Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Stavba raně barokního zámku Troja byla zahájena v roce 1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové věžovité belvedery. Sochařská výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským uměl-cům Georgovi a Paulu Hermannovým. Monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bo-hy, alegorie denních i ročních období a světadílů. Malířské práce v přízemí zámku převážně uskutečnil Carpoforo Tencalla, v prvním patře zámku působili Francesco Marchetti a jeho syn Giovanni Francesco. Pro iluzívní výzdobu velkého hlavního sálu povolal stavebník vlámské malíře Abrahama a Izáka Godynovy.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Centrum současného umění EPO1 uvádí výstavu Jízda, která se zaměřuje na ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka. V bývalé elektrárně se představí tvorba více než čtyř desítek umělců několika generací. Těžištěm monumentálně pojaté expozice jsou díla sochařů a sochařek (Jakub Flejšar, Karel Nepraš, Zdeněk Němeček, Paulina Skavová, Čestmír Suška, Vratislav Karel Novák) a tvůrců instalací (Jiří Černický, Jiří David, Krištof Kintera, Filip a Lukáš Houdkovi, Jan Stolín) v turbínové hale. Mezi malíři a malířkami najdeme například Alenu Anderlovou, Františka Mertla ve světě známého jako FRANTA, Ondřeje Kohouta, Michaela Rittsteina, Petra Písaříka, Natálii Roučkovou, Karla Štědrého, Jakuba Špaňhela nebo Lubomíra Typlta.
Nejisté situace navazují na projekt Pět nejistých situací z roku 2022 a Dvě nejisté situace z roku 2023 a představují různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které potom novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Ve výstavních prostorách Zámku Troja bude představen výběr děl ze sbírek GHMP a na ně reagující nové hudební kompozice ve formě nahrávek skladeb a výběr jejich partitur. Skladby pod uměleckým vedením Iana Mikysky interpretuje soubor Prague Quiet Music Collective. Všechny zazní v rámci celoročního doprovodného programu (setkání s hudebníky, koncerty v hlavním sále Zámku, hudební workshopy a další).
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
Nová stálá expozice Galerie Středočeského kraje naváže svým konceptem na úspěšný projekt Stavy mysli, oceněný v roce 2016 národní cenou Gloria musaealis. Příběhem, který tentokrát jako červená nit spojuje vybrané exponáty a provede návštěvníky LABYRINTEM (jak se nová expozice jmenuje), je cesta hrdiny. Námět je volně inspirován výsledky srovnávacího studia amerického religionisty a etnologa Josepha Campbella, který zkoumal společné základy mýtů, bájí i náboženských nauk. Expozice koncipovaná na základě archetypálního příběhu nabídne poutníkovi – návštěvníkovi setkání s různými podobami poznání, sebepoznání, reflexe či identifikace skrze setkání s jedinečnými uměleckými díly. Výběr děl ze sbírek GASK zahrnuje všechny způsoby uměleckého vyjádření od klasické malby po nová média; významná role patří dílům, která do sbírek galerie přibyla v posledních dvou desetiletích a nyní se poprvé představují v bezprostředním dialogu s díly ze stávajícího sbírkového fondu. Tento výjimečný galerijní počin vznikl jako výsledek úzké spolupráce kurátorského a lektorského týmu GASK.
Ideově sochařský projekt Cesta, ve kterém mladý umělec František Bílek (1872–1941) reagoval na inspiraci a zkušenosti ze svého studijního pobytu v Paříži z počátku devadesátých let patří, vedle tématu Krista, k nejzajímavějším konceptům jeho rané mystické tvorby. Názorně odráží Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, která nám otevírá složitý prostor úvah o smyslu lidské existence a její sounáležitosti s věčným koloběhem universa. Inspiraci esoterickou a tehdy populární filozofií Édouarda Schurého (Velcí zasvěcenci / Les Grands Initiés) převedl Bílek do vlastní monumentální epopeje pozemské duchovní pouti lidstva dějinami za spásou. Začíná prvotním pádem na zem, od Povětroně, Adama a Evy až k tajemným zasvěcencům a prvním učedníkům Krista. Z celého cyklu Bílek realizoval pouze sochu Mojžíše (1905) a o mnoho let později sousoší Adama a Evy (1921). Některé z dalších zůstaly pouze v sochařských skicách, největší z nich jsou Povětroň (1903) a Tanec kolem zlatého telete (1903). Cesta vyšla ještě jako soubor grafik v roce 1909 a spolu se Stavbou budoucího chrámu v nás, publikovanou o rok dříve, je Bílkovým nejdůležitějším knižním projektem tohoto období.
Výstava představuje fotograficko-reportážní tvorbu Jarmily Štukové v rozsáhlejším tematickém kontextu. Propojuje šest regionů Afriky, jižní Asie a Blízkého východu se severní částí planety Země a vybízí k překlenutí pomyslných příkopů mezi „námi“ z bohaté části světa a „jimi“ z nestabilního zbytku. Nevšední prostor Artia nabízí nové pohledy, nečekaná spojení a možná východiska zdokumentovaných témat. Vybrané okruhy přímo popisují geografické lokality, ale i globální environmentální poměry, sociálně-psychologické aspekty společnosti, ale zejména bezpečnost našich životů a vyhlídky žití dalších generací. Většina z příběhů je nám mentálně i distančně vzdálená, avšak přesto se nás týká a rozhodně dotýká. Díky pouhým střípkům z médií jsou naše názory mnohdy zkreslené či stereotypní. Výstava proto nabízí poznání témat a lokalit objektivně, v souvislostech a doslova z různých úhlů pohledu. “Zájem materiálně i bezpečnostně zajištěného Západu, z planetárního pohledu spíše globálního severu, o stav méně bohatých regionů s nástupem nových zodpovědných generací v posledních dvou dekádách narostl. Nicméně termín “třetí svět” zavedený v době studené války však nadále ilustruje postmoderní paternalismus „nás“ z bohaté části světa vůči „nim“ z nestabilního zbytku, kulhajícího v dalekém závěsu na cestě k modernitě,” vysvětluje téma výstavy fotoreportérka Jarmila Štuková. Výtvarné zpracování výstavy akcentuje ústřední myšlenku, která spočívá ve zhmotnění pomyslného vztahu mezi námi a “těmi druhými”, jejichž životy jsou zachyceny na fotografiích. “Výstavní projekt představuje fotografii a reportážní a dokumentární tvorbu Jarmily v neotřelém scénografickém zpracování inspirovaném nejen narativem celé výstavy, ale také specifickou architekturou Artia a budov na Bořislavce. Textové zpracování příběhů, kterého se zhostil novinář Jakub Szántó, věříme pomůže návštěvníkům výstavy vstřebat nelehké situace, které skrze fotografie představujeme,” upřesňuje záměr výstavy kurátorka Alžběta Krajčíková. Výstava je otevřena od 7. 6. do 22. 10. 2024 od pondělí do pátku vyjma středy od 8 do 21 hodin, o víkendech pak od 9 do 21 hodin. Vstupné je zdarma.
Výstava s názvem Odlesky Záznamů představuje do 13. listopadu 2024 tvorbu Adély Kostkanové. Pražská rodačka reflektuje v nejnovějších dílech proces osobní integrace do zdánlivě popisných záznamů míst. „Představuji plátna, která slouží pouze jako skici pro díla na pomezí malby a reliéfu. Pro mě je důležité, že médium malby může sloužit jako součást celku, který se vyvíjí v přítomné zkušenosti,“ vysvětlila Adéla Kostkanová, která studovala na Akademii výtvarných umění v Praze. Otevřeno každý den 13-19h.
Galerie Rudolfinum přináší projekt silného tvůrčího sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Gormley i Melková se snaží zintenzivnit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit naši reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na objekty kolem nás. Gormleyho sugestivní prostorové instalace a sochy jsou rámovány jeho kresbami a pohlcujícími obrazy vnímání prostředí, které ve svých poetických textech vytváří Melková. Jejich díla tak společně mapují a aktivují vnitřní, percepční a architektonické prostory.
„NIKDY NEJSI SÁM“ je název výstavy obrazů malíře Romana Franty (1962), kterou připravil na září 2024 pro galerii Vltavín v Praze. Název odkazuje nejen na výbor z poezie Josefa Kainara „Nikdy nejsem sám“, ale obrací se především ke knihám jako jedinečným objektům a společníkům člověka, které ho provázejí nejrůznějšími životními fázemi a situacemi. Knihy Romana Frantu přitahují jako estetické a umělecké objekty, jako nositelé nových obsahů a myšlenek i jako možné fiktivní světy a poetické znaky, s nimiž usouvztažňujeme naše životy a do nichž projektujeme zážitky. Tento zájem vedl autora v roce 2019 k vydání vlastní autorské knihy RAT ART a v posledních letech také k tomu, že se jeho tvorba překlenula od malby portrétů a fiktivních hlav k samotnému myšlení a uvažování člověka, zhmotněného v médiu knihy.
Výstava Melancholie vnějších mezí poprvé celistvě představuje rozsáhlý soubor maleb Josefa Bolfa, které vznikaly v průběhu posledních více než deseti let.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do comicsové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Spolu s ilustracemi comicsu Rozvědčík výstava představí i autorčinu volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely vznikající ve stejném časovém období jako comics. Kurátorka výstavy je Veronika Marešová.
Výstava Tereza a Giardino Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Tereza a Giardino je tak uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Kurátorkami výstavy jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Instalace ve Studiu Bubec je vzájemný dialog umělců Josefíny Jonášové a Štěpána Jílka. Je to rozkročení mezi sochařsky-figurálním přístupem Josefíny a komiksově samorostovým přístupem Štěpána.
Výstava prezentuje skupinu umělců, vycházející ve své tvorbě z geometrických a fyzikálních řádů, konstruktivistických tendencí v českém umění a využívající světlo jako techniku, význam, či symbol. Skrze vysoce exaktní technologické aparáty, matematické algoritmy, počítačové kódy a mechanismy, přinášejí čistou poetickou formuli o dobré povaze světa. Autoři: Lukáš Dřevjaný, Pavel Holeček, Pavel Korbička, Richard Loskot, Ivo Louda, Jan Poš, Petr Pufler, Michal Pustějovský, Tereza Severová, Jiří Suchánek, Karim Tarakji
Letošní sympozium propojuje české a nizozemské umělce. Hlavním tématem, které probublává prací řady z nich, je vztah k prostoru a času, jak je vnímáme a jak s nimi zacházíme. Může to být i vztah k historii místa nebo ke krajině a kolektivní paměti. Nechybí lidské postavy, explozivní barvy, následování intuice ani promyšlené konstrukce.Vybraní umělci: Lenneke van der Goot, Marie Reintjes, Kevin Bauer, Thom van Rijckevorsel, Pavel Dušek, Jakub Hubálek, Roel van der Linden
Museum Kampa, founded by the Jan and Meda Mládek Foundation, established in turn by the Czech- American art collector and benefactor Meda Mládek (b. 1919), is one of the most popular galleries in Prague. This is in part thanks to the extensive collection created by Mr. and Mrs. Mládek. Works by two important authors of Czech origin, František Kupka and Otto Gutfreund, form the most important elements of Museum Kampa’s collection – Meda Mládek presented both authors in exhibitions mainly in the United States, by which she endeavoured to increase awareness of these two great artists and of Czech modern art overall.
Umělecké reakce na motiv pravděpodobně nejstaršího dochovaného textu Franze Kafky z roku 1904 představí více než dvě desítky výtvarníků, mezi nimiž jsou Veronika Bromová, Jiří David, Milena Dopitová, Roman Franta, Kurt Gebauer, Aleš Hnízdil, Ivan Kafka, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Karel Nepraš, Jan Šerých, Jiří Votruba nebo skupina Rafani či Jasanský Polák. A k nim se také připojí studenti FUA TU v Liberci.
Výstava využívá nalezené materiály na české sociální síti pro sdílení fotografií rajce. net jako výzkumný, stavební materiál. Jako pozorovatelky autorky balancují na hraně dětské hravosti a vážnosti a hledají souvislosti s vlastní uměleckou praxí.
Výstava Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun) – Denis Baštuga prostřednictvím této výstavy zkoumá, jak se mísí naše evoluční dědictví s moderními výzvami, a jak jsme všichni do jisté míry „Panini Pressed“ (terminologie TikToku), v tomto složitém a neustále se měnícím světě.
Krajiny fyzické i ty metaforické uvnitř nás, strasti i radosti každodenní výjimečnosti v obrazech intermediální umělkyně Rozálie Prokopcové. K vidění v průběhu programu či na vyžádání.
Výstava zkoumá růst a nerůst očima současného umění. Dialog umělců ze středovýchodní Evropy inspirovaný dílem “De-Kon-Strukcja Krzywej Wieży II [De-konstrukce šikmé věže II]” (1995) legendární polské umělkyně Marie Pinińské-Bereś (1931–1999) zpochybňuje konvence a zdůrazňuje udržitelný přístup k životu a umění. Vystavující umělkyně/umělci: Pavla Bastlová aka TokyoDrift, Csatlós Asztrid, Dominika Dobiášová, Justyna Kabala, Dominik Málek, Matyáš Maláč, Pavla Malinová, Maria Pinińska-Bereś, Kateřina Rafaelová, Karolína Matušková & Lenka Glisníková aka SHOTBY.US, Széll Adam a János Vámos Kurátor: Miloslav Vorlíček Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Výstavou Chasing the Hourglass uměleckého dua Vojtěcha Nováka a Eleny Pecenové zakoušíme personu soudobého ornamentálního hermita, který se stal symbolem eskapismu v době průmyslové revoluce. Co dělá hermit dnes? Kurátorem výstavy je Vojtěch Märc. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Possessive Excessive staví na vetchých nožkách kapitalismu s tvářemi manekýna, na hoře těžce recyklovatelných plastů a nákupního dopaminu a na postkomunistické budovatelské vášni ohledně všeho, co nám nechybí v centru ani na periferii. We are open! Kurátorkou výstavy je Miroslava Urbanová. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značka-mi jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech. Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.
Terezie Kusbach Kolářová ve výstavě Kolbenspace na souboru velkoformátových kreseb zachycuje okolí prostoru Pragovka Gallery a prostřednictvím svých děl demonstruje prorůstání přírody, kořenů, které chtějí objekt jakoby pohltit, obejmout. Kurátorkou výstavy je Julie Motička. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Kryštof Netolický reprezentuje mladou brněnskou výtvarnou scénu. Dlouhodobě pracuje na sérii muralů, obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Projekt v GASK s názvem Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Jak náročná je záchrana artefaktů z různých materiálů a historických etap vám ukáže výstava, která představí práci našich odborníků z oddělení konzervace a restaurování. Přiblíží postupy, které budou prezentovány přímo na konkrétních historických dílech, pomocí audiovizuálních prostředků či v rukodělných koutcích.
Výstavní projekt „I Am Not 1 You Are Not 2“ předkládá v jakémsi kryptickém zaklínadle vztahové pole mezi lidskými a umělými bytostmi. V dnešní dynamické době se tyto fenomény dají pojmout jen částečně. Ke zprostředkování nezprostředkovatelného by mohly dopomoci adekvátní metafory. Proměny sociální, technologické i ekonomické, kterými svět dnes prochází, jsou skutečnou výzvou a zároveň potenciální hrozbou. Umělecký i partnerský tandem Michael Bielicky a Kamila B. Richter se pokusí spolu s diváky tyto novodobé problémy na výstavě nastínit. Překvapivé objevování bude probíhat obousměrně.
Již 13.ročník projektu k prodloužení turistické sezóny. Po celý rok může vandrovník získávat čtyři razítka s připsáním data návštěvy na sběratelský 4 pohled, který se nakonec stane výherním losem. Na ukončení projektu návštěvníci zamávají z ochozu věže do všech světových stran. Záměrem tohoto výstupu je vytvoření nové české tradice, aby Češi v tento státní svátek kdekoliv na světě vystoupali s českou vlajkou na některou věž či rozhlednu. S vlastním foto snímkem je možné též soutěžit.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Jeden z nejvlivnějších umělců své generace a někdejší pedagog na Akademii výtvarných umění v Praze představuje v Kampusu osobitá, v některých případech také dosud neviděná díla, která dávají nahlédnout do jeho unikátního uměleckého stylu.
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Malby a kresby
Site specific výstava Jiřího Petrboka zkoumá nově staré přístupy. Alegorii marnosti polarity světa blahobytu v konzumu, válčení a hledání sebeurčení v tématech přesahujících člověka. Petrbok představí zcela novou sérií prací, které nehledají řešení, ani odpovědi na závažné otázky, pouze parafrázují a odráží nepřetržitou mediální reflexi světa v autorově tvorbě. Vstupné: Zdarma.
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí.
Výstava 1 + 1 = 1 propojuje vizuální světy dvou generačně vzdálených autorek, Adrieny Šimotové a Adély Součkové. Obě vycházejí z citlivého média kresby a obě zpřítomňují čas jako stopy fyzické a psychické transformace, v níž se však projevují konstanty lidského vědomí napříč časem. Název výstavy odkazuje na metaforickou řeč a „jinou logiku“ matematiky, v níž je pomyslným výsledkem součet komplementarity odlišných autorských přístupů (1 + 1). Ty tvoří nový, jediný celek (= 1), v němž ožívá mnohovrstevnatost lidské bytosti v jejím bohatství, plnosti a rozvojové potencionalitě. Nejsou staré a nové časy, jsou pouze časy, které se – jinak – převrstvují a opakují, aby vydaly svá tajemství.
Výstava výtvarných děl vytvořených českými i slovenskými umělci jako pocta k 20. výročí odchodu této velké umělkyně. Uvidíte díla cca padesáti českých i slovenských umělců, jmenujme například: M. Pošvic, J. Tichý, B. Jirků, J. Čutek, I. Piačka, R. Brichcín, B. Eliáš ml., M. Jiránek, R. Augustin, L. Suchan, M. Halva a mnoho dalších. V souvislosti s výstavou se bude konat na Novoměstské radnici i stejnojmenný koncert.
Výstava Galerie Kmoch přestaví na Novoměstské radnici přibližně 45 obrazů, 4 sochy a několik kreseb významného českého malíře, grafika, ilustrátora a sochaře Oty Janečka (1919-1996). Nebude řešena chronologicky, budou zde vystavena díla jak velmi známá, tak i neznámá a z celého autorova období.
Jak mohou architektonické a prostorové analytické nástroje sloužit k odhalování porušování lidských práv a zločinů na životním prostředí? Výstava dokazuje, že architektonické dovednosti nemusí sloužit jen k navrhování budov. Prezentujeme projekty využívající metody forenzní architektury a kritického mapování přispívající k analýze mocenských struktur a systémového násilí v různých částech světa. Důležitou komponentou výstavního projektu jsou přednášky, které v galerii průběžně probíhají.
20:00 Vydání nového čísla Flekova časopisu Hlavec za účasti kapel Původní Bureš, Nohaband a hosta. Každý návštěvník obdrží jeden výtisk Hlavce. Hlavec je rozsahem nevelký, undergroundový časopis, který v roce 1991 začal vydávat výtvarník a pracovník ústavu sociální péče Ruda Flek. Časopis přinášel zprávy o alternativní hudební scéně, poezii, písňové texty, vlastivědné články z Rudových cest, články o historii (Zdeněk Dragoun), archeologii (okruh studentů kolem Rudova syna Františka) a řadu dalších záležitostí. Vycházel dvakrát ročně a byl k mání zdarma, vždy na nějakém jarním a podzimním koncertě Rudova kamaráda Jakuba Nohy a jeho Nohabandu. Po smrti Rudy Fleka se tradice vydávání Hlavce dodržuje dál.
19h
Jubilejní 10. ročník mezinárodního komiksového festivalu KOMA proběhne ve dnech 10. až 13. října 2024 v prostoru Káznice v Brně. Festival představí to nejlepší ze současného českého komiksu a mnoho komiksových autorů ze zahraniční. Letošním tématem festivalu je RESET. Hlavní program představí více než třicet výstav českých a zahraničních autorek a autorů.
14:30 + 16:30 Rodinná dílna BABYDOX pro děti od 1,5 roku do 4 let
14:00 Špatný herec 16:30 Amerikánka (CZ znění + ENG titulky) 19:00 Substance (v rámci cyklu "Čtvrtá vlna Terezy Domínové" + Q&A Eva Lammelová)
19:30 Dostojevskij na současném východoevropském sídlišti. Láska, zločin, trest a rap.
Vernisáž výstavy dvou němečkých umělců a životních partnerů Rosy Loy a Neo Raucha, kteří bezpochyby patří mezi nejvýznamnější autory soudobé evropské malby.
17:00 Kým vším byl Miloš Malina? Jak ho ovlivnila setkání s Emilem Fillou, Václavem Špálou a dalšími významnými osobnostmi své doby? Co zajímavého můžete vidět na výstavě a jaké příběhy skrývají vystavené exponáty? Výstavou a pozoruhodným životním příběhem Miloše Maliny vás provedou kurátorka Anna Strasserová a archeolog Petr Nový. Nenechte si ujít jednu z posledních příležitostí prohlédnout si to nejzajímavější z Malinovy výtvarné sbírky. Výstava končí již v neděli 20. 10. 2024!
19h
18:00 FESTIVAL 4+4 DNY V POHYBU | Koncertně-divadelní instalace je inspirována cyklicitou energie a jejího odpadu, a to jak v rámci lidského života, tak neživé přírody.
18h
22:00 - pravidelná latino party
13:50 Až na věky 14:00 Ještě nejsem, kým chci být 15:00 Céčko: Zápisník alkoholičky 15:45 Joker: Folie à Deux (English friendly) 15:50 Rok vdovy / Year of the Widow (English friendly) 18:00 Vlny / Waves (English friendly) 18:30 Amerikánka / Girl America (English friendly) 19:30 Céčko: Mord 20:30 Substance (English friendly) 20:40 Vlny / Waves (English friendly) 21:15 Céčko: tata_bojs.doc
20h
18. ročník festivalu La Película opět přinese formou „Tapas” pečlivě vybrané pochutiny napříč španělskou filmovou kuchyní. Festival pořádají Institut Cervantes a Kino Světozor za podpory Velvyslanectví Španělska v Praze.
Filip Drábek (*1993), umělec působící v Praze je absolvent Vysoké školy výtvarných umění a designu v Bratislavě, kde vystudoval fotografii a nová média. Jeho umělecká praxe je multidisciplinární a zahrnuje spolupráce s významnými institucemi, včetně Vogue CS. Abstraktní expresionistické malby, které se vyznačují kombinovanou technikou automatické kresby a malby s důrazem na zachycení každodenních témat. Obrazy vycházejí z prožitků a událostí, které zachycuje na plátno formou vizuálních deníků. Každé jeho dílo představuje jakýsi náčrt měsíce, měsíční kroniku, kde zaznamenává nejen každodenní témata, ale také zásadní události, které během určitého časového období vznikly.
19:30h
19:30 Festival Music is zahájí koncertem v sále DOX+ špičkový francouzský soubor Les Percussions de Strasbourg.
11:00 Producenti BoLs/sLoB a badfocus představují základy hudební produkce. Jak si v pokojíčku dokáže člověk vytvořit celý track? Co je k tomu potřeba? A jak kreativně a technicky přemýšlet nad tvorbou hudby?
V době konání festivalu SIGNAL (10. - 13. 10.) budou naše bezprostřední okolí obohacovat 4 krátkodobé instalace k výstavě The Red Pill, které připraví Jan Poš, Lukáš Dřevjaný, Pavel Holeček, Marek Čihař a Aleš Hvízdal. Otevřeno pro veřejnost bude i v galerii tyto dny zdarma až do půlnoci.
V kurátorském výběru, kterým se představuje v pražské galerii Etcetera, je zastoupena série prací z posledních dvou let a to v šíři médií, která jsou pro autorovu tvorbu typická. Vedle velkoformátových pláten, komponovaných z architektur či pseudokonstrukcí umístěných v imaginativní krajině, jsou zde k vidění i díla komornější povahy, objekty, v nichž rozvíjí s hravostí sobě vlastní celou škálu možnosti, jak opouštět plošné dimenze obrazu a expandovat do prostoru a současně s vtipnou ironií parafrázovat tradiční sochařské postupy.
20h
19:00 Lo’Jo se po letech vracejí do Prahy s temperamentním propojením šansonu i francouzského folku s world music. Odzbrojující kosmopolitní večírek pro přemýšlivé, tak by se dal nazvat zcela osobitý styl francouzské kapely Lo’Jo. Poetické texty plné metafor a šansoniérské vypravěčství „principála“ Denise Péana se tu potkává se strhujícími rytmy pouštní Afriky, cikánskou muzikou vonící dálkami, volností a romantikou, jazzem nebo třeba reggae. Nenechte si tenhle zážitek ujít!
Výstava Zrání představuje práce Radka Mužíka, který se zabývá sochařstvím v čisté podobě kontinuální práce s materiálem, tvarem a okolnostmi místa. Ve Studiu PRÁM Mužík rozehrává dialog prostoru, materiálu a času.
18:00 Karkulko, neboj se!
19:30h
19:30 hod. - Žízeň po životě zachycená tancem.
19:30 - Letošní ročník festivalu Music is otevře francouzský soubor Les Percussions de Strasbourg, který vystoupí v Praze po dlouhých 37 letech. Na festivalu představí Osm invencí a Osm ricercarů Miloslava Kabeláče, a to 10. října v multifunkčním sále DOX+ společně se skladbami Iannise Xenakise a Ondřeje Adámka. Mezinárodní soubor nabídne širokou škálu toho, co všechno může hudba v podání bicích a perkusivních nástrojů znamenat v 21. století.
20:00 Humanoidi ožívají. Začíná nová etapa života na zemi.“ Tak začíná taneční sci-fi SLUNCE z dílny Jany Burkiewiczové a tanečního souboru BURKICOM, které vás multimediálními prostředky provede až na konec lidské budoucnosti. Představení Slunce má premiéru již tento týden 10. a 11. října od 20 hodin v multimediáním prostoru Archa+.
19h
FEINKOŠT 2024, tedy pásmo těch nejpozoruhodnějších českých a německých dokumentárních novinek posledního roku, je tu! Těšte se na šest úderných kraťasů, které originálně zpracovávají důležité problémy současného světa a neztrácejí přitom diváckou vstřícnost. Srdečně vás zveme na jejich premiéru už 10. října od 19:00 do kina Přítomnost, vstup je zdarma a součástí bude také diskuze s tvůrci*kyněmi.
20:00 "Taneční sci-fi o lidskosti ve světě bez lidí. Konec světa, který byste si přáli zažít." Souboru současného tance a fyzického divadla BURKICOM přináší premiéru SLUNCE v choreografii Jany Burkiewiczové.
19:00, Divadelní adaptace jednoho ze stěžejních románů světové literatury. Winston Smith, pracovník Ministerstva pravdy, začne jednoho dne nebezpečně přemýšlet: Co všechno obnáší zřízení, v němž žije? Co všechno vidí Velký bratr? A co bylo před tím vším? Svět přece vždycky nebyl takový. Přemýšlí a zdá se, že někdo jeho myšlenky umí číst, že jim rozumí… že stejně jako on chystá vzpouru. Systém, nebo láska? Láska k systému!
19:00/DIVADLO – Úvěr (Martin Zounar a Filip Blažek v komedii Antonína Procházky)