Článek Zpravodajství

JEDEN SVĚT: FILMY, KTERÉ ROZHODNĚ NEVYPADNOU

Přesun do digitálního světa a výzvy i hrozby, které s sebou tato transformace přináší – to je téma, které akcentuje letošní ročník festivalu Jeden svět pod hláškou „Vypadáváš“. Hlavní tematická filmová kategorie se zaměřuje na technologie a jejich vliv na jednotlivce i společnost. Nabídne filmy, které se zabývají vlivem online světa na naše životy, manipulací ve virtuálním prostředí nebo tím, jak technologie přebírají lidské předsudky do svých algoritmů. Diváci a divačky se mohou těšit i na tři nové kategorie: Ruský standard, Sex náš vezdejší a Stáří vpřed!. Festival letos nabídne 101 filmů, z nichž některé uvede v mezinárodní, světové či evropské premiéře. Snímky oceněné na zahraničních festivalech i ověnčené mezinárodními oceněními. Pustit si je bude moct každý na území České republiky díky nové platformě Jeden svět online. K vybraným filmům bude možné sledovat i živé debaty v rámci programu Jeden svět živě. Dvacátý třetí ročník Jednoho světa proběhne z důvodů současné pandemické situace od 10. května do 6. června online po celém Česku.

Listen to „Festivalové zpravodajství Radia 1“ on Spreaker.

Festival zahájí běloruský film Kuráž, který diváky a divačky vezme na nedávné demonstrace v Minsku. Dokument o Běloruském svobodném divadle, které už čtrnáct let ve svých představeních podrobuje Lukašenkův autoritářský režim odvážné kritice, zachycuje členy divadelního souboru v době, kdy se země ocitá na rozcestí. Jaké budou další osudy členů a členek nezávislého Běloruského svobodného divadla v následujících dnech a týdnech? Emotivní snímek zachycuje vytrvalost a odvahu tisíců protestujících, kteří volají po změnách a demokracii a narážejí na stejně vytrvalé státní násilí a zatýkání, jímž se opresivní režim snaží urputně udržet u moci. Film bude promítnut v rámci zahajovacího streamu, jehož součástí bude i debata a předání ceny Homo Homini. Na stream se diváci a divačky mohou dívat na platformě Jeden svět online nebo prostřednictvím Facebooku festivalu.

Partnerem zpravodajství RADIA 1 z festivalu je Moleskine, obchod s legendárními zápisníky a diáři v Bělehradské ulici. moleskine.cz

Kromě hlavní kategorie Vypadáváš festival obsáhne i každoroční tři soutěžní kategorie (Mezinárodní soutěž, Máte právo vědět a Česká soutěž) a dalších deset tematických kategorií.

Mezinárodní soutěž představí to nejlepší z aktuální světové dokumentární produkce, která v sobě snoubí tematickou důležitost a výjimečné formální zpracování. O cenu za nejlepší film a režii bude letos usilovat deset filmů včetně zahajovací Kuráže. Mezi nimi je například i podmanivě natočený snímek Kubánský tanečník. Další fascinující příběh, sledující tajného agenta infiltrujícího nejužší špičky severokorejského politbyra, přináší dánský režisér Mads Brügger ve filmu Krtek. Dokument Sabája zachycuje adrenalinový příběh vysvobozování jezídských žen zotročených tzv. Islámským státem. Námět jako z dobrodružného románu je však realitou. Stejně jako příběhy rodičů v Číně, jejichž děti beze stopy zmizely. Jedno z mnohých pátrání zachycuje snímek uváděný v mezinárodní premiéře O muži, který hledal svého syna.

Soutěžní sekce Máte právo vědět tradičně rozkrývá případy porušování lidských práv, o kterých stojí za to vědět, přestože se o nich většinou v médiích nepíše. Jedním z nich je snímek o filipínské novinářce Marii Resse Pomalu vykrvácet, který překvapí bezprostředností a neochvějným hájením svobodných médií. Podobně překvapivá mohou být zákoutí reformního islámu, kterými vás provede Seyran Ateş, zakladatelka liberální berlínské mešity, která je trnem v oku konzervativním muslimům. Také film Naše svoboda tematizuje postavení žen – v tomto případě trestaných na základě drakonických protipotratových zákonů v Salvadoru. Film Zapáleny do psaní sleduje výjimečnou skupinu indických žen z kasty nedotknutelných, které boří stereotypy v tradicemi svázané společnosti a pracují jako investigativní novinářky. Film získal diváckou cenu na festivalu Sundance. Ve výběru se diváci a divačky podívají i do Číny, kterou slavná filmařka Nanfu Wang zachytila ve snímku Jedním dechem během covidové pandemie.

O nejlepší dokument v České soutěži bude bojovat celkem deset filmů, z toho dva ve světové premiéře. Snímek Manželství od Kateřiny Hager, která na sebe upozornila před několika lety úspěšným filmem Děti online. Její novinku uvedeme v evropské premiéře. Dalším snímkem je brněnský aktivistický dokument o nedostupnosti důstojného bydlení v Česku s názvem Bydlet proti všem. Snímek Tomáše Hlaváčka bude mít na festivalu svou světovou premiéru. A opomenout nelze ani formanovsky laděnou doku komedii ze sokolského prostředí Na značky!, kterou budou mít diváci v Česku rovněž možnost vidět dříve než diváci v ostatních zemích. Českou premiéru bude mít na festivalu i poslední film Heleny Třeštíkové Anny, který zachycuje život plný mnoha vzletů i pádů starší charismatické prostitutky. Vedle novinek pak soutěž představí dokumenty, které zaznamenaly výrazné festivalové úspěchy v posledních několika měsících. Nejvýraznějším je snímek Nová šichta Jindřicha Andrše, který získal jak cenu na jihlavském festivalu, tak na festivalu v Lipsku.

Jedna z nových kategorií pro letošní rok nese název Ruský standard. Výběr filmů nebyl veden snahou upevnit obvyklé stereotypy o Rusku, ale snahou ukázat, jak Rusové a Rusky žijí dnes, tedy jaký je současný ruský standard. Filmy pokrývají jak vnitropolitickou situaci, tak život obyčejných lidí z různých částí země. Snímek Hořká chuť lásky sleduje skupinu postarších cestujících, kteří se vydávají na plavbu výletní lodí po řece Volze s nadějí, že se jim během několikadenní cesty podaří vyrovnat s minulostí, najít své štěstí a místo na světě. Dokument Stavební jáma dynamicky pokrývá snad všechny problémy, kterým Rusko čelí. Ve filmu My jsme Rusko vidíme potlačování politické opozice, konkrétně dobrovolníků pracujících pro Alexeje Navalného. Čečenský mladík z působivého filmu Němý hlas se kvůli perzekucím LGBTQ komunity musí ukrýt v Belgii – doma na něj nic dobrého nečeká.

Další kategorií je Sex náš vezdejší. Ta svým názvem odkazuje na slova „Chléb nás vezdejší…“ nejznámější křesťanské modlitby. Jedna z nejopakovanějších duchovních i světských manter vyzývá k ukojení jedné ze základních lidských potřeb (hladu) a málokomu na tom přijde něco znepokojujícího. A tak se Jeden svět s nadsázkou a symbolicky díky této nové ročníkové kategorii modlí za účinnější osvětu v otázkách sexuálního života. Filmy v této kategorii na téma sexuality nahlížejí z různých úhlů. Ve filmu Moje tělo objevuje mladá dívka Claudia s fyzickým postižením dosud skrytá zákoutí vlastní sexuality, polští teenageři ve snímku Poslední dny léta řeší, zda je v pohodě spát se svými kamarády, a psychologové a sociální pracovníci v Argentině v dokumentu Linka 137 uklidňují na záchranné telefonní lince oběti sexuálního násilí. A kdesi uprostřed tohoto pole se nacházejí jeptišky, které se do sebe zamilují ve snímku Miluj bližní svou, popřípadě ženy, které se snaží zařídit si porod tak, jak by si přály ony, a ne jejich porodník, jak zachycuje dokument Neviděná.

Kategorie Stáří vpřed! na vzorku sedmi dokumentů představuje rozmanité spektrum možností, jak může vypadat život ve vyšším věku. Na Oscara nominovaný film Tajný agent nahlíží do chilského domova důchodců, dokument Gogo sleduje stejnojmennou hrdinku v Keni, která se v 94 letech rozhodne nastoupit do školy a získat vzdělání. Na severu Evropy se odehrává okouzlující mozaika vztahů ve snímku Pořád mě bereš, která prozkoumává podoby lásky ve vyšším věku. Do různých koutů světa se naopak vydává dokument 100+ navštívit lidi, kterým je sice sto a více let, ale přesto stále mají chuť do života.

I letos festival nabídne průřez mnoha tématy, které se vztahují k ekologii, přírodě a udržitelnému životu v kategorii Zemětaje. Letos diváci a divačky nahlédnou do světa zvířat žijících v zajetí v nepředvídatelně se vyvíjejícím příběhu o íránské tygřici jménem Májá. Angažovaný pohled na nelegální těžbu stromů nabídne film Dřevo, jehož protagonisté se dostali do těsné blízkosti mezinárodních překupníků s touto komoditou. Téma energetiky a zapojení továren do prostoru města kvůli atraktivnímu architektonickému plánu představí dokument Jak se staví hora. V neposlední řadě sekce obsahuje i divácky vděčný experiment Nejdřív se najíme, který se věnuje stále aktuálnější problematice lokálního farmaření.

Každoroční sekce Ať žije život! představuje oázu oddychu v programu festivalu. Věnuje se filmům, které vyprávějí příběhy nevšedních zálib a alternativních životních směrů, kterými se může ubírat život mimo definované škatulky. Hned několik těchto tematických okruhů v sobě spojuje film Troufni si!, který zobrazuje fungování dánské alternativní školy nového cirkusu. Několik mladých protagonistů, kteří mají problémy se sociální integrací, se zde učí pracovat se svými těly a zároveň fungovat v kolektivu svých vrstevníků. Dokument Ponor vypráví životní příběh freediverky Kiki Bosch, která se potápí v extrémně studených vodách Grónska či Islandu. Kulturní stopa je pak nejhlouběji otisknuta ve snímku Rok plný dramat. Mladá Estonka Alissija se účastní experimentu, v rámci kterého musí během jednoho roku navštívit všechna estonská divadelní představení. Jaký vliv může mít abnormálně velký přísun kultury na člověka, který se předtím o divadlo vůbec nezajímal?

Oblíbená kategorie Panorama největších hitů uplynulé sezony nabízí i letos pestrý mix témat. Hned tři filmy nás zavádějí do prostředí komunitního života. A každý snímek nahlíží na daný fenomén jinak. Ve filmu Čtvrté království, království plastu divák pozoruje, jak se i skládka plastu může stát svérázným komunitním centrem a bezpečným prostředím pro lidi, kteří přišli o práci či domov. Oproti tomu film Písně útlaku sleduje německou komunitu, která v dalekém Chile po druhé světové válce chtěla založit novou a jedinečně soudržnou společnost, místo toho se však život jejích členů proměnil v peklo. Silné zastoupení mají filmy zaměřující se na lidskou psychiku. Zejména pak snímek Zůstane jen to pěkné, který kameru pouští do křehkého světa dětí, kterým zemřel rodič či sourozenec, nebo hudební road movie bojující zpěvem a kytarami za hlubší respekt k lidem s bipolární poruchou Hrdinská cesta na třetí pól.

Situaci v zemích s nedemokratickým režimem a také z oblastí, kde pracuje Člověk v tísni – ať už jde o humanitární a rozvojovou pomoc, anebo podporu lidskoprávních aktivit ukazuje tradiční kategorie Cesty ke svobodě. Latinskou Ameriku zastupuje úspěšný film Tenkrát ve Venezuele. Na příkladu vesnice během napjaté předvolební atmosféry lze sledovat, kam se tato země po pár nelehkých letech dostala a jak moc je tamní společnost rozdělená. Zdánlivě nepřekonatelný spor existuje i mezi Armény a Ázerbajdžánci. Snímek Pod stejným sluncem poutavě vysvětluje historii i současnost konfliktu, který loni vyvrcholil novou válkou o Náhorní Karabach.

Kromě celovečerních dokumentů Jeden svět i letos nabídne lidskoprávní audiovizuální obsah v krátkometrážním balení. Jedno tematické pásmo je věnováno ročníkovému tématu Vypadáváš a obsahuje mj. dokument Blok E14 z lockdownem zasažené Velké Británie. Druhému pásmu dominují silná lidskoprávní témata. Například dokument Kofi a Lartey sleduje dvojici kluků, kteří pracují na ghanské skládce elektronického odpadu a zároveň se snaží s kamerou v ruce s odstupem vyprávět svůj vlastní příběh. Třetí a poslední pásmo tvoří filmy, které jsou součástí jiných tematických kategorií.

Pro ty nejodvážnější, kteří by rádi okusili nové virtuální krajiny, Jeden svět připravil menší přehlídku interaktivních virtuálních projektů, které návštěvníky a návštěvnice doslova vtáhnou do filmu. Diváci budou mít možnost prohlédnout si, jak ve filmu Bylo nebylo moře vysychá Mrtvé moře, projít se ve snímku Společné místo po britském sídlišti, kterému hrozí gentrifikace, nakouknout do stanu a vzpomínek jedné americké bezdomovkyně díky dokumentu Tady žijeme nebo se ve projektu (Bez)starosti2 ocitnout na hraně života a smrti se seniorem v pečovatelském domě.

Letos se Jeden svět interaktivně výjimečně přesouvá do Kasáren Karlín, kde nabídne skromnou virtuální exhibici v bezpečném prostoru na čerstvém vzduchu.

Mimo filmů nabídne festival i doprovodné akce, které volně navazují na vybrané dokumenty z letošního programu a proběhnou od 20. do 28. května. Diváci a divačky se mohou těšit hned na dvě výstavy. Jedna, která zachycuje proměny podoby práce, bude v Letenských sadech a druhá bude k vidění v Kasárnách Karlín. Tam půjde o ilustrované anotace k filmům z kategorie Stáří vpřed! od navštěvovatelek organizace Elpida. Protože chce festival poskytovat návštěvníkům více než filmové zážitky, vytvořil bojovku, která účastnici a účastníka provede po městě a díky skrytým předmětům spojených s festivalem jej blíže seznámí s letošním tématem. Po městě se také mohou zájemci a zájemkyně projít v rámci free walking tour, která ukáže příklady digitální exkluze v prostoru pražského centra. A pokud to hygienická a vládní opatření dovolí, proběhne i parkourový workshop, trh s lokálními farmáři nebo workshop nového cirkusu.

Jeden svět v číslech

–    letošní program představí 101 filmů v 15 tematických kategoriích

–    91 filmů uvádíme v premiéře (13 ve světové, mezinárodní a evropské a 78 v české premiéře)

–    festival letos navštíví všechna města v celé České republice

–    více než 60 potvrzených festivalových hostů

–    Jeden svět 2020 byl dvakrát přerušen, přesto jej stihlo navštívit 48 405 diváků a divaček

PRAKTICKÉ INFORMACE

  • Vstupenku/voucher si můžete zakoupit u každého filmu na stránkách JS online. Cena vstupenky je 90 Kč.
  • Vybrané filmy jsou s anglickými titulky nebo v anglickém znění.
  • Vybrané filmy jsou opatřené popisnými titulky pro neslyšící a nedoslýchavé.
  • Vybrané akce programu jsou tlumočené do českého znakového jazyka.
  • Během celého festivalu můžete využít náš infostánek. Zde získáte veškeré potřebné informace o festivalu. A můžete zde koupit festivalový merch. Ten bude dostupný i v e-shopu Jednoho světa.

Další informace najdete na webu www.jedensvet.cz

Zpravodajství

Radio 1 bude v rámci 23. ročníku festivalu Jeden svět vysílat zpravodajský servis o festivalových novinkách a uváděných filmech. Pořad se bude na Radiu 1 vysílat ve všední dny v průběhu konání festivalu od 10. do 14. května a od 17. do 18. května, vždy v 11 a 16 hodin. 

 

reklama
reklama
reklama