Článek Soutěž

ESSENTIAL RZEWSKI & FRIENDS V SÁLE DOX+

Zásadní Frederic Rzewski a jeho přátelé

Essential Rzewski & Friends

DOX+, PRAHA

úterý 21. 11. 2023

Jednota i záměrný chaos

V pražském multifunkčním sále DOX+ zazní kompozice jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. a 21. století a virtuózního klavíristy Frederica Rzewského (1938–2021). Výběr skladeb tohoto umělce a dalších třech autorů zasadí jejich hudbu do kontextu období od šedesátých let 20. století po současnost. Jedná se o další příspěvek Ostravského centra nové hudby pražské scéně současného umění. Vedle skladeb Frederica Rzewského zazní také díla Alvina Currana, Christiana Wolffa a Petra Kotíka, skladatelů, kteří s Fredericem celý život úzce spolupracovali.  Tento i svou délkou mimořádný večer představí širokou škálu interpretů – členy mezinárodních orchestrů Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra. Z Říma dorazí skladatel a klavírista Alvin Curran, z New Yorku Petr Kotík. Největší prostor dostane belgický klavírista Daan Vandewalle, který s Fredericem posledních dvacet let jeho života úzce spolupracoval (Rzewski žil od roku 1976 převážně v Belgii). Koncert je rozdělen do tří částí: první dvě, orchestrální, diriguje Petr Kotík, v závěrečné zazní Rzewského legendární dílo „De Profundis“ v podání Daana Vandewalla. V této skladbě je klavírista také narátorem – čte text dopisů ze žaláře, jejichž autorem je Oscar Wilde.

ESSENTIAL RZEWSKI & FRIENDS     

úterý 21. 11. 2023

19:00–23:00 Multifunkční sál DOX+

Ostravská banda & ONO – Ostrava New Orchestra

Alvin Curran, klavír 

Daan Vandewalle, klavír, narace

Petr Kotík, dirigent

Frederic Rzewski Les Moutons de Panurge (1969)

Christian Wolff For 38 Players (2023)

Alvin Curran Why is this night different from all other nights (1992)

– přestávka –

Petr Kotík Spontano (for Frederic Rzewski) (1964)

Frederic Rzewski A Long Time Man (1979–80)

– přestávka –

Frederic Rzewski De Profundis(1994), text Oscar Wilde

Frederic Rzewski je absolventem předních amerických univerzit, Harvard University (1958) a Princeton University (1960). Na Harvardu byl jeho spolužákem Christian Wolff a jejich přátelství a umělecká spolupráce se datuje od té doby. Hned po ukončení studií, počátkem šedesátých let, začal Rzewski jako skladatel a klavírista intenzivně koncertovat v Evropě. Jeho virtuozita a hudební angažovanost ho okamžitě zařadily mezi špičkové sólisty soudobé hudby té doby. Petr Kotík a Rzewski se seznámili roku 1962 ve Varšavě v rámci festivalu Varšavská jeseň. Tam navázali úzký umělecký a osobní vztah. Například v roce 1971 uvedli v USA řadu sólových koncertů (flétna a klavír). Na Kotíkovo pozvání navštívil Rzewski dvakrát Ostravu, naposledy v roce 2019. Roku 1966 založil Rzewski v Římě legendární soubor Musica Elettronica Viva (MEV), jehož zakládajícím členem byl Alvin Curran. Kontinuální spolupráce mezi Curranem a Rzewskim se datuje od té doby. MEV patřil do skupiny souborů, které v šedesátých letech 20. století vstoupily do historie svými koncerty a performancemi. Ty se vymykaly běžným hudebním prezentacím – jednou ze známých epizod bylo vystoupení MEV spolu se členy Living Theater na festivalu v italské Parmě. Koncert se přelil do ulic města, což pořadatele vyděsilo natolik, že představení náhle ukončil vypnutím elektřiny. Mezi podobné soubory té doby patřily též AMM, který v Londýně vedl skladatel Cornelius Cardew a pražský QUaX Ensemble, který založil roku 1966 Petr Kotík.

Program pražského koncertu reflektuje jak Rzewského komplexnost, tak i širší umělecký kontext, v němž tvořil. Skladba Les Moutons de Panurge z konce 60. let je reprezentantem kolektivně-improvizačního přístupu ke kompozici; instrukce k jejímu provedení jsou velmi přesné a zároveň umožňují obrovskou míru volnosti. Přelom 70. a 80. let pak zastupuje skladba A Long Time Man pro orchestr a klavír, která představuje sérii čtyřiadvaceti variací na pracovní píseň z texaských věznic. Rzewski se zde vězeňskou tematikou nezabývá náhodou: nikdy se netajil tím, že má vůči existenci orchestrů ambivalentní pocity – vadily mu nepříznivé pracovní podmínky hráčů a fakt, že o jejich práci často rozhoduje jediná, často nemuzikální autorita. Budoucnost viděl zejména v existenci amatérských orchestrů, které by fungovaly na bázi dobrovolnosti a oddanosti hudbě. Klasický orchestr a jeho úlohu nicméně uznával a v tomto díle se snažil vyrovnat s onou rozporuplností. Sólový part hraje Daan Vandewalle.

Poslední skladbou Rzewského, která celý večer uzavře, je sólový klavírní opus, melodramatické oratorium De Profundis (1994) na text Oscara Wildea. Sólista (Daan Vandewalle) se zde stává také narátorem, který přednáší vybrané úryvky Wildeova dopisu ze žaláře, kam byl umístěn na základě obvinění z „homosexuálního jednání“. Dopis adresoval Wilde svému milenci Lordu Alfredu Douglasovi a tuto literární platformu využil jako svého druhu terapii. Texty De Profundis nastavují velmi kruté zrcadlo moderní společnosti konce 19. století a svou naléhavost mají na mnoha místech planety i v 21. století.

Další tři skladby večera patří Rzewského přátelům a kolegům. Nejstarší je Spontano Petra Kotíka z roku 1964, skladba s partem sólového klavíru je Rzewskému věnovaná. Spontano bylo původně komponované pro plánovaný koncert v Praze. Ten se ale neuskutečnil. Rzewski měl možnost poprvé hrát Spontano až v roce 2019 na festivalu Ostravské dny. Why is this night different from other nights (1992) Alvina Currana vznikla pro taneční skupinu Trisha Brown Dance Company. Základní myšlenkou kompozice bylo vytvořit hudbu „téměř z ničeho“. Nejnovější skladbou večera je For 38 Players (2023) Christiana Wolffa, kterou zkomponoval pro Petra Kotíka a jeho projekt: koncert High Noon spojený s Ostravským manifestem v rámci festivalu Ostravské dny 2023 (Ostravský manifest ke stažení zde). Ch. Wolffa pojilo přátelství s Rzewskim už od 50. let, kdy oba studovali na Harvardu.

Cena vstupenek: 400 Kč / 200 Kč (studenti, senioři). Předprodej vstupenek v síti GoOut.

Kde nás najdete:
www.newmusicostrava.cz
YouTube: newmusicostrava
Facebook: ocnhOva
Instagram: ocnh

Soutěž

Ve čtvrtek 16.11. můžete soutěžit o dva vstupy na koncert.

Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.

Herní řád →
reklama
reklama
reklama