Článek

INSCENACE DECH V MEETFACTORY

Zaposlouchat se do tmy v inscenaci Dech

Inscenace o vztahu k matce, která z velké části proběhne ve tmě. To je nový autorský projekt dramaturga Matěje Samce a režisérky Natálie Deákové Dech, který bude mít premiéru 21. 7. v Divadle MeetFactory. V hlavních rolích vystoupí Jan Hájek, který exceloval v Houellebecqově Serotoninu, a Barbora Milotová. 

Josef se jmenuje Josef, ale nikdo mu neříká jménem. Když byl malý, věřil, že hvězdy se každou noc kousek přibližují. Hlavu si čistí náročnými horskými treky, má oblíbený bar, kde často zpívá jedna zajímavá zpěvačka smutné písně o náznacích lásky. Jeho osobní život je v troskách, svou manželku podváděl s ženskými z internetu v hnusných hotelových pokojích. Z nebe se spustil déšť, tichounký jako mrtvola.

Text napsal dramaturg Matěj Samec. Inspirací pro něj byla kniha Matka a tužka Josefa Winklera, kde rakouský autor řeší svůj vztah k matce a domovu. Ve spolupráci s režisérkou Natálií Deákovou (pro Divadlo MeetFactory např. inscenace Hoří, Pohlavní životy siamských dvojčat nebo Serotonin) pak vznikla inscenace dál rozvíjející toto téma, která se odehrává z větší části ve tmě. Po úspěchu divadelní adaptace podle knihy Michela Houellebecqa Serotonin se v Dechu do Divadla MeetFactory vrací herec Jan Hájek, který byl za roli Florenta-Claude nominován na Ceny divadelní kritiky a získal 1. místo v redakční volbě i-divadlo.cz. Partnerkou mu bude Barbora Milotová (např. filmy Pouta, Šarlatán), která hraje tři postavy: matku hlavního hrdiny, jeho sestru a náhodnou známost z baru. 

Nápad na hru ve tmě jsme s Natálií měli, když jsme během pandemie připravovali audio verzi Serotoninu. Výhodou je bezesporu možnost hrát si s iluzí, je zde větší prostor pro intimitu hereckého projevu, ale hlavně je pro nás velmi zajímavé jiné, aktivnější zapojení divákova podvědomí,” vysvětluje Matěj Samec. Diváci tak mají možnost inscenaci doplnit zapojením vlastní obrazové fantazie, vložit svoje představy, strachy a obavy. „Nejvíc se bojíme sami sebe, a toho, co v sobě každodenně nosíme,” dodává Matěj Samec. 

Zvuk tvoří páteřní komponent inscenace, do jisté míry nahrazuje scénografii. Zvuková metafora funguje na úrovni metafory scénické. Součástí příprav inscenace bylo mimo jiné natáčení zvuků přírody i lidského dechu v rakouských Alpách.

„Umění slyšet” je pro Matěje Samce zajímavým tématem. Lidé poslouchají kvanta podcastů, pořadů, rozhovorů, které mají zaplé jako kulisu, dávající jim pocit, že nejsou sami. Poslech inscenace Dech ale bude náročnější. Bude třeba se napojit, opravdu se zaposlouchat,” říká dramaturg. Podle něj je důležité zamyslet se nad tím, jakou novou roli může mít v této době divadlo, které kvůli pandemii čelí krizi. Benefitem by mělo v tomto případě být sdílení prožitku
s herci a ostatními diváky. Právě soustředěnost daná tmou může tento benefit sdílení akcentovat. 

Myslím, že posláním Divadla MeetFactory je hledat hraniční polohy a přitom pěstovat herectví, vytvořit prostor pro soustředěné a pozoruhodné herecké výkony,” dodává Matěj Samec. 

Dech
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
režie: Natália Deáková
scéna: Pavel Svoboda
kostýmy: Jana Smetanová
hudba: Jakub Kudláč
sound design: Ondřej Gášek
produkce: Magda Juránková
inspice: Andrea Černá

hrají: Jan Hájek, Barbora Milotová

premiéra: 21. 7. 2022

reprízy: http://www.meetfactory.cz/cs/program/detail/dech

Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5

Natália Deáková
Natália Deáková je jednou z nejvýraznějších osobností mladé generace rozhlasové režie s výrazným rukpisem. Zpracovává netradiční texty, točí mladé české i zahraniční autory v Českém i Slovenském rozhlase a za svou radiofonní tvorbu  je pravidelně oceňována (v poslední době například třetí místo za seriál Neklid z produkce ČRo Radio Wave v rámci Grand Prix Nova). Pro MeetFactory připravila krom divadelních inscenací i audio verzi Houellebecqova Serotoninu. 

Jan Hájek
Herec Jan Hájek působil v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě, od roku 2006 působí v Praze, nejprve jako člen Národního divadla od roku 2011 jako člen Činoherního klubu. Je známý i jako televizní (naposledy seriál Božena) a filmový herech (Kobry a užovky, Anthropoid). 

Barbora Milotová
Herečka a fotografka Barbora Milotová vystudovala JAMU. Působila ve známém brněnském Divadle v 7 a půl (Pitínského inscenace Ibsenovy Nory, Carla del Ponte nebo 100 roků samoty). Pro Český rozhlas natočila různá čtení na pokračování. Diváci ji mohou znát i z filmů Pouta nebo Šarlatán. 

reklama
reklama
reklama