Článek

HUDEBNÍ CENY VINYLA OHLAŠUJÍ NOMINACE

Třináctý ročník hudebních cen Vinyla zná své nominace

Na desku roku ve Vinyle aspirují Anna Vaverková, Amelie Siba, Petra Hermanova, Toyota Vangelis a yanntray & kvítek

Hned pět nahrávek v kategorii Deska roku vzhledem ke shodnému počtu hlasů nominovala porota hudebních cen Vinyla. Šanci získat ocenění za svá aktuální alba mají Anna Vaverková, Amelie Siba, Petra Hermanova, Toyota Vangelis a dvojice yanntray & kvítek. V kategorii Objev roku byli nominováni rapperka Klara Wodehn a elektroničtí hudebníci Matěj Dvořák alias Bols/sLoB a Jakub Strouhal působící pod jménem Wheel Cherry. Nominace na Počin roku za své loňské aktivity získali promotérský kolektiv Jednota Neratov, festival Bvcolica, label Butterclub a iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš upozorňující na neutěšený stav domácí kulturní publicistiky. Slavnostní vyhlášení třináctého ročníku cen Vinyla proběhne 6. března v pražském Lucerna Music Baru, kde při té příležitosti zahrají Toyota Vangelis, Petra Hermanova a další nominovaní umělci. Provázet celým večerem jako moderátorka bude Linda Bartošová.

NOMINACE 2023

DESKA ROKU

Anna Vaverková – Pozdravy z polepšovny

Amelie Siba – Gently Double A

Petra Hermanova – In Death’s Eyes

Toyota Vangelis – Výklopný světlomety

yanntray & kvítek – Kaspar Hauser

OBJEV ROKU

Bols/sLoB

Klara Wodehn

Wheel Cherry

POČIN ROKU

Jednota Neratov

Festival Bvcolica

Aktivity labelu Butterclub

Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš

Písničkářka Anna Vaverková byla jako objev zastoupena už v minulých nominacích. Na debutové dlouhohrající desce Pozdravy z polepšovny vypilovala svůj civilní elektronický pop o (ne)obyčejných věcech, znamenitě na ní zachytila nejistotu i absurditu společenských tlaků. Amelie Siba, jež na ocenění v kategorii Deska roku aspiruje už podruhé, na svém aktuálním albu Gently Double A popisuje hledání sebedůvěry ženy na prahu dospělosti ve světě, který na nás často klade přílišné nároky. Petra Hermanova působící dříve v kapele Fiordmoss se na svém sólovém debutu In Death’s Eyes inspirovaném dronem i doom metalem vyrovnává se smrtí blízkého člověka. Vlastní identitu na pozadí erupce hudebních nápadů sahajících od popu po experimentální elektroniku na svém debutu Výklopný světlomety hledá Toyota Vangelis.Archetypální příběh cizince ve městě na albu Kaspar Hauser zachycují formou experimentálního rapu a hypnotického elektronického popu vokalista yanntray a producent Kvítek z brněnského labelu Butterclub.

„Mezi nominovanými deskami se sešla tři alba výrazných umělkyň, z nichž každá ve své tvorbě používá jiné výrazové prostředky. Něco ale přesto Anna Vaverková, Amelie Siba i Petra Hermanova mají společné – popisují osobní, intimní zkušenost a pracují s důležitým tématem sebepéče. Hudebníci Toyota Vangelis a dvojice yanntray & kvítek pak na svých albech kromě chuti experimentovat sdílí zejména hledání vlastní cesty a identity,“ říká jeden z koordinátorů Vinyly Pavel Uretšlégr.

V kategorii Objev roku se svým výrazným albem Esoteric Garden zabodoval elektronický hudebník Matěj Dvořák alias Bols/sLoB, jenž má cit pro dramatické zvraty i nakažlivé melodie. Trap girl Klara Wodehn zapůsobila mj. tím, že ve své tvorbě zahodila všechna klišé rapu, který upgraduje o vlivy pokojíčkové elektroniky. Básník Jakub Strouhal jako Wheel Cherry na debutovém EPčkuDiscopláň osobitě a s otevřeně queer perspektivou vstoupil mezi elektronické písničkáře.

Promotérský kolektiv Jednota se svým podzimním festivalem objevuje neobvyklá koncertní místa. Vrcholem, za který obdržel nominaci v kategorii Počin roku, byl loňský přesun skvěle obsazené akce se Supersilent nebo Xiu Xiu do unikátního prostoru neratovského Kostela Nanebevzetí Panny Marie. Pečlivou dramaturgií je ale vyhlášený i festival Bvcolica konaný v lesíku za Přeloučí, který jeho pořadatelé popisují jako dočasnou utopii a kolektivní umělecké tělo. Rok 2023 byl dosud nejlepší pro agilní brněnský label Butterclub zaměřující se na hudebníky, kteří přirozeně překračují hranice rapu (Lajfr, blanc, Brabíček, GTA Houbou, yanntray nebo Carter). Naopak vyhynutí dnes hrozí kulturní publicistice, na jejíž neutěšený stav upozorňuje iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš.

Vinyla také podporuje mladé talenty z oblasti kulturní publicistiky (Cena Jany „Apačky“ Grygarové) a elektronického producentství (Bastl Electronic Track). Až do konce ledna mohou autoři*ky  přihlašovat své práce,“ dodává za organizátory cen Vinyla Tomáš Grombíř. Oba open cally doplňují hlavní kategorie a laureáti budou vyhlášeni během slavnostního večera 6. března 2024 v pražském Lucerna Music Baru.

Profily nominovaných

DESKA ROKU

Anna Vaverková – Pozdravy z polepšovny

Po loňské nominaci na objev roku se Anna Vaverková letos objevuje v kategorii Deska roku s debutovou dlouhohrající deskou Pozdravy z polepšovny. Piluje na ní svůj civilní elektronický pop o (ne)obyčejných věcech. Na desce, kterou Anna Vaverková natáčela v Berlíně s producentem Liamem Blomqvistem, zachycuje mladá písničkářka nejistoty, obavy i absurditu společenských tlaků, přítomné je ale i znovuobjevování lásky.

Amelie Siba – Gently Double A

Třetí dlouhohrající deska nachází pražskou hudebnici Amelii Siba na rozcestí mezi intimním písničkářstvím a diy elektronikou. Album Gently Double A kreslí nové emoční mapy prožívání a zachycuje hledání sebedůvěry ženy na prahu dospělosti ve světě, který na nás často klade přílišné nároky. Smutek a trpké smíření z minulých nahrávek ale na novince vystřídala naděje, sklony k sebedestrukci nahradila aktivní sebepéče. O album roku se uchází po druhé, nominaci měl už debut Dye My Hair v roce 2020.

Petra Hermanova – In Death’s Eyes

V čele brněnské skupiny Fiordmoss získala Petra Hermanova v roce 2011 úplně první cenu Vinyla za objev roku. Skupina se pak ale rozpadla a Hermanova strávila skoro dekádu hledáním svého vlastního hudebního jazyka. Pomohlo jí až objevení autoharfy, kterou na svém uhrančivém sólovém debutu In Death’s Eyes míchá s kostelními varhanami a zpěvem v angličtině. Inspirovala se zde dronem i doom metalem a důležitou roli na desce hraje vyrovnávání se se smrtí blízkého člověka.

Toyota Vangelis – Výklopný světlomety

Hyperpop pojatý jako fiktivní projížďka autem, mentální scrolling ve vzpomínkách a výlet do hloubi nitra. Debutové album Toyota Vangelis je ve znamení hledání vlastní identity na pozadí erupcí hudebních nápadů, které sahají od popu po experimentální elektroniku. Na desce Výklopný světlomety se podíleli třeba také Oliver Torr, Tokyo Drift nebo Klara Wodehn. Po loňské nominaci v kategorii Počin roku je to další zářez pro label Future Jiskří.

yanntray & kvítek – Kaspar Hauser

Kaspar Hauser byl podle legendy německý chlapec, který se na počátku 19. století objevil bez rodičů a poručníků v ulicích Norimberku. Po něm pojmenované konceptuální album vokalisty yanntraye a producenta Kvítka z brněnského labelu Butterclub zachycuje archetypální příběh cizince ve městě. Využívá k tomu formát experimentálního rapu a hypnotického elektronického popu plného zcizujících efektů a neobvyklých samplů.

OBJEV ROKU

Bols/sLoB

Pražský elektronický hudebník Matěj Dvořák alias Bols/sLoB má teprve dvacet tři let, ale na domácí scéně se už pohybuje nějakou dobu. Prošel si Startérem Radia Wave i Czechingem a figuroval na kompilaci Future Jiskří. V roce 2023 zaujal výrazným albem Esoteric Garden, které servíruje excentrickou elektroniku namíchanou s výjimečným citem pro dramatické zvraty i nakažlivé melodie.

Klara Wodehn

Trap girl, která zahodila všechna klišé rapu. Producentka a vokalistka Klara Wodehn upgraduje rap o vlivy pokojíčkové elektroniky a důležitou součástí její prezentace jsou i psychedelické vizuály. Od svého debutu v lednu 2022 stihla vydat několik EPček, spolupracovat s Toyota Vangelis, Edovým synem nebo hudebnicí zzai, s níž v roce 2023 vydala desku Shygrlz.

Wheel Cherry

Jakub Strouhal už stihl vydat dvě básnické sbírky (Podzimov, Haloklina) nebo vystudovat Právnickou fakultu. Pod hlavičkou projektu Wheel Cherry se ale letos poprvé představil i jako hudebník. Debutové EPčko Discopláň vydané na labelu Divnosti servíruje osobité elektronické písničkářství s otevřeně queer perspektivou a skvělými českými texty. 

POČIN ROKU

Jednota Neratov

Promotérský kolektiv Jednota se rozhodl se svým podzimním festivalem objevovat neobvyklá koncertní místa a po Kalvárii a Polomu se vloni přesunul do neratovského Kostela Nanebevzetí Panny Marie. Magické místo stvořilo transcendentální zážitek, k němuž ale samozřejmě přispěl i lahůdkový lineup v čele se Supersilent, Xiu Xiu nebo Moin. Laťka pro další ročníky je nasazená opravdu vysoko.

Festival Bvcolica

Dočasná utopie, lesní diy mánie a kolektivní umělecké tělo. Těmito výrazy popisují pořadatelé letní festival Bvcolica a kdo dorazil poslední červencový víkend do lesíka za Přeloučí, rozhodně nemůže tvrdit, že přehání. Bvcolica se koná od roku 2017 a pokaždé se může pochlubit pečlivě vybranou dramaturgií sestavenou ze současné elektroniky nebo experimentálního rapu. Každý rok je také areál vyzdobený uměleckými site-specific instalacemi.

Aktivity labelu Butterclub

Český rap se už pevně usadil na čele prodejních žebříčků, ale rozhodně je v něm místo i pro jeho nekomerční větev a labely, které nehrají podle pravidel. Jedním z těch nejvýraznějších je brněnská parta Butterclub, která přirozeně překračuje hranice rapu. Rappeři Lajfr, blanc, Brabíček, GTA Houbou, yanntray nebo Carter vnesli do současné české alternativy uvolněnost, nadhled a svěží postupy nadžánrových křížení. Rok 2023 byl pro Butterclub dosud nejúspěšnějším.

Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš

Iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš si dala za úkol upozornit na neutěšený stav domácí kulturní publicistiky. Z médií pomalu mizí všechny kulturní rubriky a publicisté a publicistky se musí vyrovnávat s prekarizací a nízkými honoráři. NNN mluví o neudržitelnosti tohoto stavu a varuje, že jedné důležité součásti kulturního ekosystému hrozí pomalé vyhynutí. Iniciativa publicistů mimo jiné funguje také jako podpůrná skupina a platforma pro sdílení zkušeností.

O Vinyle

Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V posledním ročníku 2022 kritici za Desku roku kritici zvolili album Bečvou od kytaristy Tomáše Niesnera. Objevem roku byl digitální písničkář Mat213. Počinem roku byl festival Pop Messe. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Jiří Slabihoudek a David Laufer. V rámci loni podruhé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro (začínající) producenty*ky porota vybrala duo Mezi patry klid.

Více informací zde.

reklama
reklama
reklama