Článek

VÝSTAVA PRAHA ZÍTRA? PROPOJENÉ MĚSTO V CAMPU AŽ DO PROSINCE

Z Ústí na Hlavák pod půl hodiny. Výstava Praha zítra? Propojené město v CAMPu vás přenese do roku 2050 a ukáže budoucnost kolejové dopravy

Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že nové koleje mohou znamenat i nové město a jak plánované změny kolejové dopravy ovlivní každodenní život v metropoli. Expozice je k vidění do 21. prosince 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP).

Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí Prahu s Evropou ze 3 směrů – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Na těchto tratích pojedou vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Cesta z Ústí nad Labem na Hlavní nádraží tak potrvá jen 26 minut. Metro D zajistí obsluhu západní části jižního sektoru města, kde bydlí přes 150 tisíc obyvatel, a spádového území Středočeského kraje. Cestující budou vozit moderní lehké vlakové soupravy s plně automatizovaným provozem bez strojvedoucího.

„V roce 2050 bude kolejová doprava trendovým a preferovaným, nikoli záložním dopravním prostředkem. Prostě proto, že bude ještě rychlejší a spolehlivější a také více dostupná. Pracujeme a spolupracujeme na tom už dnes. V Praze už teď stavíme metro D, tramvajový okruh, nové tramvajové tratě, které chceme po obvodu města propojit tramvajovým okruhem. Už teď máme v ruce povolení na tramvajové tratě Počernická, Malovanka – Strahov, Olšanská – Habrová, Libuš – Nové Dvory a Muzeum. Po kolejích budou lidé jezdit všude možně, v centru města, na jeho okraje i okolo, a to buď moderní tramvají, nebo moderní vlakovou soupravou. Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěžíme spolu se Středočeským krajem, je srovnatelná s tou na nákup stíhaček F-35. Pražská MHD je klenotem města, který se ještě více vybrousí,” říká první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.

Rozvoj tramvajové sítě, která má už dnes 150 kilometrů a ročně přepraví 368 milionů cestujících, zajistí obsluhu nových městských území, nahradí soustředěné autobusové stopy a pomůže redukovat produkci CO₂. Modernizovaná železniční trať na Kladno zvládne v nejvytíženějších úsecích přepravit až 50 tisíc cestujících denně. Její nová odbočka na letiště Václava Havla zajistí pohodlný přestup přímo z terminálů na kapacitní vlakovou dopravu do centra, kam pojede až 8 spojů za hodinu. To vše je jen zlomek připravovaných projektů, a právě proto nabízí CAMP svým návštěvníkům jedinečnou možnost podívat se do zákulisí celého tohoto procesu.

„Počet obyvatel Prahy i metropolitního regionu konstantně narůstá a pro další urbanistický rozvoj je dobře vyřešená doprava klíčová. Neřešíme jen dopravu dneška, ale i tu za dvacet, třicet let. Metro D propojí nové čtvrti s centrem, Železniční uzel Praha zajistí plynulejší příměstskou dopravu a tramvajové tratě vyplní klíčové mezery v síti, VRT pak spojení s dalšími regiony u nás i v Evropě. Vše dohromady znamená, že lidé budou moci v metropolitním regionu cestovat rychle, pohodlně a udržitelně bez auta a Praha se stane městem krátkých vzdáleností. A i díky Železničnímu uzlu Praha má Česko šanci stát se zemí krátkých vzdáleností,“ doplňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje

Výstava návštěvníky provádí plynule od minulosti k budoucnosti kolejové dopravy v Praze.
Cestu do minulosti nabízí „nostalgická linka“ v podobě krátkého filmu Století kolejí sestaveného ze záběrů Národního filmového archivu České televize. Naopak budoucnost kolejové dopravy a vizi do roku 2050 představuje přehledné animované schéma nových tras a tratí – od chystaného železničního spojení na letiště Václava Havla přes plánované tunely pod středem města po nové linky metra a tramvají. Interaktivní 3D Model Prahy na dotykové obrazovce umožňuje návštěvníkům přenést se do roku 2050 a prohlédnout si budoucí trasy včetně zastávek a nádraží v klidu a vlastním tempem.

„Návštěvníci se mohou pomocí 25metrové projekční stěny přenést na vlakové nástupiště v životní velikosti a spatřit příjezd zbrusu nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Anebo si zahrát na výpravčího a vyslat modelový vláček na cestu tunelem potrubní pošty. Výstava nabízí nejen pohled do budoucnosti kolejové dopravy, ale i jedinečný zážitek,” shrnuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Doprovodný program k výstavě zahrnuje komentované prohlídky výstavy, přednášky, debaty, kino, programy pro děti. Celý program naleznete na www.praha.camp

reklama
reklama
reklama