Jaro za zvuků ambientu i současného folku s Heartnoize.
Do Prahy přijede v první polovině dubna norský saxofonista Bendik Giske společně s analogovou experimentátorkou Martou de Pascalis. V rámci oslav 40 let Atria Žižkov se představí Shida Shabii a BITOI a na své si přijdou koncem měsíce i příznivci folku – vedle Johna Francise Flynna zazní v prostoru Vzlet dudy Brìghde Chaimbeul.
Saxofon jako nástroj fyzických i emočních prožitků
Norský hudebník a saxofonista Bendik Giske bodoval loni se svým eponymním albem, které vtahujícími rytmy a melodickými vzorci otevírá posluchačstvu jeho vnitřní, pečlivě vystavěný svět. Na produkci nahrávky se podílela i britská hudebnice Beatrice Dillon, která sdílí Giskeho střídmý hudební projev a přístup ke zvuku. Loňská deska dostává v Giskeho podání nový rozměr při živém vystoupení, které klade důraz na využití koncertního prostředí a jeho akustických možností. To podporuje i vizuální doprovod Theresy Baumgartner založený na práci se světly a hloubkou prostoru. „Giske operuje s mentalitou konceptuálního umělce, vybaveného intelektuálními nástroji queer teorie a tanečními kreacemi z berlínské techno scény,“ hodnotí dílo norského saxofonisty The Quietus.
Kromě Giskeho se v prostorách ARCHA+ 10. dubna představí i Marta de Pascalis se svými hudebními kolážemi. V Berlíně usazená italská hudebnice představí v Praze poprvé skladby z alba Sky Flesh, které kompletně vytvořila na legendárním analogovém syntezátoru Yamaha CS-60.
40 let Atria Žižkov s klavírem i ptačím zpěvem
Druhý dubnový víkend se ponese v Atriu Žižkov ve znamení oslav kulatého výročí od založení místního kulturního centra. V rámci nabitého programu zahraje nejdříve švédsko-íránská pianistka Shida Shabibi. Její debutové album z roku 2018 zachycovalo v něžných klavírních kompozicích teplo a pohodlí domova. Loňská nahrávka Living Circle vydaná na labelu Fat Cat se oproti první desce posouvá blíž k elektronice, ozývají se v ní vytříbené melodie, táhlé drony i rozostřené vokály. Nabízí tak prožitek, který je racionální i čistě emoční – možná proto si ji na turné přizvaly Tirzah i PJ Harvey.
BITOI pak přivezou v neděli do Atria svůj projekt zkoumající hranice lidského hlasu. Baskytarista Cassius Lambert si k sobě pozval na pódium tři vokalistky a společně stírají hranice mezi elektronickou a akustickou hudbou. Texty uskupení usazeného na pomezí Švédska a Dánska jsou založeny na fonetických výslovnostech zvuků ptáků, se kterými se prolíná bubnování na hlasivky, vrstvení tónů a harmonií (které připomíná třeba vokály Holly Herndon generované s pomocí umělé inteligence). Skupina tak naživo vytváří hypnotickou hudbu prolínající tradiční postupy se současnými technologiemi.
Irská mytologie a současný folk
Skotské dudy, harmonika i syntezátory – v hudbě irského folkaře Johna Francise Flynna i skotské skladatelky a hráčky na dudy Brìghde Chaimbeul se potkávají tradiční melodie a postupy jejich rodných zemí s inovativními přístupy a citem dnešní doby. Flynn a Chaimbeul zamíří 22. dubna do vršovického Vzletu. První jmenovaný si na svém loňském albu Look Over The Water, See The Sky pohrává s irskými mýty a inspiruje se folklorem své domoviny.
Temné a surrealistické fantazie rozpracovává do osmi skladeb, které různým způsobem dekonstruují tradiční písně. Jednou Flynn zpomaluje tempo, jindy přidá dechy a nebo propojí akustický zvuk se syntetickou elektronikou. Experimentální folk se na druhé nahrávce irského hudebníka stává nástrojem ke zkoumání emocí i meditací nad významem vlastního kulturního dědictví.
Brìghde Chaimbeul ráda používá dudy, její hudba hudba čerpá z gaelského jazyka a s ním spojených tradicích, za pomoci původních nástrojů ji ale posouvá až k hranicím dronu nebo trancu. Šestadvacetiletá skladatelka už spolupracovala s různými žánrovými kolegy, jako jsou Aidan O’Rourke, Radie Peat z kapely Lankum nebo Colin Stetson a na své poslední album si ji přizvala i popová vizionářka Caroline Polachek.
Informace o dalších koncertech a vstupenky najdete na www.heartnoize.cz.
Budeme si povídat s Bendikem Giskem ve středu 10.4. v 17,00 hodin.