NOVÁ TŘETÍ ŘADA KULTOVNÍHO SERIÁLU A PŘEHLÍDKA JEHO TVORBY EXKLUZIVNĚ NA KVIFF.TV A V KINECH
Bezmála filmové orgie Larse von Triera čekají tento podzim na diváky KVIFF.TV i filmové fanoušky v kinech.
„S Lars von Trierem jsme zažili neuvěřitelné příběhy, prakticky každý jeho nový film způsobil velký rozruch a vášnivé debaty. Mám velkou radost, že jsme se dostali do momentu, kdy legendární seriál Království dostane tak dlouho očekávanou koncovku, a kdy zároveň dostáváme pod svá křídla 9 zásadních titulů a můžeme tak divákům v kinech i prostřednictvím KVIFF.TV přiblížit dílo tohoto dánského machra,“ říká Ivo Andrle, ředitel platformy KVIFF.TV a společnosti Aerofilms. „Těšíme se na diváky, kteří si oživí své vzpomínky, ale taky na úplně novou generaci diváků, která o Trierových filmech tolik slyšela, ale zatím třeba neměla tu čest seznámit se osobně,“ dodává.
Od 11. listopadu začne v pražském kině Aero téměř kompletní filmová retrospektiva Trierova díla. Až do 9. prosince budou moci diváci vyrazit na celkem 9 celovečerních filmů.
Černou komedii o skupince intelektuálů s podivným hobby – předstíráním postižení IDIOTI, srdceryvný muzikál se zpěvačkou Björk zářící v hlavní roli TANEC V TEMNOTÁCH, režisérovu anglicky mluvenou prvotinu PROLOMIT VLNY, sociální drama z prostředí Ameriky 30. let MANDERLAY, provokativní úvahu nad ženstvím ANTIKRIST a něžné rozjímání nad koncem světa MELANCHOLIA, na oba díly příběhu jedné neobyčejné ženy NYMFOMANKA a sebereflexivní psychothriller o masovém vrahovi JACK STAVÍ DŮM.
V dalších kinech po celé republice budou Trierovy filmy k vidění od 20. listopadu, na VOD platformě KVIFF.TV pak od 10. prosince 2022.
KDO JE LARS VON TRIER?
„Jsem nejlepší filmový režisér na světě,“ pro hlásil Lars von Trier na tiskové konferenci ke svému snímku Antikrist. Prohlášení, které nejstručněji vystihuje dánského enfant terrible. Lars se k filmu dostal opravdu již jako dítě, zá roveň se v mladém věku začal potýkat se svými úzkostmi a fóbiemi. Měl problémy s autoritami, působil arogantně, egocentricky, provokoval extrémními názory, za každou cenu jinými, než měli ostatní. U přijímacích zkoušek na dánskou Národní filmovou školu byl ihned považován jak za geniálního člověka, tak dokonalého blázna, ale o jeho uměleckém talentu nikdo nepochyboval.
Jedním ze specifik Trierovy tvorby je i psaní manifestů a dogmat. Lars von Trier je totiž veli ce schopný marketingový prodejce, který umí na sebe strhávat pozornost, šokovat, přitažlivě pojmenovat své filmy a jejich premiéry pojímat jako jeden velký happening plný kontroverz ních prohlášení. Další jeho charakteristikou je vytváření formálních pravidel pro natáčení a střih daného filmu. Pravidla a limity rozvíjí kreativitu a imaginaci, což je i důvod Trierovy postupné inklinace k žánrovým filmům, které mu umožňují prozkoumávat technické možnos ti filmového jazyka a posouvat samotné hranice filmového média.
Zároveň Lars von Trier s každým svým dílem svůj styl proměňuje a vyvíjí. Tam, kde se na za čátku tvořilo podle popisného scénáře a preciz ního storyboardu, se v další fázi tvorby nechává
CO JE KRÁLOVSTVÍ?
Uprostřed 90. let, kdy první dvě řady ulítlého lékařského hororu Království vznikají, jsou autorské seriály stále spíše okrajovým jevem. Jistě, v minulosti nalezneme sporadické pre cedenty, jako Alfred Hitchcock uvádí nebo vše zcela na svobodné improvizaci. Tam, kde se vše muselo odehrávat v pravdivém prostředí bez umělých příkras; náhle všechno ožívá v uměle prázdném ateliéru. Tam, kde se třásla kamera z ruky a využívalo se střihových skoků, se nyní medituje u freskovitých zpomalených obrazů. Tam, kde se prozkoumávala dynamika kolektivu, se náhle odehrává silné drama hlavní ženské postavy. Každý film Lars von Trier je bezesporu hmatatelným důkazem neúnavného inovátora, technického génia a brutálního emocionální manipulátora, a jak již bylo někým řečeno – je to ten nejlepší filmový režisér na světě.
Království, jež se odehrává v členitých útrobách kodaňského špitálu, k tradičnějším zdravotnickým seriálům představuje ojediněle výstřední alternativu. Ne tím, že by se, jako pozdější quality TV, odlišovalo filmovým stylem a románovým vyprávěním. Naopak se, podobně jako Twin Peaks, s ještě větší vervou noří do pokleslých ‚mýdlových‘ motivů a téměř parodicky ohledává limity televizní zábavy. Mladý medik se dvoří své lásce s uříznutou hlavou; těhotná lékařka nosí v břiše démona; doktoři se ve sklepě scházejí na okultních seancích zednářské sekty.
Trierův atak na racionalitu zdravotnictví, je proto zároveň atakem na racionalitu diváckou. Provokuje k pochybám: „Je tohle ještě přípustné? Není to už za hranou?“ Království se rozjíždí zvolna, ale jistě. Až druhá série naplno rozpoutává pandemonium, jehož jsou první čtyři díly příslibem. Sépiový tón obrazu přeblikává do sytě zelené; monstra konečně obnažují svá nelidsky znetvořená těla; vyprávění kolabuje pod vahou interdimenzionálního šílenství.
Bude napjatě očekávaný Exodus v tomto trendu pokračovat? Nebo provede úkrok stranou? Víme-li něco určitě, pak to, že u Larse von Triera si nemůžeme být jisti vůbec ničím.
Ve čtvrtek 10.11. můžete soutěžit o dva vstupy na film Prolomit vlny (Aero Praha,11.11.20,20 hod).
Telefonní číslo do studia je 210 323 919. Cenu získá ten, kdo se jako první dovolá se správnou odpovědí.