Výstava Dangerous Love pojednává o lásce očima žen. Dvacetčtyři umělkyň představí jejich díla v Museu Montanelli od 18. 10. 2023. Neboť ani jejich profese není imunní vůči hořícím či zlomeným srdcím. Láska opájí, inspiruje, povznáší, utěšuje, trápí i zraňuje. Na výstavě jsou k vidění obrazy, fotografie, videoinstalace, objekty a artefakty.
Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Výstava představí kurátorský výběr z nejmladší ženské malby a sochy orientované na figuru a figuraci. Název výstavy O TOBĚ postihuje narativy zaměřené na sebereflexi a introspekci, které lze sdílet. Každé JÁ se tu proměňuje v TY. Umění zde zrcadlí svět, v němž společně žijeme a jehož každodennost a banalita je výzvou k jejich překonávání. Kurátory výstavy jsou Petr Vaňous a Veronika Marešová (GASK).
Zcela příznačně je výstava nazvaná Mlčení zasazena právě do barokního prostoru někdejší jezuitské koleje: její autor Jiří Straka, performer, sinolog a malíř inspirovaný kaligrafií, akcentuje na svých obrazech střet kultur, konkrétně vstup katolicismu do cizorodého prostředí, tj. do Číny a Japonska v 17. století. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstavní projekt zaměřený na reflexi díla a poetiky Franze Kafky v současném výtvarném umění.
Výstava Stále v pohybu Vratislava Karla Nováka pomyslně začala již v prosinci, kdy byl veřejnosti představen kinetický objekt Planety – Kruhy, který je umístěn v galerijních zahradách v rámci venkovní expozice GASK pod širým nebem. V únoru 2024 bude pak v prostoru tří výstavních sálů představen výběr z díla, jenž zahrnuje kinetické a interaktivní sochařské objekty a šperky. Kurátorkami výstavy jsou Kateřina Nora Nováková a Ludmila Šikolová spolu s kurátory GASK Vandou Skálovou a Richardem Drurym.
Martina Skala je v Čechách známá především jako autorka a ilustrátorka dětských knih. Výstava představí její originální kresby pro dětské knihy i volnou tvorbu, které společně mapují cesty napříč kulturními světy, jimiž sama prošla, od Malé Strany až po indiánské vesnice. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Interaktivní světelná expozice z dílny DEPO2015 provede malé i velké dobrodruhy netradičně pojatým světem písma, jeho historií, základy typografie, ale i šifer a komunikace obecně.
V letošním jubilejním roce představí GASK veřejnosti celoživotní dílo světově proslulého umělce Jana Švankmajera a jeho manželky Evy. Navazuje tak na koncepční linii projektů věnovaných velkým osobnostem českého animovaného filmu, které se v posledních letech uskutečnily v GASK (Aurel Klimt, Jiří Trnka). Výstava DISEGNO INTERNO, která se koná v roce 90. narozenin Jana Švankmajera, představí všechny tvůrčí oblasti, do kterých tento český surrealista zasáhl – jsou to koláže, grafika, objekty, knižní ilustrace, medijní kresby, taktilní experimenty, sběratelství a samozřejmě film. Důležitou součástí expozice bude také prezentace malířského díla autorovy manželky Evy Švankmajerové. Výstavu doprovodí série přednášek, filmových projekcí a komentovaných prohlídek. Lektorské centrum GASK nabídne programy pro školy, animační workshopy a výtvarné dílny pro rodiny s dětmi.
Planeta Praha vypráví o pražské přírodě jinak, než jsme zvyklí. Vykresluje příběhy ze špinavých dvorků, počůraných nároží a křoví na sídlišti spíše než z Divoké Šárky či Prokopského údolí. Pozoruje město „očima“ rostlin a živočichů: jak vnímají chodníky, pukliny v omítce, nádražní peróny nebo pouliční lampy? Jak využívají prostředí, které si lidé vystavěli pro sebe? Kolik „obyvatel“ vlastně Praha má?
Tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana.
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahr-nujících oblasti tvorby tradičně označované jako neoklasicismus, verismus, nová věcnost, soci-ální umění, magický realismus a primitivismus, ve fotografii zejména nové vidění. V obsahové rovině se často jedná o zachycení moderního života a jeho proměn v souvislosti s rozvojem technologií, ženské emancipace, možností cestování, komunikace, zábavy. Tato díla reagují jak na společenský úspěch nově se etablující střední třídy, tak na palčivé sociální problémy eko-nomicky rozdělené společnosti. Kurátoři: Anna Habánová, Ivo Habán, Helena Musilová.
Mezinárodní skupinová výstava „Žádný pocit netrvá věčně. Díla na papíře ze solidárních sbírek Skopje a Lidice“ představuje umělecká díla devatenácti umělců a umělkyň z celého světa, kteří jako jedni z prvních v šedesátých letech odpověděli na výzvu darovat své dílo do dvou solidárních sbírek vznikajících tou dobou v Lidicích a ve Skopji. Umělci a umělkyně ve své štědrosti darovali svá díla, přestože sami v řadě případů neměli dostatek finančních prostředků. Ve spolupráci s Národní galerií Praha, MoCA Skopje a Kunsthalle Vídeň vzniká na našem území jedinečná dvoj-expozice, se společným názvem „Žádný pocit netrvá věčně.“ jejíž plná šíře se divákům otevírá jak ve Veletržním paláci, tak v Lidické galerii. Umělci: René Bértholo, Lars Bo, Angelica Caporaso, Peter Clarke, Jef Diederen, Juraj Dobrović, Henrik Finne, Derrick Greaves, Dževad Hozo, Andrej Jemec, Toni Mau, Ileana Micodin, Barbara Narębska-Dębska-Kozłowska, Nemes Endre, Ankica Oprešnik, Fayga Perla Ostrower, Roland Pichet, Ioanna Veropoulou-Spiteri a Karel Vaca.
Stavba raně barokního zámku Troja byla zahájena v roce 1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové věžovité belvedery. Sochařská výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským uměl-cům Georgovi a Paulu Hermannovým. Monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bo-hy, alegorie denních i ročních období a světadílů. Malířské práce v přízemí zámku převážně uskutečnil Carpoforo Tencalla, v prvním patře zámku působili Francesco Marchetti a jeho syn Giovanni Francesco. Pro iluzívní výzdobu velkého hlavního sálu povolal stavebník vlámské malíře Abrahama a Izáka Godynovy.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Lidské tělo jako známé i neznámé území. Výstava představuje nejrůznější podoby těla a zdůrazňuje téma odlišnosti jako nositele pozitivních impulsů a změn ve společnosti. Fotografie, videa a instalace jako oslava nekonečných možností a mystéria superorganismu – lidského těla.
Srdečně Vás zveme na vernisáž výstavy V zajetí překladu. Jaroslav Zaorálek a jeho nakladatelé, která se uskuteční ve čtvrtek 11. 4. 2024 od 18 hodin. V rámci vernisáže budeme křtít novou publikaci "Vzpomínky na překladatele Jaroslava Zaorálka" jeho manželky a významné sochařky Hedviky Zaorálkové, kterou jsme vydali ve spolupráci s Muzeem literatury. Úryvek z knihy přečte herec a umělecký šéf Dejvického divadla Martin Myšička. Výstava je věnovaná významné roztocké osobnosti Jaroslava Zaorálka a jeho různorodé a bohaté činnosti. Připomene dlouholetou spolupráci překladatele s nakladateli Josefem Florianem a Rudolfem Škeříkem. Vystaveny budou knihy, korespondence, díla ilustrátorů i osobní předměty ze sbírek muzea a dalších institucí.
Německý Telekom je donátorem rozsáhlé sbírky východoevropského umění vzniklého během posledních dvou dekád. Sbírka byla založena v roce 2010 a sídlí v Bonnu.Také GHMP se za posledních deset let podařilo shromáždit poměrně rozsáhlý soubor současného umění od devadesátých let k dnešku. Oproti původnímu návrhu ze strany Nathalie Hoyos a Rainalda Schumachera, kurátorů sbírky, abychom vystavili výběr z této pozoruhodné kolekce, jsme se po vzájemných rozpravách rozhodli pro aktivnější spolupráci mezi našimi institucemi. V připravovaném projektu přinášíme srovnání obou sběratelských přístupů a pokoušíme se konfrontovat autory a jejich témata z naší i jejich strany. Pozornost obracíme také na to, co jedna i druhá instituce reflektují či sledují ve své sbírkotvorné strategii. Kurátorský tým GHMP, Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Kdyby nebylo je název druhé výstavy celoročního projektu galerie arto.to. Po výstavě věnované nejmladší generaci studentů AVU rozvíjí téma vztahovou síť v intimitě uměleckého prostředí silných, dnes již nežijících umělkyň, které měly přátelské vazby a silný lidský vliv na autorky mladší. Síť se tak rozestírá napříč umělkyněmi tří generací, mezi pozapomenutou malířkou Marií Jančovou, světoznámou filmařkou a výtvarnicí Ester Krumbachovou, fotografkou Libuší Jarcovjákovou, malířkami Květou a Jitkou Válovými a linka vede až k nejmladší z nich, sochařce Dagmar Šubrtové.
Začátkem dubna spouští DEPO2015 novou autorskou rodinnou interaktivní expozici Cesta kolem světa, která přináší unikátní koncept světelné zážitkové výstavy kombinované s prvky únikových her. Příběh expozice odkazuje na slavný román Julese Verna. Návštěvníci se na startu výpravy ocitnou v prostoru před obrovským kufrem. Jakmile do něj vstoupí, přesunou se v čase do začátku 20. století a ocitnou se v anglickém pánském klubu, kde budou vyzváni k sázce vykonat cestu kolem světa v šibeničním termínu. Návštěvníci přitom musí projít devíti působivě zpracovanými prostředími symbolizujícími různá místa celého světa. V každém z prostředí musí vyřešit zapeklitý úkol, aby získali indicii do svého pasu a mohli pokračovat v cestě dál. Při jejich plnění si užijí nejen dobrodružství, ale i zábavu. Jen ten nejprotřelejší hráč dokáže včas objet celou planetu a správně vyluštit všechny úkoly: na velkoplošné projekci rozehnat holuby z náměstí sv. Marka, vyvolat džina z lampy, uhádnout hádanku sfingy, porazit v tanci africké domorodce na obřím kinectu, rozeznít bubny v indickém chrámu, probudit ledního medvěda, dobýt severní pól a mnoho dalších. Jen ti nejlepší hráči na konci zvládnou získat poklad samotného Philease Fogga.
Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko jsou slovenská umělecká dvojice, aktuálně žijící v Praze. Vytváří komplexní intermediální instalace a prostředí, které balancují na pomezí volného umění, designu a architektury. Při vytváření objektů často pracují s konkrétním obrazem či metaforou, obvykle je vstupním bodem nástroj („tool”) a jeho využití v určité situaci („motive”). Samostatná výstava v Galerii Kostka je tematickým ekvivalentem ke kolektivní výstavě ve velké galerii MeetFactory. Autoři pojímají výstavu jako náhled, nebo volnou kompozici aktuálních děl a objektů, bez cíle jakéhokoliv rozuzlení. Představují především nové objekty ze série Stĺpy a veže, které navazují na exteriérové dílo Kukaň (2023) inspirované architekturou ptactva, vzájemně se ovlivňujícím lidským a zvířecím stavěním a jeho přestupováním. Důležitý je zde motiv závětrné strany, jakési bezpečné plochy pro stavbu, růst, ukotvení, vpletení nebo dočasné přečkání. Ve vztahu s objekty jsou v prostoru rozmístěny menší série užitých předmětu, které spoluutváří světelné, zvukové a prostorové podmínky galerie.
Kolektivní výstava v hlavní galerii MeetFactory představuje celkem deset autorů a autorek, jejichž společným přístupem je tvůrčí balanc na hraně mezi volným uměním a designem. Jejich práce vyrůstají z užitých objektů, avšak jsou veskrze pojaty jako náročné tvarové a materiálové experimenty, kterými posouvají (a překračují) hranice designových objektů až do oblasti volného umění. Tato díla jsou proto spíše složitými sochařskými plastikami, které svým povrchem jako mimikry maskují svou původní užitou funkci. Francouzská umělkyně Audrey Large tento způsob tvorby definuje takto: „Přemýšlím o digitálních obrazech jako o hmotě, s níž pracuji, abych vytvořila objekty, nikoliv s primárním účelem funkčnosti, ale spíše pod záminkou blízkosti s divákem, abych zpochybnila jeho vnímání materiálnosti. Toto zpochybňování materiálů vyžaduje přehodnocení nástrojů, jimiž se s nimi manipuluje; zpochybňuje tedy status designéra, jehož úlohou je orientovat se ve 2D obrazech, 3D souborech, pohyblivých obrazech a objektech. V tomto kontextu mnou hýbe otázka povrchu a jeho potenciálu být fiktivní a nejednoznačnou substancí, na níž se může nacházet realita i hyperrealita.” Tadeáš Podracký využívá materiálovou dekonstrukci užitých forem až k sochařskému vyjádření; David Střeleček, podobně jako Johana Hnízdilová, hybridním způsobem kombinují tradiční keramiku s eko a solarpunkovými konceptuálními přístupy; Anna Jožová své skleněné objekty zasazuje do varovně antropocénních kontextů a Tereza Vinklárková vytváří tzv. „soft sculptures”, které široce kombinují užitou i terapeutickou funkci. Součástí výstavy budou také textilní a proplétané objekty letošní laureátky ceny Jindřicha Chalupeckého Judity Levitnerové, paravány Romana Štětiny či uměleckého dua Julia Gryboś & Barbora Zentková.
Centrum současného umění EPO1 uvádí výstavu Jízda, která se zaměřuje na ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka. V bývalé elektrárně se představí tvorba více než čtyř desítek umělců několika generací. Těžištěm monumentálně pojaté expozice jsou díla sochařů a sochařek (Jakub Flejšar, Karel Nepraš, Zdeněk Němeček, Paulina Skavová, Čestmír Suška, Vratislav Karel Novák) a tvůrců instalací (Jiří Černický, Jiří David, Krištof Kintera, Filip a Lukáš Houdkovi, Jan Stolín) v turbínové hale. Mezi malíři a malířkami najdeme například Alenu Anderlovou, Františka Mertla ve světě známého jako FRANTA, Ondřeje Kohouta, Michaela Rittsteina, Petra Písaříka, Natálii Roučkovou, Karla Štědrého, Jakuba Špaňhela nebo Lubomíra Typlta.
Nejisté situace navazují na projekt Pět nejistých situací z roku 2022 a Dvě nejisté situace z roku 2023 a představují různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které potom novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Ve výstavních prostorách Zámku Troja bude představen výběr děl ze sbírek GHMP a na ně reagující nové hudební kompozice ve formě nahrávek skladeb a výběr jejich partitur. Skladby pod uměleckým vedením Iana Mikysky interpretuje soubor Prague Quiet Music Collective. Všechny zazní v rámci celoročního doprovodného programu (setkání s hudebníky, koncerty v hlavním sále Zámku, hudební workshopy a další).
Malíř každodennosti, všedních dramat, melancholických meditací a civilistních námětů Jonáš Czesaný (1972) patří mezi etablované figurativní malíře mladší střední generace. Na českou uměleckou scénu nastupoval na přelomu století. Jeho práce byly zařazeny na důležité bilanční výstavy české malby a současného českého umění. Výstava HERNÍ INSTINKT je úsilím autora zasahovat do náhodností skladeb, jemně je „moderovat“, vytvářet z nich dějová seskupení. Ať jsou to kaštany odkazující na cyklicky se opakující stísňující roční dobu podzimu, nebo cigarety (Camelky a Marlborky), vykouřené na konkrétním místě v konkrétní čas. V obou případech jde o improvizované „soukromé vesmíry“, v nichž je přítomen autor se svým přemítáním o tom, co je a co v čase znamená přítomnost (být přítomen)? Zda je to kauzalita s logickými prvky vývoje mezi příčinou a důsledkem, nebo jen zpětně opodstatněná minulost, která zbavuje tíže, nebo ji naopak zakládá. Proti melancholii je tu kladena ironie banality. Výsměšná věcnost, kterou znají doslova všichni, ke každému však promlouvá jinak.
Premiérová výstava katalánského umělce v České republice nabízí výběr z aktuální série Vestigio, v kteří sledujeme zvířata a postavy ukotvené v blíže nespecifikovaných přírodních scenériích ocitajících se v hraničních situacích existujících mezi tradicí a nekonvenčností, dějinami a budoucností. Části končetin, anatomické odkrývání tělesných vrstev, ale i přímé citace historických obrazů představují ostatky, které slouží jako hlavní kompoziční nástroj. V Aryzové tvorbě se spojuje inspirace španělským kubismem, barokem, romantismem, fauvismem či historickými propagandistickými plakáty mísící se s dědictvím fotografie a současných figurálních tendencí. kurátor: Michal Stolárik, Lubomír Typlt
Umělecká skupina Pondělí vznikla v roce 1989. Jejími členy byli Milena Dopitová, Pavel Humhal, Petr Lysáček, Michal Nesázal, Petr Písařík a Petr Zubek. Svoji činnost skupina ukončila roku 1993.Nyní se bývalí členové skupiny (ovšem bez Michala Nesázala) opět setkávají. Po tolika letech nemůže již jít o oživení skupinového projektu, nyní jsme svědky především setkání rozvinutých uměleckých osobností. Jedno však mají stále společné: výrazné autorské zacílení se u nich pojí s vědomím, že umělecká tvorba není jen práce s konkrétním materiálem a technikami jeho zpracování, ale jde též o svébytný diskurs.
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
Nová výstava, která proměnila polovinu Chvalského zámku v originální kybernetoskop - velkokapacitní audiovizuální stroj na zábavu, legraci a půvabné nesmysly. V jeho útrobách čeká malého (i velkého) návštěvníka řada neobyčejných atrakcí a překvapivých setkání! Námětem výstavy Trnkova zahrada 2 je jedna z nejznámějších knih Jiřího Trnky, kterou malíř a filmař nejen ilustroval, ale také napsal. Příběh o pěti klucích, kteří objeví za rezavou brankou tajemnou, zarostlou zahradu, setkají se s různými podivnými tvory a prožívají s nimi nejrůznější dobrodružství.
TANEC PRAHA – Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla – je jednou z největších událostí v kulturním kalendáři ČR. Od roku 1989, každoročně v červnu (v době pandemie i na podzim), festival představuje pestrost a kvalitu aktuální zahraniční a tuzemské taneční scény, dává prostor pro experiment i přesah do jiných žánrů, podporuje vznik nových děl coby koproducent. Program, oslovující širokou i odbornou veřejnost (od dětí po seniory), je strukturován do programových linií, jako jsou Události sezony (zásadní soubory a osobnosti světové taneční scény na zahájení/zakončení festivalu), koprodukce festivalu v mezinárodní spolupráci, TP JUNIOR, Dance NEW´s (prostor mladým talentům např. z platformy Aerowaves), TP STUDENTŮM, Open Air (tanec ve veřejném a netradičním prostoru) ad. V současnosti je programová nabídka festivalu uváděna ve 20 městech a obcích, in-door i out-door.
Výstava na památku Jany Brabcové přinese retrospekci i meditaci nad 20 lety tvůrčího a pedagogického života keramičky a malířky, dlouholeté lektorky Atelieru Kaštan.
Autorka zachází s různými současnými materiály v kombinaci s malbou, pracuje s jejich vztahy a hledá jejich možnosti. Někdy může docházet na první pohled k násilnému střetnutí jednotlivých segmentů, ve výsledku se ale stávají spoluhráči, jež navzájem posilují svůj účinek. Materiály nejsou jenom médium, ale jsou samy o sobě nositeli významu. Každý materiál může v pozorovateli vyvolat asociace spojené se zkušeností z okolního prostředí. Tyto materiály nás zahlcují, často jsou násilně přetírány, „nevkusně“ kombinovány, přesto mají sílu nás vtáhnout do dobrodružného světa jejich soužití. Dochází zde k prolínání zcela odlišných světů, mezi nimiž vzniká silné napětí. K výsledné redukci na jednoduché segmenty dospěla autorka postupnou redukcí krajiny. Díla na této výstavě se vlastně stávají „krajinami dneška“, v nichž se zračí dynamika a napětí současné doby.
Always Over Titled Dreamers Safari - je výstava dvou výrazných osobností české výtvarné scény - Juliuse Reichela a Roela van der Lindena. Pojatá jako intenzivní prostorová instalace je vizuálním vyjádřením západního světa v krizi středního věku.
Retrospektiva tvorby z let 1994-2024 k 75. narozeninám malíře Zbyňka Benýška a výročí 50 ti let tvorby na Praze 2. Výstava představí sofistikované malířské příběhy, tvořené imaginativní malířskou technikou.
Výstavní prostor Kobky 17 se během června změní na Národní statistický ústav, který bude zkoumat české zlozvyky. Široká veřejnost tak může aktivně ovlivnit i druhou fázi projektu Kateřiny Šedé Národní sbírka zlozvyků, jejímž cílem je zmapovat zlozvyky jednotlivců i skupin, a vytvořit z nich největší databázi na světě.
Výstava vytváří kontext pro pozorování a reflexi určitého segmentu konceptuálního umění v bývalých socialistických republikách Rumunsko a Československo. Od konce šedesátých let přes léta sedmdesátá a osmdesátá se uvnitř neoficiální umělecké scény bývalého východního bloku rozvíjela koncepční autorská činnost pouze pod dohledem a za omezených tvůrčích podmínek. Díla z této éry pojí zachycené myšlenky i estetika, obsah i forma. Všechna přitom představují výsledek různorodě propustných politických režimů, které umožňovaly určitou míru mezinárodní kulturní otevřenosti, čímž utvářely nehomogenní prostředí a nerovnou pozici solidarity. Kurátorkou výstavy je Olivia Nițiș. Vystavující umělci a umělkyně: Kamila B. Richter & Michael Bielický, Irina Botea, Vladimír Havlík, Jiří Kovanda, Gabriela Mateescu, Iulian Mereuță, Karel Miler, Delia Popa, Gheorghe Rasovszky, Marilena Preda Sânc, Decebal Scriba, Roxana Trestioreanu, Jiří Valoch. Projekce: Eva Koťátková, Iulia Stǎticǎ & Adrian Câtu. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Absolventské práce ateliérů klasické, dokumentární, imaginativní fotografie, intermédií a nové estetiky Katedry fotografie FAMU v Praze. Vstupné: Zdarma.
Multikanálová video-instalace nahlíží na formát příběhu jako na uzavřenou smyčku; zkoumá omezení současné podoby narace, a tím reflektuje její determinující vliv na společenské uvažování o možné konfiguraci našeho budoucího světa. Kurátorkou výstavy je Helena Todorová. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
V přírodě většinou platí, že když si zlomíte nohu, zemřete. „Let‘s break our collective femur!“ Začněme znova, zlomme femur této společnosti a společně ho uzdravme, pečujme o sebe navzájem a trpělivě čekejme, až sroste. Kurátorem výstavy je Piotr Sikora. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Autora fascinují geopolitická témata, která komentuje s vizuální popovou nadsázkou i kritickým poselstvím. Geovýběh je ohraničené teritorium, které deklaruje autorovu schopnost podkopávat ustálené úvahy o geopolitických systémech a střetu civilizací. Kurátorem výstavy je Pavel Tichoň. Otevírací doba galerie je út–pá 13–19, so–ne 12–18.
Je-li naše cesta předurčena osudem, co znamenají vůle, štěstí, náhoda? Osudovostí se zabývá malíř Vojtěch Kovařík, který aktuální výstavou v Museu Kampa vykročil do třetího rozměru. Hladké malby doprovázejí reliéfy a socha. Cesta autora vede od kresebných linií členících plochu k sochařským hmotám. Jeho témata jsou univerzální a stojí u základů euroamerické civilizace. Antické mýty, bohové, bohyně, Titáni, héroové a heroiny si podržují svůj význam i ve třetím tisíciletí. Robustními formami přesahují monumentální formáty obrazů. Považujeme je za archetypy, jejichž příběhy a činy slouží od nepaměti k vyznačení hranic či možností našeho vlastního procházení životem a pátrání po smyslu věcí.
Východiskem všeho, co Alena Kučerová (*1935) jako výtvarnice vytvořila během více než šedesáti let, je kresba. Potřeba řádu a přesnosti přivedla Alenu už na sklonku padesátých let k vyjadřování pomocí geometrických forem, kterými zobrazovala představy abstraktní (Nádherné úterý, Slavnost) i konkrétní (Skaliska, V moři), tato geometrie však nepůsobí chladně, přímky a křivky nejsou naprosto rovné a jako by se chvěly. Brzy pak vystřídala kreslení perem grafickou technikou označovanou jako suchá jehla a v první polovině šedesátých let přidala k vyrytým liniím body vzniklé prorážením plechu, ke kterému ji podnítila práce dědečka ševce, propichujícího kožené podrážky a zatloukajícího do nich floky.
Jsou filmy, které je vždy radost zhlédnout v kině. Jelikož těšení na karlovarský festival nezná mezí, vracíme pro vás na plátno nejoblíbenější tituly Světozoru z minulých ročníků.
Letošní úroda umění na Gymnáziu Prof. Jana Patočky. Jak na gymnáziu probíhá výtvarka? Přijďte si prohlédnout zlomek toho, co bylo v tomto školním roce vytvořeno. K vidění budou práce studentů nižšího i vyššího gymnázia a jako zlatý hřeb budou vystaveny i letošní maturitní práce z výtvarné výchovy.
Landscape festival jako dočasná laboratoř poskytne platformu pro seznámení s připravovanými proměnami vybraných území na Praze 3 a Praze 10 včetně revitalizace dopravního brownfieldu na kulturní a společenský klastr. Návštěvníci budou mít možnost navštívit ojedinělou pražskou divočinu v lokalitě Žižkova a Malešic. Festival potrvá od června do září 2024. Tříměsíční mezinárodní projekt je připravován ve spolupráci s hlavním městem Prahou, městskou částí Praha 3 a IPR Praha a koná se pod záštitou náměstka primátora Petra Hlaváčka a místostarosty městské části Praha 3 Pavla Dobeše. Festival představuje totální zelený urbanismus a dočasnými intervencemi dává vzniknout novým příběhům v mikrolokalitách metropole. Chceme vytvořit participační proces, do něhož by se zapojilo co nejvíce rezidentů. Letošní ročník každoročního Landscape festivalu navazuje na pět předchozích, které se konaly v Praze (2014, 2015, 2018, 2020 a 2022), a na projekt Žižkovská spojka v roce 2021. Od roku 2020 se tyto akce konaly ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy a za její podpory. Doprovodné výstavy, debaty a přednášky poskytnou komunikační platformu soukromým i veřejným záměrům a diskusi nad důležitými tématy, jako jsou umění ve veřejném prostoru, taktický urbanismus, zelený urbanismus a adaptace na klimatickou změnu.
Deset designérů a deset objektů – deset příběhů, metod a přístupů tvůrčího procesu současného umění – objekty v prostoru pro sdílení emocí, pocitů a nápadů a výstava jako symbolické poslání: to i více se nachází v pojízdné galerii obsahující deset originálních děl ze skla od desítky špičkových designérů, která zažila premiéru na loňském ©Designbloku a další, zahraniční prezentaci na Milano Design Week (duben) 2024. Třetím v pořadí je právě Designblok Cosmos prezentace v OGL – Lázně Liberec!
Petr Horvát (Praha, 1984*) je ustálen v podvědomí většiny lidí zejména jako přední postava českého skateboardingu. Již několik let však intenzivně koncentruje svůj talent i pozornost do umělecké sféry. Studium na umělecké škole v mládí přerušil, v první řadě kvůli sportovní kariéře, jeho vášeň pro výtvarné umění však neustala a ve studiu v současnosti pokračuje jako student 4. ateliéru na AVU. Jeho překypující entuziasmus pro malbu se zřetelně promítá do jeho tvorby (akryl, akvarel, olejové křídy či barvy ve spreji), která má nesmírný tématický a kvantitativní rozsah a není tak snadno zařaditelná mezi soudobé tvůrce.
Pod poněkud kryptickým názvem Husa na Kampě se skrývá reprezentativní výstava sbírky Vladimíra Železného, na které se návštěvníci setkají s díly nejvýraznějších osobností českého moderního umění. K vidění budou práce od Jana Zrzavého, Emila Filly, Toyen, Jindřicha Štyrského či Jiřího Karse. Z poválečného umění pak díla Květy Válové, Jana Koblasy a zejména Mikuláše Medka. Sbírku opatruje Galerie Zlatá husa, která letos slaví pětadvacet let své existence. Název výstavy tak odkazuje právě ke jménu galerie. Výběr děl pro výstavu osobně připravil Vladimír Železný, který je klíčovou osobností novodobého českého sběratelství. Podle vlastních slov chce ukázat proměnu českého umění během jednoho lidského života, od Splynutí duší Maxe Švabinského z roku 1901 po vrcholná informelní plátna Mikuláše Medka z poloviny 60. let.
Společný projekt Zuzany Jírové a Filipa Hauera zkoumá úzkosti, nejistoty a rozpory každodenního života v kontextu současné kapitalistické ekonomiky.
Petr Horvát (Praha, 1984*) je ustálen v podvědomí většiny lidí zejména jako přední postava českého skateboardingu. Již několik let však intenzivně koncentruje svůj talent i pozornost do umělecké sféry. Studium na umělecké škole v mládí přerušil, v první řadě kvůli sportovní kariéře, jeho vášeň pro výtvarné umění však neustala a ve studiu v současnosti pokračuje jako student 4. ateliéru na AVU. Jeho překypující entuziasmus pro malbu se zřetelně promítá do jeho tvorby (akryl, akvarel, olejové křídy či barvy ve spreji), která má nesmírný tématický a kvantitativní rozsah a není tak snadno zařaditelná mezi soudobé tvůrce.
Malíř Jan Zrzavý patří mezi národní klasiky, který výtvarným jazykem pomáhal pojmenovávat identitu české kultury. Autor často reprodukovaných jihočeských a vysočinských krajin, ilustrátor Erbenovy Kytice a Máchova Máje, scénograf Libuše a Čertovy stěny. A přeci tento malíř, jehož dílo bylo mnohokrát vystavováno, neprošel žádnou uměleckou školou, býval samotářem uprostřed davu obdivovatelů a nesl si v sobě od dětství osten jinakosti. Zápasil se svým tělem a homosexuální orientací ve značně konzervativním středoevropském prostředí, hledal východiska ze svého určení a nacházel je v umění a duchovních světech. Zrzavý jako moderní a progresivní autor, jehož dílo vyrůstá z hlubokého poznání starého umění, navazuje v 8smičce pomyslný dialog s motivicky či duchovně spřízněnými autory a autorkami. Témata spjatá s tělesností a krajinou (vnitřní i vnější), subjektivita a vědomé navazování na práce některých mistrů minulosti činí jeho tvorbu obzvlášť aktuální.
Příběh současné Ukrajiny a umělkyně ve válce.
Národní galerie Praha představuje výstavu, která otevírá téma bruslení a hokeje ve výtvarném umění. Od bruslení na zamrzlých kanálech, jezerech a řekách v Holandsku 17. a 18. století se tato společenská zábava přesunula i do českých krajin a do Prahy, a stala se běžnou součástí zimy pro všechny vrstvy obyvatel. V počátku 20. století se už začal hrát skutečný hokej, začaly se stavět první zimní stadiony a tento sport začal být vnímán jako součást národní identity. A postupně si našel své místo i jako téma v umění, pro některé výtvarníky se stal i volným polem pro výtvarné experimenty. Výstava představí řadu zajímavých děl ze soukromých i institucionálních sbírek, ale i díla současných umělců, z nichž některá vznikla přímo k příležitosti tohoto hokejového mistrovství.
David Böhm a Jiří Franta spolu tvoří již od roku 2006. Jejich práce má rozmanitý a široký roz-sah, od konceptuální a procesuální kresby, jež je pro ně asi nejcharakterističtější, až po instalace ve veřejném prostoru nebo performance. Zásadní je pro ně rovněž tvorba knih, oba mají za sebou několik autorských publikací včetně komiksů, časopisů nebo výtvarných katalogů. David Böhm (1982) i Jiří Franta (1978) absol-vovali v ateliéru Vladimíra Skrepla Akademii výtvarných umění v Praze. Za svou tvorbu získa-li celou řadu ocenění, byli celkem třikrát nominováni na Cenu Jindřicha Chalupeckého. David Böhm získal spolu s básníkem Ondřejem Buddeusem v roce 2013 cenu Magnesia Litera za publikaci Hlava v hlavě a v roce 2020 byl oceněn jako autor knihy A jako Antarktida.
Tento rok budeme promítat celkem čtyři korejské filmy. Na plátně se budou odvíjet příběhy z různých historických dob i filmových žánrů. Čekají nás Psí dny, Kniha o rybách a Mimo-zemšťané 1 a 2.
Výstava prací studentů KVV PedF UK ze semináře Ateliér II Kontexty umění a Ateliér 2. Téma nerůstu se v současnosti propisuje do mnoha uměleckých pozic a projektů. Jak jej vnímají a reflektují současní studenti a studentky výtvarné výchovy? Kurátoři výstavy: Vendula Fremlová, Michal Sedlák. Vstupné: Zdarma.
Novinkou letošní kampaně je MURAL AKCE CIHLA NA PŘÍKOPĚ, na který budou v průběhu léta opakovaně tvořit etablovaní čeští umělci. MURAL AKCE CIHLA NA PŘÍKOPĚ je součástí doprovodného programu mural art festivalu URBAN PICTUS. První velkoformátové vytváří writer Michal Škapa známý jako Tron. Následovat jej budou Marek Číhal, Jakub Uksa a další výtvarníci.
Nefestík je sice nevelká, ale osobitá, pestrá a kvalitou překypující přehlídka zajímavých objevů i stálic na poli alternativní hudby. Stylový záběr je velmi široký, od folku, přes reggae, punk až po elektronickou taneční hudbu. Součástí festivalu bude i slam poetry, divadelní vystoupení nebo filmové projekce. Letos vystoupí například Manon Meurt, Pirates of the Pubs, Koňe a Prase, Mikkim a Dave Trumpeteer, Khoiba a desítky dalších kapel a DJů. Nefestík se koná v Nepomuku v půvabném areálu barokní Zelenohorské pošty od 21. do 23. června.
Zveme na výstavu diplomantů a diplomantek Akademie výtvarných umění v Praze.
OBRAS AKROBAD - (Tomáš Staněk a Josef Sedlák): Každodenní pohyb městem nabízí chodci obdařenemu dostatkem vnímavosti zážitek srovnatelný s dobrodružnou cestou přírodou. Labyrint budov, lamp, značek, stromů, kontejnerů, nečekaných objektů, protkaný vizuálním smogem, reklamou, graffiti a dopravním značením. Město je jako symbolická zahrada, vábící zvídavé a toulavé duše, vyzývající k objevování a dobývání. Organismus, který v každém svém momentu tvoří dokonalý abstraktní obraz. Kurátorkou výstavy je Kristýna Jirátová.
Výstava houellebecq! Adama Štecha není poctou francouzskému spisovateli Michelu Houellebecquovi ani ilustrací jeho děl.
Doprovodná výstava ateliérových prací umělců festivalu Wallz no.5
Proč nás tak lákají fantastické příběhy o cestách do vesmíru a proč nás zajímají více tajemné neobjevené světy než ten náš, na němž jsme bytostně závislí? Takové, ale i jiné otázky týkající se vztahů mezi člověkem a jemu (ne)známým světem chce roudnická galerie spolu s padesátkou generačně různorodých umělců předložit k veřejnému dialogu prostřednictvím nové výstavy.
Velké finále letošního DNB Kombatu je zde! 4 finálové crews uspořádaly svoje mejdany, dali do toho vše a teď už jen zbývá se dozvědět, jak to vše dopadlo! Přijď naposledy podpořit svoji oblíbenou crew, pořádně si zadupat a třeba se svými favority oslavit vítězství v letošním ročníku DNB Kombatu!
Velké finále letošního DNB Kombatu je zde! 4 finálové crews uspořádaly svoje mejdany, dali do toho vše a teď už jen zbývá se dozvědět, jak to vše dopadlo! Přijď naposledy podpořit svoji oblíbenou crew, pořádně si zadupat a třeba se svými favority oslavit vítězství v letošním ročníku DNB Kombatu!
22:30h
18:00 V devadesátých letech našel fotograf Karel Cudlín mizející svět 200 kilometrů od Košic na Ukrajině. Dal se tu tehdy vidět život, který jsme u nás znali už jen z vyprávění prarodičů. Děti, které přišly domů ze školy, nazuly dřeváky a vyhnaly kozy na pastvu. Když jste se seznámili s místním učitelem, otevřela vám dveře celá vesnice.
Vážení posluchači Radio 1, s příchodem léta a horkých dnů se nabízí skvělá příležitost, jak si zpříjemnit čas strávený v hlavním městě. Přijďte se ochladit a zároveň si užít nezapomenutelný zážitek na Prague Ice Cream Festivalu! Tato unikátní akce se koná před Průmyslovým Palácem Výstaviště Holešovické a slibuje, že si každý najde svůj oblíbený kousek mezi stovkami nabízených zmrzlin. Zahrají: Lazer Viking, Mutanti Hledaj Východisko, Papalescu2, Please the Trees, Andy Cermak, Spoluznít, DJ Josef Sedloň, DJ Tokátko, DJ Ufi Da Man
17:00 Z Vídně do Paříže, a nakonec do Řecka. Sluncem a rozjitřenými emocemi zalitá trilogie Richarda Linklatera nabízí unikátní vhled do jednoho milostného vztahu napříč několika roky. 17:00 Před úsvitem 19:15 Před soumrakem 21:20 Před půlnocí
15:00 hod. - Dynamické vyobrazení života ve zrychlené době.
15:00 Kyjov u Krásné Lípy – Galerie Nová Perla přichází se serii benefičních akcí, kterými chce podpořit aktivity projektu Nová Perla. První událostí je prodejní výstava obrazů Ivana Voseckého s názvem Return of the Art Dead, návrat umění, které nechce zemřít. Vernisáž výstavy proběhne 22.6.2024 v prostorách galerie Nová Perla od 15 hodin. Výstava potrvá do 29. září a bude otevřena vždy od úterý do neděle od 11 do 20 hodin. Ivan Vosecký je známý svými abstraktními obrazy a aktivistickými textovými instalacemi na veřejnosti. Jeho malby byly vždy vysoce ceněny, a jeho instalace často demolovány nebo zakazovány. Jako tomu bylo například po instalaci nápisu IzraHell na Letné, který instaloval po bombardování v pásmu Gazy v roce 2009 nebo zprávě Kill Them All, kterou zanechal na kancelářské budově americké společnosti v Berlíně po útoku Spojených států na Irák. V Perle budou vystaveny obrazy, které vznikly po několikaleté pauze. Ivan Vosecký posledních deset let žije a tvoří na Šumavě a do Perly přijíždí díky přátelskému pozvání od Ivana Mečla.
16:30h
12:30h
15 h - Jazz On The Roof: Veronika Vítová Trio (modern vocal jazz) 19 h - Cyrille Oswald Quartet (modern jazz) 22 h - Yvonne Sanchez Band (latin jazz & soul)
14:10 Jak zachránit draka 14:50 Garfield ve filmu 15:00 Céčko: Létání pro začátečníky / Northern Comfort (English friendly) 16:10 Rivalové / Challengers (English friendly) 16:50 Zásah štěstím 17:00 Céčko: Jagna 18:40 Chudáčci / Poor Thing (English friendly) 18:45 Motorkáři / The Bikeriders (English friendly) 19:20 Céčko: Chlast 21:00 Furiosa: Sága Šíleného Maxe / Furiosa: A Mad Max Saga (English friendly) 21:20 Ve jménu cti 21:30 Céčko: Dokonalé dny
Akce se odehrává kousek od Pražského Motola v krásném a hlavně zeleném areálu restaurace Železná panna. Prostor bývalého karavan kempu letos uvítá nejen fanoušky různých odnoží metalu a punku ale nově také skateboardy a jejich příznivce. Mezi kapelami samozřejmě nebude chybět naše organizátorská banda se kterou je ta největší sranda - MindRape, polští kamarádi - Over the Under, punkáči z kraje Švandy Dudáka - No more Hiroshima, thrash - Vibrathörr a jako hlavní chod si dáme Dosgamos z Itálie!
19:30 hod. - Dynamické vyobrazení života ve zrychlené době.
23h
12:00 Lassie: Nové dobrodružtví 14:00 Chlast 16:30 Na cestě s mámou 19:00 Máme prachy! 21:30 Motorkáři
17h
19h
22:00 - barový set legendárního českého Dje
OPEN AIR PSYTRANCE (Amarettina, Ondrej Psyla progressive set, Omnion live, Fire Show Animus And Nima) DIGITAL FOREST WARM UP (Daniel Dantte, Gondar, Ondrej Psyla, Zooropix, Searcher, ZardoZ) ZATOPENÁ GARÁŽ (Rocco Harris (UK), Phoebe Jo (UK), Mc Strategy (UK), Mc Bsk (UK), Big Lil (US), Moongose, Thalassophobia, Friends) 11:00 VÍKENDOVÉ PROTAŽENÍ PŘED CROSSEM (Jóga před Crossem)
21:30 hod. - Během zkoušky ochotnického divadla se prolnou životy ochotníků s osudy Čapkových postav ze hry “Ze života hmyzu”. Švankmajer se zde opět ukazuje jako mistr znepokojivých surrealistických animací.