Článek

ESSENTIAL CHANGES ŽIVĚ Z DOX+

Essential Changes

Yoshi Wada, John Cage, Petr Kotík, La Monte Young, Benjamin Patterson / Zásadní proměny hudebního projevu živě z DOX+

Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série zásadních koncertů situovaných do originálních prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí FLUXUS: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona.

Ivo Kahánek, klavír

Irena Troupová, soprán

Ostravská banda

Petr Kotík, dirigent

pondělí 7. června 2021 v 19.30

Multifunkční sál DOX+, Praha

Vzhledem k současným epidemiologickým opatřením se koncert uskuteční online. Live stream bude dostupný na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby. V případě změn ohledně možné účasti publika uvítáme v sále DOX+ s velkou radostí i návštěvníky tohoto koncertu.

Když Arnold Schönberg řekl v roce 1934 svému žákovi Johnu Cageovi, že jeho problém s tradičním pojetím kompozice mu bude stát v cestě jako zeď, tehdy 22letý Cage odpověděl: „Dobrá, pak tedy budu do té zdi celý život bušit hlavou.“ Jeho Koncert pro klavír a orchestr z let 1957–1958 je postavený na naprosto netradičním vztahu sólisty a orchestru. Není zde motivická nebo tematická práce, neexistuje partitura, dílo je kolekcí jednotlivých partů, které jsou hrány nezávisle na sobě, a není zde ani prostor pro předvedení virtuozity sólisty, kterým v tomto případě bude světoznámý klavírista Ivo Kahánek.

La Monte Young pracuje s maximálně zredukovaným hudebním materiálem. Jeho dnes legendární Composition 1960 #7 ovlivnila hudební scénu šedesátých let včetně Cage a jeho následovníků. La Monte tehdy položil základní kameny minimalismu.

Podobně jak tomu bylo u Johna Cage, i kompozice Petra Kotíka se vyhýbají tradiční harmonii a formě. Od počátků 60. let přistupuje ke kompozici novým způsobem ve smyslu konceptu hudby a času. V roce 1964 započala mezi ním a Johnem Cagem úzká spolupráce, o pět let později po svém příjezdu do USA začal Petr Kotík spolupracovat také s La Monte Youngem a Benem Pattersonem. Už počátkem 70. let komponoval metodou – pulsující tempo/čas bez určení začátku nebo konce – kterou v roce 2004 rovněž uplatnil ve skladbě The Plains at Gordium. Vedle šesti perkusionistů Ostravské bandy se představí sopranistka Irena Troupová.

Benjamin Patterson a Yoshi Wada jsou dva významní představitelé hnutí FLUXUS, které bylo založeno na demonstrativním odmítnutí tradičního pojetí umělecké tvorby. Jejich snahy o rozbití přetrvávajících norem se projevily nejen v hudbě. Jedním z impulsů pro vznik hnutí FLUXUS byly přednášky Johna Cage na newyorské The New School v letech 1958–59.  Kompozice/happeningy Pattersona a Wady otevřou i uzavřou celý koncert.

ESSENTIAL CHANGES

pondělí 7. června 2021

19:30 Centrum současného umění DOX, multifunkční sál DOX+

(Poupětova 3, 170 00 Praha – Holešovice)

Ivo Kahánek, klavír

Irena Troupová, soprán

Ostravská banda a hosté

Petr Kotík, dirigent

Yoshi Wada: Lip Vibrators (1973)

John Cage: Concert for Piano and Orchestra (1957–58)

Petr Kotík: The Plains at Gordium (2004)

La Monte Young: Composition 1960 #7 (1960)

Benjamin Patterson: Paper Piece (1960)

Změna programu vyhrazena

Více informací na webu www.newmusicostrava.cz a Facebooku www.facebook.com/ocnhOva/

Koncert pořádá Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Centrem současného umění DOX.

reklama
reklama
reklama