Článek Soutěž

KATEŘINA VINCOUROVÁ V GALERII RUDOLFINUM

V Galerii Rudolfinum zahájila 1. října výstavu Skin Care Kateřina Vincourová. Jedinečně rozsáhlá sólo prezentace významné české umělkyně je průřezem její tvorby od přelomu tisíciletí po nová díla vytvořená jako site-specific přímo pro prostory galerie. Grafickou identitu výstavy vytvořil Štěpán Marko. Výstavu Kateřina Vincourová Skin Care obohatí také řada doprovodných programů jako například pokračování hudební série Art Sounds nebo diskusních setkání s odborníky CRASH. Skin Care Kateřiny Vincourové bude v Galerii Rudolfinum k vidění do 4. ledna 2026. Vstupné je dobrovolné.

Otevíráme první z mnoha samostatných výstav, které, jak doufám, budou v Galerii Rudolfinum věnovány českým umělkyním. Nesmírně nás těší, že můžeme poskytnout prostor pro tvorbu Kateřiny Vincourové, která si na české umělecké scéně vydobyla jedinečné místo a tvoří na neustávající vysoké úrovni už více než třicet let,“ zdůrazňuje ředitelka Galerie Rudolfinum Julia Bailey.

Stavím ,klece‘ a snažím se v nich zachytit ozvěny svých myšlenek,“ říká o své tvorbě Kateřina Vincourová.
„V názvu výstavy Skin Care vidím reklamní slogan použitý skoro na každém kosmetickém produktu. Názevse tak pro mě pojí s tématy obsaženými v mé dřívější práci: konzumem, nadprodukcí a klamavými reklamními strategiemi. Zároveň obsahuje slova ,kůže‘ a ,péče‘, která se velmi úzce pojí s mou současnou tvorbou. A péče a pečovatelství zase přímo odrážejí mou životní zkušenost. Snad je v tom i trocha nadsázky a humoru,“ objasňuje vystavující umělkyně.

Samotný název výstavy – Skin Care – naznačuje blízkost těla, péči, křehkost i zranitelnost: tedy témata, která se v tvorbě Kateřiny Vincourové objevují opakovaně. Název výstavy je záměrně dvojsmyslný a evokuje povrch i hloubku, exponování i ochranu. Oba prvky – kůže i péče – se v autorčině tvorbě objevují a navzájem prolínají jak ve starších, tak i ve zcela nových pracích, které pro tuto výstavu vznikly. Ve výstavě se setkáváme s prvky vyprázdněnosti a deformace typickými pro tvorbu Kateřiny Vincourové.

„Možná je pro mě ohryzek přitažlivější než samo jablko. Všichni máme představu, jak to jablko bylo dokonalé, kulaté, lesklé a barevné, ale na ohryzku vidíme otisky zubů a cítíme proces a zkušenost, která je nám vlastní,“ vysvětluje Vincourová, jak tyto prvky ovlivňují její vnímání okolního světa. Často také pracuje s torzem jako symbolem fragmentace. Torzo čehokoliv je pro mě zdrojem imaginace vnitřní síly a poselství. Mnohem více, než kdyby to byl dokonalý ucelený obraz. Je to jako letmý pohled či dotek. Torzo je větev v zimě, o které víš, jak moc je plná života,“ říká umělkyně a upřesňuje, jak tento motiv souvisí s jejím pohledem na současnou společnost:

„V tělesném doteku je něha, láska, zrození, jistota i smutek z odcházení. Fragmenty těla mají humánní poselství, sakrálního ducha i jistou dávku grotesknosti. Cítím potřebu nechat tyto jemnosti promlouvat,“ uzavírá Kateřina Vincourová.

Svoji prezentaci umělkyně společně s kurátorkou Denisou Kujelovou koncipovala tak, že jí lze procházet oběma směry. Návštěvníci se v sálech mimo jiné setkají s novými verzemi ikonických děl Vincourové jako například Molekuly (2006/2025), které tvoří celek s nejnovějšími díly, jakým je kupříkladu Ticho (2025), vytvořenými v letošním roce jako site-specific pro Galerii Rudolfinum. 

„Prostředí výstavy v Galerii Rudolfinum Kateřina Vincourová koncipuje jako krajinu, kterou pojímá formou cesty, přičemž se v průběhu jednotlivých prostor fluidně proměňuje. Do svých prostorových kreseb a instalací integruje vše, co ji zajímá, včetně prostoru, ve kterém vystavuje. V její práci se kontinuálně odráží povaha utopických a dystopických světů fungující jako kritický komentář soudobé společnosti. V nich pak zkoumá možnosti a vlastnosti těchto stálých a nestálých míst a skrze sdílení mapy svých příběhů a myšlenek umožňuje kolektivní prožitek a zvědomění. Pro umělkyni je tak v tomto konkrétním případě důležité řazení jednotlivých sálů v kruhu a jejich prostupnost oběma směry, kdy začátek je zároveň koncem a naopak. Prezentuje tak cyklickou podstatu všech věcí, nekonečný návrat od konce k začátku, destrukci a znovuzrození,“ vysvětluje kurátorka výstavy Denisa Kujelová.

Skin Care nevyjadřuje jen vztah člověka k vlastnímu tělu, ale také k prostředí, které ho obklopuje. V rozšířeném smyslu výstava vybízí k zastavení a zamyšlení nad tím, co všechno znamená péče o naši hranici s okolním světem – tedy pečovat nejen o sebe, ale i o druhé a svět, ve kterém žijeme.

Doprovodný program

V rámci bohatého doprovodného programu k výstavě Kateřina Vincourová Skin Care se návštěvníci mohou těšit na komentované prohlídky s umělkyní a kurátorkou, ale i ředitelkou Galerie Rudolfinum Julií Bailey. Hudební program Art Sounds nabídne například setkání s Davidem Danelem nebo autorské čtení nové knihy Šeptej nahlas s Milošem Hrochem a hudebním doprovodem Obelisk of Light a Black Tar Jesus. V oblíbené sérii přednášek CRASH pohovoří v říjnu na téma umění instalace Vít Havránek (AVU), listopadový díl bude patřit živému natáčení společného podcastu Galerie Rudolfinum a v prosincovém dílu CRASH bude Kateřina Vincourová diskutovat se svými hosty o paliativní péči. Nedělní výtvarné dílny pro děti a dospělé Ateliérovky nabídnou reflexi výstavy.

Pokračují také vzdělávací kurzy pro nejmladší Dílna současného umění (7 – 11 let) a Dílna Art-Perform (12 – 16 let), do nichž lze děti přihlásit ještě i během října. Zimní část kurzů vyvrcholí společnou vernisáží obou dílen v prosinci v Artparku Galerie Rudolfinum. 

Kompletní doprovodný program k výstavě Kateřina Vincourová Skin Care pro všechny věkové kategorie a další nabídku naleznete na webových stránkách www.galerierudolfinum.cz.

Vystavující umělkyně

Kateřina Vincourová (nar. 1968) studovala na moskevské Akademii výtvarných umění V. I. Surikova (1986–1988) a poté na Akademii výtvarných umění v Praze (1988–1994). Stipendijní pobyty absolvovala v berlínském DAAD a v Headlands Centre for Art v Kalifornii. V roce 1993 získala ocenění Alexander Dorner Prize v Hannoveru a v roce 1996 Cenu Jindřicha Chalupeckého. Ve své tvorbě se věnuje především instalaci a objektu, do nichž často zapojuje atypické materiály a každodenní předměty. Spolu s proměnlivostí aspektů identity a vztahů zkoumá také možnosti prostoru a jeho nejednoznačnosti. Samostatně vystavovala například v American University Museum v Katzen Arts Center ve Washingtonu (2018), brněnské Fait Gallery (2016), varšavském Centre for Contemporary Art (2001), Météo Gallery v Paříži (1997) nebo Galerii Behémót v Praze (1992). Participovala na mnoha skupinových výstavách, jako například Bittersweet Transformation v Kunsthaus Graz (2016), Někdy v sukni v GHMP a Moravské galerii v Brně (2014), After the Wall v Moderna Museet ve Stockholmu (1999) či Home Sweet Home v hamburském Diechtorhallen (1997). Její práce jsou zastoupeny v mnoha státních, městských i privátních sbírkách.

Více o umělkyni: https://katerina-vincourova.net/ 

Kurátorka


Denisa Kujelová
(nar. 1980) je kurátorka a teoretička umění. V letech 2011–2025 byla ředitelkou a šéfkurátorkou Fait Gallery, kde iniciovala rozsáhlé výstavní projekty jako například Registrace Stana Filka (2021–22), Pavla Sceranková a Dušan Zahoranský – Práce na budoucnosti (2019), ČS KONCEPT 70. LET (2017) a sólo výstavy například Denisy Lehocké, Kateřiny Vincourové, Václava Stratila, Petra Veselého, Lenky Vítkové a dalších a kurátorsky připravila výstavy Druhá strana fotografie (2024), Jiří Hilmar – Anonymní forma čtverce (2023–24), Milan Maur – Nejisté sekvence děje (2022-23), Olga Karlíková – Nad ránem (2020), Karel Malich a utopické projekty (2019), Jan Merta – Návrat (2018), Markéta Othová – 1990–2018 (2018), Milan Grygar – Světlo, zvuk, pohyb (2017) a mnoho dalších. Je editorkou publikací ČS KONCEPT 70. LET, Karel Malich a utopické projekty či První kniha emblémů Lenky Vítkové. V současnosti se vedle sbírkotvorné a kurátorské praxe věnuje pedagogické činnosti na Semináři dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde zároveň dokončuje doktorské studium. Kromě současného umění se dlouhodobě zaměřuje na tematiku konceptuálních tendencí 60. – 80. let 20. století a na problematiku reflexe tvorby umělkyň v dějinách umění.

Výstava
Kateřina Vincourová Skin Care
2. října 2025 – 4. ledna 2026
Kurátorka: Denisa Kujelová

Vstupné dobrovolné

Mediální partneři: Hospodářské noviny, Aktuálně.cz, Forbes, Radio 1

Soutěž

V úterý 7. 10. můžete soutěžit o brandový balíček Galerie Rudolfinum a merch k výstavě.

Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.

Herní řád →
reklama
reklama
reklama