Festival BESEDA sází na silná jména i témata: Alan Sparhawk, Buty, Portrayal of Guilt, horor i feminismus
Americký vizionář Alan Sparhawk z legendárních Low, texaští Portrayal of Guilt, britské senzace Ugly, Getdown Services a Ebbb i domácí stálice Buty, DVA, Amelie Siba nebo WWW Neurobeat. Festival BESEDA v moravském Tasově nabídne vedle silného hudebního programu také diskuse o hororu a feminismu, Soutěž písničkářů s výhradně ženským obsazením a živé podcasty jako Redneck & Beneš, Moshpit, Modeláři nebo Akcent. BESEDA se o prvním srpnovém víkendu opět stane místem, kde hudba i slova otevírají témata, která dnes rezonují.
Hudební dramaturgie festivalu tradičně propojuje pečlivě vybranou česko-slovenskou scénu s inspirativními zahraničními hosty. Letos mezi nimi vyčnívá Alan Sparhawk, někdejší frontman slowcoreové formace Low, který po ukončení činnosti kapely pokračuje v sólové kariéře. Jeho aktuální tvorba čerpá z ambientu, elektroniky a surového experimentu. „Sparhawkův hlas na albu White Roses, My God, vydaném u labelu Sub Pop, je zahalen v auto-tune efektech a obklopen industriálními texturami. Přesto lze v jeho tvorbě nalézt záblesky naděje a hledání nových začátků, což považuji za silné téma i v kontextu současného světa,“ říká ředitel festivalu Pavel Uretšlégr.
Dále dorazí texaské trio Portrayal of Guilt, jejichž intenzivní a temný post-hardcore sahá až k black metalu, nebo britské duo Getdown Services – anarchopop plný ironie, disco melodií a sociálních komentářů. Žánrovou pestrost posilují také Ebbb, kteří svůj zvuk označují za „Brian Wilson zkřížený s Death Grips“, a artrocková šestice Ugly, jež sází na vokální harmonie a inspiraci chorální hudbou 60. let.
Zásadní roli má na festivalu tradičně domácí a slovenská scéna. Velký návrat slaví Buty, kapela, která v 90. letech spojovala hitparádové melodie s alternativním duchem. „Naším hlavním cílem je reflektovat zejména nejaktuálnější dění na české a slovenské scéně. Současně ale přivážíme i jména, která u nás patří ke kultovním. Takovou položku letos jednoznačně splňují Buty,“ říká Uretšlégr.
Silnou sestavu domácích interpretů doplní DVA, nekompromisní WWW Neurobeat, písničkářky Martina Trchová a Amelie Siba, emocoroví Esazlesa, ironické rapové duo Hihihahaholky, psychedeličtí Madhouse Express, postpunkový Black Tar Jesus, energičtí 50m Znak, progresivní Ghost of You nebo digitální fenomén Mat213. Objeví se také projekty jako Zapomělsem, Barbora Hora, Čáry života, Plum Dumplings, Nivva, MMNK, Severní nástupiště, Sýček, THC Luna G, vítěz letošního Startéru Meluzína, dvojice Hey Yendo & Rainer nebo Zaffer 9. A chybět mezi více než padesáti položkami programu v podobě Horňácké cimbálové muziky Marka Potěšila nebude ani místní folklór.
Výraznou pozici mají i interpreti ze Slovenska. Vedle Vojtika a Eriky Rein dorazí do Tasova také Dominik Prok a Viktor Ori, dvě jména spojená s introspektivní písničkářskou scénou. „Prokovy písně stejně jako náš festival přinášejí závan optimismu v nejistých časech,“ říká dramaturgyně Kač Fišer. „Oriho texty jsou místy cynické, ale vždy nesou silný apel k akci a nutnosti změny,“ doplňuje Uretšlégr. Silné výpovědi přivezou i experimentátorka Adela Mede a rapper Fvck_Kvlt, jehož ostrá deska Mŕtva revolúcia rezonuje napříč scénami.
Diskusní blok Apollónova návštěva přiveze do Tasova intelektuály, publicisty i podcastové osobnosti. V rámci živého nahrávání pořadu Redneck & Beneš z produkce Voxpotu se Matěj Schneider a amerikanista Jan Beneš ohlédnou za návratem Donalda Trumpa do Bílého domu a jeho globálními dopady. Podcast Moshpit z Alarmu propojí novinářky Kláru Bělíčkovou a Kláru Filipovou v rozhovoru o médiích v Moravskoslezském kraji a jejich roli v proměňující se společnosti. Modeláři z Radia Wave, tedy Milan „Banán“ Trachta a Viktor Palák, dorazí do Tasova se svou žánrovou vášní a živým formátem pořadu. Publicisté Saša Michailidis a Miloš Hroch se v rámci pořadu Akcent ČRo Vltava zaměří na to, jak streamovací platformy proměnily hudbu i způsob jejího poslechu. Filmový publicista Antonín Tesař bude mluvit o hororu jako společenském zrcadle. Novinářka Silvie Lauder otevře téma feminismu v českém prostředí – stále aktuální, přesto často nepochopené. „Apollónova návštěva má být prostor, kde si člověk může odpočinout od hluku – ale nemlčet. Místo, kde se sdílejí myšlenky a kladou poctivé otázky,“ shrnuje dramaturgyně bloku Kamila Šimůnková.
Soutěž písničkářů letos vůbec poprvé nabídne výhradně ženskou sestavu. Představí se moncello, Ta v černém, Terez Frecerová, Viki a Emílie z Radějova. „Ukazujeme, že písničkářství není jeden žánr ani jedna věková skupina. Je to způsob, jak být slyšet – a jak slyšet sebe,“ říká dramaturg soutěže Petr „Pecan“ Podrazil. Sobotní ráno otevře akustický set členů kapely Radosti.
Dvaatřicátý ročník BESEDY (u Bigbítu) proběhne 1. a 2. srpna 2025 v Tasově u Veselí nad Moravou. V útulných prostorách Topolového hájku na úpatí Bílých Karpat se tradičně zastaví čas. Kromě hudby si festival zakládá také na dobré gastronomii a vstřícném servisu – v areálu najdete pestrou nabídku jídel i vín, včetně těch naturálních. Na čepu bude Radegast 10°, doplněný několika druhy piv z lokálního pivovaru Louka. Samozřejmostí je pitná voda zdarma i nezpoplatněné stanování v bezprostřední blízkosti areálu, osvěžit se můžete v blízkém splavu řeky Veličky.
Předprodej na BESEDU probíhá v síti smsticket.
DALŠÍ INFO: https://besedaubigbitu.cz/, https://www.facebook.com/besedaubigbitu
UDÁLOST: https://www.facebook.com/events/861317809395699
AFTERMOVIE Z BESEDY 2024: https://www.youtube.com/watch?v=OweAecMrcOE&t=4s
Hlavními mediálními partnery festivalu jsou Radio Wave, Alarm, Rádio_FM, Voxpot, Radio 1 a Full Moon.
O festivalu Beseda si na Radiu 1 budeme povídat se Zdeňkem Neusarem.