Dva týdny do filmového festivalu FIFELI s tématem hranice. Zahajovacím filmem bude nová dramedy Přišla v noci.
Od 25. do 27. srpna proběhne 23. ročník Filmového festivalu Litoměřice – FIFELI. Festival s letošním tématem hranice uvede mozaiku děl světové i domácí kinematografie od 50. let minulého století po současnost, zážitek klasické filmové projekce z 35mm kopie, dvě distribuční předpremiéry a debaty s tvůrci. Chybět nebudou ani koncerty – tentokrát do Litoměřic zavítají kapely Dva a Mutanti Hledaj Východisko. Následující článek představuje výběr z programu.
Zahajovacím filmem 23. ročníku bude nová dramedy Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka Přišla v noci(2023). Komorní černá komedie s prvky home invasion hororu vypráví příběh dvou třicátníků (Annette Nesvadbová, Jiří Rendl), jimž se do bytu přistěhovala matka jednoho z nich (Simona Peková). Téma hranic, jejich překračování a porušování, film prezentuje doslovně, kdy se matka k dvojici nastěhuje, i skrytě – na rovině plíživého psychologického útlaku, jehož se matka na páru dopouští. Zdánlivě nenápadný snímek se postupně proměňuje v podrobnou a do detailu promyšlenou sociální studii kombinující humor, horor i drama, naplňující diváka pocity pobavení i znepokojení zároveň. Slavnostní zahájení festivalu proběhne za přítomnosti tvůrců filmu.
O komplikovanosti rodinných vztahů ví své i další film, který festival uvede v rámci pásma FAMU uvádí FAMU – ambiciózní, dva roky připravovaný snímek oceňované režisérky a studentky Filmové a televizní fakulty AMU Darii Kashcheevy Electra (2023), který měl světovou premiéru v Cannes a probojoval se až do finále prestižních cen britské filmové akademie BAFTA. Surrealistické drama, v němž autorka pracuje s animací živých herců (tzv. pixilace), vypráví příběh mladé ženy, která se snaží vymezit vůči své matce, pochopit komplikované city k otci a ujasnit si vztah k vlastnímu tělu a sexualitě. Díky znepokojivé poetice, dynamickému videoklipovému rytmu a působivé audiovizuální stránce film nabízí pohlcující zážitek.
Zkušenost klasické filmové projekce z 35mm kopie festival ve svém programu udržuje po mnoho let. Konejšivé vrčení promítačky, zrnitý obraz, specifické světlo i kvalita barev na plátně – to je zážitek, jež festival letos nabídne v podobě německého snímku Láska na grilu (2002) Andrease Dresena. Dokumentárně stylizovaný tragikomický příběh dvou manželských párů na hranici milostného vyhoření byl natočen s minimálním štábem, bez scénáře a výhradně na základě herecké improvizace. Film získal na MFF v Berlíně 2002 Velkou cenu poroty.
Kultovní pohádka Vojtěcha Jasného Až přijde kocour (1963) s Janem Werichem v hlavní dvojroli si vysloužila Zvláštní cenu poroty v Cannes. FIFELI uvede tuto fantazijní komedii v její digitálně restaurované verzi, která byla dokončena v roce 2021. Nestárnoucí snímek dodnes okouzluje magickými exteriéry Telče a experimenty s barevným materiálem.
Téma hranic v jejich geopolitickém významu prezentují filmy Lekce temnoty (1992) a Klondike (2022). Surovost, s níž válka decimuje jednotlivce i celé státy, je v těchto snímcích zpracována na bázi dvou reálných událostí, jež od sebe dělí třicet let: válka v Perském zálivu a válka na Ukrajině. Zatímco Lekce temnoty, vizuálně-akustická esej Wernera Herzoga, je při pohledu na meditativní, bezeslovné záběry hořících ropných polí za doprovodu působivé hudební složky jakýmsi univerzálním zamyšlením o původu a krajnostech lidské destrukce, Klondike se obrací ke konkrétnímu a intimnímu portrétu těhotné ženy v Donbasu v emočně rozpolcené a životu ohrožující situaci. Suverénní drama vyneslo Maryně Er Gorbač cenu za nejlepší režii na IFF Sundance.
Diváci na FIFELI uvidí také předního reprezentanta taiwanské nové vlny v podobě hypnotické, audiovizuálně opojné sondy do života mladých lidí Millennium Mambo (2001) režiséra Siao-sien Chou. Éterická vypravěčka Vicky žije ve světě pouličních neonů a pochybných techno klubů. Provádí nás příběhem dospívání, velké lásky a ještě většího ztracení, a to netradičním způsobem: dopředu říká, co se ve filmu bude odehrávat. Práce s kamerou (Mark Lee) snímku vynesla Technickou cenu poroty v Cannes.
Téma hranic rezonuje také ve světě vrcholového sportu – mezi špičkovým sportovním výkonem a zdraví nebezpečným hazardem je hranice velmi tenká. Zejména když se jedná o psychické zdraví. „Ty nejsi lidská bytost, jsi atletka.“ 23. FIFELI uvede podmanivý a emocemi nabitý dokument od polské režisérky Marty Prus Za hranicemi možností (2017), který sleduje příběh dvacetileté ruské moderní gymnastky Margarity Mamunové připravující se na vrchol své kariéry – olympiádu v Riu de Janeiru.
Zakončovacím filmem festivalu za účasti tvůrců bude celovečerní debut Alberta Hospodářského Brutální vedro (2023). Hraný film, který festival uvede v předpremiéře, představuje realitu zdánlivě totožnou s tou naší – s jedním rozdílem: fatální hrozba má ve světě Brutálního vedra jasný obrys. K Zemi se nezvratně řítí úlomek Slunce, ta se jeho vlivem ohřívá. Střetne se žhavá hmota s vyprahlou planetou? Rezignaci pod tíhou nesnesitelného horka přerušují záchvaty agrese, perverze a zoufalství, které aktéry dohání až na hranici samotné existence. Snímek vynesl tvůrcům Zvláštní uznání poroty sekce Proxima na KVIFF.
O hudební program se letos postarají originální kapely Dva a Mutanti Hledaj Východisko. Letošním obohacením je před samotným festivalem možnost navštívit 24. srpna v letním kině na Střeleckém ostrově koncert jednoho z nejzajímavějších objevů současné mladé scény, zpěvačky Pam Rabbit a projekci kultovního provokativního filmu Larse von Triera Idioti (1998).
Akreditace: https://goout.net/cs/filmovy-festival-litomerice-2023/szdpxew/
Program festivalu: www.fifeli.cz