Film o krásách v maličkostech Dokonalé dny se představuje v poetickém traileru
Legenda německé kinematografie, režisér Wim Wenders, se v posledních několika letech věnoval spíše dokumentárnímu filmu, po šesti letech se ale vrací k hrané režii se snímkem Dokonalé dny. Poetické zobrazení každodenních radostí v životě tokijského uklízeče toalet Hirajamy mělo s velkým úspěchem svou světovou premiéru na Filmovém festivalu v Cannes, odkud si představitel hlavní role Kódži Jakušo odvezl Cenu za nejlepší mužský herecký výkon. Filmový server Vox o filmu s výjimečným soundtrackem plným rockových hitů mluví jako o „neobyčejně jemné ódě na obyčejnou krásu,” magazín The Wrap dokonce tvrdí, že po jeho zhlédnutí „začnete svět vnímat jinýma očima”. Snímek nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film uvede do kin distribuční společnost Aerofilms 28. března.
Unikát moderní architektury
Film vznikl souhrou několika náhod a původně se mělo jednat o sérii krátkých spotů, nikoli o celovečerní film. „Jednou mi přišel email, jestli bych neměl zájem točit v Tokiu projekt, který by zobrazoval úžasný sociální fenomén a zahrnoval by práci skvělých architektů se zaručením tvůrčí svobody,” vzpomíná na prvotní podnět k natočení filmu Wim Wenders.
Tímto fenoménem byl projekt veřejných tokijských toalet, o které se stará hlavní hrdina filmu Hirajama. „Záchody zde hrají zcela jinou roli než v našem západním pojetí hygieny. V Japonsku jsou malými svatyněmi klidu a důstojnosti. Líbilo se mi, že toalety jsou takové malé architektonické zázraky. Vypadají spíše jako chrámy než jako WC,” popisuje osmasedmdesátiletý režisér důvod, proč se rozhodl nabídkou přijmout.
Esence japonské kultury
Dokonalé dny nejsou prvním snímkem, které o japonské metropoli Wenders natočil, již v roce 1985 se podíval do tepajícího města s vizuálním esejem Tokyo-Ga. „Dlouhá léta jsem toužil vrátit se do Japonska a neskutečně se mi po Tokiu stýskalo,” říká o své lásce k zemi vycházejícího slunce a její kultuře německý tvůrce, který se dokonce rozhodl film věnovat mistrovi japonské kinematografie Jasudžiró Ozuovi. Z jeho tvorby se v Dokonalých dnech odráží především motiv jedinečnosti nalézající se v ordinérních věcech a myšlenka, že právě každodenní příběhy jsou těmi jedinými věčnými příběhy.
Klíčem ke vzniku filmu bylo nalézt správného hlavního hrdinu. „Skrze něj jsem se snažil přiblížit unikátní japonský smysl pro větší dobro, vzájemný respekt k městu a sobě navzájem, které činí veřejný život v Japonsku tak odlišným od západního světa,” popisuje postavu Hirajamy Wenders, který na scénáři pracoval s japonským scenáristou Takumou Takasakim. Wendersovo jedinečné zachycení japonské kultury bude v kinech k vidění již 28. března.
V úterý 26.3. můžete soutěžit o dva vstupy na film ( 31.3.,20,30 hod, kino Světozor Praha).
Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.