Komorní výstava představuje stěžejní Bílkovy práce, inspirované Březinovými básněmi a prózou. Díla ze sbírky Galerie hlavního města Prahy doplňují zápůjčky z Muzea Otokara Březiny v Jaroměřicích nad Rokytnou a z významné sbírky soukromého pražského sběratele.
Připravujeme pro vás výstavu kulis, rekvizit a hrdinů animovaného filmu Myši patří do nebe. Film vypráví o dvou úhlavních nepřátelích, malé myšce Šupito a lišákovi Bělobřichovi, kteří se po nešťastné události spolu (ač neradi) znovu setkají ve zvířecím nebi. Díky absenci přirozených pudů a nezvyklému odstupu od pozemských věcí mezi nimi postupem času vznikne hluboké přátelské pouto. Na cestě nebem musí oba společně zdolat různé nástrahy, splnit úkoly a překonat překážky a na konci jejich putování na ně čeká velké překvapení. Pokud jste film viděli, s radostí si připomenete jednotlivé scény. A pokud ne, vůbec nevadí, ale věříme, že ho pak velmi brzy shlédnete. Výstava je určena primárně pro děti, ale dospělí se zde rozhodně nudit nebudou.
Tentokrát půjde o sochařské skici a studie k pomníkům, památníkům a sochám ve veřejném prostoru. Naše sbírky disponují řadou z nich, některé mají k definitivní realizaci velice blízko, jiné jsou viditelně pouhým prvním krokem k hledání celkového výrazu. Najdeme zde také některé studie, které nebyly nikdy realizovány, protože vznikly pro pomníkové soutěže, ve kterých zvítězil některý ze soupeřů, nebo, jak už to u nás bývá, sehrála svou roli přízeň mocných. Pokusili jsme se představit celou řadu skvělých příkladů, které vedly ke vztyčení pomníků, dekorativních plastik nebo děl s volným námětem inspirovaných ženskými půvaby či úctou k obyčejnému řemeslu, ať už známých z našich parků a zahrad, nebo z fasád významných budov. Diváci se setkají s díly z rozmezí let 1880–1980 a s řadou věhlasných jmen jako Bohuslav Schnirch, Josef Václav Myslbek, Ladislav Jan Šaloun, Bohumil Kafka, Josef Mařatka, ale i se jmény autorů, kteří byli privilegováni v období socialismu – Jan Hána, Josef Malejovský nebo Jiří Kryštůfek.
Výstava v Bílkově domě v Chýnově představuje především umělcova díla s husitskou tématikou a reliéfy z druhé poloviny jeho tvůrčího období. Další exponáty připomínají sochařovo přátelství s významnými českými básníky Juliem Zeyerem a Otokarem Březinou a spolupráci s chýnovskými hrnčíři. Atmosféru obytných interiérů dotváří Bílkem navrhovaný nábytek.
Interaktivní expozice Trnkova zahrada 2 rozehrává a oživuje příběh nejúspěšnější dětské knihy Jiřího Trnky Zahrada. Příběh, ve kterém se pět malých kluků objeví cestou do školy starobylou zahradu, v níž prožijí řadu nečekaných setkání a veselých dobrodružství. Expozice Trnkova Zahrada 2 převádí původní příběh do multimediální instalace s originální scénografií, rozehrávající ilustrace Jiřího Trnky do podoby kouzelné zahrady. Malí i velcí návštěvníci se v něm vtělí do postav 5 kluků z knížky a na vlastní kůži prožijí jejich dobrodružství. Setkají se všemi hlavními postavami z knihy: kamenným trpaslíkem, zlomyslným kocourem, dobráckými slony, přemoudřelou velrybou i zpívající psí smečkou. Důraz je přitom kladen na interaktivitu, práce s návštěvníkem a jeho zapojením do celého děje.
Důmyslně komponovaná výstava ke stému výročí narození velkého českého spisovatele 20. století Ladislava Fukse.
Název nejnovějšího projektu typografa, malíře, grafika, zakladatele legendární Střešovické písmolijny, ale i hudebníka a textaře v jedné osobě Františka Štorma Maldorör Disco spojuje zdánlivě nespojitelné – zcela v duchu příslovečného „náhodného setkání šicího stroje a deštníku na pitevním stole“. Autor dovolí návštěvníkům nahlédnout do svého ateliéru, kde práce kvasí zároveň na několika frontách – paralelně s hudebními experimenty, společnými zkouškami a demonahrávkami vzniká série divoce barevných psychedelických maleb, které tvoří podklad pro Štormovu grafiku s výrazným podílem autorského písma. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Až do 5.11.2023 můžete navštívit výstavu s dobrodružnou zápletkou Rychlé šípy a tajemství Stínadel, která zpracovává fenomén komiksu Rychlých šípů z pohledu ilustrace a počátků české komiksové tvorby. Seznamuje návštěvníky s kultovními postavami autora Jaroslava Foglara a nejznámějšími kreslíři tohoto komiksu. V kulisách zámeckého sklepení pak zažijete atmosféru tajuplných Stínadel a možná rozluštíte i záhadu ježka v kleci.
Samostatná výstava představující autorovy nové obrazy, sochy a pohyblivý obraz ve vzájemném instalačním propojení.
Sochařka a multimediální umělkyně Markéta Váradiová (*1973) se věnuje objektům a instalacím pracujícím s fyzikálními jevy, které využívá pro vytváření specifické vizuality podporující divákovu imaginaci. Prostřednictvím této hry rozkrývá další úrovně prostoru či místa. Pro Experimentální prostor GASK připravuje dvě zdánlivě nesourodé instalace. Jejich společným jmenovatelem je princip ambivalentnosti, nejednoznačného výkladu primární vizuální situace a jejích významových posunů – jedno téma zpracované na dvou místech dvěma odlišnými metodami. Dalším společným prvkem obou instalací je zrcadlo – jako médium, které dokáže obraz jednoduše reflektovat, nebo významově posunout jeho původní premisy. Výstava bude mít přesah i do exteriéru galerie, kde se objeví zrcadlový objekt „Ratolest“ pracující s architektonickým kontextem. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Společný výstavní projekt Petry Vlachynské a Jaroslava Prokeše s lapidárním, a přitom dvojsmyslným názvem K dispozici vychází důsledně z místa a specifického prostorového rozvrhu přízemí severního křídla Galerie Středočeského kraje. Obě instalace reagují v elementárních formách na prostorové osy někdejší jezuitské koleje, Petra Vlachynská na horizontální pohled chodbou severního křídla a Jaroslav Prokeš na sklenuté prostory vlevo od hlavního vchodu ze Smíškovy ulice. Práce do místa vstupují s ohledem na jeho kulturní i duchovní historii. Spíše klidně, kontemplativně, a přesto sochařsky a instalačně důrazně transformují prostor a jeho vnímání. Kurátorkou výstavy je Veronika Marešová.
Výstava se zaměřuje na exil a vysídlení jak v hmatatelné, tak v imaginativní rovině. Překračuje dichotomii centrum-periferie a vstupuje do pole, které je neustále přepisováno, přetvářeno, současně mizí a znovu se objevuje. Vystavující: Kateryna Aliinyk, Ghazaleh Avarzamani , Eva Ďurovec, Darja Lukjanenko, Mina Nasr, Jura Shust.
Výstava Za slovy zkoumá způsob, jímž literární kultura nachází odezvu v dílech současných vizuálních umělců.
Radost ze života, optimismus a veselé svěží barvy. To vše najdeme v obrazech naivního malíře Josefa Kotrby (1896–1984). Srdečně zveme na prodejní výstavu jeho obrazů nazvanou Nalezený malíř Josef Kotrba, kterou pořádáme od 15. září do 30. října. Najdete nás na adrese Goetheho 17/2 na Praze 6 - Bubenči. Otevřeno denně (včetně sobot a nedělí) od 11 do 18 hodin. Doufáme, že touto výstavou obohatíme všeobecné povědomí o nový fenomén našich kulturních dějin.
Výstava "intimita, oddanost, vášeň" představuje první tvůrčí setkání. Libuše Jarcovjákové, Běly Kolářové, Karla Malicha, Zorky Ságlové a Květy Válové - pěti renomovaných českých autorek a autora v jedinečném výstavním prostoru Lidické galerie.
Galerie Miroslava Kubíka pořádá již desátý ročník Sympozia Litomyšl. Letošní sympozium v Litomyšli se navrací ke koncepci vůbec prvního tvůrčího pobytu, který Galerie Miroslava Kubíka uspořádala v roce 2012 a zaměřuje se na výrazné mladé osobnosti z české výtvarné scény. Na sympozium naváže výstava, která představí jednotlivé účastníky a jejich díla, která v Litomyšli vznikla.
Výstava Spolku Adalberta Stiftera (Mnichov) vznikla ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů (Praha) a Post Bellum (Praha) za podpory Česko-německého fondu budoucnosti a Bavorského ministerstva pro rodinu, práci a sociální věci. Přibližuje životní osudy a aktivity vybraných osobností z řad české a moravské šlechty po druhé světové válce.
Společenské změny, které prožíváme, konkurují nejsmělejším románům. Ale co když vám řekneme, že ve světě rychle měnících se technologií a transformací na poli umění zůstává citlivost základním stavebním prvkem? Přijďte a objevte, jak umění může proměnit váš pohled na svět. Vstup zdarma.
Výstava soutěžních návrhů na přestavbu Hlavního nádraží včetně vítězného návrhu dánského studia Henning Larsen Architects na Šťastný Hlavák.
Výstava s podtitulem Svobodné zednářství očima zednářů. Veliká Lóže České republiky, sdružující 28 zednářských lóží z celé země, slaví 100. výročí svého založení. Samotní zednáři se rozhodli uspořádat k tomuto výročí výstavu a seznámit vás se svojí historií i současnou činností. Výstava je dvojjazyčná, veškeré informace jsou uvedeny v českém a anglickém jazyce.
Mají poválečné budovy místo v naší historii? Nová výstava v Galerii Jaroslava Fragnera „Poválečná architektura jako památka“ se zaměřuje na proměny pražských staveb z období 1945–1989. Jak chráníme poválečné stavby v Praze a jak je přizpůsobit současnosti tak, aby neztrácely své výtvarné kvality? Výstava se soustředí především na historii a současný stav stanic pražského metra, součástí však jsou i příklady několik významných rekonstrukcí poválečné architektury. Návštěvníci a návštěvnice jsou zváni k prozkoumání původních plánů a perspektiv, fotek i fyzických artefaktů z některých pražských památkově chráněných budov, ale i budov, které by si ochranu zasloužily.
Bez fotografií Vladimíra Uhra (1925–2016) by se neobešla snad žádná publikace o barokní architektuře v Čechách. Jako pozorného a citlivého fotografa i vnímavého a jedinečného tlumočníka oživlých linií, tvarů i hry světla a stínů vstupující do dialogu s hmotou si ho vybral i přední historik barokní architektury Mojmír Horyna, když připravoval svou obsáhlou monografii o díle barokního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla. Výběr ze souboru santiniovských fotografií bude součástí celoročního programu Santini Immortalis, který připomene letošních 300 let od úmrtí tohoto barokního génia. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Epos 257 je český umělec pracující s urbanistickým prostředím a ikonografií města, absolvent Vysoké školy umělecko-průmyslové a člen mezioborového uskupení Ztohoven. Ve svých posledních projektech umělce zajímá město, jeho místa propojená ne-místy, jako celek. Vstup zdarma.
Jádrem výstavy jsou lyrické abstraktní obrazy s motivy světelných energetických zdrojů - jakési "vnitřní krajiny". Z velké části vznikaly v období nemoci autorovy ženy od loňského jara do letošního léta. Doplněk expozice pak tvoří pastely namalované při občasných toulkách přírodou i městem okolo řeky Otavy v Písku a které téměř vždy byly spojeny s koupáním se v řece od časného jara (březen, duben) až do velmi pozdního léta (září, říjen). Nakonec autor zařadil i jeden starší portrét své ženy Evy, jejíž památce je tato výstava věnována.
Výstava významné plzeňské výtvarnice Květy Monhartové.“Malování je činnost rozumu a srdce, zároveň velké dobrodružství“. Vernisáž výstavy se uskuteční 3. 10. od 17 hodin v kavárně Ústředna a její součástí bude vystoupení pražské hudební formace Jazzeto Balzamico.
Vystavujeme knihy, které získaly nejvyšší ocenění v každoroční soutěži pořádané Muzeem literatury a Ministerstvem kultury ČR.
Miroslav Petříček je předním českým filozofem a estetikem, který se po desítky let systema-ticky zabývá reflexí vizuálního umění. Své myšlenky o aspektech jazyka umění shrnul v množství textů, mimo jiné v knize Myšlení obrazem, která se stala hlavním impulzem pro vznik této výstavy. Naším nejvýznamnějším cílem je poukázat na zásadní vklad Miroslava Petříčka do vývoje českého výtvarného umění a pokusit se názorně vyjádřit klíčové myšlenky, o které se opírá jeho filozofický diskurz. Základem je konstatování, že setkání s obrazem je událost.
Studenti ateliéru Grafický design a vizuální komunikace (BcA.) Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU představují svoji vizi grafiky v prostoru plzeňských ulic. Zaměřili se na design prodejen, restaurací, kaváren a dalších provozoven a ukazují, jak si lze poradit s jejich označením a propagací v kontextu veřejného prostoru. Výstava představí návrhy jednotlivců i autorských týmů, které pracují s citem k architektuře, historii i k současnosti města Plzně a ukazují možnou budoucnost bez zbytečného vizuálního smogu, zato však s kvalitní grafikou!Výstava ateliéru Grafický design a vizuální komunikace (BcA), vernisáž 4.10. od 18:00
Deep Time, tedy hluboký čas, je původně geologický termín, odkazující ke změně perspektivy, která bere v úvahu stáří našeho vesmíru a jeho vývoj. Ten začal přibližně před 13,8 miliardami let. Pokud bychom si měli představit proces vzniku vesmíru v časovém průběhu jednoho roku, tedy s velkým třeskem 1. ledna, pak ke vzniku Země došlo v září, nejstarší známé horniny a zkameněliny vznikly v říjnu a lidé se objevili 31. prosince. Odlišný čas vesmíru umožňuje napojení na měřítko geologických sil tvarujících naši planetu. Pohyb výstavou by měl navodit imaginaci hlubokého času, odlišné vnímání, uvědomění si proměnlivosti geologických procesů a jejich provázanosti s naším životem. Východiskem jsou prožitky pohybu a reflexe krajiny, jiný způsob prožívání času pomocí technologie, napojení na čas oceánu, střet lidských a mimolidských jevů, proměnlivost hmoty. Díla pracují s chvějícími se okraji, do sebe zavinutým, hlubokým časem geologie, s cestou jako návratem a prohlubujícím se poznáním. Vystavující umělci/kyně: Michal Kindernay, Jimena Mendoza, Katarína Poliačiková, Jan Pražan Kurátorka: Lenka Dolanová Otevírací doba galerie: út–pá 14:00–20:00, so–ne 12:00–18:00
Zlata Ziborova vytváří prostřednictvím videa, objektů a fotografií důvěrné prostředí, které experimentuje s narušením intimních hranic a proměnlivostí těla. Transformací udržitelných materiálů zkoumá možné organické vztahy a reflektuje komplexitu identity. Situovaná znalost se stává výchozím bodem pro utváření mezidruhové intimity a společné tělesnosti. Kurátorka: Mia Milgrom Otevírací doba galerie: út–pá 14:00–20:00, so–ne 12:00–18:00
Ve svém uměleckém výzkumu se Giulia Cacciuttolo zajímá o zkoumání a odhalování emocionální a mnemotechnické síly objektu. Prostřednictvím sochařství, instalací a analogové fotografie zkoumá Cacciuttolo potenciální fyzický vztah mezi pamětí a objektem a mezi individuálními a kolektivními zkušenostmi. "Rituály" jsou zkoumáním ztráty a zármutku a nedostatku sdílených rituálů v naší současné společnosti, které by umožnily a legitimizovaly akt odchodu. Stává se průzkumem osobních a intimních rituálů vymyšlených k vymítání určitých pocitů a k uzavření. Kurátorka: Nika Kupyrova Otevírací doba galerie: út–pá 14:00–20:00, so–ne 12:00–18:00
Výstava Moon Harvest představuje sklizeň z tvorby malířky Evy Fajčíkové. Základ její práce tvoří studium eklektické směsi náboženských a spirituálních představ. Fajčíková hledá kontrující narativy k démonizaci jistých vlastností a schopností přisuzovaných ženám na základě misogynních výkladů tradičních spisů. Ve svých malbách vytváří jistý druh alternativní emancipační osobní a kolektivní mytologie. Kurátorka: Miroslava Urbanová Otevírací doba galerie: út–pá 14:00–20:00, so–ne 12:00–18:00
V roce 2024 uplyne 250 let od přijetí Všeobecného školního řádu a 155 let od přijetí školského zákona, který definitivně zavedl povinnou školní docházku. Výstava Ruce za zády a ticho je uměleckou reflexí přizvaných umělců – Hynka Alta, Jiřího Kovandy, Jaro Vargy, Jana Zdvořáka a Kolektivu Prádelna – na vývoj a podoby českého školství.
Rufina Bazlova (*1990 v Grodně) je ilustrátorka, tvůrkyně komiksu, autorských knih a loutek. Vystudovala Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, dlouhodobě působí na české výtvarné scéně. Používá tradiční řemeslnou techniku vyšívání, kterou však neuplatňuje dekorativně, nýbrž jako vyjadřovací médium v rámci protestní ironizace totalitní moci, představované především „posledním evropským diktátorem“ Alexandrem Lukašenkem. V současné době Rufina Bazlova pracuje na sociálním uměleckém projektu věnovaném politickým vězňům v Bělorusku s názvem #FramedinBelarus. Tento projekt bude těžištěm autorčiny výstavy v GASK, kterou koncipovala ve spolupráci s kurátorkou Sofiou Tocari.
Název výstavy František Kupka – Knihomol odkazuje nejen ke Kupkovu stejnojmennému kryptoautoportrétu z přelomu století, ale i k jeho dlouhodobému a systematickému zájmu o historii, filosofii a přírodní vědy, který stál nejen v pozadí jeho progresivních názorů na malbu, ale jehož výsledkem byl také poučený přístup k ilustracím historických textů. V neposlední řadě název odkazuje k fenoménu sběratelství bibliofilií a vztahu mezi umělcem a jeho přáteli a mecenáši. Tato tři témata tvoří základní pilíře výstavy Františka Kupky, která představí sedm souborů bibliofilií ze sbírek GASK. K vidění bude nejen slavné grafické album Čtyři příběhy bílé a černé z roku 1926, ale třeba i obě bibliofilská vydání Písně písní s Kupkovými ilustracemi – z roku 1905 a 1931. Soubory tisků doplní originály Kupkových děl ze sbírek Národní galerie v Praze. Kurátorkou výstavy je Vanda Skálová.
Galerie Cermak Eisenkraft_ představuje ve 2. patře Topičova domu na Národní 9 výstavu nazvanouVARIACE – Bruno Munari, Karel Štědrý, Stanislav Kolíbal, Bernard Aubertin, Alberto Biasi, Toni Costa,Edoardo Landi, Achille Perilli, Horacio Garcia Rossi, František Kyncl, Jan Kubíček, Zorka Ságlová.Všechny představené autory silně spojuje inklinace ke geometrické abstrakci a myšlenkymezinárodního hnutí ZERO v 60. letech 20. století, jehož cílem bylo vytvořit interaktivní díla a prostory,které by zrušily hranice mezi malířstvím, sochařstvím, instalací, umělcem a veřejností, a spojovalo jepřesvědčení, že umění musí být kinetické a participativní.
Výstava Asymetrická rovnice v galerii Etcetera je první společnou výstavní prezentací Jany Bernartové a Petra Duba. Ačkoli se jejich individuální tvorba dlouhodobě soustředí na zkoumání odlišných mediálních domén – Petr se věnuje ohledávání malby, Jana analyzuje nová média a digitální sféru – oba spojuje silně konceptuální uvažování a (přinejmenším zdánlivý) formální minimalismus. Výstava Asymetrická rovnice je pak především o tom, co na první pohled nevidíme – o snaze dát vzniknout nečekaným ekvivalencím, ale také si na druhé straně uvědomit nesouměřitelnost podstat i sebepodobnějších věcí.
Intermediální umělkyně Simona Koutná se ve své tvorbě zaměřuje na ideál funkčního plodného ženského těla, jak jej reprezentují zejména mainstreamová média. Výstava She Tried to Lie Down in Sulfuric Acid je osobním vyprávěním růže, otevřením nové verze narativního příběhu. Jeho podstata není uložena v realitě, ale v symbolu, na který jsme zapomněli.
První samostatná výstava umělce Patrika Adamce po dokončení Akademie Výtvarných Umění v Praze. V této site specific instalaci umělec spojí své technické a materiálové znalosti se svou jedinečnou estetikou a téměř konceptuálním myšlením. Vstup zdarma.
Výstava Dangerous Love pojednává o lásce očima žen. Dvacetčtyři umělkyň představí jejich díla v Museu Montanelli od 18. 10. 2023. Neboť ani jejich profese není imunní vůči hořícím či zlomeným srdcím. Láska opájí, inspiruje, povznáší, utěšuje, trápí i zraňuje. Na výstavě jsou k vidění obrazy, fotografie, videoinstalace, objekty a artefakty.
Koule v názvu této výstavy je symbol. Malíř Jakub Matuška aka Masker (*1981) v ní vychází z pocitu, který ve středním věku určitě má mnoho z nás. Domněle nekonečný večírek mládí skončil. Čas se rozkrájel na sled pracovních termínů a rodinných povinností. Dokonce i slovo „dovolená“ nabylo svého bolestivě pravého významu. Starosti všedního dne však (ještě) neodplavily touhu po svobodě a seberealizaci. Nesobecky založeným bytostem v takové situaci nezbývá než přijmout, že na „cestu ducha“ se vypraví teprve poté, až přivezou děti z kroužků, nakrmí je, vykoupou a dají spát. A to je pouze fragment životní reality, jíž nelze obejít, aniž to nebylo na něčí úkor. Maskerovy obrazy jsou alegoriemi komplexu pocitů, které v této životní fázi má ve svých rolích umělce, partnera či otce. Jako duchovně založený člověk nepřestává uvažovat o tom, nakolik je „koule“ nových starostí zkouškou, v níž opět máme obstát. Ale co my víme, třeba nakonec stejně skončíme „pádem do propasti“?
Zahajovací výstava v nově otevřené JSP Art Gallery bude vzájemným dialogem napříč generacemi, genderem a žánry. Světově uznávaní malíři zralého věku v uměleckém dialogu o metafysice těla se dvěma talentovanými mladými sochařkami. Spojovací osou autorů je tělo jako vstupní brána k tajemným sférám ducha. Úvaha k výstavě „Šepot těla“ Umění žije pod velkým tlakem „determinantů“ tohoto světa a jeho „moudrosti“. Umělec je více než kdykoliv dříve v dějinách odsouzen k samotě a k hledáni svého druhu „nad-reality“, „nad-předmětu“, neboť ty se nedají podle něj bezprostředně vyjádřit. Hrdinským, avšak tragickým způsobem, se snaží objevit dávno ztracené tajemství v chaosu materie světa. Kubistická defragmentace a abstraktní anihilace tváře světa staví umělce před volbu mezi žít, aby mohl umřít, a umřít, aby mohl žít. Umělec, v zoufale touze vnést světlo do temnoty, nekopíruje a neimituje, nýbrž tvoří formy schopné přijmout ideální obsah. Umění ve své vrcholné snaze po uchopení neuchopitelného spěje k vizi plnosti bytí ontologického tajemství. Cestou k tomuto cíli se stává tělo, jediná „jistota“ v celém rozpětí nejisté existence. Vyrůstá do role „stínu v jeskyni“ a nabourává existenciální skepsi ve vztahu k dávno ztracenému smyslu. Šeptá do ucha vnímavého pozorovatele, aby pohleděl skrze ně. Stává se „portálem“ k nepostihnutelným tůním tajemství ducha. Má-li uměni objektivní charakter a cíl, musí nutně vyjít ze zajetí vlastní subjektivity a pokořit se před nepostihnutelným tajemstvím a přes veškerou determinaci materie a nutně smrti říct – slovy Viktora E. Frankla – životu ano. Právě život manifestující se v šepotu těla je paradoxně cestou k jeho objektivizaci v uměleckém díle. Různé formy umělecké exprese mají jedno společ a tím je „tajemství života“. V různých – často antagonistických – formách a odlišných způsobech jeho interpretace se umělec skrze svou tvorbu snaží vymanit z otroctví objektivizace a deterministické, samotou a izolací v sobě sama uzavřené, subjektivizace. Ona tenka linie mezi smyslem a nesmyslem je předmětem uměleckého hledaní pravé podstaty bytí, byť často v dnešní době vyjádřené jeho opakem, tedy absurdem. Snahou této výstavy i celkového konceptu JSP ART GALLERY je ukázat takové umělce a takové umění, jež se ve své tvorbě snaží o překonaní oné deterministické antinomie života. Přejeme každému návštěvníkovi galerie, aby našel odvahu vstoupit skrze nabídnutý otevřený portál do sfér subtilních bytů a neproniknutelného tajemství, ať naslouchá šepotu těla a uslyší mysteriózní jazyk logosu.
Výstava, která vznikla ve spolupráci 3 evropských akademií výtvarného umění, je součástí výstavního cyklu Archeology of the Present.
Výstava po více než padesáti letech přiblíží dílo nejvýznamnějšího umělce barokního umění v Čechách – Petra Brandla (1668 Praha – 1735 Kutná Hora). Představí jeho monumentální oltářní plátna, která jsou pro účel této výstavy restaurována, dále portrétní tvorbu a námětově velice zajímavé žánrové malby. Diváci také prvně zhlédnou Brandlova nově objevená díla.
Vítejte do kraje fantasy, kde vládnou mágové, mohutní draci a světem putující udatní hrdinové a hrdinky. Vydejte se na pouť do neznámého vesmíru plného vysněných světů, jenž vypráví ilustrace a malby autorky. Výstava představuje nejen obálky knih, či jiné malby, ale i vybrané vnitřní ilustrace včetně úryvku z daných knih, pro které byly na míru tvořeny. Většina ilustrací ja malována klasickým akvarelem, ovšem technika malem se různí od akrylu, přes olej až po různé šelakové experimenty inspirované japonským lakem.
V roce 2023 jsme přišli s novinkou ve formě tzv. výběrové aukce starého, moderního a současného umění. V této aukci, která se uskuteční jen dvakrát ročně, bude vždy nabídnuto jen omezené množství několika desítek aukčních položek té nejvyšší sběratelské kvality. Aukce představí zásadní díla českých a zahraničních umělců, která mají z hlediska zhodnocení investice velký potenciál a která budou ozdobou každé umělecké sbírky. Dražba bude probíhat v odpoledních hodinách v naší galerii v ikonickém pavilonu Expo 58 ART a bude svým obsahem výjimečná. Nejvýznamnější položkou aukce bude snový obraz Marca Chagalla a dále oleje Aloise Wachsmana, Emila Filly, Václava Špály, Jakuba Schikanedera či Jana Kupeckého.
V roce 2020 uběhlo takřka bez povšimnutí (a v důsledku pandemie) výročí 100 let od narození jednoho z nejosobitějších českých umělců generace nastupující po druhé světové válce – Stanislava Podhrázského. Jeho zvláštní lyrika plná jistého znepokojení v sobě spojuje aktuální dobové tendence jako surrealismus, abstrakci a novou figuraci, přesto si ve svém spontánním projevu ponechává svoji charakteristickou originalitu. Podhrázský patřil k umělcům, kteří tvořili spíše v ústraní a pohybovali se nejraději v blízkém okruhu svých přátel. Neměl potřebu své dílo vystavovat, a po okupaci v roce 1968 dokonce ani léta vystavovat nesměl. Kvality jeho tvorby jsou však již časem prověřeny. Expozice v GASK Stanislav Podhrázský a přátelé představí průřez autorovým dílem v souvislostech uměleckého prostředí, v němž vznikalo, a umělecké tvorby jeho nejbližších přátel, jako byli Miloslav Chlupáč, Zdeněk Palcr, Zbyněk Sekal, Mikuláš Medek a další. Kurátorkou výstavy je Adriana Primusová.
Muzeum Karla Zemana slaví narozeniny a s jedenácti srdečními partnery si pro vás připravilo štědrá narozeninová překvapení. Přijďte do muzea a slavte kulturně, filmově, na slano, na sladko i třeba na lodi. Akce trvá až do 11. 11. 2023.
Jde o určitý start-up, který ve spolupráci s (A)void Gallery představuje v aktuální výstavě nazvané „O neuchopitelnosti“, site-specific intervenci od vizuálních autorů Václava Podestáta a Filipa Zemana. Oba autoři jsou provázáni jako absolventi nebo ještě studenti s Katedrou umění Technické univerzity v Liberci, kde v zaměření jednotlivých ateliérů můžeme vysledovat odkazy na tradici minimalismu i uměleckou práci s pojetím veřejného prostoru. Jejich prostorová intervence vychází ze specifik galerijního prostředí zrekonstruovaného „oka“, variabilního slovníku současného vizuálního umění a určitého druhu nadhledu a ironie.
Najděte krásu v obrazech dospělých lidí s mentálním znevýhodněním. Do obrazů vkládají svoje touhy, radosti a možná i drobná tajemství. Pojďte je odhalit spolu s námi. Obrazy se proměňují v originální novoročenky, které pomáhají šířit poslání Společnosti DUHA a podporují tak její klienty.
Výstava představí dílo britského umělce, hudebníka, spisovatele a zvukového mága Genesise Breyera P-Orridge.
19:00 vernisáž umělecké výzdoby klubu autorky Barbory Poslední