Výstava Dangerous Love pojednává o lásce očima žen. Dvacetčtyři umělkyň představí jejich díla v Museu Montanelli od 18. 10. 2023. Neboť ani jejich profese není imunní vůči hořícím či zlomeným srdcím. Láska opájí, inspiruje, povznáší, utěšuje, trápí i zraňuje. Na výstavě jsou k vidění obrazy, fotografie, videoinstalace, objekty a artefakty.
Kolekce těchto dvou světoznámých autorů českého původu patří mezi nejdůležitější části sbírky Musea Kampa. František Kupka je jedním z nejvýznamnějších představitelů světového umění 20. století, průkopník abstrakce a nejdražší český malíř. Kurátor: Jan Skřivánek.
Zcela příznačně je výstava nazvaná Mlčení zasazena právě do barokního prostoru někdejší jezuitské koleje: její autor Jiří Straka, performer, sinolog a malíř inspirovaný kaligrafií, akcentuje na svých obrazech střet kultur, konkrétně vstup katolicismu do cizorodého prostředí, tj. do Číny a Japonska v 17. století. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava představí kurátorský výběr z nejmladší ženské malby a sochy orientované na figuru a figuraci. Název výstavy O TOBĚ postihuje narativy zaměřené na sebereflexi a introspekci, které lze sdílet. Každé JÁ se tu proměňuje v TY. Umění zde zrcadlí svět, v němž společně žijeme a jehož každodennost a banalita je výzvou k jejich překonávání. Kurátory výstavy jsou Petr Vaňous a Veronika Marešová (GASK).
Výstavní projekt zaměřený na reflexi díla a poetiky Franze Kafky v současném výtvarném umění.
Martina Skala je v Čechách známá především jako autorka a ilustrátorka dětských knih. Výstava představí její originální kresby pro dětské knihy i volnou tvorbu, které společně mapují cesty napříč kulturními světy, jimiž sama prošla, od Malé Strany až po indiánské vesnice. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Výstava Stále v pohybu Vratislava Karla Nováka pomyslně začala již v prosinci, kdy byl veřejnosti představen kinetický objekt Planety – Kruhy, který je umístěn v galerijních zahradách v rámci venkovní expozice GASK pod širým nebem. V únoru 2024 bude pak v prostoru tří výstavních sálů představen výběr z díla, jenž zahrnuje kinetické a interaktivní sochařské objekty a šperky. Kurátorkami výstavy jsou Kateřina Nora Nováková a Ludmila Šikolová spolu s kurátory GASK Vandou Skálovou a Richardem Drurym.
Interaktivní světelná expozice z dílny DEPO2015 provede malé i velké dobrodruhy netradičně pojatým světem písma, jeho historií, základy typografie, ale i šifer a komunikace obecně.
V letošním jubilejním roce představí GASK veřejnosti celoživotní dílo světově proslulého umělce Jana Švankmajera a jeho manželky Evy. Navazuje tak na koncepční linii projektů věnovaných velkým osobnostem českého animovaného filmu, které se v posledních letech uskutečnily v GASK (Aurel Klimt, Jiří Trnka). Výstava DISEGNO INTERNO, která se koná v roce 90. narozenin Jana Švankmajera, představí všechny tvůrčí oblasti, do kterých tento český surrealista zasáhl – jsou to koláže, grafika, objekty, knižní ilustrace, medijní kresby, taktilní experimenty, sběratelství a samozřejmě film. Důležitou součástí expozice bude také prezentace malířského díla autorovy manželky Evy Švankmajerové. Výstavu doprovodí série přednášek, filmových projekcí a komentovaných prohlídek. Lektorské centrum GASK nabídne programy pro školy, animační workshopy a výtvarné dílny pro rodiny s dětmi.
Nejnovější série velkoformátových abstraktních pláten Kamily Ženaté je pozváním k návratu k podstatě věcí.
Výběr z nejnovější tvorby Martiny Staňkové vypráví příběh kresby a linie, která se jednoduchým, ale intenzivním opakováním, rozpínáním a transformací proměňuje v rozvibrovanou, a přesto přesvědčivou plochou. Zachycuje těkavý pohyb mezi jasně vyznačenými body, mezi konkrétními hodnotami, které jako by byly téměř konstantami skrze svou univerzálnost, přesto se ve své působnosti a křehkosti dotýkají tématu dočasnosti.
Planeta Praha vypráví o pražské přírodě jinak, než jsme zvyklí. Vykresluje příběhy ze špinavých dvorků, počůraných nároží a křoví na sídlišti spíše než z Divoké Šárky či Prokopského údolí. Pozoruje město „očima“ rostlin a živočichů: jak vnímají chodníky, pukliny v omítce, nádražní peróny nebo pouliční lampy? Jak využívají prostředí, které si lidé vystavěli pro sebe? Kolik „obyvatel“ vlastně Praha má?
Tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana.
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahr-nujících oblasti tvorby tradičně označované jako neoklasicismus, verismus, nová věcnost, soci-ální umění, magický realismus a primitivismus, ve fotografii zejména nové vidění. V obsahové rovině se často jedná o zachycení moderního života a jeho proměn v souvislosti s rozvojem technologií, ženské emancipace, možností cestování, komunikace, zábavy. Tato díla reagují jak na společenský úspěch nově se etablující střední třídy, tak na palčivé sociální problémy eko-nomicky rozdělené společnosti. Kurátoři: Anna Habánová, Ivo Habán, Helena Musilová.
Mezinárodní skupinová výstava „Žádný pocit netrvá věčně. Díla na papíře ze solidárních sbírek Skopje a Lidice“ představuje umělecká díla devatenácti umělců a umělkyň z celého světa, kteří jako jedni z prvních v šedesátých letech odpověděli na výzvu darovat své dílo do dvou solidárních sbírek vznikajících tou dobou v Lidicích a ve Skopji. Umělci a umělkyně ve své štědrosti darovali svá díla, přestože sami v řadě případů neměli dostatek finančních prostředků. Ve spolupráci s Národní galerií Praha, MoCA Skopje a Kunsthalle Vídeň vzniká na našem území jedinečná dvoj-expozice, se společným názvem „Žádný pocit netrvá věčně.“ jejíž plná šíře se divákům otevírá jak ve Veletržním paláci, tak v Lidické galerii. Umělci: René Bértholo, Lars Bo, Angelica Caporaso, Peter Clarke, Jef Diederen, Juraj Dobrović, Henrik Finne, Derrick Greaves, Dževad Hozo, Andrej Jemec, Toni Mau, Ileana Micodin, Barbara Narębska-Dębska-Kozłowska, Nemes Endre, Ankica Oprešnik, Fayga Perla Ostrower, Roland Pichet, Ioanna Veropoulou-Spiteri a Karel Vaca.
Stavba raně barokního zámku Troja byla zahájena v roce 1679. Autorem projektu zámku byl architekt francouzského původu Jean Baptiste Mathey. V návrhu zúročil zkušenosti ze svého pobytu v Itálii a inspiroval se typem římské příměstské vily. Středem a dominantou celé hmoty stavby je velký sál, z něhož se do obou stran rozbíhá chodba s enfiládou přilehlých salónů. Po stranách stavbu vertikálně i horizontálně ukončují dvoupatrové věžovité belvedery. Sochařská výzdoba dvouramenného schodiště vedoucího do zahrady byla svěřena drážďanským uměl-cům Georgovi a Paulu Hermannovým. Monumentální plastiky, zdobící schodiště, symbolizují boj Titánů s antickými bohy. Jednotlivé plastiky po obvodu schodiště představují antické bo-hy, alegorie denních i ročních období a světadílů. Malířské práce v přízemí zámku převážně uskutečnil Carpoforo Tencalla, v prvním patře zámku působili Francesco Marchetti a jeho syn Giovanni Francesco. Pro iluzívní výzdobu velkého hlavního sálu povolal stavebník vlámské malíře Abrahama a Izáka Godynovy.
Výstava se zaměří na problematiku dočasného využití veřejného prostoru. V rámci projektu se v galerii uskuteční série setkání ve vybrané čtvrtky – tzv. „Laboratoří“.
Lidské tělo jako známé i neznámé území. Výstava představuje nejrůznější podoby těla a zdůrazňuje téma odlišnosti jako nositele pozitivních impulsů a změn ve společnosti. Fotografie, videa a instalace jako oslava nekonečných možností a mystéria superorganismu – lidského těla.
Vstupte do magického světa trojrozměrných knih a staňte se součástí příběhu. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy otevírá interaktivní výstavu pro celou rodinu, která představí tvorbu i osobnost světoznámého ilustrátora a grafika Vojtěcha Kubašty.
Zakladatelka norské tradice experimentální grafiky a první žena–rektorka umělecké akademie ve Skandinávii Zdenka Rusová se narodila v Praze (1939), ale v Norsku žije od roku 1970. Museum Kampa představí její kresby a grafické listy z českého i norského období.
Srdečně Vás zveme na vernisáž výstavy V zajetí překladu. Jaroslav Zaorálek a jeho nakladatelé, která se uskuteční ve čtvrtek 11. 4. 2024 od 18 hodin. V rámci vernisáže budeme křtít novou publikaci "Vzpomínky na překladatele Jaroslava Zaorálka" jeho manželky a významné sochařky Hedviky Zaorálkové, kterou jsme vydali ve spolupráci s Muzeem literatury. Úryvek z knihy přečte herec a umělecký šéf Dejvického divadla Martin Myšička. Výstava je věnovaná významné roztocké osobnosti Jaroslava Zaorálka a jeho různorodé a bohaté činnosti. Připomene dlouholetou spolupráci překladatele s nakladateli Josefem Florianem a Rudolfem Škeříkem. Vystaveny budou knihy, korespondence, díla ilustrátorů i osobní předměty ze sbírek muzea a dalších institucí.
Německý Telekom je donátorem rozsáhlé sbírky východoevropského umění vzniklého během posledních dvou dekád. Sbírka byla založena v roce 2010 a sídlí v Bonnu.Také GHMP se za posledních deset let podařilo shromáždit poměrně rozsáhlý soubor současného umění od devadesátých let k dnešku. Oproti původnímu návrhu ze strany Nathalie Hoyos a Rainalda Schumachera, kurátorů sbírky, abychom vystavili výběr z této pozoruhodné kolekce, jsme se po vzájemných rozpravách rozhodli pro aktivnější spolupráci mezi našimi institucemi. V připravovaném projektu přinášíme srovnání obou sběratelských přístupů a pokoušíme se konfrontovat autory a jejich témata z naší i jejich strany. Pozornost obracíme také na to, co jedna i druhá instituce reflektují či sledují ve své sbírkotvorné strategii. Kurátorský tým GHMP, Nathalie Hoyos, Rainald Schumacher
Vzdělávací expozice na téma lidské identity
Kdyby nebylo je název druhé výstavy celoročního projektu galerie arto.to. Po výstavě věnované nejmladší generaci studentů AVU rozvíjí téma vztahovou síť v intimitě uměleckého prostředí silných, dnes již nežijících umělkyň, které měly přátelské vazby a silný lidský vliv na autorky mladší. Síť se tak rozestírá napříč umělkyněmi tří generací, mezi pozapomenutou malířkou Marií Jančovou, světoznámou filmařkou a výtvarnicí Ester Krumbachovou, fotografkou Libuší Jarcovjákovou, malířkami Květou a Jitkou Válovými a linka vede až k nejmladší z nich, sochařce Dagmar Šubrtové.
O volnočasové aktivitě, propojené s výtvarnými pracemi. „…Každý po práci něco dělá, či má své starosti a úkoly. Já maluju. Používám výtvarné médium jako dveře, či okno do světa mích vnitřních démonů a oblud. Po vytvoření takové obludy obklopené barvami ze mě spadne kousek takového démona, ovšem i s kouskem mě. Použitá technika je olej a akryl na plátně, desce nebo kartonu. Rámy sbírám na ulici.“
Začátkem dubna spouští DEPO2015 novou autorskou rodinnou interaktivní expozici Cesta kolem světa, která přináší unikátní koncept světelné zážitkové výstavy kombinované s prvky únikových her. Příběh expozice odkazuje na slavný román Julese Verna. Návštěvníci se na startu výpravy ocitnou v prostoru před obrovským kufrem. Jakmile do něj vstoupí, přesunou se v čase do začátku 20. století a ocitnou se v anglickém pánském klubu, kde budou vyzváni k sázce vykonat cestu kolem světa v šibeničním termínu. Návštěvníci přitom musí projít devíti působivě zpracovanými prostředími symbolizujícími různá místa celého světa. V každém z prostředí musí vyřešit zapeklitý úkol, aby získali indicii do svého pasu a mohli pokračovat v cestě dál. Při jejich plnění si užijí nejen dobrodružství, ale i zábavu. Jen ten nejprotřelejší hráč dokáže včas objet celou planetu a správně vyluštit všechny úkoly: na velkoplošné projekci rozehnat holuby z náměstí sv. Marka, vyvolat džina z lampy, uhádnout hádanku sfingy, porazit v tanci africké domorodce na obřím kinectu, rozeznít bubny v indickém chrámu, probudit ledního medvěda, dobýt severní pól a mnoho dalších. Jen ti nejlepší hráči na konci zvládnou získat poklad samotného Philease Fogga.
Výstava reprezentující převážně aktuální dílo malíře a sochaře Jaroslava Róny, které rozvíjí základní tvarosloví, motivy a tvůrčí koncepty jeho velmi dobře rozpoznatelného a charakteristického uměleckého výrazu a rukopisu.
Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko jsou slovenská umělecká dvojice, aktuálně žijící v Praze. Vytváří komplexní intermediální instalace a prostředí, které balancují na pomezí volného umění, designu a architektury. Při vytváření objektů často pracují s konkrétním obrazem či metaforou, obvykle je vstupním bodem nástroj („tool”) a jeho využití v určité situaci („motive”). Samostatná výstava v Galerii Kostka je tematickým ekvivalentem ke kolektivní výstavě ve velké galerii MeetFactory. Autoři pojímají výstavu jako náhled, nebo volnou kompozici aktuálních děl a objektů, bez cíle jakéhokoliv rozuzlení. Představují především nové objekty ze série Stĺpy a veže, které navazují na exteriérové dílo Kukaň (2023) inspirované architekturou ptactva, vzájemně se ovlivňujícím lidským a zvířecím stavěním a jeho přestupováním. Důležitý je zde motiv závětrné strany, jakési bezpečné plochy pro stavbu, růst, ukotvení, vpletení nebo dočasné přečkání. Ve vztahu s objekty jsou v prostoru rozmístěny menší série užitých předmětu, které spoluutváří světelné, zvukové a prostorové podmínky galerie.
Kolektivní výstava v hlavní galerii MeetFactory představuje celkem deset autorů a autorek, jejichž společným přístupem je tvůrčí balanc na hraně mezi volným uměním a designem. Jejich práce vyrůstají z užitých objektů, avšak jsou veskrze pojaty jako náročné tvarové a materiálové experimenty, kterými posouvají (a překračují) hranice designových objektů až do oblasti volného umění. Tato díla jsou proto spíše složitými sochařskými plastikami, které svým povrchem jako mimikry maskují svou původní užitou funkci. Francouzská umělkyně Audrey Large tento způsob tvorby definuje takto: „Přemýšlím o digitálních obrazech jako o hmotě, s níž pracuji, abych vytvořila objekty, nikoliv s primárním účelem funkčnosti, ale spíše pod záminkou blízkosti s divákem, abych zpochybnila jeho vnímání materiálnosti. Toto zpochybňování materiálů vyžaduje přehodnocení nástrojů, jimiž se s nimi manipuluje; zpochybňuje tedy status designéra, jehož úlohou je orientovat se ve 2D obrazech, 3D souborech, pohyblivých obrazech a objektech. V tomto kontextu mnou hýbe otázka povrchu a jeho potenciálu být fiktivní a nejednoznačnou substancí, na níž se může nacházet realita i hyperrealita.” Tadeáš Podracký využívá materiálovou dekonstrukci užitých forem až k sochařskému vyjádření; David Střeleček, podobně jako Johana Hnízdilová, hybridním způsobem kombinují tradiční keramiku s eko a solarpunkovými konceptuálními přístupy; Anna Jožová své skleněné objekty zasazuje do varovně antropocénních kontextů a Tereza Vinklárková vytváří tzv. „soft sculptures”, které široce kombinují užitou i terapeutickou funkci. Součástí výstavy budou také textilní a proplétané objekty letošní laureátky ceny Jindřicha Chalupeckého Judity Levitnerové, paravány Romana Štětiny či uměleckého dua Julia Gryboś & Barbora Zentková.
Centrum současného umění EPO1 uvádí výstavu Jízda, která se zaměřuje na ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka. V bývalé elektrárně se představí tvorba více než čtyř desítek umělců několika generací. Těžištěm monumentálně pojaté expozice jsou díla sochařů a sochařek (Jakub Flejšar, Karel Nepraš, Zdeněk Němeček, Paulina Skavová, Čestmír Suška, Vratislav Karel Novák) a tvůrců instalací (Jiří Černický, Jiří David, Krištof Kintera, Filip a Lukáš Houdkovi, Jan Stolín) v turbínové hale. Mezi malíři a malířkami najdeme například Alenu Anderlovou, Františka Mertla ve světě známého jako FRANTA, Ondřeje Kohouta, Michaela Rittsteina, Petra Písaříka, Natálii Roučkovou, Karla Štědrého, Jakuba Špaňhela nebo Lubomíra Typlta.
Nejnovější výstava fotografa Vojtěcha Vlka tematizuje fenomén masky v současné hudbě. Kolekce velkoformátových černobílých i barevných fotografií mapuje sólové interprety, ale i skupiny (převážně z české scény), které zvolily částečné či úplné zakrytí svých obličejů při vystoupení.
Výstava obrazů a objektů kostýmní a scénické výtvarnice a malířky. Navrhuje kostýmy, masky, loutky, objekty i scénické výpravy pro divadlo, film i televizi. Příležitostně se věnuje pořádání para divadelních módních přehlídek, happeningů a společenských eventů i realizacím v architektuře a výstavnictví. Uspořádala několik samostatných výstav volné tvorby z oboru malby, řezby, grafiky a ilustrace a zúčastnila se také množství kolektivních výstavy v oboru kostýmního a scénického výtvarnictví. Průběžně spolupracuje s předními divadelními i filmovými režiséry a většinou českých i moravských divadel, stejně jako filmových produkcí.
Petr Pelzmann je malíř srdcem a duší, maluje tedy existuje. Dnešní svět je však přehlcen významem a nutností vyprávět, jak kdyby již nevnímal to pronikavé ticho malířské kompozice a hravost barev. Malíř je výstava o malbě, křehkosti a nekonečného boje o překročení hranice v touze po dokonalosti. Vstup: zdarma.
Výstava krajského kola stejnojmenné soutěže výtvarného oboru pražských základních uměleckých škol, které se zúčastňují desítky pedagogů ZUŠ s kolektivy svých žáků. Představí jak jednotlivé výtvarné práce provedené různými technikami, tak výtvarné řady a projekty. Nemalou chloubou je i ukázka přípravy portfolií žáků k talentovým zkouškám na vysoké výtvarné školy.
Kompletní retrospektiva nejvlivnějšího světového animátora Hajaa Mijazakiho nabídne příležitost seznámit se s mistrovými prvními tituly, které ustanovily jeho charakteristický styl, přes jeho největší domácí a mezinárodní hity až po niterně osobní díla z pozdního období jeho tvorby. Přehlídka probíhá od 18. května do 22. června každou sobotu.
Nejisté situace navazují na projekt Pět nejistých situací z roku 2022 a Dvě nejisté situace z roku 2023 a představují různé přístupy k interakci sluchového a zrakového vnímání. Díla ze sbírek Galerie hlavního města Prahy slouží jako základ pro nové kompozice současných skladatelů, které potom novým způsobem „nasvěcují“ časové vnímání výtvarného díla. Ve výstavních prostorách Zámku Troja bude představen výběr děl ze sbírek GHMP a na ně reagující nové hudební kompozice ve formě nahrávek skladeb a výběr jejich partitur. Skladby pod uměleckým vedením Iana Mikysky interpretuje soubor Prague Quiet Music Collective. Všechny zazní v rámci celoročního doprovodného programu (setkání s hudebníky, koncerty v hlavním sále Zámku, hudební workshopy a další).
Malíř každodennosti, všedních dramat, melancholických meditací a civilistních námětů Jonáš Czesaný (1972) patří mezi etablované figurativní malíře mladší střední generace. Na českou uměleckou scénu nastupoval na přelomu století. Jeho práce byly zařazeny na důležité bilanční výstavy české malby a současného českého umění. Výstava HERNÍ INSTINKT je úsilím autora zasahovat do náhodností skladeb, jemně je „moderovat“, vytvářet z nich dějová seskupení. Ať jsou to kaštany odkazující na cyklicky se opakující stísňující roční dobu podzimu, nebo cigarety (Camelky a Marlborky), vykouřené na konkrétním místě v konkrétní čas. V obou případech jde o improvizované „soukromé vesmíry“, v nichž je přítomen autor se svým přemítáním o tom, co je a co v čase znamená přítomnost (být přítomen)? Zda je to kauzalita s logickými prvky vývoje mezi příčinou a důsledkem, nebo jen zpětně opodstatněná minulost, která zbavuje tíže, nebo ji naopak zakládá. Proti melancholii je tu kladena ironie banality. Výsměšná věcnost, kterou znají doslova všichni, ke každému však promlouvá jinak.
Premiérová výstava katalánského umělce v České republice nabízí výběr z aktuální série Vestigio, v kteří sledujeme zvířata a postavy ukotvené v blíže nespecifikovaných přírodních scenériích ocitajících se v hraničních situacích existujících mezi tradicí a nekonvenčností, dějinami a budoucností. Části končetin, anatomické odkrývání tělesných vrstev, ale i přímé citace historických obrazů představují ostatky, které slouží jako hlavní kompoziční nástroj. V Aryzové tvorbě se spojuje inspirace španělským kubismem, barokem, romantismem, fauvismem či historickými propagandistickými plakáty mísící se s dědictvím fotografie a současných figurálních tendencí. kurátor: Michal Stolárik, Lubomír Typlt
Poslední květnový týden zavítá na pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soudobé české a slovenské počiny na poli LGBTQ+ divadelního umění. Diváci potkají gay Hamleta ze Slovenska, premiéra Kardinál nabídne vhled do nejvyšších pater české katolické církve a jejího vztahu ke queer komunitě. Festival zakončí pohádka o dvou princích pro děti od 5 let.
23. ročník mezinárodního festivalu anglického divadla Prague Fringe odtajnil program a zahájil předprodej. Od pondělí 27. května do pátku 1. června se mohou diváci těšit na 140 představení od 36 souborů z 15 zemí světa. Tradiční i neobvyklé divadelní prostory na Malé Straně znovu ožijí mezinárodními inscenacemi nového divadla, komedie, story-tellingu, divadla pro děti a dalšími žánry.
Národní galerie Praha představuje výstavu, která otevírá téma bruslení a hokeje ve výtvarném umění. Od bruslení na zamrzlých kanálech, jezerech a řekách v Holandsku 17. a 18. století se tato společenská zábava přesunula i do českých krajin a do Prahy, a stala se běžnou součástí zimy pro všechny vrstvy obyvatel. V počátku 20. století se už začal hrát skutečný hokej, začaly se stavět první zimní stadiony a tento sport začal být vnímán jako součást národní identity. A postupně si našel své místo i jako téma v umění, pro některé výtvarníky se stal i volným polem pro výtvarné experimenty. Výstava představí řadu zajímavých děl ze soukromých i institucionálních sbírek, ale i díla současných umělců, z nichž některá vznikla přímo k příležitosti tohoto hokejového mistrovství.
Představíme umělce a odborníky ze zemí Střední Asie a Východního partnerství inspirované tématem dědictví a ztráty. Umělci divákovi poskytují platformu pro zkoumání a kritiku dopadu ruské koloniální politiky v různých regionech. Zastoupené regiony: Kazachstán, Uzbekistán, Arménie, Bělorusko, Ázerbájdžán, Čečensko, Severní Osetie, Tatarstán, Kaliningrad. Kurátorka: Tamara Moyzes. Vstup: Zdarma
Představíme umělce a odborníky ze zemí Střední Asie a Východního partnerství inspirované tématem dědictví a ztráty. Umělci divákovi poskytují platformu pro zkoumání a kritiku dopadu ruské koloniální politiky v různých regionech. Zastoupené regiony: Kazachstán, Uzbekistán, Arménie, Bělorusko, Ázerbájdžán, Čečensko, Severní Osetie, Tatarstán, Kaliningrad. Kurátorka: Tamara Moyzes. Vstup: Zdarma
19:30 pohybově-obrazová inscenace vychází z nezveřejněných deníků režiséra Petra Lébla v režii Daniely Špinar
Špičková vystoupení zahraničních umělců, světové premiéry, to nejlepší, co v poslední době vzniklo na domácí scéně, i dnes už legendární představení. Pět dní plných zábavy, adrenalinu a dechberoucích akrobatických výkonů, to je 14. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirk-UFF. Koná se od 29. května do 2. června ve východočeském Trutnově.
Mezinárodní festival performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v termínu od 29. května do 15. června 2024. Osídlí venkovní prostory piazzetty a bývalou restaurační budovu Národního divadla v Praze (tzv. Themos). Tématem letošního 4. ročníku je Revealing/Odkrývání, v jehož rámci se festival zaměří na zviditelňování skrytých společenských témat a do popředí posune české i zahraniční umělce a umělkyně, kteří si zaslouží více pozornosti veřejnosti i uměleckého světa.
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
19:30h
Kdo má rád animované filmy? A chce se přidat mezi ty, co si svůj film umí vytvořit? Villa Pellé ve spolupráci s Memorinem otevírají kurzy digitální animace pro malé i větší děti. Společně se naučí animovat různými technikami. Od ploškové animace po složitější kreslenou, ale i třeba animaci s greenscreenem až po filmový trik. Účastníci kurzu se budou zabývat scénářem filmu a naučí se film také ozvučit. Výsledkem kurzu bude vlastní film.
Umělecká skupina Pondělí vznikla v roce 1989. Jejími členy byli Milena Dopitová, Pavel Humhal, Petr Lysáček, Michal Nesázal, Petr Písařík a Petr Zubek. Svoji činnost skupina ukončila roku 1993.Nyní se bývalí členové skupiny (ovšem bez Michala Nesázala) opět setkávají. Po tolika letech nemůže již jít o oživení skupinového projektu, nyní jsme svědky především setkání rozvinutých uměleckých osobností. Jedno však mají stále společné: výrazné autorské zacílení se u nich pojí s vědomím, že umělecká tvorba není jen práce s konkrétním materiálem a technikami jeho zpracování, ale jde též o svébytný diskurs.
16:00 Céčko: Anatomie pádu 16:15 Saint Omer 17:00 Garfield ve filmu 18:30 Back to Black (English friendly) 18:50 Céčko: Dokonalé dny 19:00 Priscilla (English friendly) 20:50 Rivalové / Challengers (English friendly) 21:10 Občanská válka / Civil War (English friendly) 21:20 Céčko: Club Zero (English friendly)
20:00 - indie rock v podání řeckého Thannose a jeho hostů
19:30 Amerikánka, režie: Viktor Tauš
20:00 Wariot Ideal zkoumají otázky netolerance na pozadí rádoby zábavného spektáklu pro veterány všech kulturních válek.
20:30 - Cirkusoví básníci My!Laika vzdali snahu skutečně porozumět světu a místo toho se rozhodli zabývat se ještě intenzivněji vším nepochopitelným, aby si tak vytvořili svůj vlastní vesmír.
20:00 - indie rock v podání řeckého Thannose a jeho hostů
Lucia Moholy: Exposures je první ucelenou prezentací tvorby spisovatelky a fotografky pražského původu Lucie Moholy (1894–1989). Výstava čerpá z nově objevených sbírek a archivních dokumentů a představuje celou šíři jejích spisů a fotografií od 10. do 70. let 20. století. Zaměřuje se především na její začátky v Československu a Německu, na rozsáhlou portrétní tvorbu i její zapojení do raných forem informační vědy včetně mikrofilmu v Anglii a Turecku. Výstava mapuje také její působení v uměleckých kruzích v Curychu, kde prožila posledních třicet let svého života.Nedílnou součástí kurátorské strategie výstavy jsou taktéž fotografie a videoinstalace umělce Jana Tichého, které jsou v dialogu s některými absencemi v díle Lucie Moholy.
21:30h
20:00 Wariot Ideal zkoumají otázky netolerance na pozadí rádoby zábavného spektáklu pro veterány všech kulturních válek.
19:30h
19h
20:00 Charitativní projekce filmu Forrest Gump na podporu dětí z dětských domovů. Dojal miliony lidí na celém světě, dosáhl na několik Oscarů, a nyní se po třech dekádách od své premiéry vrací na velké plátno. Během své životní pouti projde dobrosrdečný prosťáček Forrest Gump mnohými klíčovými historickými událostmi moderních dějin USA, včetně desegregace škol, války ve Vietnamu i aféry Watergate.
18:00 Ještě předtím, než se ponoříte do pastelového oparu za zvuků šedesátkové pop music, se přijďte ztratit v melancholicky blikajících neonech velkoměsta. Napjatě očekávanou Priscillu (2023) uvedeme spolu s nestárnoucí, atypickou love story, Ztraceno v překladu (20023). 18:00 Ztraceno v překladu 20:30 Priscilla
13:00 – Mezi hlavní kompetence zastupitelstva města, či obce (od starosty*ky, po úředníka*ice) patří široká škála úkolů a odpovědností, které se týkají správy města, jeho rozvoje a zajištění potřeb obyvatelstva. Architekt*ka města či obce, jako poradce*kyně zastupitelstva, se pak věnuje rozvoji veřejného prostoru. Ve tříhodinové Laboratoři veřejného prostoru představíme interaktivně nové přístupy k využití opuštěných prostor, kombinující urbanistické, architektonické, ekonomické a výtvarné aspekty.
16:00/KINO ART – Benátky – nekonečně avantgardní 18:00/NOVINKA – Priscilla 20:00/STAGE KAVÁRNA – Music family – koncertní stage pro začínající kapely
19:00 Slavnostní koncert známé umělecké školy ZUŠ Lounských, během kterého si absolventi školy převezmou svá absolventská vysvědčení. Vystoupí Komorní orchestr školy a sólisté.
UpTone (Psymon Spine (USA/DE) a host) OPEN AIR RAP 19:00 (Gambrz Reprs a hosté) DNB RAP STAGE (Furiouse Freeaks a hosté) TECHNO HOUSE AFTERPARTY (Lewis P a hosté)
20:00 Komici ze skupiny Underground Comedy představují skoro nový formát zábavného večera Nesem vám noviny, ve kterém vás provedou událostmi z uplynulého měsíce v Česku i v zahraničí. Formou kvízové soutěže se společně pozastaví nad tím, co hýbalo a dosud hýbe veřejným děním.
21 h - JAZZBIT / Mladí ladí jazz 2024 (young jazz)
Práce Manuela Tainhy vychází z osobní, přesto pozorovatelské zkušenosti s architekturou. Zkoumání procesuální podstaty malby ho dovedlo k experimentu s bělidlem, přírodními pigmenty i osvobození textilního podkladu od rámu.
20:00 Alternativní kapela na pomezí indie rocku, psychedelic popu a jazzu. Piano-saxofon-basa-bicí. Do dříve akusticky laděného zvuku se časem vkradly i elektronické prvky. Kromě materiálu z loni vydaného alba ●●● kapela představují nové, dosud nevydané písně. Na koncertě pravděpodobně vystoupí také druhá, hostující kapela (TBA).
21:15 - Představení, kde se snoubí stěna smrti se…životem! Kolektiv Le Mur de la Mort (Stěna smrti) navazuje na slavnou pouťovou tradici padesátých let a představuje poslední představení tohoto typu ve Francii. Jejich show Mortel Jus de Mortel v sobě kombinuje prvky cirkusu, divadla, pouťového průvodu i zákulisního života.
15:00 Rodinná dílna pro děti od 1,5 roku do 4 let se zaměří na to, co v nás zanechává umění a jaké v nás vzbuzuje emoce.
20:00 Doprovodný program k výstavě Všechno jako na počátku světa s profesorem Jiřím Horáčkem
19:30 Hybrid Sessions je každoměsíční událost konající se v Kampusu Hybernská. Akce vždy začíná kratším improvizačním vystoupením dvou hudebníků, kteří spolu nikdy v takovéto konstelaci nehráli a kteří přicházejí z různých hudebních scén. Tentokrát vystoupí flétnistka Andrea La Rose a pianista Jonas Cambien. Vstup: zdarma.
09:30 + 11:00 O veliké řepě, 18:00 Záhada hlavolamu
19:00 Černá komedie o síle přátelství.
15:00 - Chcete umět žonglovat a u toho se hýbat? Přijďte na workshop Lukase Blisse!
15:30 - Představení, kde se snoubí stěna smrti se…životem! Kolektiv Le Mur de la Mort (Stěna smrti) navazuje na slavnou pouťovou tradici padesátých let a představuje poslední představení tohoto typu ve Francii. Jejich show Mortel Jus de Mortel v sobě kombinuje prvky cirkusu, divadla, pouťového průvodu i zákulisního života.
18:00 - Představení, kde se snoubí stěna smrti se…životem! Kolektiv Le Mur de la Mort (Stěna smrti) navazuje na slavnou pouťovou tradici padesátých let a představuje poslední představení tohoto typu ve Francii. Jejich show Mortel Jus de Mortel v sobě kombinuje prvky cirkusu, divadla, pouťového průvodu i zákulisního života.
19:00 - Jedno z nejoriginálnějších sólových vystupení nastupující cirkusové generace. Stefan Kinsman jako postava John Henry vytváří nepřetržitou živou instalaci navazující přímý a blízký kontakt s okolím. Tomu napomáhá i pozice diváka, který sedí dokola jeho dřevěné chatrče (scény).