Galerie Rudolfinum: Antony Gormley a Pavla Melková společně v silném tvůrčím sdílení
Galerie Rudolfinum přináší projekt silného tvůrčího sdílení mezi britským umělcem Antonym Gormleym a českou architektkou a autorkou poetických textů Pavlou Melkovou. Gormley i Melková se snaží posílit naše smyslové vnímání míst, která obýváme, a prohloubit reflexi způsobů, jakými vyplňujeme prostor a jak reagujeme na předměty kolem nás. Výstava Antony Gormley / Pavla Melková představuje Gormleyho prostorové instalace a sochy rámované jeho kresbami a imerzivními obrazy vnímání prostředí, které vytvářejí slova v poetických textech Melkové. V Galerii Rudolfinum bude probíhat do 5. ledna 2025. Vstup je volný.
Výstava je prvním projektem Julie Bailey v její nové roli ředitelky Galerie Rudolfinum, kterou zastává od začátku letošního roku. Spolu s Pavlou Melkovou je také kurátorkou výstavy.
„Jsem ráda, že mohu Antonyho Gormleyho přivítat zpět v Praze právě na tomto ambiciózním výstavním projektu, jehož cílem je představit jeho dlouhodobý tvůrčí dialog s Pavlou Melkovou. Antony a Pavla se v tomto městě setkali před šesti lety, vzájemně poznali své dílo, velmi si sebe váží jako umělci, což se odráží i v jejich spolupráci. Přesně takto vnímá Galerie Rudolfinum své poslání: poskytovat platformu pro dialog mezi kulturní tvorbou v České republice a v zahraničí. Jsem Pavle Melkové také vděčná, že se ke mně připojila jako spolukurátorka. Obzvlášť mě těší, že Galerie Rudolfinum uvede v premiéře Gormleyho site-specific instalaci Orbital Field (2024). Jsem si jistá, že návštěvníky společně s instalacemi v ostatních sálech nadchne a ukáže jim opět další podobu jedinečných a magických prostor naší galerie,“ uvádí ředitelka Galerie Rudolfinum Julia Bailey.
Výstava navazuje na spolupráci obou umělců, která započala v Praze v roce 2018 a vyústila v knihu Gravitační pole nevyslovitelného (KANT, 2022). Gormley a Melková se nyní znovu potkávají v rámci společného projektu na půdě Galerie Rudolfinum ve městě, kde se poznali.
„Je mi velkým potěšením znovu spolupracovat s Pavlou, která aktivuje vytvořené prostory a reaguje na ně velmi přímým, fyzickým způsobem, a která má moc a schopnost sdělit to ve své přímočaré poezii a křišťálově čisté próze. Mé dílo je postaveno na pochopení toho, že sochařství může být nástrojem uvědomění, jež vytváří bdělé povědomí o našem okolí i vnitřním stavu našich těl. Je mi ctí, že mohu spojit svá proprioceptivní prostředí a kresby s Pavlinou poezií a proměnit sály Galerie Rudolfinum v prostor reflexivity,“ komentuje Antony Gormley.
„Pro mě je vždy důležité, aby dílo, nebo v tomto případě výstava, návštěvníkova oslovila – aby odcházel inspirován. V Galerii Rudolfinum jsme s Antonym Gormleym použili kresby, objekty a poezii, abychom vytvořili prostor pro zážitek, který může podnítit k hlubšímu vnímání prostředí kolem nás, odhalit jeho elementární kvality – abychom je poté stejně tak mohli nalézat i v každodenním životě. Je v nich ukryto velké bohatství, a pokud ho dokážeme vidět, i ty nejskromnější prostory života se mohou stát dostačujícími. Myslím, že je to schopnost, na kterou jsme zapomněli a která se nám v dnešní době, kdy okolnosti velí, abychom se uskromnili, může ještě hodit,“ uzavírá Pavla Melková.
Výstava je koncipována jako jeden celek, jehož prostřednictvím návštěvníci postupně prožívají různé vrstvy vnímání prostředí. Témata jednotlivých sálů vycházejí z knihy Gravitační pole nevyslovitelného.
Úvodní místnost („Prolínání“) nás vtahuje do nitra mysli, jak jej evokují linie kresby a poezie. Tato „mentální schémata“ pocitů nabízejí prostor, v němž lze přemýšlet nebo být, a vyvolávají otázky, které jsou ústředním tématem následujících sálů: Existuje prostor uvnitř těla stejně jako vně? Je vědomí prostorové? Instalace Orbit Field (2024) v druhém výstavním sále („Obkružování“) vyjadřuje podobný vztah k prostoru jako kresby a poezie, nyní pevně ukotvené v žitém světě. Jak se pod tímto prostředím ohýbáme a kličkujeme jím, začínají naše pohyby připomínat kresbu jiného druhu – cestu fyzického zkoumání. Ve čtvrtém výstavním sále („Křížení“) vytváří instalace Breathing Room IV [Rio] (2012) architekturu, která je zároveň věcí i místem. Jsme vyzváni, abychom vstoupili a aktivovali hmotu tohoto vytvořeného prostoru, kde výbuchy světla narušují absolutní tmu a vytrhávají nás z klidné meditace do šoku ostrého výslechu. Návštěvník je součástí tohoto pohyblivého terénu, je v něm obsažen. V sedmém výstavním sále („Překrývání“) se setkáváme s prostorem těla, nyní rozšířeným a proměněným v hermeticky uzavřené prázdnoty, které obsahují tmu. Sochy, souhrnně nazvané Expansion Stations (2014), jsou nástrojem, jenž evokuje potenciální expanzi mysli v temnotě těla, generuje pohyb a vybízí k empatickému obsazení, procítění a spojení. V závěrečném sále („Směřování“) se zjevují dvě skulpturální osy, jedna horizontální a druhá vertikální, které dohromady tvoří instalaci Co-ordinate VIII (2024). Prostupují prostorem galerie, vedou nás ven do prostoru každodennosti a nesou v sobě hlubší uvědomění si prostředí, v němž se pohybujeme, dýcháme a cítíme.
Po prohlídce výstavy mohou návštěvníci k reflexi svých zážitků využít speciální čítárnu s posezením, které navrhla Pavla Melková, a s texty, jež pro tento prostor vybrali oba umělci.
Antony Gormley je světově uznávaný autor soch, instalací a uměleckých děl ve veřejném prostoru, která zkoumají vztah lidského těla k prostoru. Gormleyho dílo bylo vystavováno po celé Velké Británii i na mezinárodní úrovni, a to například v Musée Rodin v Paříži (2023), Lehmbruck Museum v Duisburgu (2022), SCHAUWERK Sindelfingen v Sindelfingenu (2021), Royal Academy of Arts v Londýně (2019), na Delosu v Řecku (2019), v Uffizi Gallery ve Florencie (2019), ve Philadelphia Museum of Art ve Philaelphii (2019), v Long Museum v Šanghaji (2017), ve Forte di Belvedere ve Florencie (2015), v Zentrum Paul Klee v Bernu (2014), Centro Cultural Banco do Brasil v São Paulu, Riu de Janeiro a Brasílii (2012), Deichtorhallen v Hamburku (2012), Státní Ermitáži v Petrohradě (2011), Kunsthaus Bregenz v Bregenzu (2010), Hayward Gallery v Londýně (2007); Malmö Konsthall v Malmö (1993) nebo Louisiana Museum of Modern Art v Humlebæku (1989). Mezi stálé instalace jeho děl ve veřejném prostoru patří Angel of the North (Gateshead, Velká Británie), Another Place (Crosby Beach, Velká Británie), Inside Australia (Lake Ballard, Západní Austrálie), Exposure (Lelystad, Nizozemsko) a Chord (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA). V roce 1994 Gormley získal Turnerovu cenu, v roce 1999 Cenu South Bank Prize for Visual Art, v roce 2007 Cenu Bernharda Heiligera za sochařství, v roce 2012 Obayashi Prize a v roce 2013 Praemium Imperiale. V roce 1997 mu byl udělen řád Order of the British Empire (OBE) a v roce 2014 byl při každoročním novoročním ceremoniálu povýšen do rytířského stavu. Antony Gormley se narodil v roce 1950 v Londýně.
Pavla Melková je praktikující architektka, současně se ale věnuje také umělecké literární a výtvarné tvorbě či teoretické a pedagogické práci. Všechny tyto její činnosti cílí jedním směrem, a sice k vytváření a ovlivňování prostředí našeho života. Jejím stěžejním zájmem je způsob, jakým lidé vnímají prostředí a jakým lze tuto znalost promítnout do jeho tvorby. Pavla Melková je nositelkou řady ocenění. Byla nominována na cenu Architekt roku (2014), získala například hlavní cenu Grand prix architektury (2012) a cenu Grand prix architektury za rekonstrukci a design (2020), první cenuu East Centric Arhitext Awards competition (2013), nominaci na European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award (2013 a 2020), nominaci na Piranesi Award (2019), cenu BigSEE Interior Design Award (2021) či nominaci na International Urban Project Award 2021. Je autorkou řady knih, například Humanistická role architektury (2016), Hrana (2020), Architektura reciprocity (2020), Vnímání prostoru (2021) či Tanec zvířeného listí (2022) a spoluautorkou oceňovaných staveb, například Památníku Jana Palacha ve Všetatech, Bastionu XXXI U Božích muk či rekonstrukce Evangelického kostela na Smíchově. Pavla Melková se narodila v Praze v roce 1964.
Digitální průvodce výstavou
K výstavě Antony Gormley / Pavla Melková připravila Galerie Rudolfinum digitálního průvodce. Návštěvníci si jej mohou stáhnout v české nebo anglické verzi prostřednictvím QR kódu; průvodce je volně ke stažení také na webových stránkách galerie www.galerierudolfinum.cz. Průvodce obsahuje texty kurátorek výstavy Julie Bailey a Pavly Melkové, esej Antonyho Gormleyho a zamyšlení českého filozofa Miroslava Petříčka. Autorem grafické podoby výstavy je Robert V. Novák.
O nabídce doprovodných akcí pro dospělé i děti, které budou v Galerii Rudolfinum probíhat po celou dobu výstavy, se dozvíte na webu www.galerierudolfinum.cz.
Vstup volný
Ve středu 11. 12. můžete soutěžit o brandový balíček Galerie Rudolfinum.
Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.