etnologa Josepha Campbella, který zkoumal společné základy mýtů, bájí i náboženských nauk. Expozice koncipovaná na základě archetypálního příběhu nabídne poutníkovi – návštěvníkovi setkání s různými podobami poznání, sebepoznání, reflexe či identifikace skrze setkání s jedinečnými uměleckými díly. Výběr děl ze sbírek GASK zahrnuje všechny způsoby uměleckého vyjádření od klasické malby po nová média; významná role patří dílům, která do sbírek galerie přibyla v posledních dvou desetiletích a nyní se poprvé představují v bezprostředním dialogu s díly ze stávajícího sbírkového fondu. Tento výjimečný galerijní počin vznikl jako výsledek úzké spolupráce kurátorského a lektorského týmu GASK.
Ideově sochařský projekt Cesta, ve kterém mladý umělec František Bílek (1872–1941) reagoval na inspiraci a zkušenosti ze svého studijního pobytu v Paříži z počátku devadesátých let patří, vedle tématu Krista, k nejzajímavějším konceptům jeho rané mystické tvorby. Názorně odráží Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, která nám otevírá složitý prostor úvah o smyslu lidské existence a její sounáležitosti s věčným koloběhem universa. Inspiraci esoterickou a tehdy populární filozofií Édouarda Schurého (Velcí zasvěcenci / Les Grands Initiés) převedl Bílek do vlastní monumentální epopeje pozemské duchovní pouti lidstva dějinami za spásou. Začíná prvotním pádem na zem, od Povětroně, Adama a Evy až k tajemným zasvěcencům a prvním učedníkům Krista. Z celého cyklu Bílek realizoval pouze sochu Mojžíše (1905) a o mnoho let později sousoší Adama a Evy (1921). Některé z dalších zůstaly pouze v sochařských skicách, největší z nich jsou Povětroň (1903) a Tanec kolem zlatého telete (1903). Cesta vyšla ještě jako soubor grafik v roce 1909 a spolu se Stavbou budoucího chrámu v nás, publikovanou o rok dříve, je Bílkovým nejdůležitějším knižním projektem tohoto období.
Galerie Rudolfinum přináší projekt silného tvůrčího sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Gormley i Melková se snaží zintenzivnit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit naši reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na objekty kolem nás. Gormleyho sugestivní prostorové instalace a sochy jsou rámovány jeho kresbami a pohlcujícími obrazy vnímání prostředí, které ve svých poetických textech vytváří Melková. Jejich díla tak společně mapují a aktivují vnitřní, percepční a architektonické prostory.
Výstava Melancholie vnějších mezí poprvé celistvě představuje rozsáhlý soubor maleb Josefa Bolfa, které vznikaly v průběhu posledních více než deseti let.
Výstava Tereza a Giardino Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Tereza a Giardino je tak uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Kurátorkami výstavy jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do comicsové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Spolu s ilustracemi comicsu Rozvědčík výstava představí i autorčinu volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely vznikající ve stejném časovém období jako comics. Kurátorka výstavy je Veronika Marešová.
Výstavou Chasing the Hourglass uměleckého dua Vojtěcha Nováka a Eleny Pecenové zakoušíme personu soudobého ornamentálního hermita, který se stal symbolem eskapismu v době průmyslové revoluce. Co dělá hermit dnes? Kurátorem výstavy je Vojtěch Märc. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Terezie Kusbach Kolářová ve výstavě Kolbenspace na souboru velkoformátových kreseb zachycuje okolí prostoru Pragovka Gallery a prostřednictvím svých děl demonstruje prorůstání přírody, kořenů, které chtějí objekt jakoby pohltit, obejmout. Kurátorkou výstavy je Julie Motička. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Possessive Excessive staví na vetchých nožkách kapitalismu s tvářemi manekýna, na hoře těžce recyklovatelných plastů a nákupního dopaminu a na postkomunistické budovatelské vášni ohledně všeho, co nám nechybí v centru ani na periferii. We are open! Kurátorkou výstavy je Miroslava Urbanová. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značka-mi jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech. Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.
Výstava zkoumá růst a nerůst očima současného umění. Dialog umělců ze středovýchodní Evropy inspirovaný dílem “De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży II [De-konstrukce šikmé věže II]” (1995) legendární polské umělkyně Marie Pinińské-Bereś (1931–1999) zpochybňuje konvence a zdůrazňuje udržitelný přístup k životu a umění. Vystavující umělkyně/umělci: Pavla Bastlová aka TokyoDrift, Csatlós Asztrid, Dominika Dobiášová, Justyna Kabala, Dominik Málek, Matyáš Maláč, Pavla Malinová, Maria Pinińska-Bereś, Kateřina Rafaelová, Karolína Matušková & Lenka Glisníková aka SHOTBY.US, Széll Adam a János Vámos Kurátor: Miloslav Vorlíček Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Projekt v GASK s názvem Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Kryštof Netolický reprezentuje mladou brněnskou výtvarnou scénu. Dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu.
Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Výstavní projekt „I Am Not 1 You Are Not 2“ předkládá v jakémsi kryptickém zaklínadle vztahové pole mezi lidskými a umělými bytostmi. V dnešní dynamické době se tyto fenomény dají pojmout jen částečně. Ke zprostředkování nezprostředkovatelného by mohly dopomoci adekvátní metafory. Proměny sociální, technologické i ekonomické, kterými svět dnes prochází, jsou skutečnou výzvou a zároveň potenciální hrozbou. Umělecký i partnerský tandem Michael Bielicky a Kamila B. Richter se pokusí spolu s diváky tyto novodobé problémy na výstavě nastínit. Překvapivé objevování bude probíhat obousměrně.
Jak mohou architektonické a prostorové analytické nástroje sloužit k odhalování porušování lidských práv a zločinů na životním prostředí? Výstava dokazuje, že architektonické dovednosti nemusí sloužit jen k navrhování budov. Prezentujeme projekty využívající metody forenzní architektury a kritického mapování přispívající k analýze mocenských struktur a systémového násilí v různých částech světa. Důležitou komponentou výstavního projektu jsou přednášky, které v galerii průběžně probíhají.
Pozvání ředitele k prezentaci své tvorby v libereckých Lázních přijali dva němečtí umělci a životní partneři Rosa Loy a Neo Rauch, kteří bezpochyby patří mezi nejvýznamnější autory soudobé evropské malby. Bazénová a podbazénová hala, stejně jako grafický kabinet, se naplnily stovkou děl ze soukromého archivu obou autorů, kteří jsou předními představiteli tzv. Nové lipské školy. Výstava Verwobene Sphären představuje jejich vzájemný umělecký dialog a návštěvníci si ji mohou prohlédnout až do 26. ledna příštího roku.
The exhibition, curated by Filip Blažek, Linda Kudrnovská and David Korecký, is the part of the multi-genre project Identity – the story of Czech graphic design (www.projektidentita.cz), which includes a TV series broadcast in January and February 2024 on Czech Television, a forthcoming feature film on graphic design, which will be released in Czech cinemas on 10 October, and a book of the same name, which will be published as a catalogue to accompany the exhibition and is also a monograph on graphic design.
Svatopluk Slovenčík (1934–1999) byl malířem, kreslířem a pedagogem, jehož dílo je dodnes neodmyslitelně spjato s fenoménem Zlína, kde se narodil a kde strávil podstatnou část svého života. Výstava Svatopluka Slovenčíka v GASK, která se koná v roce autorových nedožitých 90. narozenin, se zaměří především na jeho práce na papíře, v nichž se plně projevuje autorovo důkladné zkoumání zvolených témat prostřednictvím vymezených koncepčních cyklů. Autorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Příběh malíře Vratislava Nechleby (1885–1965) žije v českém kulturním prostředí hlavně díky povídkám Oty Pavla – jako legendární náladový malíř podobizen Nejezchleb. Jeho dílo je však – navzdory renomé žádaného prvorepublikového portrétisty – v odborných kruzích i u laické veřejnosti v podstatě neznámé. Ačkoli působil čtyři desetiletí jako profesor na pražské Akademii, několikrát i v pozici rektora školy, byl celý život solitérem a stál ostentativně stranou úsilí progresivně orientovaných generačních souputníků, usilujících o moderní výraz. Jeho díla spjatá s prostředím dobových elit byla obdivována pro dokonalou malířskou techniku i bravurní kresbu, suverénní malířský přednes, naturalismus a smysl pro detail. Kurátory této první velké retrospektivní výstavy jsou Vanda Skálová (GASK) a Milan Kreuziger.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Dosud nejrozsáhlejší samostatná výstava sochaře Stefana Milkova představující výběr z děl, která vznikla v období 1989–2024.
Výstava fotografických děl Jaroslava Brabce, která zachycují řadu výrazných osobností výtvarného umění a fotografie
Finální čtvrtá kapitola Fotograf Festivalu představuje v Galerii MeetFactory práce deseti umělkyň a umělců. Centrální prací je pětikanálová projekce japonského umělce Meiro Koizumiho Theater of Life z roku 2023. Když byl tento umělec v roce 2023 pozván na 14. bienále v jihokorejském Kwangdžu, připravil s emigranty korejského původu, kteří utekli z Ruska do Jižní Koreje před válkou na Ukrajině, neobvyklou videoinscenaci. Inspirováni tradičním korejským divadlem Goryeo, založeným ve 30. letech minulého století Korejci deportovanými do Kazachstánu, se tito emigranti zaměřili na otázky kulturní identity, které jim umožnily konfrontaci s jejich vlastní situací. Vznikla tak poetická projekce, plná pocitů odcizení, smutku a touhy, zároveň vyzařující nejenom energii, ale i důstojnost a odhodlanost.
Jak by se proměnila naše role ve společnosti, kdyby ji přestal definovat a ovládat kapitál? Francouzsko-belgická dvojice Angélique Aubrit a Ludovic Beillard inscenuje potenciální situaci v prostředí galerie Kostka. Odvíjí zde fragmenty každodennosti šesti postav žijících v utopické realitě, v níž náhle zanikl koncept majetku a peněz. Pod tlakem nových okolností se dosud neotřesitelné hierarchizované společenské struktury hroutí a nutí postavy vyrovnat se se ztrátou svých pozic a privilegií. Zdánlivě statické očekávání a přešlapování v časoprostoru je ve skutečnosti zdrojem napětí kulminujícího v mocenské hry, jež hraničí s manipulací a krutostí. Setrvávání v mezích přítomnosti a neochota opustit její prostředí reflektují současný svět, který – jak poukazuje teoretik Boris Groys – se zajímá jen a pouze o sebe. Své aktérky a aktéry staví tato společnost do prázdnoty plné nesmírné samoty, která se ztrátou dosavadních jistot eskaluje. Naddimenzované postavy vytvořené umělectvem se setkávají v jedné ulici a ožívají během doprovodných performance. Zvou diváctvo ke sledování i participaci v rámci potenciálních momentů, které si v tuto chvíli lze jen obtížně představit. Společenský kolaps se v ní totiž nejeví jako hypotetický scénář, ale otázka křehkosti naší existence.
Devadesátá léta znamenala pro Ostravu změnu. Kromě celospolečenského dění ovlivněného transformací kdysi ryze industriálního regionu je možné mluvit také o postupném etablování místních umělců na poli celorepublikové a v některých případech i středoevropské scény. To vše spoluutvářelo vznik jednoho z nejvýraznějších lokálně kulturních center a podnítilo pro-měnu institucionálního zázemí i podmínky samotné tvorby. Skupina umělců a umělkyň, která ještě koncem osmdesátých let stála v jádru svébytné alterna-tivní subkultury, začala s příchodem nové dekády studovat na pražských akademiích, ale také učit na nově vzniklé vysoké škole přímo v centru regionu. Jejich tvorba rovněž upoutala po-zornost mimoostravských kurátorů a kurátorek, což vyústilo v řadu tuzemských i zahraničních výstavních projektů. Proměnila se však také sociální mobilita, a tudíž i personální podstata scény. Do regionu začaly proudit nové osobnosti, jiné naopak odcházely a vazby k domovskému městu udržovaly s různou mírou intenzity.
Výstava kreslířky a grafičky Lenky Falušiové s názvem „Potkala jsem sebe v lese“ návštěvníkům představí nejaktuálnější autorčiny umělecké práce v různých formátech a výtvarných technikách: velkoformátové tušové malbě a kresbě, akrylové malbě a tisku z hloubky. Ústředním tématem všech děl je neurčitá, tichem naplněná lesní krajina, inspirovaná pocity a vzpomínkami autorky. Autenticita, intuice a preciznost autorčiny práce, v kombinaci s neutuchající touhou objevovat ukryté příběhy, přináší osobitou výtvarnou výpověď.
Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem připravila, rozměry malou, počtem děl však rozsáhlou, výstavu výraznému malíři a dlouholetému pedagogovi pražské AVU Jiřímu Petrbokovi (*1962). Kurátorský výběr zahrnuje 42 prací drobných formátů, jež představí množství motivů známých z rozměrných pláten etablovaného autora. Početný cyklus Domalovaných předloh z let 2010–2024 tvoří totiž menší protějšky obrazů i svébytná originální díla. Dokonale zrcadlí neotřelá malířská spojení a načechranou imaginaci nemožného, v níž spočívá síla Petrbokových děl.
V hlavním sále Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem se od začátku listopadu uskuteční výstava v Čechách dosud málo akcentovaného malíře Břetislava Bartoše (1893–1926). Valašský rodák vešel do povědomí svými sugestivními obrazy z první světové války a sociálními díly zachycujícími dělníky a krajinu průmyslového Ostravska. Cílem této přehlídky je ukázat, pod taktovkou historiků umění Jana Galety a Tomáše Valeše, že jeho tvorba měla mnohem více poloh a že si zaslouží pozornost také mimo svůj rodný kraj.
Výstava Ceny Jindřicha Chalupeckého v roce 2024 představuje výsledky celoroční práce Judity Levitnerové, Oskara Helcela a kolektivu No Fun. Z rekordního počtu zaslaných portfolií tuto trojici pro letošní ročník předního českého ocenění pro vizuální umělkyně a umělce vybrala mezinárodní porota ve složení Charles Esche (ředitel Van Abbemuseum v Eindhovenu, Nizozemí), Hana Janečková (nezávislá kurátorka, Akademie výtvarných umění v Praze), Valentinas Klimašauskas (nezávislý kurátor a spisovatel, Vilnius, Litva), Marika Kupková (kurátorka Galerie TIC v Brně), Sráč Sam (umělkyně a kurátorka, galerie Sam 83 v České Lípě) a Fatoş Üstek (nezávislá kurátorka a teoretička, kurátorka Frieze Sculpture, Londýn, VB). Oblasti, ve kterých porota ocenila jejich dílo, jsou textilní tvorba a problematizace tzv. ženské práce (Levitnerová), kritický přístup k architektuře v pozdním kapitalismu (Helcel) a nabourávání stereotypů počítačových her (No Fun kolektiv).
Jak rychle se proměňuje užívání slov v českém jazyce? A jak vypadá práce současné umělecké scény, která se věnuje kombinaci vizuálního ztvárnění se slovy a větami anebo hledá nové způsoby vyjádření skrze text? Interaktivní výstava – instalace pro všechny generace.
Nová interaktivní expozice na Staroměstském náměstí plná hravých prvků a velkoplošných projekcí. Díky nim se návštěvník stane součástí magické cesty Prahou, zkusí si vytvořit vlastní sochu nebo se objeví jako jeden z apoštolů na orloji.
Dobře známý londýnský umělecký kolektiv United Visual Artists vizuály připravovali třeba pro hudebníky Jamese Blakea nebo Massive Attack. Pro svou první pražskou výstavu Strange Attractions zvolili téma teorie chaosu. Využívají ji ke zkoumání vzniku vzorců a reality doby velkých dat, strojového učení a umělé inteligence. Centrálním dílem výstavy je kinetické dvojité kyvadlo Strange Attractor. Jeho pohyby jsou v reálném čase převáděny na data, neviditelnou virtuální sílu a následně působivé projekce, které propojují fyzické a digitální světy i zážitky. Další tři díla Present Shock, Etymologies a Serendipity pak zkoumají otázky řádu a chaosu v jazyce a společnosti pod náporem přívalu dat. Výstava sleduje současný umělecký přístup vizualizace a zpřístupnění složitých vědeckých konceptů široké veřejnosti. Potrvá až do 13. ledna 2025.
Výstava představí souborné dílo významné fotografky, která se pohybovala v různých pro-středích i na různých kontinentech. Fotografie Heleny Wilsonové (* 1937, Návarov, dnes Zla-tá Olešnice, † 2019, Toronto, Kanada) se vyznačují silnou empatií a snahou o důstojnou inter-pretaci každého, i sociálně vyloučeného prostředí. Celá jedna etapa její tvorby je významným svědectvím o neoficiální výtvarné scéně v době normalizace.
Film ve smíšené realitě Křehký domov zobrazuje skrze VR brýle důsledky ruské agrese vůči Ukrajině
Site-specific výstava Marka Šilpocha je upřímnou sondou do jeho života, osobní zpovědí starého ega, příběhem o pokřivených ideálech umělce žijícím v konzumní společnosti, o splněných snech hnaných chtíčem či o zničení a znovunalezení sebe sama a nových hodnot. Vstupné: Zdarma
Asi jen málokdo si dokáže představit Vánoce bez nazdobeného stromečku. Vánoční ozdoby se mnohdy dědí z generace na generaci a uchovávají se jako vzácný rodinný poklad plný těch nejkrásnějších vzpomínek. A právě na ně se zaměří tradiční vánoční výstava. V posledních letech prezentujeme o Vánocích vánoční ozdoby ze sbírek soukromých sběratelů, tentokrát však vystavíme sbírku vlastní, vytvářenou mnoho let převážně z darů soukromých osob. V současnosti čítá asi 2 500 kusů vánočních ozdob z různých materiálů a období a část vzorkovny n. p. Železnobrodské sklo. Přijďte si prohlédnout výběr těch nejzajímavějších a dozvědět se něco více o jejich historii i výrobě.
Výstava Útěcha věcí nabízí poprvé vhled do výtvarného, konceptuálního i fotografického díla tureckého spisovatele a nobelisty Orhana Pamuka.
Už název nové výstavy Jakuba Špaňhela odráží jeho dlouhodobou fascinaci Benátkami, která se stále výrazněji propisuje do jeho tvorby. Fakt, že se jedná o jazykovou formu, kterou používá venetština, tedy místní historicky definovaný jazyk odlišný od obecné italštiny, naznačuje ještě osobnější vztah než dřív. Nejen, že jde o magické město s unikátní atmosférou, které patří mezi nejvýraznější umělecká centra v Evropě. Je to také po Vídni jedno z míst, kam se po pádu Železné opony většina Čechů podívala nejdříve. A nyní i místo, kde Jakub Špaňhel část roku žije. Jeho předchozí práce zachycovaly spíš to, co Benátky navenek symbolizuje, než to, čím ve skutečnosti jsou. Ať je to typická byzantská bazilika na Piazza di San Marco, veduta s Benátskou lagunou nebo proslavené skleněné lustry a zrcadla z Murana. Na nových obrazech se ale poprvé objevuje něco jiného. Totiž Benátky tak, jak je zná teď: postranní uličky, mihotavá světla bytů posledních obyvatel a noční kanály s tyrkysově černou vodou...
Kde je les, tam je pro Lenku Falušiovou chrám. Od dětství se učí číst jeho vnitřní řád, komunikovat s tamními společenstvy, a to jak při fyzických návštěvách, tak ve vlastní imaginaci. Tráví tam podstatnou část dne. Tiše pozoruje. Setrvává. A jako nikde jinde splývá s přírodou. Vstupné: Zdarma
Výstava nejnovějších obrazů Martina Krajce uvádí diváka do svůdného toku vzrušených vizí, sdružujících několik okruhů autorovy představivosti, jež postupně vykrystalizovaly během jeho dlouhodobé, soustředěné tvorby: jsme pohlceni dynamickými, sférickými událostmi slučujícími několik prolínajících se protikladných stavů: smyslový i nadsmyslový, bdělý i snový, vnější i vnitřní, zjevný i skrytý. Zastoupené obrazy jsou velkorysou syntézou Krajcova malířského uchopení přirozeného i transcendentálního světa.
Kunsthalle Praha uvádí Neklidnou duši, první výstavu mezinárodně uznávané japonské umělkyně Chiharu Shioty v Česku. Zve návštěvnictvo na cestu do nitra lidské existence, na které zkoumá témata života, smrti a paměti. Shiotiny strhující instalace okouzlily publikum po celém světě. Její charakteristická monumentální díla z vlněné příze znázorňují různé typy vazeb a vztahů. Od 28. listopadu do 28. dubna promění dva velké galerijní prostory v Kunsthalle Praha. Jednou z inspirací umělkyně je Vltava, řeka symbolizující globální vazby hlavního města.
Vážíš stejně jako tučňák, nebo jak lev? Doskočíš stejně daleko jako klokan? Vidí lépe pes, nebo kočka? A kdo má lepší sluch? To vše zjistíš na nové poznávací výstavě Mezi námi zvířaty, kterou jsme společně s libereckým science centrem iQLANDIA připravili na půdě zámku. Výstava nabízí spoustu interaktivních stanovišť, díky kterým si můžete porovnat své schopnosti s vybranými zvířaty. Přijďte a objevte svět zvířat z nové perspektivy! Kapacita výstavy je omezená, rezervujte si své vstupenky na www.muzeum-roztoky.cz.
Výstava ve vyšehradské IN Gallery přináší intenzivně zhuštěný pohled do nové práce Radky Bodzewicz. Malířka Radka Bodzewicz neváhá využít soudobé technologie pro vyjádření toho, co lze najít v hlubinách lidského vědomí. Klasickou malbu rozšířila o videopříběh skrze virtuální realitu a softwarovou aplikaci. Sochy modeluje v 3D brýlích, v nichž nevidí své ruce ani tělo. Současnou tvorbou autorka vkročila do nové země. Opouští epická vyprávění o národech, jež putují zemí, hledají potravu a bezpečí, bojují s divočinou, snaží se přežít ve velkém širém neznámém světě. Přítomné obrazy se zaměřují na jedince, komunitu, vztahy a sebepoznání. Zauzlovány ve snech vynořují se občas prastaré obsahy. Co si s nimi počít naznačuje antropologie, psychoanalýza a umění. Autorčin výzkum a způsob práce s archetypy vrací obrazům ztracené vědomí posvátného prostoru. Radka Bodzewicz nehledá to, co bylo, obrací se k tomu, co v nás zůstává.
19:00 hod. - První činohra na nově zrekonstruované divadelní scéně. Unikátní prostor Nové Spirály se stane dějištěm love story dle stejnojmenné filmové předlohy.
Přijďte se podívat, jak vznikal nový český animovaný film režisérky a výtvarnice Kristiny Dufkové. Až do konce tohoto roku je možné vidět v prostorách zámku výstavu dekorací a loutek, se kterými byl film vytvářen.
TRNKOVA ZAHRADA 2 - aneb originální kybernetoskop, to je - velkokapacitní audiovizuální stroj na zábavu, legraci a půvabné nesmysly ve sklepení zámku. V jeho útrobách čeká malého (i velkého) návštěvníka řada neobyčejných atrakcí a překvapivých setkání, které pro ně připravili pokračovatelé Trnkova odkazu – Jan a Matyáš Trnkovi!
Výstavy „Jiří Suchomel: Architektura spolupráce“ a „FUA30“ se konají u příležitosti výročí 30 let od založení FUA TUL. Vystavena bude architektonická tvorba zakladatele fakulty, prof. Jiřího Suchomela, instalace doc. M.A. Jana Stolína a prezentace fakulty. Výstava vznikla ve spolupráci Národní technické knihovny a Fakulty umění a architektury Technické univerzity Liberec. Výstava Jiří Suchomel: Architektura spolupráce zdůrazňuje, že zdařilé architektonické dílo je zpravidla výsledkem součinnosti skupiny lidí, kteří se v otevřeném dialogu snaží nalézt cestu, jak uplatnit a rozvinout iniciační nápad jedince. Výstava se obrací do blízké minulosti, která nám překvapivě rychle uniká ze živé paměti, včetně projektů s dobovým mezinárodním ohlasem. Současně akce připomíná, že Jiří Suchomel (1944), jeden z předních zástupců silné generace architektů a architektek spojených přitažlivostí stavby vysílače a hotelu Ještěd, stále zasahuje do aktuálního dění. Přesvědčivě to dokládá autorův zájem o technologii 3D tisku ve stavebnictví. Shrnout to lze tak, že tvorba Jiřího Suchomela se děje už od konce 60. let 20. století do dnešních dnů s cílem hledat důstojnou současnou architekturu, která odráží technologický pokrok a buduje blízký vztah člověka ke světu.
Unikátní výstava k nedožitým 85. narozeninám známého českého výtvarníka, karikaturisty a ilustrátora. Představí dílo populárního kreslíře ze zcela nové perspektivy. Vystavena zde budou především dosud nepublikovaná a nevystavovaná volná díla, která divákům poodhalí, jak Jaroslav Kerles vnímal svět kolem nás. Svět plný legrace, krásy, ale také absurdity, grotesknosti a tajemného neznáma. Chybět nebudou ani autorovy oblíbené kreslené vtipy, výběr z knižních ilustrací a z tvorby pro děti.
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí.
14:30 Rodinná dílna BABYDOX pro děti od 1,5 roku do 4 let
19:30 Aneta, režie: Jiří Sádek
22:00 - house a techno na pravidelné Djské akci s mezinárodním obsazením
18:00 DĚTEM 7+ | Pohybové představení pro diváctvo od 7 let o zákazech, příkazech, jejich smyslu i nesmyslnosti.
19:30h
17:30–19:00 Začátečníci, pokročilí nebo profíci. Využijte poklidný čas a prostor pro to naučit se něco nového nebo sdílet zkušenosti a ,,fígle”. Háčkovací posezení vede žižkovská odbornice na háčkování, Zdeňka Kršíková.
19h
19h
20:30 Hudební film Interstella 5555 vypráví příběh o únosu mimozemské hudební skupiny lidským zloduchem, který má temné plány. Hodinový film byl následně sestříhán do hudebních videoklipů, které doprovázely album Discovery skupiny Daft Punk, a v kinech je v původní podobě k vidění pouze vzácně.
15:10 Pán prstenů: Válka Rohirů / The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (English friendly) 160,- 15:30 Céčko: Zvířátka a Vánoce 120,- 16:00 Čarodějka / Wicked: Part I (English friendly) 160,- 17:00 Céčko: Od marca do mája 120,- 17:45 Aznavour 160,- 18:50 Céčko: Pro smilování 120,- 20:20 Gladiátor II (English friendly) 160,- 20:40 Daft Punk & Leiji Matsumoto's Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem 160,- 21:00 Céčko: Architektura ČSSR 58-89 120,-
19:00 Olovo, volovo. Hoďte vánoční stres za hlavu a přijďte si užít večer, který bude stát za to! Už 12. prosince vás zveme do pražského klubu Underdogs' na akci Very Merry Arts. Obklopí vás sváteční atmosféra, můžete se těšit na rozhovor se zkušenými kulturními profesionály, po které to rozbalíme na parketu na hity od Good Times Only, Hihihahaholky, nevertouch a meldaboie. Lístky už teď najdete na GoOut, tak to neprošvihněte! Very Merry Arts už 12. prosince v Underdogs’. Uvidíme se tam!
18h
19.30 hod. -Odpočívej v euforii
19:00 Za vlády Karla IV. se stala apokalypsa jedním z důležitých námětů pro možný přerod středověké společnosti. Přednáší RNDr. et Mgr. Hana Blochová.
09:30 Karkulko, neboj se!, 18:00 Karkulko, neboj se! + Zachraňte číslo 6!
19:30 Lehce groteskní tragikomedie o tom, jaké je to žít život s ksichtem a jaké bez něj. Václav Havel věděl a Ferdinand Vaněk taky. I když se taky mohl jmenovat třeba Bedřich.
19:00 Obrazově zvuková "reportáž" Martina a Jarky Janíčkových z residence v Georgian National Trust a projektu "Singing buildings".
20 h - James Harries Band (acoustic pop – original songs)
19:00, Divadelní adaptace jednoho ze stěžejních románů světové literatury. Winston Smith, pracovník Ministerstva pravdy, začne jednoho dne nebezpečně přemýšlet: Co všechno obnáší zřízení, v němž žije? Co všechno vidí Velký bratr? A co bylo před tím vším? Svět přece vždycky nebyl takový. Přemýšlí a zdá se, že někdo jeho myšlenky umí číst, že jim rozumí… že stejně jako on chystá vzpouru. Systém, nebo láska? Láska k systému!
Rezidentní DJ Storm Clubu uNtime uspořádal sváteční edici svého mejdanu uNtime & Friends, na kterém uslyšíte hned 3 jedinečné b2b sety v podání oblíbených DNB DJs. Start 20:00
19:30 Hybrid Sessions je každoměsíční událost konající se v Kampusu Hybernská. Akce vždy začíná kratším improvizačním vystoupením dvou hudebníků, kteří spolu nikdy v takovéto konstelaci nehráli a kteří přicházejí z různých hudebních scén. Tentokrát vystoupí Marco Fiorini (kytara) a Filip Tománek (bicí). Vstupné: Zdarma
18:00 hod. - na hlavním korzu vánoční klasika na velkém plátně
20:30 Hudební film Interstella 5555 vypráví příběh o únosu mimozemské hudební skupiny lidským zloduchem, který má temné plány. Hodinový film byl následně sestříhán do hudebních videoklipů, které doprovázely album Discovery skupiny Daft Punk, a v kinech je v původní podobě k vidění pouze vzácně.
19h
16:00 Workshop probíhá jako doprovodná akce HYBRID SESSIONS #44. V rámci workshopu bude představen Somax2, aplikace pro improvizaci a hudební kompozici. Vedoucí workshopu je Marco Fiorini, hudebník a vědecký pracovník institutu IRCAM. Budou předvedeny konkrétní hudební ukázky se Somax2.
Letošní edici hudebně-vzdělávacích setkání Synapse Knowledge uzavře čtyřdenní nahrávací workshop ve studiu Golden Hive pod vedením studiového inženýra a producenta Michala Amáka Šťastného. Workshop prakticky provede účastníky celým nahrávacím procesem od preprodukce, technických příprav a nastavení nahrávání živých nástrojů a vokálů, přes samotnou produkci a postprodukci, až po mixing a mastering. Hostující kapelou, s níž si účastníci projdou nahrávacím procesem, je formace Blue Chesterfield z Plzně.