Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Stavba raně barokního zámku Troja byla zahájena v roce 1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové věžovité belvedery. Sochařská výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským uměl-cům Georgovi a Paulu Hermannovým. Monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bo-hy, alegorie denních i ročních období a světadílů. Malířské práce v přízemí zámku převážně uskutečnil Carpoforo Tencalla, v prvním patře zámku působili Francesco Marchetti a jeho syn Giovanni Francesco. Pro iluzívní výzdobu velkého hlavního sálu povolal stavebník vlámské malíře Abrahama a Izáka Godynovy.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Centrum současného umění EPO1 uvádí výstavu Jízda, která se zaměřuje na ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka. V bývalé elektrárně se představí tvorba více než čtyř desítek umělců několika generací. Těžištěm monumentálně pojaté expozice jsou díla sochařů a sochařek (Jakub Flejšar, Karel Nepraš, Zdeněk Němeček, Paulina Skavová, Čestmír Suška, Vratislav Karel Novák) a tvůrců instalací (Jiří Černický, Jiří David, Krištof Kintera, Filip a Lukáš Houdkovi, Jan Stolín) v turbínové hale. Mezi malíři a malířkami najdeme například Alenu Anderlovou, Františka Mertla ve světě známého jako FRANTA, Ondřeje Kohouta, Michaela Rittsteina, Petra Písaříka, Natálii Roučkovou, Karla Štědrého, Jakuba Špaňhela nebo Lubomíra Typlta.
Nejisté situace navazují na projekt Pět nejistých situací z roku 2022 a Dvě nejisté situace z roku 2023 a představují různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které potom novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Ve výstavních prostorách Zámku Troja bude představen výběr děl ze sbírek GHMP a na ně reagující nové hudební kompozice ve formě nahrávek skladeb a výběr jejich partitur. Skladby pod uměleckým vedením Iana Mikysky interpretuje soubor Prague Quiet Music Collective. Všechny zazní v rámci celoročního doprovodného programu (setkání s hudebníky, koncerty v hlavním sále Zámku, hudební workshopy a další).
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
Nová stálá expozice Galerie Středočeského kraje naváže svým konceptem na úspěšný projekt Stavy mysli, oceněný v roce 2016 národní cenou Gloria musaealis. Příběhem, který tentokrát jako červená nit spojuje vybrané exponáty a provede návštěvníky LABYRINTEM (jak se nová expozice jmenuje), je cesta hrdiny. Námět je volně inspirován výsledky srovnávacího studia amerického religionisty a etnologa Josepha Campbella, který zkoumal společné základy mýtů, bájí i náboženských nauk. Expozice koncipovaná na základě archetypálního příběhu nabídne poutníkovi – návštěvníkovi setkání s různými podobami poznání, sebepoznání, reflexe či identifikace skrze setkání s jedinečnými uměleckými díly. Výběr děl ze sbírek GASK zahrnuje všechny způsoby uměleckého vyjádření od klasické malby po nová média; významná role patří dílům, která do sbírek galerie přibyla v posledních dvou desetiletích a nyní se poprvé představují v bezprostředním dialogu s díly ze stávajícího sbírkového fondu. Tento výjimečný galerijní počin vznikl jako výsledek úzké spolupráce kurátorského a lektorského týmu GASK.
Ideově sochařský projekt Cesta, ve kterém mladý umělec František Bílek (1872–1941) reagoval na inspiraci a zkušenosti ze svého studijního pobytu v Paříži z počátku devadesátých let patří, vedle tématu Krista, k nejzajímavějším konceptům jeho rané mystické tvorby. Názorně odráží Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, která nám otevírá složitý prostor úvah o smyslu lidské existence a její sounáležitosti s věčným koloběhem universa. Inspiraci esoterickou a tehdy populární filozofií Édouarda Schurého (Velcí zasvěcenci / Les Grands Initiés) převedl Bílek do vlastní monumentální epopeje pozemské duchovní pouti lidstva dějinami za spásou. Začíná prvotním pádem na zem, od Povětroně, Adama a Evy až k tajemným zasvěcencům a prvním učedníkům Krista. Z celého cyklu Bílek realizoval pouze sochu Mojžíše (1905) a o mnoho let později sousoší Adama a Evy (1921). Některé z dalších zůstaly pouze v sochařských skicách, největší z nich jsou Povětroň (1903) a Tanec kolem zlatého telete (1903). Cesta vyšla ještě jako soubor grafik v roce 1909 a spolu se Stavbou budoucího chrámu v nás, publikovanou o rok dříve, je Bílkovým nejdůležitějším knižním projektem tohoto období.
Výstava představuje fotograficko-reportážní tvorbu Jarmily Štukové v rozsáhlejším tematickém kontextu. Propojuje šest regionů Afriky, jižní Asie a Blízkého východu se severní částí planety Země a vybízí k překlenutí pomyslných příkopů mezi „námi“ z bohaté části světa a „jimi“ z nestabilního zbytku. Nevšední prostor Artia nabízí nové pohledy, nečekaná spojení a možná východiska zdokumentovaných témat. Vybrané okruhy přímo popisují geografické lokality, ale i globální environmentální poměry, sociálně-psychologické aspekty společnosti, ale zejména bezpečnost našich životů a vyhlídky žití dalších generací. Většina z příběhů je nám mentálně i distančně vzdálená, avšak přesto se nás týká a rozhodně dotýká. Díky pouhým střípkům z médií jsou naše názory mnohdy zkreslené či stereotypní. Výstava proto nabízí poznání témat a lokalit objektivně, v souvislostech a doslova z různých úhlů pohledu. “Zájem materiálně i bezpečnostně zajištěného Západu, z planetárního pohledu spíše globálního severu, o stav méně bohatých regionů s nástupem nových zodpovědných generací v posledních dvou dekádách narostl. Nicméně termín “třetí svět” zavedený v době studené války však nadále ilustruje postmoderní paternalismus „nás“ z bohaté části světa vůči „nim“ z nestabilního zbytku, kulhajícího v dalekém závěsu na cestě k modernitě,” vysvětluje téma výstavy fotoreportérka Jarmila Štuková. Výtvarné zpracování výstavy akcentuje ústřední myšlenku, která spočívá ve zhmotnění pomyslného vztahu mezi námi a “těmi druhými”, jejichž životy jsou zachyceny na fotografiích. “Výstavní projekt představuje fotografii a reportážní a dokumentární tvorbu Jarmily v neotřelém scénografickém zpracování inspirovaném nejen narativem celé výstavy, ale také specifickou architekturou Artia a budov na Bořislavce. Textové zpracování příběhů, kterého se zhostil novinář Jakub Szántó, věříme pomůže návštěvníkům výstavy vstřebat nelehké situace, které skrze fotografie představujeme,” upřesňuje záměr výstavy kurátorka Alžběta Krajčíková. Výstava je otevřena od 7. 6. do 22. 10. 2024 od pondělí do pátku vyjma středy od 8 do 21 hodin, o víkendech pak od 9 do 21 hodin. Vstupné je zdarma.
Výstava s názvem Odlesky Záznamů představuje do 13. listopadu 2024 tvorbu Adély Kostkanové. Pražská rodačka reflektuje v nejnovějších dílech proces osobní integrace do zdánlivě popisných záznamů míst. „Představuji plátna, která slouží pouze jako skici pro díla na pomezí malby a reliéfu. Pro mě je důležité, že médium malby může sloužit jako součást celku, který se vyvíjí v přítomné zkušenosti,“ vysvětlila Adéla Kostkanová, která studovala na Akademii výtvarných umění v Praze. Otevřeno každý den 13-19h.
Galerie Rudolfinum přináší projekt silného tvůrčího sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Gormley i Melková se snaží zintenzivnit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit naši reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na objekty kolem nás. Gormleyho sugestivní prostorové instalace a sochy jsou rámovány jeho kresbami a pohlcujícími obrazy vnímání prostředí, které ve svých poetických textech vytváří Melková. Jejich díla tak společně mapují a aktivují vnitřní, percepční a architektonické prostory.
Výstava Melancholie vnějších mezí poprvé celistvě představuje rozsáhlý soubor maleb Josefa Bolfa, které vznikaly v průběhu posledních více než deseti let.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do comicsové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Spolu s ilustracemi comicsu Rozvědčík výstava představí i autorčinu volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely vznikající ve stejném časovém období jako comics. Kurátorka výstavy je Veronika Marešová.
Výstava Tereza a Giardino Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Tereza a Giardino je tak uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Kurátorkami výstavy jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Letošní sympozium propojuje české a nizozemské umělce. Hlavním tématem, které probublává prací řady z nich, je vztah k prostoru a času, jak je vnímáme a jak s nimi zacházíme. Může to být i vztah k historii místa nebo ke krajině a kolektivní paměti. Nechybí lidské postavy, explozivní barvy, následování intuice ani promyšlené konstrukce.Vybraní umělci: Lenneke van der Goot, Marie Reintjes, Kevin Bauer, Thom van Rijckevorsel, Pavel Dušek, Jakub Hubálek, Roel van der Linden
Museum Kampa, founded by the Jan and Meda Mládek Foundation, established in turn by the Czech- American art collector and benefactor Meda Mládek (b. 1919), is one of the most popular galleries in Prague. This is in part thanks to the extensive collection created by Mr. and Mrs. Mládek. Works by two important authors of Czech origin, František Kupka and Otto Gutfreund, form the most important elements of Museum Kampa’s collection – Meda Mládek presented both authors in exhibitions mainly in the United States, by which she endeavoured to increase awareness of these two great artists and of Czech modern art overall.
Umělecké reakce na motiv pravděpodobně nejstaršího dochovaného textu Franze Kafky z roku 1904 představí více než dvě desítky výtvarníků, mezi nimiž jsou Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Aleš Hnízdil, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Karel Nepraš, Jan Šerých, Jiří Votruba nebo skupina Rafani či Jasanský Polák. A k nim se také připojí studenti FUA TU v Liberci.
Výstava využívá nalezené materiály na české sociální síti pro sdílení fotografií rajce. net jako výzkumný, stavební materiál. Jako pozorovatelky autorky balancují na hraně dětské hravosti a vážnosti a hledají souvislosti s vlastní uměleckou praxí.
Výstava Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun) – Denis Baštuga prostřednictvím této výstavy zkoumá, jak se mísí naše evoluční dědictví s moderními výzvami, a jak jsme všichni do jisté míry „Panini Pressed“ (terminologie TikToku), v tomto složitém a neustále se měnícím světě.
Terezie Kusbach Kolářová ve výstavě Kolbenspace na souboru velkoformátových kreseb zachycuje okolí prostoru Pragovka Gallery a prostřednictvím svých děl demonstruje prorůstání přírody, kořenů, které chtějí objekt jakoby pohltit, obejmout. Kurátorkou výstavy je Julie Motička. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Výstavou Chasing the Hourglass uměleckého dua Vojtěcha Nováka a Eleny Pecenové zakoušíme personu soudobého ornamentálního hermita, který se stal symbolem eskapismu v době průmyslové revoluce. Co dělá hermit dnes? Kurátorem výstavy je Vojtěch Märc. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Possessive Excessive staví na vetchých nožkách kapitalismu s tvářemi manekýna, na hoře těžce recyklovatelných plastů a nákupního dopaminu a na postkomunistické budovatelské vášni ohledně všeho, co nám nechybí v centru ani na periferii. We are open! Kurátorkou výstavy je Miroslava Urbanová. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Výstava zkoumá růst a nerůst očima současného umění. Dialog umělců ze středovýchodní Evropy inspirovaný dílem “De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży II [De-konstrukce šikmé věže II]” (1995) legendární polské umělkyně Marie Pinińské-Bereś (1931–1999) zpochybňuje konvence a zdůrazňuje udržitelný přístup k životu a umění. Vystavující umělkyně/umělci: Pavla Bastlová aka TokyoDrift, Csatlós Asztrid, Dominika Dobiášová, Justyna Kabala, Dominik Málek, Matyáš Maláč, Pavla Malinová, Maria Pinińska-Bereś, Kateřina Rafaelová, Karolína Matušková & Lenka Glisníková aka SHOTBY.US, Széll Adam a János Vámos Kurátor: Miloslav Vorlíček Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Krajiny fyzické i ty metaforické uvnitř nás, strasti i radosti každodenní výjimečnosti v obrazech intermediální umělkyně Rozálie Prokopcové. K vidění v průběhu programu či na vyžádání.
Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značka-mi jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech. Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.
Kryštof Netolický reprezentuje mladou brněnskou výtvarnou scénu. Dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Projekt v GASK s názvem Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Již 13.ročník projektu k prodloužení turistické sezóny. Po celý rok může vandrovník získávat čtyři razítka s připsáním data návštěvy na sběratelský 4 pohled, který se nakonec stane výherním losem. Na ukončení projektu návštěvníci zamávají z ochozu věže do všech světových stran. Záměrem tohoto výstupu je vytvoření nové české tradice, aby Češi v tento státní svátek kdekoliv na světě vystoupali s českou vlajkou na některou věž či rozhlednu. S vlastním foto snímkem je možné též soutěžit.
Výstavní projekt „I Am Not 1 You Are Not 2“ předkládá v jakémsi kryptickém zaklínadle vztahové pole mezi lidskými a umělými bytostmi. V dnešní dynamické době se tyto fenomény dají pojmout jen částečně. Ke zprostředkování nezprostředkovatelného by mohly dopomoci adekvátní metafory. Proměny sociální, technologické i ekonomické, kterými svět dnes prochází, jsou skutečnou výzvou a zároveň potenciální hrozbou. Umělecký i partnerský tandem Michael Bielicky a Kamila B. Richter se pokusí spolu s diváky tyto novodobé problémy na výstavě nastínit. Překvapivé objevování bude probíhat obousměrně.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Malby a kresby
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí.
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Výstava 1 + 1 = 1 propojuje vizuální světy dvou generačně vzdálených autorek, Adrieny Šimotové a Adély Součkové. Obě vycházejí z citlivého média kresby a obě zpřítomňují čas jako stopy fyzické a psychické transformace, v níž se však projevují konstanty lidského vědomí napříč časem. Název výstavy odkazuje na metaforickou řeč a „jinou logiku“ matematiky, v níž je pomyslným výsledkem součet komplementarity odlišných autorských přístupů (1 + 1). Ty tvoří nový, jediný celek (= 1), v němž ožívá mnohovrstevnatost lidské bytosti v jejím bohatství, plnosti a rozvojové potencionalitě. Nejsou staré a nové časy, jsou pouze časy, které se – jinak – převrstvují a opakují, aby vydaly svá tajemství.
Výstava výtvarných děl vytvořených českými i slovenskými umělci jako pocta k 20. výročí odchodu této velké umělkyně. Uvidíte díla cca padesáti českých i slovenských umělců, jmenujme například: M. Pošvic, J. Tichý, B. Jirků, J. Čutek, I. Piačka, R. Brichcín, B. Eliáš ml., M. Jiránek, R. Augustin, L. Suchan, M. Halva a mnoho dalších. V souvislosti s výstavou se bude konat na Novoměstské radnici i stejnojmenný koncert.
Výstava Galerie Kmoch přestaví na Novoměstské radnici přibližně 45 obrazů, 4 sochy a několik kreseb významného českého malíře, grafika, ilustrátora a sochaře Oty Janečka (1919-1996). Nebude řešena chronologicky, budou zde vystavena díla jak velmi známá, tak i neznámá a z celého autorova období.
Jak mohou architektonické a prostorové analytické nástroje sloužit k odhalování porušování lidských práv a zločinů na životním prostředí? Výstava dokazuje, že architektonické dovednosti nemusí sloužit jen k navrhování budov. Prezentujeme projekty využívající metody forenzní architektury a kritického mapování přispívající k analýze mocenských struktur a systémového násilí v různých částech světa. Důležitou komponentou výstavního projektu jsou přednášky, které v galerii průběžně probíhají.
Filip Drábek (*1993), umělec působící v Praze je absolvent Vysoké školy výtvarných umění a designu v Bratislavě, kde vystudoval fotografii a nová média. Jeho umělecká praxe je multidisciplinární a zahrnuje spolupráce s významnými institucemi, včetně Vogue CS. Abstraktní expresionistické malby, které se vyznačují kombinovanou technikou automatické kresby a malby s důrazem na zachycení každodenních témat. Obrazy vycházejí z prožitků a událostí, které zachycuje na plátno formou vizuálních deníků. Každé jeho dílo představuje jakýsi náčrt měsíce, měsíční kroniku, kde zaznamenává nejen každodenní témata, ale také zásadní události, které během určitého časového období vznikly.
V kurátorském výběru, kterým se představuje v pražské galerii Etcetera, je zastoupena série prací z posledních dvou let a to v šíři médií, která jsou pro autorovu tvorbu typická. Vedle velkoformátových pláten, komponovaných z architektur či pseudokonstrukcí umístěných v imaginativní krajině, jsou zde k vidění i díla komornější povahy, objekty, v nichž rozvíjí s hravostí sobě vlastní celou škálu možnosti, jak opouštět plošné dimenze obrazu a expandovat do prostoru a současně s vtipnou ironií parafrázovat tradiční sochařské postupy.
Pozvání ředitele k prezentaci své tvorby v libereckých Lázních přijali dva němečtí umělci a životní partneři Rosa Loy a Neo Rauch, kteří bezpochyby patří mezi nejvýznamnější autory soudobé evropské malby. Bazénová a podbazénová hala, stejně jako grafický kabinet, se naplnily stovkou děl ze soukromého archivu obou autorů, kteří jsou předními představiteli tzv. Nové lipské školy. Výstava Verwobene Sphären představuje jejich vzájemný umělecký dialog a návštěvníci si ji mohou prohlédnout až do 26. ledna příštího roku.
Srdečně zveme na výstavu Cacophony, na níž představí svá díla studenti z ateliéru Ju-dith Hopf na Hochschule für Bildende Künste Städelschule ve Frankfurtu nad Moha-nem.
The exhibition, curated by Filip Blažek, Linda Kudrnovská and David Korecký, is the part of the multi-genre project Identity – the story of Czech graphic design (www.projektidentita.cz), which includes a TV series broadcast in January and February 2024 on Czech Television, a forthcoming feature film on graphic design, which will be released in Czech cinemas on 10 October, and a book of the same name, which will be published as a catalogue to accompany the exhibition and is also a monograph on graphic design.
Svatopluk Slovenčík (1934–1999) byl malířem, kreslířem a pedagogem, jehož dílo je dodnes neodmyslitelně spjato s fenoménem Zlína, kde se narodil a kde strávil podstatnou část svého života. Výstava Svatopluka Slovenčíka v GASK, která se koná v roce autorových nedožitých 90. narozenin, se zaměří především na jeho práce na papíře, v nichž se plně projevuje autorovo důkladné zkoumání zvolených témat prostřednictvím vymezených koncepčních cyklů. Autorem výstavy je vedoucí kurátor GASK Richard Drury.
Příběh malíře Vratislava Nechleby (1885–1965) žije v českém kulturním prostředí hlavně díky povídkám Oty Pavla – jako legendární náladový malíř podobizen Nejezchleb. Jeho dílo je však – navzdory renomé žádaného prvorepublikového portrétisty – v odborných kruzích i u laické veřejnosti v podstatě neznámé. Ačkoli působil čtyři desetiletí jako profesor na pražské Akademii, několikrát i v pozici rektora školy, byl celý život solitérem a stál ostentativně stranou úsilí progresivně orientovaných generačních souputníků, usilujících o moderní výraz. Jeho díla spjatá s prostředím dobových elit byla obdivována pro dokonalou malířskou techniku i bravurní kresbu, suverénní malířský přednes, naturalismus a smysl pro detail. Kurátory této první velké retrospektivní výstavy jsou Vanda Skálová (GASK) a Milan Kreuziger.
The exhibition in Museum Kampa will present a selection of Matějková’s work, ranging from early polyester sculptures (Scream, Hanna, Before the Door) to several works in baked clay (The Beggar, Nab, Strangulation). The exhibition will be accompanied by a diary publication with Matějková’s memories of her time behind and before the Iron Curtain. Here, the author uses authentic language to describe the political and social context of the time and its influence on the formation of her artistic language. In the same colourful way, she presents her work of her public space projects in Berlin and in a trio of literary short stories she explains the creation of the sculptures (Hanna, The Beggar, Nab) which will be on display.
Pomocí metafory skleněného stropu, která obvykle označuje neprostupnou bariéru zabraňující ženám v získávání rozhodovacích pravomocí, zkoumá tento kurátorský výběr postavení žen ve světě VR.
Festival brazilských filmů Kino Brasil se letos koná již po jedenácté. Letošní edice s bohatým doprovodným hudebním, tanečním i gastronomickým programem se koná 15.října do 3.listopadu v Biu Oko, ale i širokém okolí. Diváci tak mají možnost objevit brazilskou kulturu v celé její šíři a všemi smysly. Filmová část festivalu začne 29.října v Kině Ponrepo a následně se přesune 31.října do Bia Oko.
Druhý ročník festivalu ART*VR, který přinese během šesti dní tři desítky zážitků ve virtuální realitě a možnost setkat se s autorkami a autory.
Museum Montanelli se na několik měsíců proměňuje v magický kabinet kuriozit uměleckých pokladů několika staletí ze soukromé sbírky Patrika Šimona. V srdci Malé Strany se odehrává hostina pro všechny smysly. Uměleckou výjimečnost totiž reprezentují špičkové artefakty z časů gotiky, renesance, manýrismu a baroka nazírané přes spiritualitu a rozmanité formy vzájemných dialogů a interakcí. Těžiště výstavy spočívá v předvedení evropských malířských a sochařských pokladů od 14. do 18. století. Vzácné gotické sochy povedou dialog s mimořádnými artefakty – uměním starého Peru, západní Papuy, ale i Mexika, Afriky a solitérními ukázkami prehistorické, antické a keltské kultury. Nebudou chybět ani intervence ze současné umělecké scény.
Tvorba Tomáše Skály se pohybuje v komplementárních oblastech tušové kresby a prostorové sochařské tvorby.
19:30h
15:00 Věra Ondrašíková: Choreografický workshop k představení Witness
17:00 Nejkultovnější z kultovních filmů 90. let je autorskou Biblí Quentina Tarantina. Pulp Fiction je multižánrovým opusem, který přetéká fetišistickými detaily a popkulturními odkazy, a zároveň je napínavým filmem rozvrženým do inovativní příběhové struktury.
19:30h
16 h - Nedělní Dixie: Old Timers Jazz Band (dixieland) 20 h - Joe Karafiát a jeho hosté (alternative rock – blues)
10:00 Céčko: Mlsné medvědí příběhy: Na pól! 10:10 Rozzum v divočině 10:40 Život k sežrání 11:20 Céčko: Zápisník alkoholičky 12:15 Výjimečný stav 12:20 Amerikánka / Girl America (English friendly) 13:15 Céčko: Hrabě Monte Christo 14:15 PŘEDPREMIÉRA 200% Vlk 14:30 Vlny (English friendly) 16:15 Až na věky 16:30 Céčko: Zahradníkův rok 17:00 Megdan: Izmedju vode i vatre (Srbské znění) (English friendly) 18:15 Vlny/Waves (English friendly) 19:00 Céčko: Hypnóza 19:10 Milé laskavosti 20:45 Joker: Folie à Deux 21:00 Céčko: Až na věky
11:00 Život k sežrání (CZ znění + ENG titulky) 13:00 Víkendoví rebelové (Das Filmfest 2024) 15:00 Jonja (Das Filmfest 2024) 18:00 Spálená země (Das Filmfest 2024 + Q&A Marie-Lou Sellem) 20:30 Dancing Pina (Das Filmfest 2024)
15:00 Věra Ondrašíková: Choreografický workshop k představení Witness
19:00, O rozmazleném žabím chlapečkovi a jeho kamarádce Isabele, která je… čáp! Podle pohádky B. Bose. Pro děti od 3 let.
19:30 - Arthur Hnatek vystoupí se svým projektem SWIMS 20. října v pražském Divadle X10 v rámci festivalu Music is 2024. Švýcarský bubeník a skladatel je známý díky své spolupráci s francouzským trumpetistou Erikem Truffazem nebo arménským klavíristou Tigranem Hamasyanem. Svět akustického jazzu jeho kreativnímu apetitu tak úplně nestačil a dnes je také vyhledávaný DJ a na svém kontě má několik elektronických alb a tracků. SWIMS, se kterým se 20. října představí v pražském Divadle X10 je živý set, ve kterém prezentuje obě strany své kreativní osobnosti – skrze modulátory a samplery opracovává a variuje tracky ze stejnojmenného alba SWIMS, zároveň se pouští do víru rytmických smyček, polyrytmů a virtuózních breaků u klasické soupravy bicích nástrojů.
Doneste něco, co už nepotřebujete, a odneste si něco, co vám poslouží. Užijte si společnou radost z prodlužování životního cyklu věcí.
14:00/KINO JUNIOR – Transformers Jedna (animovaná novinka) 16:00/KINO JUNIOR – Život k sežrání (česká animovaná novinka) 18:00/ČESKÝ FILM – Výjimečný stav (komediální novinka Jana Hřebejka) 20:00NOVINKA – Substance (Demi Moore v hororu roku oceněném v Cannes)
19:30 Koncert je součástí koncertní série Jazz Meets World. Trio založené v roce 1990 jako Simple Acoustic Trio 15letými studenty střední hudební školy: klavíristou Marcinem Wasilewskim a basistou Sławomirem Kurkiewiczem, k nimž se v roce 1994 připojil bubeník Michał Miśkiewicz (tehdy 17letý). V této nezměněné sestavě vystupuje od té doby 30 let. Rok 2024 pro kapelu je velmi speciální a nese se ve znamení Marcin Wasilewski Trio - 30th Anniversary Tour 2024, tedy radosti ze společného muzicírování.
15:00 Divadlo Pruhované panenky uvádí hru Smolíček Smolný: hudební pohádkovou variaci z malého březového domku s velkým Jelenem. Jednoho dne se Smolíček Jelena zeptal: „Kdy mi narostou parůžky?” Doporučeno pro děti od 4 let.
15:00 Tramtárie, Hamletek
10:00 Céčko: Mlsné medvědí příběhy: Na pól! 10:10 Rozzum v divočině 10:40 Život k sežrání 11:20 Céčko: Zápisník alkoholičky 12:15 Výjimečný stav 12:20 Amerikánka / Girl America (English friendly) 13:15 Céčko: Hrabě Monte Christo 14:15 PŘEDPREMIÉRA 200% Vlk 14:30 Vlny (English friendly) 16:15 Až na věky 16:30 Céčko: Zahradníkův rok 17:00 Megdan: Izmedju vode i vatre (Srbské znění) (English friendly) 18:15 Vlny/Waves (English friendly) 19:00 Céčko: Hypnóza 19:10 Milé laskavosti 20:45 Joker: Folie à Deux 21:00 Céčko: Až na věky
22:00 - Djské vystoupení legendy české house a techno scény